Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop Elements 4.0 og ICC-profil?
Fra : Kent

Dato : 05-11-05 18:20

Hej

Jeg har downloaded en ICC-profil, jeg gerne vil bruge i
Photoshop Elements 4.0, når jeg skal til at redigere mine
billeder. Hvordan gør jeg det? Jeg synes, jeg har forsøgt
meget nu, men jeg kan sgutte finde ud af det.

Hjælp mig, please .

ICC-profilen er i øvrigt fra www.billedbutikken.dk. Dem
har jeg rigtigt gode erfaringer med, når jeg skal have "fremkaldt"
mine billeder.

Vh
Kent

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-05 18:35

In article <436ce9b1$0$38625$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Kent wrote:
> [...]
>
> ICC-profilen er i øvrigt fra www.billedbutikken.dk. Dem
> har jeg rigtigt gode erfaringer med, når jeg skal have "fremkaldt"

Det er muligt det er en feature der ikke er i elements, men som kræver
den fulde Photoshop.

Principielt er det bare en "Convert to Profile" inden du gemmer.
I Photoshop er det i Edit menuen.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-11-05 12:30

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ICC-profilen er i øvrigt fra www.billedbutikken.dk. Dem
> har jeg rigtigt gode erfaringer med, når jeg skal have "fremkaldt"

+++++++++++++++++++++

Bliver Adobe Gamma ikke installeret sammen med Photoshop Elements?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 12:39

In article <436de940$0$175$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Jørgen Nielsen wrote:

> Bliver Adobe Gamma ikke installeret sammen med Photoshop Elements?

Hvad har den med ICC profiler at gøre ? Adobe Gamma er bare en klytløsning
til at hjælpe folk med en nogenlunde kalibrering af højlys/skygge.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-11-05 15:58

> [...]
> Hvad har den med ICC profiler at gøre ? Adobe Gamma er bare en klytløsning
> til at hjælpe folk med en nogenlunde kalibrering af højlys/skygge.

Hmm, det troede jeg bare når man kunne loade en icc profil i den.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 16:13

In article <436e19de$0$207$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Jørgen Nielsen wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hmm, det troede jeg bare når man kunne loade en icc profil i den.

Næh, du kan loade en profil i skærm kontrolpanelet. Men det bør du
kun gøre med en profilt til din skærm, ikke en printerprofil.
Printerprofilen skal bruges til at ændre billedet så det blver
printet bedst muligt.

Så convert to profile, ned i 8-bit per kanal og så gem som JPEG.
Perceptual intent er nok det bedste.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-11-05 19:38

> [...]
> kun gøre med en profilt til din skærm, ikke en printerprofil.
> Printerprofilen skal bruges til at ændre billedet så det blver
[KLIP]
Jamen han skal jo ikke printe billedet, det skal billedbutikken.dk. gøre. Så
han skal vel ikke indstille sin printer, eller hvad? Måske jeg misforstår
dig

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 19:59

In article <436e4d6f$0$179$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Jørgen Nielsen wrote:

> [...]
> han skal vel ikke indstille sin printer, eller hvad? Måske jeg misforstår

Når du konverterer fra eksempelvis sRGB til billedbutikkens ICC profil,
så er du sikker på at denne konvertering sker som du ønsker (perceptual,
colorimetrisk etc), ligesom man i eksempelvis Photoshop har mulighed for
at lave preview på konverteringen, og se hvilke farver der ændres hvor
meget, og kompensere for de andre ting der sker på print.

Det er derfor man har profilen og kan soft-proofe. For at få det optimale
resultat.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-11-05 16:14

> [...]
> meget, og kompensere for de andre ting der sker på print.
>
> Det er derfor man har profilen og kan soft-proofe. For at få det optimale

Ok, så er jeg med