Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Papirfotos fra www.megapixel.dk?
Fra : Tine Müller

Dato : 08-11-05 09:43

Er der nogen som har afprøvet dette og hvordan var kvaliteten m.m.?
https://www.megapixel.dk/ - Gode/dårlige oplevelser efterlyses.

Jeg har uploaded billederne i 2048x1536 og vil så bestille flere fotos i
10x15 cm. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal gøre noget ved
størrelsen for at få disse mål. Der er ellers forklaret en del her
https://www.megapixel.dk/print/forklaring.php som supporten skrev, da jeg
henvendte mig til dem. De siger at der ikke bliver beskåret i billedet og at
jeg får det i 10x15 cm. Er dette rigtigt i dette tilfælde eller bliver det
10x13 cm?

Jeg er nødt til selv at forstå dette, da jeg skal forklare det til 50 andre
personer.

Nedenfor kan ses diskussionen med supporten.

----------------------- indsat ----------------------
> Jeg roder lidt rundt i det her med pixelstørrelse osv. osv. som en hel
> masse andre mennesker også gør.
>
> Mit kamera har optaget billederne i 2048x1536 og det er vel 3:4, men
> der er jo noget med at det skal være 2:3 eller hur?

Om sideforholder er 2:3 eller 3:4 betyder ikke noget. Et gammel fil
kamera og de nye DSLR er 2:3 mens de små digitale kameras er 3:4.

> Hvis nu folk vælger at få fremkaldt et billed fra mit webalbum i 10x15
> cm, som vel er det mest normale, beskæres der så noget automatisk fra
> MIT BILLED?

Der mistes ikke noget af billedet. Det bliver 10x15 cm ved 2:3 og 10x13
ved 3:4. Det står alt sammen på hjemmesiden.
----------------------- indsat ----------------------

/Tine

Fra : Morten R. Rasmussen

Dato : 08-11-05 11:47

"Tine Müller" <tinem@email.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der mistes ikke noget af billedet. Det bliver 10x15 cm ved 2:3 og 10x13
> ved 3:4. Det står alt sammen på hjemmesiden.

De gør det nok som de fleste andre - 3:4 = 10x13
Og som jeg læser det, skriver supporten da også at du får det som 10x13, ved
3:4.
Så ved bestilling af 10x15, vil du altid få 10x13 hvis billedet er 3:4

- Morten

Fra : Tine Müller

Dato : 08-11-05 12:34

"Morten R. Rasmussen" skrev
> [...]
ved
> 3:4.
> Så ved bestilling af 10x15, vil du altid få 10x13 hvis billedet er 3:4

Tak for dit svar. Hvordan kommer man frem til at billedet 2048x1536 er 3:4,
hvis man ser på denne side https://www.megapixel.dk/print/forklaring.php. Og
hvad hvis billedet er 2912x2184, hvad er forholdet så? Ja, jeg forstår altså
ikke den tabel som vises, desværr, men det er der måske andre der gør?

/Tine

Fra : Jens B

Dato : 08-11-05 14:01

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altså
> ikke den tabel som vises, desværr, men det er der måske andre der gør?

4:3 4 divideret med 3 = 1,3333
3:2 3 divideret med 2 = 1,5

2048 divideret med 1536 = 1,3333 altså 4:3 forhold
Eller hvis man er til brøkregning, 2048/1536, så kan man forkorte med 512,
og man får 4/3

Hvis billedet er 2912x2184 så er det igen 4:3 forhold, da 2912/2184 = 1,3333
Eller som brøk, så kan man forkorte med 728, og man får så 4/3

Har du et billede på 2912x2184, og du vil være sikker på at det blive 10x15
cm, altså 3:2 format, så beskær det i fotoprogram. Da 3:2 er breddere end
4:3, så er det altså i højden at vi skal beskære billedet. Regnestykket
bliver så 2912/3 * 2 = 1941. Så dit billede skal beskæres til 2912x1941

Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-11-05 14:40

Jens B wrote:
> en masse tal og udmærkede beregninger.

.... og hvis man ikke gider regne så meget, så henter man delle lille program
til at beskære sine fotos med:

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/faq.html

(virker dog "kun" på jpeg-billeder)

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 08-11-05 12:23

> [...]
>
> Der mistes ikke noget af billedet. Det bliver 10x15 cm ved 2:3 og 10x13
> ved 3:4. Det står alt sammen på hjemmesiden.

Som de skriver det her får du dine billeder 10x13. Hvis du derimod selv
klipper dine billeder til at passe så de passer 2:3 kan du jo få dem i 10x15
størrelse.

Mvh
Simon

Fra : Tine Müller

Dato : 09-11-05 10:11

"Simon Nielsen" skrev
> Som de skriver det her får du dine billeder 10x13. Hvis du derimod selv
> klipper dine billeder til at passe så de passer 2:3 kan du jo få dem i
> [...]

Tusind tak for alle jeres svar, som jeg personligt godt kan bruge.

Det er altså konstateret at de fleste billeder bliver uploaded i forholdet
4:3. De personer som skal bruge denne service er ikke vant til computere, så
jeg tror at de vil blive alt for forvirrede over at de skal downloade et
program og tilskære inden de uploader deres billeder.

Og jeg fatter stadigvæk ikke nedenstående oplysninger, når man bestiller et
billed i 2048x1536, som viser at billedet kan bestilles i f.eks. 10x15 cm.
Kommer der så en hvid kant eller hvordan bliver det lavet? Skal det forstås
sådan at man IKKE får det i 10x15, men i 10x13? Er der nogen som ved hvem
der laver fotofremkaldningerne for Megapixel? De er ikke nævnt her
http://digifotopriser.dk/

--------- indsat ----------
Bestil print af billedet symi001.JPG

Billedet er gemt i opløsningen 2048x1536 pixels. Husk at opløsningen har
betydning for hvor store prints du kan vælge.

Vælg printformat
x 10 x 15 cm - Pris: 0,99
13 x 18 cm - Pris: 3,25
15 x 20 cm - Pris: 5,99
20 x 30 cm - Pris: 11,75
--------- indsat ----------

/Tine

Fra : Morten

Dato : 09-11-05 18:01

Tine Müller skrev:

> [...]
> sådan at man IKKE får det i 10x15, men i 10x13? Er der nogen som ved hvem
> der laver fotofremkaldningerne for Megapixel? De er ikke nævnt her

Hej

Billederne bliver lavet af Cewe Color her i Danmark.

Der kommer ikke hvid kant på dine billeder.

Hvis du sender i billeder med sideforholdet 3:4 får du dem i 10x13, og
hvis du sender dem i 2:3 får du dem i 10x15.

/ morten