Eksternt stylesheet
Fra : Hummel

Dato : 08-11-05 16:34

Hej
Jeg er igang med at lærer noget Css.
Men da jeg så den her kode :
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="minstil.css">
,, Det kan jeg bare ikke Huske..

Men kan man så ikke bruge den her Isteden for Den anden :
@import "minstil.css"
Eller noget i din still

?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas gade

Dato : 08-11-05 20:09

Hummel wrote:

>Hej
>Jeg er igang med at lærer noget Css.
>Men da jeg så den her kode :
><link rel="stylesheet" type="text/css" href="minstil.css">
>,, Det kan jeg bare ikke Huske..

Jeg er ikke helt sikker på hvad du spørger om, men det øverste linker
til et stylesheet. dvs en ekstern fil der styrer dit design.
Du kan så linke til et stylesheet fra ex. 20 forskellige htmlsider og
således styre designet på de 20 htmlsider fra en side.
ganske fikst og tidsbesparende.

>Men kan man så ikke bruge den her Isteden for Den anden :
> @import "minstil.css"
>Eller noget i din still
>
>?

Bruger du denne variant skal du indsætte det i head i dit htmldokument.
Du kan så styre designet på den éne side og ikke andre.
Du skal så gentage processen for hver side.
Det er forskellen.

Mvh Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-11-05 23:14

Thomas gade wrote:

> [...]
> ganske fikst og tidsbesparende.

> Bruger du denne variant skal du indsætte det i head i dit

Det skal man da så sandelig også med den første metode. Eneste væsentlige
forskel er, at NN4 ikke fatter zap af den anden metode og derfor slet ikke
indlæser css.

Derudover er der tilsyneladende i IE lidt småfnidder, hvis man alene bruger
metode to, som Jørgen har beskrevet på sin side (link i hans indlæg)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Thomas gade

Dato : 09-11-05 20:55

Erik Ginnerskov wrote:

>Det skal man da så sandelig også med den første metode. Eneste væsentlige
>forskel er, at NN4 ikke fatter zap af den anden metode og derfor slet ikke
>indlæser css.

Ja, jeg havde ikke set @import... og svarede således på noget helt andet.

Mvh Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-11-05 11:13

Erik Ginnerskov skrev:

> Det skal man da så sandelig også med den første metode.

Jep.

> Eneste væsentlige forskel er, at NN4 ikke fatter zap af den anden
> metode og derfor slet ikke indlæser css.

Det gælder også for IE4.

Bruger man enkelt-anførselstegn (@import 'styles.css';), bliver
MacIE (5.2) også hægtet af.

Se evt. oversigten her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/skjulecss/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-11-05 00:59

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det gælder også for IE4.

Det kan godt være. Jeg har den ikke installeret mere. Husker bare, at jeg
for år siden havde lavet en import-konstruktion, der skulle tage særlig
hensyn til NN4's meget dårlige understøttelse af css.

> Bruger man enkelt-anførselstegn (@import 'styles.css';), bliver
> MacIE (5.2) også hægtet af.

Er der stadig nogen, der bruger tid på at tage hensyn til alle de
antikverede browsere?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-05 10:55

Erik Ginnerskov skrev:

> Er der stadig nogen, der bruger tid på at tage hensyn til alle
> de antikverede browsere?

IE4 har jeg ikke noget problem i at glemme, men MacIE og Netscape
4.x er der stadig en del der benytter - desværre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-11-05 00:21

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> IE4 har jeg ikke noget problem i at glemme, men MacIE og Netscape
> 4.x er der stadig en del der benytter - desværre.

Men så længe nogen gider bruge tid på at specialdesigne sider til det gamle
skrammel, bliver deres brugere da ikke tilskyndet til at erstatte dem med
noget mere tidsvarende.

Så som websmed sparker man da sig selv i nakken ved at blive ved med at tage
det hensyn.

Jeg ser sådan på det, at selv i NN4 fungerer mine sider, selv om de ser
underlige ud. Men selv om funktionaliteten også røg på gulvet, ville jeg
ikke lade det forstyrre min nattesøvn.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-11-05 09:26

Erik Ginnerskov skrev:

> Men så længe nogen gider bruge tid på at specialdesigne sider
> til det gamle skrammel, bliver deres brugere da ikke
> tilskyndet til at erstatte dem med noget mere tidsvarende.

Det er en svær balancegang. Men hvis man laver et site for en
kunde, er det i kundens interesse at sitet ser godt ud i de
browesere der nu engang benyttes på sitet - uanset om det så er
fortidslevn som NN4 og co.

Selvfølgelig er der en grænse for hvor meget man skal servicere
ældre browsere, men jeg mener bare at man bør skelne mellem hvad
der er godt for webdesigneren (~ at få så mange som muligt over på
nye browsere) og hvad der er godt for kunden (~ at så mange som
muligt kan se sitet uden problemer).

> Så som websmed sparker man da sig selv i nakken ved at blive
> ved med at tage det hensyn.

I mange tilfælde består hensynet af at sikre en nogenlunde brugbar
side i gamle browsere. Selv om man tager det hensyn, vil en side
ofte se langt mindre elegant ud i en gammel browser, og dermed har
brugerne stadig et incitament til at opgradere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-11-05 20:14

Hummel wrote:
> Hej
> Jeg er igang med at lærer noget Css.
> Men da jeg så den her kode :
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="minstil.css">
> ,, Det kan jeg bare ikke Huske..

<link rel="stylesheet" type="text/css" media="all"
href="[sti]style.css" />

> Men kan man så ikke bruge den her Isteden for Den anden :
> @import "minstil.css"

@import url([sti]style.css);

I stedet for [sti] indsætter du stien fra din webside til
stylesheet'et.
De to gør det samme. Hvis du bruger @import-metoden må du
huske, at @import-reglen altid skal komme først i
style-markøren.
Hvis du *kun* bruger import-reglen skal du huske på GAFI
(FOUC) effekten, se herom
http://www.webdesign101.dk/artikler/fouc.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk