Musik på hjemmesiden ?
Fra : Kristian

Dato : 04-11-05 21:57

Hej, alle sammen..

Har et problem.

Er det lovligt at sætte musik ind på ens hjemmeside,

hvis det er, hvordan sætter man det så ind ?

bruger notesblock :)

Tak på forhånd,

Hilsen Kristian.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : N/A

Dato : 04-11-05 22:08

Fra : Kristian

Dato : 04-11-05 22:08

Louise wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Her er en hjemmeside, hvor du kan læse om emnet:
> http://www.ophavsret.dk/
>
> Louise

Hej louise,

tak fordi du skrev, men må indrømme at jeg ikke kan finde noget
om det der inde, er ikke så god til det, :)

ser frem til flere svar, tak,

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-05 00:08

Den 04-11-05 22.02 skrev Louise følgende:

> Her er en hjemmeside, hvor du kan læse om emnet:
> http://www.ophavsret.dk/

Det var dog en elendig side at henvise til! Teksten er ikke særlig
brugervenlig, og man skal lede længere, end jeg gad, for at finde ud af,
at man rent faktisk godt på kopiere til privat/personlig brug. Man
falder heller ikke ligefrem over oplysninger om citatretten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på dine downloads med det gratis og spywarefri program Free

Fra : Louise

Dato : 05-11-05 18:40

> Det var dog en elendig side at henvise til!

Du kan også slå op Karnov. Det er lovbøger på flere tusinde sider.

> Teksten er ikke særlig brugervenlig,

Det er lovstof sjældent, men Oprethavsloven hører trods alt til i den lette
kategori.

>og man skal lede længere, end jeg gad, for at finde ud af,

Så er det nok ikke særlig vigtigt for dig. Ellers prøv at bruge
søgefunktionen i din browser. Prøv eksempelvis med ordet "musik".

> at man rent faktisk godt på kopiere til privat/personlig brug. Man falder
> heller ikke ligefrem over oplysninger om citatretten.

Hvem er "man"? Du kan finde alle regler ang. retten til at citerere i
Opretshavsloven, hvis du altså gider.

Hvis du vil sikre dig mod et sagsanlæg, så kan det kun anbefales, at du
sætter dig grundigt ind i lovstoffet. Der findes ingen lette løsninger.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-05 21:10

Den 05-11-05 18.39 skrev Louise følgende:

> Du kan også slå op Karnov. Det er lovbøger på flere tusinde sider.

Det gør det jo ikke bedre.

> Det er lovstof sjældent, men Oprethavsloven hører trods alt til i den lette
> kategori.

Man kan sagtens formidle lovtekster i et forståeligt sprog.

> Så er det nok ikke særlig vigtigt for dig. Ellers prøv at bruge
> søgefunktionen i din browser. Prøv eksempelvis med ordet "musik".

Nu var det ikke fordi, jeg havde behov for at kende loven, jeg kender
den skam i forvejen. Min kommentar gik udelukkende på, at den pågældende
hjemmeside ikke er den store hjælp til dem, som gerne vil vide, hvad de
må eller ikke må. Som fx spørgeren i denne tråd.

Siden er lidt mere brugbar, hvis man i erhvervsmæssig øjemed har brug
for at finde ud af, hvem man skal kontakte for at få tilladelse til at
benytte beskyttet materiale.

> [...]
>
> Hvis du vil sikre dig mod et sagsanlæg, så kan det kun anbefales, at du
> sætter dig grundigt ind i lovstoffet. Der findes ingen lette løsninger.

Jo, man kan spørge i nyhedsgrupperne, der har været flere brugbare svar
i tråden. Ellers har Kulturministeriet lavet nogle letforståelige sider
om, hvad man må, og hvad man ikke må.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-05 22:31

Kristian skrev:

> Er det lovligt at sætte musik ind på ens hjemmeside,

Kort svar: nej.

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 05-11-05 10:17

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Kort svar: nej.

Og et ligeså kort svar: Ja.

Og et lidt længere:
Hvis det er din musik, dvs. det er dig der har ophavsretten til
musikken eller du har fået tilladelse af den der har, så må du godt.

Det samme gælder for alt andet du lægger på en hjemmeside, billeder,
tekster, grafik, vejrudsigt, landkort osv.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-05 10:32

Leonard skrev:

> Hvis det er din musik, dvs. det er dig der har ophavsretten til
> musikken eller du har fået tilladelse af den der har, så må du godt.

Og et endnu længere:
Hvis man er medlem af Koda, skal det aftales med dem selv om man
selv har ophavsretten.

Men hvorfor gentage hvad Jens Gyldenkærne Clausen og Kim
Ludvigsen udmærket har forklaret?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-11-05 22:46

Kristian skrev:

> Er det lovligt at sætte musik ind på ens hjemmeside,

Kort svar: Nej.

Længere udgave: Jo, det er lovligt, men i de fleste tilfælde kræver
det at man laver en aftale med KODA - og betaler for det. Hvis den
musik du vil lægge på nettet er indspillet på en cd eller lignende,
vil den med 99.99 procents sikkerhed være beskyttet og dermed ikke
gratis at bruge. Det er underordnet om du har musikken fra en cd,
eller du har fået den som en mp3-fil eller lignende.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-05 00:25

Den 04-11-05 21.57 skrev Kristian følgende:

> Har et problem.

Og ingen af de andre har givet dig det fulde svar, så du får også lige
et svar fra mig.

> Er det lovligt at sætte musik ind på ens hjemmeside,

Ja! Der er ingen lov mod at sætte musik ind på en hjemmeside.

Der er dog et stort men, du skal have tilladelse fra ophavshaver. Som
Jens skriver, vil det i Danmark normalt betyde, at du skal lave en
aftale med KODA, og sådan en koster penge. Det kan du læse om her:
http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/sider/inter_infomusiknet_musikpaainternet

Komponerer du din egen musik, og indspiller du den selv, er der ingen
problemer med at lægge den på hjemmesiden (medmindre du er medlem af
KODA, så skal du nemlig også have lov af KODA). Du kan muligvis også
finde musik på internettet, hvor ophavshaver giver tilladelse til at
bruge det, men det vil i så fald næppe være musik, som du kender i
forvejen.

> hvis det er, hvordan sætter man det så ind ?

Du kan bruge <object>, som du kan læse om her:
http://www.htmlhelp.com/reference/html40/special/object.html

Vær opmærksom på, at det ikke er populært at starte musik automatisk,
når besøgende kommer ind på siden, det kan du læse lidt om her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.html#levende

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-05 04:38

Kim Ludvigsen skrev:

> Vær opmærksom på, at det ikke er populært at
> starte musik automatisk, når besøgende kommer
> ind på siden

Jeg har også skrevet lidt om det på

http://html-faq.dk/2017.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-05 08:57

Den 05-11-05 00.25 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> Og ingen af de andre har givet dig det fulde svar, så du får også lige
> et svar fra mig.

Hov, det var altså ikke ment så hovent, som det kan lyde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-05 09:24

Kim Ludvigsen skrev:

> Hov, det var altså ikke ment så hovent, som det kan lyde.

Jeg synes ikke det virker hovent.

--
Bertel

Fra : Mogens Busk

Dato : 05-11-05 14:22

Men hvad nu hvis man blot linker til et stykke musik, som ligger på en anden
website.
Det er vel almindelig høflighed, at man fortæller vedkommende, at man har
lavet et link til hans/hendes musik.

Men er der nogen af jer, der har en idé om, hvordan landet ligger rent
ophavsmæssigt ?

Venlig hilsen
Mugge

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-05 15:01

Den 05-11-05 14.21 skrev Mogens Busk følgende:
> Men hvad nu hvis man blot linker til et stykke musik, som ligger på en anden
> website.

Hvis man linker direkte til musikken, er det ikke tilladt uden at have
fået lov. Det er ikke tilladt at hi-jacke indhold ved at linke, så det
fremstår som en del af ens egen side, hvis man ikke har fået lov. Det
gælder såvel for musik som for tekst og billeder og andet indhold.

Det er selvfølgelig tilladt at linke til den side, som musikken ligger
på, forudsat siden åbnes normalt, og man fx ikke åbner den i en ramme på
ens egen side.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-11-05 22:50

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvis man linker direkte til musikken, er det ikke tilladt uden
> at have fået lov.

Selv om man har fået lov fra indehaveren af websiden, kan et link
til musikfiler stadig være ulovligt. Hvis den fremmede webside ikke
har fået lov til at lægge musikstykkerne online, må man så vidt jeg
ved heller ikke linke til filerne.

Det kan selvfølgelig være svært at afgøre om musikfiler på en
fremmed side er lovlige eller ej - men i praksis er det ofte ret
let at genkende et illegalt site. Det kan fx være på et obskurt
servernavn (xyz2436.freeservers.com, 234.63.23.53, ...), manglende
kontaktoplysninger, mængden og karakteren af musik på sitet (hele
cd'er med nye udgivelser) og lignende.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-05 23:02

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det kan fx være på et obskurt servernavn ...
> manglende kontaktoplysninger, mængden og
> karakteren af musik på sitet (hele cd'er med nye
> udgivelser) og lignende.

Hvad så med det man finder på Limewire - der kan
man ikke umiddelbart se hvor i verden musikken
ligger.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-11-05 23:07

Allan Vebel wrote:

> Hvad så med det man finder på Limewire - der kan
> man ikke umiddelbart se hvor i verden musikken
> ligger.

Det er vist så godt som alt sammen piratkopier. Det må således heller ikke
bruges på hjemmesiden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-11-05 00:08

Den 05-11-05 22.50 skrev Jens Gyldenkærne Clausen følgende:

> Selv om man har fået lov fra indehaveren af websiden, kan et link
> til musikfiler stadig være ulovligt.

Jeg skulle have været mere præcis. Det er selvfølgelig ophavshaver, man
skal have lov af. Og du har helt ret i, at det kan være svært at vide,
hvem ophavshaver er.

Dine eksempler hjælper dog en bruger et godt stykke af vejen til at
foretage et kvalificeret gæt. Vil man være helt sikker, skal man dog nok
have en skriftlig tilladelse, og evt. få den konfirmeret hos KODA eller
en tilsvarende organisation.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-11-05 00:15

Allan Vebel skrev:

> Hvad så med det man finder på Limewire - der kan
> man ikke umiddelbart se hvor i verden musikken
> ligger.

Jeg kender ikke Limewire - men at dømme efter et hurtigt kig på
limewire.com, er det et fildelingsprogram.

De kriterier jeg gav før var rettet mod websider - ikke
fildelingsprogrammer. Men i tilfældet med fildeling af musik, er
der nok yderst sjældent tale om legal udveksling.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-11-05 00:26

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg skulle have været mere præcis. Det er selvfølgelig
> ophavshaver, man skal have lov af. Og du har helt ret i, at
> det kan være svært at vide, hvem ophavshaver er.

Man skal vel i princippet både have tilladelse fra ophavsmanden til
hjemmesiden og ophavsmanden (eller rettighedshaveren) til lydfilen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-11-05 11:58

Den 06-11-05 00.25 skrev Jens Gyldenkærne Clausen følgende:
> Kim Ludvigsen skrev:
>
> Man skal vel i princippet både have tilladelse fra ophavsmanden til
> hjemmesiden og ophavsmanden (eller rettighedshaveren) til lydfilen.

Ja.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det