coding, rekkefølge i oppsett av CSS
Fra : Kjell Skåden

Dato : 07-11-05 18:23

Finnes det en beskrivelse av den sekvens "A-til-Å" å følge for å code en
css. Tenker meg noe slik som en utviklet metode eller hjelpemiddel som
starter med den mest viktige selector, deretter hvilke egenskaper som
kreves for denne osv
--
Kjell Henry Skåden
http://home.online.no/~old.navy/index.html

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-11-05 21:06

Kjell Skåden wrote:
> [...]
> css. Tenker meg noe slik som en utviklet metode eller hjelpemiddel som
> starter med den mest viktige selector, deretter hvilke egenskaper som

Hvor vigtig en selektor er afhænger fuldstændigt af dens
specificitet, et forskrækkeligt ord, men det hedder det
altså. Specifitet handle rom hvilken selektor, der har mest
vægt i den givne sammenhæng.

For eksempel har

ul.menu li

større vægt (større specificitet) end

ul li

Jeg kan ikke lige komme på et websted hvor du kan finde det
forklaret, men Eric Meyer forklarer det udmærket i
"Cascading Stylesheets - The Defintive Guide".

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-11-05 22:37

Jørgen Farum Jensen skrev:

[Om specificitet]

> Jeg kan ikke lige komme på et websted hvor du kan finde det
> forklaret, men Eric Meyer forklarer det udmærket i
> "Cascading Stylesheets - The Defintive Guide".

Kaskadeprincippet - inkl. beregning af specificitet - er beskrevet
i specifikationen til CSS:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/cascade.html#cascade>

Den generelle regel er at id-selektorer vægtes højere end klasse-
selektorer der igen vægtes højere end generelle selektorer. CSS
angivet inline (fx <p style="color: red;"> vægtes højere end alle
selektor-baserede regler. Endelig har antallet af elementer i en
selektor også betydning - jo flere elementer, desto højere vægtes
den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-11-05 23:49

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> selektor-baserede regler. Endelig har antallet af elementer i en
> selektor også betydning - jo flere elementer, desto højere vægtes

Fin follow-up. Jeg undgår selv helst at henvise til w3c, jeg
synes originalerne er noget vanskeligere at tolke end Eric
Meyers forklaringer, derfor min henvisning.

Jeg har lige været på besøg hos Eric og kan se at har lavet
nogle finde CSS testsider med blandt nogle eksempler på
beregning af specificitet:

http://www.meyerweb.com/eric/css/tests/css2/sec06-04-03.htm

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-05 00:07

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Fin follow-up. Jeg undgår selv helst at henvise til w3c, jeg
> synes originalerne er noget vanskeligere at tolke end Eric
> Meyers forklaringer, derfor min henvisning.

Det er fair nok - men det er bare ikke alle der har Meyers bog ved
hånden.

Jeg mener i øvrigt ikke at w3-specifikationerne generelt er
vanskelige at forstå - men det er ikke en tutorial, og man skal
ikke forvente ret mange ekstra forklaringer og eksempler.

Lige netop afsnittet om css-kaskade synes jeg nu er ret udførligt
forklaret, med en stor og et par mindre eksempelblokke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-11-05 22:41

Kjell Skåden skrev:

> [...]
> eller hjelpemiddel som starter med den mest viktige selector,
> deretter hvilke egenskaper som kreves for denne osv

Jeg er ikke sikker på hvad du spørger efter. Jørgen Farum Jensen
har svaret på hvordan en browser afgør hvilken rækkefølge (hvilken
prioritering) de givne css-regler skal fortolkes i.

Hvis du i stedet er ude efter en måde at starte et css-ark på -
altså hvilke egenskaber man i første omgang skal sætte - er det et
noget andet spørgsmål. Prøv evt. at uddybe dit spørgsmål, hvis de
svar du allerede har fået ikke er nok.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kjell Skåden

Dato : 08-11-05 18:31

> [...]
> altså hvilke egenskaber man i første omgang skal sætte - er det et
> noget andet spørgsmål. Prøv evt. at uddybe dit spørgsmål, hvis de

Jens og Jørgen
Tusen takk for meget gode og svært belærende svar fra dere begge!

Håper ikke det svekker mine muligheter til å få nye eller andre svar når
Jens nå har "truffet blink" verdrørende mitt spørsmål.
Må vel innrømme at jeg i utgangspunktet hadde slike tanker om "...en

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-11-05 11:09

Kjell Skåden skrev:

> Håper ikke det svekker mine muligheter til å få nye eller
> andre svar når Jens nå har "truffet blink" verdrørende mitt
> spørsmål.

Ikke spor.

> Må vel innrømme at jeg i utgangspunktet hadde slike
> tanker om "...en måde at starte et css-ark på - altså hvilke
> egenskaber man i første omgang skal sætte"

Det må du sådan set selv bestemme. Hvis du gerne vil benytte nogle
bestemte farver, så definerer du dem i dit css-ark. Hvis du gerne
vil sætte nogle bestemte margener for almindelig tekst, så
definerer du dem.

Opbygningen af html/css er lavet sådan at browseren aldrig vil
mangle en værdi til en css-egenskab. Browseren har et (mange gange
faktisk to) css-ark som den anvender før de css-ark du evt. angiver
på din side. Det betyder at selv om du overhovedet ikke angiver css
på en side, vil browseren alligevel have et fuldt sæt css-regler at
fortolke siden efter. De regler du angiver, vil så overstyre nogle
af browserens egne css-regler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kjell Skåden

Dato : 09-11-05 19:07

> [...]
> på en side, vil browseren alligevel have et fuldt sæt css-regler at
> fortolke siden efter. De regler du angiver, vil så overstyre nogle

Mange takk for dine svar på de spørsmål som bare en amatør kan stille