code markøren
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-11-05 17:49

Jeg har et lille problem med code-markøren.

Problemet er illustreret på websiden

http://www.webdesign101.dk/x/usenet/code.html

Betragtes denne side, er den tekst, der i venstre spalte er
forsynet med code-markøren efter min mening for lille.

I højre spalte har jeg derfor sat font-size til 1 em. Det
skulle egentlig være overflødigt, men det lader til at virke
udmærket i Internet Explorer, skriftstørrelsen øges til
noget der er passende.

Betragtes siden med Firefox, er skriftstørrelsen imidlertid
den samme i begge spalter.

Jeg er tilbøjelig til at tro, at couriers normalhøjde er
mindre end georgias normalhøjde, og det derfor er IE, der
fejlagtigt øger skriftstørrelsen, når den eksplicit sættes
til 1 em.

Men er der nogen der har nogle synspunkter på dette? Er det
virkelig nødvendigt at have separate formregler for IE og
ikke-skod browsere på dette punkt (også)?.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-11-05 23:25

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
>
> Betragtes denne side, er den tekst, der i venstre spalte er
> forsynet med code-markøren efter min mening for lille.

Fonten courier er mindre end georgia, verdana, arial m.fl. Når du har en
generel fontstørrelse på 1em, skal du i din css indsætte dette:

code, tt, pre {
font-size: 1.3em;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-11-05 00:33

Erik Ginnerskov wrote:

> code, tt, pre {
> font-size: 1.3em;
> }

Det er nu lovlig meget, synes jeg. Og det fjerner jo ikke
problemet med, at IE og Firefox fortolker
størrelsesangivelserne på dette inline element forskelligt.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-11-05 00:39

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Det er nu lovlig meget, synes jeg.

Kun en linje definition, som rammer tre selektorer, er der for meget?

Og det fjerner jo ikke
> problemet med, at IE og Firefox fortolker
> størrelsesangivelserne på dette inline element forskelligt.

Jo, jeg har da ikke nogen problemer på mine sider, her er både code, tt og
pre tildelt en tekststørrelse og det vises da ret ens i FF og IE.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-11-05 14:39

Erik Ginnerskov wrote:

> Kun en linje definition, som rammer tre selektorer, er der for meget?

Næh, det var nu heller ikke det jeg mente - jeg mente at
skriftstørrelsen blev lovlig stor.

> Jo, jeg har da ikke nogen problemer på mine sider, her er både code, tt og
> pre tildelt en tekststørrelse og det vises da ret ens i FF og IE.

Jeg er interesseret i at se din præcise font-size formregel,
for jeg kan altså ikke få det til at virke.

På testsiden

http://www.webdesign101.dk/x/usenet/code.html

har jeg nu lavet:

p {font-size:1em;line-height:100%;}
p code {font-size:1em;}
html > body code {font-size:1.2em;}

Det virker nogenlunde, undtagen i Opera, der jo i modsætning
til IE læser forældre>barn selektoren.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-11-05 17:27

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Næh, det var nu heller ikke det jeg mente - jeg mente at
> skriftstørrelsen blev lovlig stor.

Så nøjes med 1.2 em - eller 1.1 em.

> Jeg er interesseret i at se din præcise font-size formregel,
> for jeg kan altså ikke få det til at virke.

http://hjemmesideskolen.dk/hss-main.css

Alt er defineret i px. Visningen er ens i FF, IE og Op.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-11-05 18:16

Erik Ginnerskov wrote:
> Jørgen Farum Jensen wrote:

> Alt er defineret i px. Visningen er ens i FF, IE og Op.

Ok. Så har du givet afkald på, at brugerne skal kunne øge
skriftstørrelsen i IE.
Det præker jeg, at man skal kunne, så derfor er
pixel-størrelser ikke noget for mig, jeg vil hellere leve
med forskellige størrelser på monospace skrift.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk