CSS: Absolute positionering...
Fra : Magnus

Dato : 07-11-05 13:55

Med absolute er det rigtig let at opbygge et design med udgangspunkt i
punktet 0,0

Men kan man ikke flytte dette punkt til at være 50% dvs. i midten af
browservinduet og fra det punkt trække det halve af sidens bredde fra
dervbed vil jeg kunne opbygge min side fra et og samme punkt og opnå at hele
siden centreres på midten uanset slærmopløsning og browser vindue størrelse.

Kan man dette for jeg syntes det er noget mere problematisk at benytte
"relative"?

/Magnus

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 07-11-05 14:44

On 07-11-2005 13:55 Magnus wrote:
> opnå at hele
> siden centreres på midten uanset slærmopløsning og browser vindue størrelse.

Kan du ikke bare pakke hele dit layout ind i en div, som du giver en
bredde og så centrerer?

Noget a la

#container {
   width: 90%;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
}

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Frank

Dato : 07-11-05 16:24

Mikkel Z. Herold skrev:

> Kan du ikke bare pakke hele dit layout ind i en div, som du giver en
> bredde og så centrerer?
> Noget a la
>
> #container {
>    width: 90%;
>    margin-left: auto;
>    margin-right: auto;
> }

Eller

html, body { height:100%; }
body { width:90%; margin:0 auto; position:relative; }

så sparer du en <div>...

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : "Peter Müller [2000]~

Dato : 07-11-05 15:33

Magnus wrote:
> [...]
> siden centreres på midten uanset slærmopløsning og browser vindue størrelse.

Jo.
Absolut positioning går ud fra øverste venstre hjørne af 'containing
block'. Du kan selv definere hvilket højere liggende element som er en
containing block jvf.
http://www.w3.org/TR/CSS21/visudet.html#containing-block-details

Du kan altså positionere absolut ud fra et relativt punkt. Feks kan du
have en side som er centreret med margins, men stadig positionere en
bannerreklame til højre for det centrerede layout således at banneret
ikke har indflydelse på centreringen og sådan at den vil forsvinde ud af
synsfeltet hvis browservinduet er smalt, uden at tilføje scrollbars.

--
Mvh.
Peter Müller

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 07-11-05 23:39

> [...]
> siden centreres på midten uanset slærmopløsning og browser vindue størrelse.

Det kan du gøre sådan her:

#holder{
position: absolute;
left: 50%;
width: 600px;
margin-left: -300px;
}

Det eneste du skal kende, er bredden af det som du vil centrere.

Om du ikke kender bredden, så kan du gøre sådan her:

body{
text-align: center;
}

#holder{