CSS - Baggrundsbillede
Fra : Neuhafen

Dato : 08-11-05 09:04

Hej NG,

Jeg arbejder med en side i CSS.
Siden er opbygget af en top, en menu, et arbejdsområde og en bund...

Mit problem er at jeg i arbejdsområde vil have et baggrundsbillede, som
fylder hele området...

Jeg har nu stirret mig blind på koden, og kan ikke forstå hvorfor den kun
sætter baggrundsbilledet på hvor der er tekst.
Altså... Hvis jeg kun har tekst halvvejs ned i området, så kommer
baggrundsbilledet kun på halvdelen af side...

Kan I se hvad jeg gør forkert i nedenstående...?

Manhe Hilsner
Neuhafen

#content {
position: absolute;
top: 142px;
left: 0px;
width: 100%
height: 100%;
size: 100%;
filter:alpha(opacity=40);
background: White url(Pics/Baggrund.jpg) no-repeat fixed top;
}

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-05 10:40

Neuhafen skrev:

> [...]
> Altså... Hvis jeg kun har tekst halvvejs ned i området, så
> kommer baggrundsbilledet kun på halvdelen af side...

Har du et link til din side? Det er meget lettere at se eventuelle
problemer når man kan se siden online.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Neuhafen

Dato : 08-11-05 11:03

> Har du et link til din side? Det er meget lettere at se eventuelle
> problemer når man kan se siden online.

Det ville jeg gerne, men da siden ligger på et intranet, er det desværre
ikke muligt !

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-05 11:06

Neuhafen skrev:

> Det ville jeg gerne, men da siden ligger på et intranet, er
> det desværre ikke muligt !

Du kan vel lægge en kopi ud på en offentligt tilgængelig server?
Hvis der er følsomme/hemmelige oplysninger i teksten, kan du bare
erstatte det med mumletekst.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Neuhafen

Dato : 08-11-05 11:15

> Du kan vel lægge en kopi ud på en offentligt tilgængelig server?
> Hvis der er følsomme/hemmelige oplysninger i teksten, kan du bare
> erstatte det med mumletekst.

Der er nu ikke noget hemligt... Endnu !

Jeg har lagt den på min private server:
http://www.neuhafen.dk/leman/default.html

Neuhafen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-05 12:00

Neuhafen skrev:

> Jeg har lagt den på min private server:
> http://www.neuhafen.dk/leman/default.html

Fint. Start med at validere html og css på siden - der er en del
fejl i begge dele.

Se evt. siderne her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp>
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-05 10:53

Neuhafen skrev:

> Kan I se hvad jeg gør forkert i nedenstående...?

Ja.

> #content {
> [...]
> background: White url(Pics/Baggrund.jpg) no-repeat fixed top;
> }

Du sætter et baggrundsbillede på content, og så brokker du dig
over at det kun er content der får baggrundsbillede. Du må holde
op med én af delene.

Løsningen er at sætte en baggrund på body:

body {
[...]
background: White url(Pics/Baggrund.jpg) no-repeat fixed top;
}

--
Bertel

Fra : Neuhafen

Dato : 08-11-05 11:06

> [...]
>
> body {
> [...]
> background: White url(Pics/Baggrund.jpg) no-repeat fixed top;

Den løsning har jeg testet, men gør jeg dette mister jeg toppen af billedet,
da min toptekst dækker for det !

Det jeg søge ret en "simpel" kommando som viser billedet i hele det
definerede område UDEN at benytte tables !
Jeg benytter <div>

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-11-05 01:02

Neuhafen skrev:

> Det jeg søge ret en "simpel" kommando som viser
> billedet i hele det definerede område

Det fungerer ikke fordi du mangler nogle semikoloner
i din #content{ - alle enheder skal afsluttes.

Prøv også at undlade mellemrum i filnavne - det er ikke
alle browsere der kan finde ud af det.

I nedenstående er mellemrummet erstattet af %20, men
det har du ikke med i din css-fil.

http://www.neuhafen.dk/leman/Pics/LEMAN%20Baggrund2.jpg

Undlad også at skifte mellem store og små bogstaver,
nogen gange går det galt. Se også http://html-faq.dk/1016.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk