Css-menu
Fra : Ukendt

Dato : 08-11-05 12:42

For en måneds tid siden havde jeg dette indlæg:'

Hej...

Fandt en (synes jeg) pæn menu på activedeveloper.dk, jeg ville arbejde
lidt med, men har lidt problemer med den i Firefox:

Den ligger på www.racephoto.dk/div/menu01.htm

....og blev anbefalet at kigge lidt rundt for at skifte fra tables til
css...
Har kigget rigtig meget rundt , og har da fundet noget hos Jørgen Farum:

http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/csslayout/favoritlayout_3.php

har han oppe i venstre hjørne en meget pæn menu med en overskrift
reversed. Jeg kan bare ikke lioge se, hvordan han har lavet det, selv om
jeg har læst artiklerne igennem og dl'et css-ark og vist kilde på flere
sider...nogen der kan fortælle mig det i korte træk (eller detaljeret)

Jeg kan godt lave en uordnet liste efter Meyers opskrift, men det kniber
med overskriften...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Michael Haase

Dato : 08-11-05 13:04

Thore skrev dette den 08-11-2005 12:41:

> [...]
> jeg har læst artiklerne igennem og dl'et css-ark og vist kilde på flere
> sider...nogen der kan fortælle mig det i korte træk (eller detaljeret)

Han benytter bare linjerne:
..cssmenu h3 {
background:#369;
color:#fff;}
i hans cssrollover.css

> Jeg kan godt lave en uordnet liste efter Meyers opskrift, men det kniber
> med overskriften...

Hvis du i din css fil også bruger værdien i a.menupunkt background-color
i .overskrift color, og i a.menupunkt color i .overskrift
background-color, burde din overskrift også være inverteret

--
Michael Haase

Fra : Frank

Dato : 08-11-05 14:14

> [...]
>reversed. (...)
>Jeg kan godt lave en uordnet liste efter Meyers opskrift, men det kniber

Du kunne også bruge en Definition List <dl>, hvor <dt> med fordel kan blive
overskrift, og <dd>'erne menupunkter.

<dl class="cssmenu">
<dt>Overskrift</dt>
(osv...)
</dl>

Og så noget i denne stil i din CSS:

..cssmenu dt {
background:#369;
color:#fff;
(osv...)
}
..cssmenu dd {
background:#fff;
color:#369;
(osv...)
}

<dl> er så containeren og styles efter behov, du behøver ikke unødvendige <div>'er!

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-11-05 15:03

Thore skrev:

> Den ligger på www.racephoto.dk/div/menu01.htm

Fjern width:99%; de to steder, så fungerer det i FF.

> anbefalet at kigge lidt rundt for at skifte fra tables til
> css

Der er også en menu-generator på

http://accessify.com/tools-and-wizards/developer-tools/list-o-matic/

og de færdige menuer på

http://css.maxdesign.com.au/ og http://cssplay.co.uk/menus/

Der er masser af mukigheder for at lave en flot liste-menu,
se også mine eksempler på http://html-faq.dk/1012.asp og
http://html-faq.dk/2022.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-11-05 18:31

"Thore" <dinotecATmail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Den ligger på www.racephoto.dk/div/menu01.htm

> Jeg kan godt lave en uordnet liste efter Meyers opskrift, men det kniber

Prøv at kig på nogle af eksemplerne her:

http://webhost.bridgew.edu/etribou/layouts/

mvh
Preben