CO2 i øl
Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 06-11-05 12:58

Hvordan regner jeg ud hvor mange gram CO2 der er i eksv. 1 liter alm. øl ?

Mvh.
Jens

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 06-11-05 16:39

"Jens S. Rasmussen"
> Hvordan regner jeg ud hvor mange gram CO2 der er i eksv. 1 liter alm. øl ?

Vej øllen, når den lige er knappet op.
Vent - eller bedre endnu - uddriv CO2-gassen, og vej øllen igen.
Forskellen svarer til massen af CO2; man skal dog huske at tage højde for
den naturlige fordampning, hvis forsøget varer for længe.
En alternativ metode er at foretage en titrering, finde ækvivalenspunkt og
udføre en mængdeberegning ud fra disse målinger. Her skal man huske at tage
højde for, at øl også kan indeholde andre syrer.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 06-11-05 16:46

Det var en god ide, så skal jeg så bare lige tjekke temp. også

Jens

Fra : Max

Dato : 06-11-05 23:41

Hej Jens

> Det var en god ide, så skal jeg så bare lige tjekke temp. også

Kunne man ikke bare ringe til et bryggeri og spørge ?

Mvh Max

Fra : John Larsson

Dato : 06-11-05 16:59

"Jens S. Rasmussen" <J1S@Elbaekhus.dk(lav tallet om til ord)> writes:
>Hvordan regner jeg ud hvor mange gram CO2 der er i eksv. 1 liter alm. øl ?

Jeg har ikke nogle tabeller ved hånden, men du kan regne med at øl kan
opløse lige så meget CO2 som almindeligt postevand, så det er et spørgsmål
om væskens temperatur og en lille smule det aktuelle lufttryk.

John

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 06-11-05 19:30

Er det evt. en tabel du kan sende til mig, eller henvise den til mig fra
andet steds.
Der er nogel tabeller inde på www.haandbryg.dk under teknisk, men der er
ikke noget om gram/liter
jeg har regnet det fra sukker til CO2 og den vej, men vil gerne have
bekræftet resulatatet fra evt en tabel. jeg har fået det til 2,8 gram/liter.

Jens

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 06-11-05 20:22

Plus det der naturligtvis er i øllet fra gæringen, altså 2,8 plus X

Jens

"Jens S. Rasmussen" <J1S@Elbaekhus.dk(lav tallet om til ord)> skrev i en
meddelelse news:436e4bbf$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : John Larsson

Dato : 06-11-05 22:03

> [...]
>jeg har regnet det fra sukker til CO2 og den vej, men vil gerne have
>bekræftet resulatatet fra evt en tabel. jeg har fået det til 2,8

Så skal den vist være mere end lovligt (ifølge min smag) kold! Jeg fandt
en tabel på http://jcbmac.chem.brown.edu/myl/hen/carbondioxideHenry.html ,
hvor man kan se at en mættet løsning i vand er knap 2,5/liter ved 10 C.
Koldere vil jeg ikke have nogen øl og er der tale om porter skal den være
mindst 16 C!

Nu skal du huske at en øl der lige er åbnet er overmættet; det er derfor
den bobler!

John

Fra : Bo Warming

Dato : 07-11-05 07:35

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> være
> mindst 16 C!
>
> Nu skal du huske at en øl der lige er åbnet er overmættet; det er

Kan der ikke laves dåseøl med bobler af helium eller lattergas, så man
taler sjovt hhv. har det sjovt??

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-11-05 10:33

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev

> Kan der ikke laves dåseøl med bobler af helium eller lattergas, så man
> taler sjovt hhv. har det sjovt??

De fleste af ølproducenterne, har allerede fundet ud af, at et vist
alkoholindhold i øllen kan være med til at hæve stemningen

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 07-11-05 08:18

Den er jo ikke kun kold, der er også overtryk i

Fra : John Larsson

Dato : 06-11-05 22:08

"Jens S. Rasmussen" <J1S@Elbaekhus.dk(lav tallet om til ord)> writes:
>Plus det der naturligtvis er i øllet fra gæringen, altså 2,8 plus X

Hmm..ja det er jo fra gæringen kuldioxiden kommer. Der er vist noget med
at man kunstigt "booster" øllet i fadølsanlæg, men det er jo ikke så
afgørende hvorfra gassen kommer. Det er opløseligheden i vand der tæller!

John