Den rigtige pris for en hund
Fra : Heidi

Dato : 08-11-05 16:38

Pster den også lige her..for at få flest mulige svar

Hej Gruppe.

Jeg sidder tit og surfer på hunde, da det er et af mine ønsker, at få en
hund til næste sommer.
I familien er vi blevet enige om en sort labrador.
Nu er mig spørgsmål så hvad er en fair pris på sådan en størrelse?
Der er jo stor forskel på de priser man finder på dba, gulgratis og div.
hjemmesider.

Jeg ved godt nogle siger, at prisen ikke er afgørende.. men jeg synes nu det
er et vigtigt punkt.
Der er jo ingen som vil betale mere for noget, man kan få tilsvarende andet
steds.

Hvordan kan det være, at der er så stor prisforskel?

Vi bor i Aalborg... er der nogen der har nogle gode anbefalinger til en
hundehandler/kennel?

Venlig hilsen
Heidi

Fra : Clas Lau

Dato : 08-11-05 16:51

Det afhænger jo meget om hunden har stambog fra en anerkendt organisation
eller ej. Min erfaring er at DKK hunde er lidt dyere end f.eks. DJR.
Samtidig er hunde opdrættet på Sjælland en kende dyrere end hunde i
Jylland - følger vel de generelle prisindex for landet.

Disse betragtninger er generelle og skal naturligvis tages med en gran salt.

Jeg kender en god kennel i Nordjylland for Labrador - men det er højtydende
jagthunde og måske ikke det du søger. Prisen er 5500,- og jeg er sikker på
at prisen sagtens kunne være højere.

Mvh

-Clas-

Fra : Heidi

Dato : 08-11-05 18:42

Hej

Det gør mig intet at hunden ikke har en fin stambog og meget fornemme
forældre, da den hverken skal avles på, eller udstilles.
her hjemme er der ingen som går på jagt, så den skal "bare" bruges til
krammehund og familiens 5 og sidste medlem.

Jeg må nok erkende, at for mig er 5500 mange penge, og jeg ville nok skulle
veen vassiceneret hund med tilbehør, hvis jeg skulle gi så mange penge for
den.

Nu må vi se.. der er jo lang tid til sommer..og dermed god tid til, at søge
efter kenneler

//Heidi

Fra : pwh

Dato : 08-11-05 19:19

> [...]
> her hjemme er der ingen som går på jagt, så den skal "bare" bruges til
> krammehund og familiens 5 og sidste medlem.

Hvis du ikke får en stambog med har du ikke rigtigt mulighed for at vide
at det er en Labrador du får, jeg kender et par eksempler på folk der har
købt billige Labber uden stambog, når de så voksede til kunne man se at
det ikke var en ægte labrador de havde fået.
jeg har selv 2 Labblandinger, så det er ikke fordi jeg er hellig mht stambøger

> Jeg må nok erkende, at for mig er 5500 mange penge, og jeg ville nok
> skulle veen vassiceneret hund med tilbehør, hvis jeg skulle gi så
> mange penge for den.

Når jeg læser den slags spørger jeg altid mig selv om de mennesker har
regnet på hvad det koster at have en hund, jeg regner selv med ca 500kr/mnd,
og regner du lidt på det og siger 12 års levetid * (12*500) =72.000kr ialt.
Så betyder det altså ikke en fis om man giver 500kr eller 5000kr i indkøb.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 01:45

On Tue, 8 Nov 2005 19:18:47 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>Så betyder det altså ikke en fis om man giver 500kr eller 5000kr i indkøb.

Det er altså noget sludder, Jens!
Jeg havde sørme heller ikke råd til at gi' 5000+ for en hund. Så mange
penge kunne jeg ikke bare lige smide på bordet. jeg søgte specifikt på
en hund der kostede max 500 kr. og selvom jeg rent faktisk blev
tilbudt et par stykker helt gratis, så valgte jeg at købe Hansen.

Mine hunde (og katte) bliver skam passet med dyrlæge og hvad der
ellers skal til, men selv en dyrlæge regning kan være svær at få råd
til sådan lige på een gang, men så kan man som regel snakke sig til
rette om en ordning. Man behøver ikke at være en dårlig hunde ejer
bare fordi man er fattig!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 09:57

> Det er altså noget sludder, Jens!
> Jeg havde sørme heller ikke råd til at gi' 5000+ for en hund. Så mange
> penge kunne jeg ikke bare lige smide på bordet.

Det forstår jeg ikke, så stort et beløb er 5000kr altså heller ikke.
Tror du ikke nærmere at det var viljen til at skaffe beløbet der manglede.

> jeg søgte specifikt på
> en hund der kostede max 500 kr. og selvom jeg rent faktisk blev
> tilbudt et par stykker helt gratis, så valgte jeg at købe Hansen.

Sådan har man det vel tit, at man sætter sig i hovedet at et givent indkøb
må koste max et eller andet, men når vi snakker om en hund der alligevel
samlet set kommer til at stå en i 50.000-100.000kr er det lidt noget pjat
i mine øjne at sige den ikke må koste mere end 500kr, for fanden,
det er som sagt hvad hver af mine hund koste mig pr måned

> [...]
> til sådan lige på een gang, men så kan man som regel snakke sig til
> rette om en ordning. Man behøver ikke at være en dårlig hunde ejer

Næh selfølgelig behøver man da ikke at værer en dårlig hunde ejer
fordi man ikke vælter sig i penge. Jeg opstiller bare regnestykket for
at det ikke skal komme som en overraskelse at det er ret dyrt at have hund.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-05 21:55

"Heidi" <nicholai@> wrote:

> [...]
> her hjemme er der ingen som går på jagt, så den skal "bare" bruges til
> krammehund og familiens 5 og sidste medlem.

Se, det er igen en misforstårelse at bare fordi en hund har stamtavle og
præmierede forældre, at den så kun kan bruges til jagt, udstilling m.m.

Ansvarligt opdrættede hunde er din "garanti" for godt helbred,
temperement osv. osv. ...dvs. du har alle muligheder for at få en
harmonisk og veltilpasset familiehund. Det andet vil jeg påstå er at
købe katten i sækken.

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : pwh

Dato : 08-11-05 22:08

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> temperement osv. osv. ...dvs. du har alle muligheder for at få en
> harmonisk og veltilpasset familiehund. Det andet vil jeg påstå er at

Det har jeg efterhånden set for mange grelle eksempler på mht helbred
til at jeg giver en fis for at en hund har stamtavle.
Jovel, du kan måske få dine penge retur hvis kræet er defekt, men hvad
hjælper et par sølle 1000kr på såret når man har opflasket en hvalp.
Mht temperement inden for racen kan du have ret, men igen, hører jeg
fra mange Schæferfolk med mange Schæfere bag sig, at deres
hunde har været ret så forskellige.
Så det med 'racerene' hunde giver jeg ikke meget for, de er allesammen
blandinger hvis du går langt nok tilbage, prægning har mere at sige tror jeg.

/Jens

Fra : Clas Lau

Dato : 09-11-05 19:24

Hejsa Jens.

Jeg kan huske at du tidligere har været kritisk overfor racehunde... eller
tager jeg fejl?

Jeg har en racehund som i tre generationer tilbage alle har A hofter og 0
albuer... Det kalder jeg seriøst avlsarbejde. Der er naturligvis andre
faktorer at avle på men her nævner jeg bare et direkte målbart resultat.

Jeg siger ikke at man ikke kan få en sund hund når man blander - men jeg vil
påstå at hvis man ved hvad man blander er man mere sikker på hvad man får.

Mvh

-Clas-

Fra : jopa

Dato : 09-11-05 19:44

Clas Lau skriblede bla:

> Jeg siger ikke at man ikke kan få en sund hund når man blander - men
> jeg vil påstå at hvis man ved hvad man blander er man mere sikker på
> hvad man får.

Jens han driller bare han elsker jo schæfere det er derfor han har en halv
der hedder Tyson.

Schæferen er den reneste hund der findes og har aner tilbage til
jernalderen.
Skulle så vidt jeg ved ikke være krydset med andre racer derfor den
reneste.
Der findes 2 slags schæfere.
Den grå som oftest bliver brugt som brugshund, da den nok er en smule mere
driftig, samt højavls schæferen der så vidt jeg kan skønne generelt er
en
anelse større, samt smukkere.
(en har tidligere herinde givet et rigtig godt signalement af de 2 typer)

Begge typer har de samme egenskaber:
1) er utrolig gode fodvarmere
2) går gennem ild for at forsvare sin herre/herrer
3) er utrolig nemme at træne med.
4) utrolig fine til børnefamilier
5) jeg kunne blive ved
6) lyder det som om jeg er schæferfixeret ?

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 22:39

> Jens han driller bare han elsker jo schæfere det er derfor han har en
> halv der hedder Tyson.

Det er nok fordi jeg ikke er mand nok til at få en 1/1 Schæfer
Navnet har Tyson nu fra en internatshund som jeg næsten fik,
(en Dobberman/Rottweiler) som røg for næsen af mig.
Jeg havde psykisk indstille mig på den hund, så da den glippede
kom den jeg endelig fik til at få dens navn, sådan var det

/Jens

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 22:12

> Hejsa Jens.

Hej hej

> Jeg kan huske at du tidligere har været kritisk overfor racehunde...
> eller tager jeg fejl?

Nok nærmere skeptisk, jeg har såmænd igen probs med racehunde,
der har bare ikke været nogen racer der har passet precist til mig.

> [...]
> og 0 albuer... Det kalder jeg seriøst avlsarbejde. Der er naturligvis
> andre faktorer at avle på men her nævner jeg bare et direkte målbart

Fint nok, og så er der bare lige alle de andre ting en hund kan lide af
som jeg har hørt at hunde med gode stamtavler har reddet sig til.

> Jeg siger ikke at man ikke kan få en sund hund når man blander - men
> jeg vil påstå at hvis man ved hvad man blander er man mere sikker på
> hvad man får.

Helt 110% enig, derfor har jeg selv også kun hunde der er blandet af
2 kendte racer, en X-blanding ville jeg ikke binde an med.
Der var en norsk dame for ca 1 år tilbage der deltog i sådan en debat,
hun henviste til en undersøgelse der havde vist at det allersundste afkom
kom fra den 1'ste generation af en blanding af 2 forskellige racer.
Sunheden skulle så aftage jo længere man blev ved med at avle videre,
om det er rigtigt ved jeg ikke. Men mine 2 hunde som er 1'ste generations
blandinger har indtil videre haft et jernhelbred.

/Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-05 23:23

"pwh" <gÊtselv@.dk> wrote:

> Det har jeg efterhånden set for mange grelle eksempler på mht helbred
> til at jeg giver en fis for at en hund har stamtavle.

Ingen regler uden indtagelser

> [...]
> Mht temperement inden for racen kan du have ret, men igen, hører jeg
> fra mange Schæferfolk med mange Schæfere bag sig, at deres

Ja, men du kan jo kun avle dig

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Søren LH

Dato : 09-11-05 17:55

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
> "Heidi" <nicholai@> wrote:

> Ansvarligt opdrættede hunde er din "garanti" for godt helbred,
> temperement osv. osv. ...

Det er vist en sandhed med modifikationer.........

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 09-11-05 18:13

Søren LH skriblede bla:

> Det er vist en sandhed med modifikationer.........

Det er en generalisering, men alt andet er som Lotto

besparelsen på et gadekryds kan sagtens udmønte sig i større
dyrlægeregninger.
Dette er også en generalisering

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-05 23:34

Søren LH <slh@DELETEcity.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist en sandhed med modifikationer.........

det var vist også sat lidt på spidsen ... men grundlæggende tror jeg det
holder nogenlunde vand ....

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-05 17:01

"Heidi" <nicholai@> wrote:

> Vi bor i Aalborg... er der nogen der har nogle gode anbefalinger til en
> hundehandler/kennel?

Og så skal du nok holde dig langt væk fra "hundehandlere"

En hund køber man hos den kennel den er opdrættet ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : HvB

Dato : 08-11-05 17:50

Når I køber en hund skal i have den i 10-15 år.. omtrent! Dvs har hvis en
hund koster 7000 er 700 pr. år (hvis den lever i 10 år)og koster den 5000 er
det 500 pr. år. Dvs vi taler matematisk om 200 kr/år(16 kr. pr måned). Mon
dog ikke det kan findes i ethvert budget?.

Og er man "forelsket" nok er det da ligemeget. Har man ikke pengene må man
vente. Tro mig: Det koster med en vovse! Mad, dyrlæger, træning, legetøj,
pleje o.m.a.

SÅ hvis man spekulere i om man kan spare 200 eller 300 kr.. eller for den
sags skyld 1000 er det nok bedre at lade være med at købe en hund. Det er
ikke det det kommer an på

HvB

Fra : fam. Ager

Dato : 08-11-05 18:40

"HvB" <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sags skyld 1000 er det nok bedre at lade være med at købe en hund. Det er

-------------------

så sandt som det er skrevet....(-;

mvh. marie

Fra : HKN

Dato : 08-11-05 20:05

> SÅ hvis man spekulere i om man kan spare 200 eller 300 kr.. eller for den

> -------------------
>
> så sandt som det er skrevet....(-;
>
> mvh. marie

Uha - hvor er I heldige, I som er velsignet med denne hellige og
moraliserende evne til at kunne se bort fra den kendsgerning, at et større
engangsbeløb taget ud af den daglige husholdning har en betydning.
Selvom det nok ikke er tilfældet for jeres vedkommende, så er der (og vi
taler selvfølgelig om meget få) personer/familier, for hvem det at
elske/holde af et dyr ikke hænger proportionalt sammen med evnen/muligheden
for at betale for dyret.

Men jeg skriver desværre nok for blinde her.....

-HKN

Fra : pwh

Dato : 08-11-05 20:19

> [...]
> moraliserende evne til at kunne se bort fra den kendsgerning, at et
> større engangsbeløb taget ud af den daglige husholdning har en

Der er noget der hedder at spare op eller at låne

> [...]
> elske/holde af et dyr ikke hænger proportionalt sammen med
> evnen/muligheden for at betale for dyret.

Tjo, men har man en så stram økonomi at det betyder noget om en hund
koster 2000kr mere eller mindre, hvad vil man så gører hvis kræet bliver sygt.
forsikringer koster penger og dækker da ikke alt, så det er alm sund fornuft
der bliver lagt for dagen.

> Men jeg skriver desværre nok for blinde her.....

Det tror jeg ikke, men er du typen der vil have en hund der lever af madrester,
ikke er sygeforsikret osv, så er det nok ikke det helt rigtige forum at ytre sig i.

/Jens

Fra : HKN

Dato : 08-11-05 20:41

> [...]
> sygt.
> forsikringer koster penger og dækker da ikke alt, så det er alm sund

Jeg er 100% enig i din anskuelse - men er det ikke sådan, at når vi bliver
tvunget ud i en uforudset situation, så finder vi også løsningen?
Der er alt andet lige forskel på det at finde pengene til
engangsinvesteringen, og så til de løbende udgifter. Dem der mener noget
andet, bør tage et kig i telefonbogen og tælle hvor mange
finansieringselskaber der findes i DK - de ville ikke være her, hvis din
og
andres holdning er et udtryk for "hvad man bør gøre". Det samme gælder
RKI,
Dyreinternatet m.fl.

> Det tror jeg ikke, men er du typen der vil have en hund der lever af
> madrester,
> ikke er sygeforsikret osv, så er det nok ikke det helt rigtige forum at
> ytre sig i.

Det tror jeg ikke Heidi er - jeg tror bare at hun vil have "varen" til den
rigtige pris. På samme måde, som når hun handler dagligvarer, benzin eller
andet.
Jeg har selv lige købt hund - og selvom jeg kunne betale de kr. 8.000,-
som
et par kenneler forlangte, så handlede jeg altså der hvor jeg fik den
bedste
pris (5.600,-). Og hvis det får nogen til at tro at de er større
hundeelskere end jeg, så for min skyld gerne....

-Henrik

It has removed 57 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : pwh

Dato : 08-11-05 21:58

> Jeg er 100% enig i din anskuelse - men er det ikke sådan, at når vi
> bliver tvunget ud i en uforudset situation, så finder vi også
> løsningen?

Det kan du da have ret i, men hav så også en forståelse for at vi udtaler
os ud fra dyrkøbte erfaringer. Så Heidi ikke tror at man kan regne med
at have en hund af Labstørrelse kørende for 100kr/mnd.
Personligt har jeg ikke haft de store uventede udgifter på mine hunde,
men min stakkels kat har da været et dyrt bekendtskab indtil jeg fik
lavet en sygeforsikring på ham, og han kostede 100kr i indkøb i sin tid.

> Det tror jeg ikke Heidi er -

Jeg mente ikke Heidi men dig med min bemærkning.

> [...]
> pris (5.600,-). Og hvis det får nogen til at tro at de er større
> hundeelskere end jeg, så for min skyld gerne....

Nu er det jo ikke en bil af et eller andet mærke man køber når man
køber hund, så at sige at en Lab til 1000 kr er lige så god som en til
5000kr kan man altså ikke.
Forholdet kan da meget vel værer omvendt, det jeg og nok også andre vil frem
til er at det mere er hvalpen som sådan og forholdene frem for prisen der skal
værer afgørende hvis det skal værer en raceren hund.
Ellers skal man da 'bare' satse på en blanding som mange af os andre,
jeg gjorde det så ikke ud fra økonomi, men ud fra andre kriterier.
Lige et billede af min store han og Angel da hun var ny slippe du ikke for
http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/angel_tyson.JPG

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 01:53

On Tue, 8 Nov 2005 20:18:42 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det tror jeg ikke, men er du typen der vil have en hund der lever af madrester,
>ikke er sygeforsikret osv, så er det nok ikke det helt rigtige forum at ytre sig i.

Mine hunde er altså vilde med rester!
Me de lever godt nok ikke af det. Derimod er de ikke sygeforsikret,
men har kun den lovpligtige forsikring. Jeg synes du siger at man er
en dårlig hunde ejer, hvis man ikke har mange penge. Det tror jeg
næppe er tilfældet!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 10:03

> Mine hunde er altså vilde med rester!

Hæ, det er mine skam også, specielt min pastasauce

> [...]
> men har kun den lovpligtige forsikring. Jeg synes du siger at man er
> en dårlig hunde ejer, hvis man ikke har mange penge. Det tror jeg

Næh det er ikke direkte det jeg mener, men får man sig en hund på
en meget stram økonomi og fravælger forsikringen risikerer man måske
på et tidspunkt at blive det fordi man skal sparer på foder/dyrelægebesøg.
Jeg vil da sige at du gambler en del med din økonomi ved at have 2 store hunde
uden sygeforsikring og samtidigt siger at du ikke har overskud i kassen.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 13:22

On Wed, 9 Nov 2005 10:02:50 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Næh det er ikke direkte det jeg mener, men får man sig en hund på
>en meget stram økonomi og fravælger forsikringen risikerer man måske
>på et tidspunkt at blive det fordi man skal sparer på foder/dyrelægebesøg.

Når man _har_ hunden(e), så finder man en løsning.

>Jeg vil da sige at du gambler en del med din økonomi ved at have 2 store hunde
>uden sygeforsikring og samtidigt siger at du ikke har overskud i kassen.

For at være ærlig, så anede jeg ikke at man kunne tegne en
sygeforsikring. Jeg har altid bare taget det smæk der kommer hvis de
skulle blive syge. Og alle mine dyr har fået behandling når de blev
syge, også selvom kassen var gabende tom. Så laver man en ordning med
dyrlægen, og jeg betaler skam gerne, men kan altså ikke bare lige hive
5000 kr. ud af budgettet. Det er sådan ca. hvad jeg har at leve for på
en måned.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 13:39

> Når man _har_ hunden(e), så finder man en løsning.

Det kan jeg så vende om til at hvis man vil have hunden der koster 5000kr
så finder man nok også en løsning på det, så jeg ser det mere som at det er viljen
til at ville give så 'mange' penge for en hund der mangler frem for selve beløbet.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 16:28

On Wed, 9 Nov 2005 13:38:36 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>til at ville give så 'mange' penge for en hund der mangler frem for selve beløbet.

Okay, dér fik du mig. Jeg vil ikke gi' så mange penge for en hund, for
der skal osse være plads i budgettet til eventuelle dyrlægeregninger,
hvis uheldet skulle være ude, og der ER grænser for hvor mange steder
man ønsker at skylde.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 08-11-05 20:57

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> evnen/muligheden for at betale for dyret.
>
> Men jeg skriver desværre nok for blinde her.....

der tager du grueligt fejl!

jeg tror at her er en del her, hvor pengene er små. men man kan spare op, og
en hund er vel ikke noget man finder på at ville have den ene dag, og køber
den næste?, og er det en labrador de vil have, så må de undersøge sagen, og
lægge til side til den dag de skal hente deres hvalp.
sådan har vi selv gjort de gange hvor det har været aktuelt.og vi er bestemt
ikke overbemidlede, tværtimod.
og har man så små midler, at man ikke kan undvære 500,- pr måned,så ville
jeg da råde folk til at vente med at få hund. en dyrlægeregning kan i så
fald vælte det hele for familien.

så prop du dine fordomme i skuffen igen.

mvh. marie

Fra : HKN

Dato : 08-11-05 21:50

> så prop du dine fordomme i skuffen igen.

Det er jo netop ikke mig der har fordommene - men dig!

"Hvis du ikke kan betale hvad hunden koster, så kan du jo heller ikke
holde
af den og sørge for den".........

EOD

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 02:00

On Tue, 8 Nov 2005 20:57:13 +0100, "fam. Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>den næste?, og er det en labrador de vil have, så må de undersøge sagen, og
>lægge til side til den dag de skal hente deres hvalp.

Som sagt kan det så tage mange, mange år før man får råd til en hund,
og man _kan_ altså være heldig at finde HUNDEN til en rimelig pris.

>sådan har vi selv gjort de gange hvor det har været aktuelt.og vi er bestemt
>ikke overbemidlede, tværtimod.

Tjaeh, vi sparede da osse op til en ny hund, men der var altså ikke
mere i bøtten end de 500 kr. vi måtte slippe for Hansen. (Vaks var en
foræring i sin tid.)

>og har man så små midler, at man ikke kan undvære 500,- pr måned,så ville
>jeg da råde folk til at vente med at få hund. en dyrlægeregning kan i så
>fald vælte det hele for familien.

Når dyrlægeregningen kommer, så finder man en løsning...

Men det er åbenbart ikke velset at man siger at man ikke har en mindre
formue parat til indkøb af hund. Så bliver man straks set ned på. Jeg
ved ikke helt hvem det er der er fordomsfuld her.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 09-11-05 07:03

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.
-------------------

du misforstår vist en smule..

vi har bestemt ikke meget tilovers her, så vi hører til den fattige ende,
uden diskution om det!. sygedagpenge og en lærlingeløn!.jeg ved sgu godt
hvordan det er ikke at vide om man har penge til den 10. i måneden!.
det jeg hægter mig ved indlægget, er at hun vil have en sort labrador. en
racehund, og de koster, med mindre man vil satse på at få en uden stamtavle
og vil tage den riciko der kan være med det. bevares, jeg var da 28 før jeg
købte min første racehund for rigtige menneskepenge.. alle tidligere hunde
har været brugte skæbner jeg har taget mig af. men jeg vil da også indrømme,
at det ikke var særlig sjovt at stå med en dyrlægeregning takseret på en
søndag, når jeg ikke engang kunne finde penge til de basale nødvendigheder.
og netop derfor skriver jeg som jeg gør.

mvh. marie

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 13:25

On Wed, 9 Nov 2005 07:02:54 +0100, "fam. Ager"
> [...]

>uden diskution om det!. sygedagpenge og en lærlingeløn!.jeg ved sgu godt
>hvordan det er ikke at vide om man har penge til den 10. i måneden!.

Med sådanne indtægter, hvordan lægger man så til side?

>det jeg hægter mig ved indlægget, er at hun vil have en sort labrador. en
>racehund, og de koster,

Okay, det har du helt ret i. Er selv ganske tilfreds med en look-alike
labrador!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 10:11

> Når dyrlægeregningen kommer, så finder man en løsning...

Den løsning kunne jeg da godt tænke mig at hører om.
Hvis du kender en dyrelæge der arbejder gratis er det jo heldigt
for dig, det gør jeg desværre ikke, mine 3 dyr har vel kostet
ca 25.000-30.000kr i dyrelægeregninger indtil videre.

> Men det er åbenbart ikke velset at man siger at man ikke har en mindre
> formue parat til indkøb af hund. Så bliver man straks set ned på. Jeg
> ved ikke helt hvem det er der er fordomsfuld her.

Arh det er noget pladder du kommer med der, det jeg personligt mener
er at man da må have en vilje til at sparer lidt op.
Feks Angel kostede mig 3000kr i indkøb, og hun koster 500kr/mnd,
så skulle jeg have sparet op var det jo kun alm udgifter i 6mdr der skulle
have været lagt til side, næh det er nok nærmere et spørgsmål om at det
får nogle af os op af stolen når man begynder at sætter kr og ører på et liv.

/Jens

Fra : HKN

Dato : 09-11-05 11:23

> Feks Angel kostede mig 3000kr i indkøb, og hun koster 500kr/mnd,

Hvad er det du giver den, siden den koster 500/md? Eller er det dine
gennemsnitlige udgifter når du tager dyrlæge m.m. med?

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 12:53

HKN wrote:

> Hvad er det du giver den, siden den koster 500/md? Eller er det dine
> gennemsnitlige udgifter når du tager dyrlæge m.m. med?
>
> -Henrik

Det er sådan det hele løsligt regnet sammen.
Foder koster ca 300kr/mnd (Olivers), så får de også
Glucosamin og fiskeolie for vel 50kr/mnd.
Så er der et årligt check hos dyrelægen til ca1000kr og forsikring
til ca 1200kr. Dertil skal man så lægge alt det løse, kødben, en ny bold,
og hvad man ellers når at købe til sin hund. Så en 5-600kr/mnd skal nok passe.
Går kræet så hen og bliver sygt eller kommer til skade ryger det oveni,
Angel har da kostet mig ca 3000kr til uventede dyrelægeregninger inden for det
sidste års tid, og det er jo lige 250 kr/mnd oveni regnskabet.
Prøv selv at stille et lignene regnskab op, så bliver du sikkert overrasket

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 13:36

On Wed, 9 Nov 2005 10:10:56 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>for dig, det gør jeg desværre ikke, mine 3 dyr har vel kostet
>ca 25.000-30.000kr i dyrelægeregninger indtil videre.

Vel ikke på een gang?
For har du råd til at smide 25-30.000 på bordet sådan bare lige, så er
du da noget heldigt stillet.

Men jeg kan da fortælle dig om min seneste tur til dyrlægen. 3x vacc.
- 2x øremærkning - 2x kastration (det er vores 3 katte, der er tale
om) Det blev små 2000 kr. og dem har jeg så fået en ordning om at jeg
betaler over nogle gange, for så meget havde jeg ikke lige i foret.
Dette havde jeg naturligvis snakket med dyrlægen om FØR jeg
overhovedet kom derned, og det var bare helt i orden. Så man finder en
løsning.

>Arh det er noget pladder du kommer med der, det jeg personligt mener
>er at man da må have en vilje til at sparer lidt op.

Viljen er der, men evnen er der ikke, og ingen er forpligtiget ud over
deres evner!

> [...]
>får nogle af os op af stolen når man begynder at sætter kr og ører på et liv.

For at være helt ærlig, så aner jeg ikke hvad dyrene koster mig på
månedsbasis, og da slet ikke hvad de har kostet mig indtil nu. Vaks
har gnavet sig igennem adskillige par briller, sko og diverse i sin
hvalpetid, og han kan stadig godt finde på at gumle min sutsko, hvis
han mener at han skulle have været med os ude at køre.
Efter en tur i Farmland er jeg som regel altid mindst 500 kr.
fattigere, og det er så det det nu engang koster. Når man har dyrene
finder man en løsning, og så må min mand og jeg bare leve af pasta den
måned!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 13:54

> Vel ikke på een gang?

Nej dog ikke,
katten kostede dog ca10.000kr i et hug da den havde urinvejssten

> For har du råd til at smide 25-30.000 på bordet sådan bare lige, så er
> du da noget heldigt stillet.

Det kan jeg til enhver tid, det beror ikke på held men på at kører en sund økonomi.
Jeg lever da alene i eget hus på en Finmekanikerløn, så jeg er skam ikke højtlønnet
og jeg har da nogle rimeligt seriøse faste udgifter, men god til at passe på mine penge
har jeg alle dage været, jeg er dog aldrig blevet kaldt for fornæret

> Viljen er der, men evnen er der ikke, og ingen er forpligtiget ud over
> deres evner!

Ja det kan jeg ikke argumenterer imod

> [...]
> fattigere, og det er så det det nu engang koster. Når man har dyrene
> finder man en løsning, og så må min mand og jeg bare leve af pasta den

Der er jeg så stikmodsat, jeg regnede da på hvad en hund ca ville koste mig
inden jeg fik den, så da jeg ville have Angel vidste jeg at der var plads i økonomien
til en hund mere på den måde som jeg mener en hund skal leve.
Men sådan er man så forskellig, jeg er ikke typen der gambler med min økonomi,
det er simpelthen for stressende at værer fattig, det har jeg rigeligt været i mine helt
unge dage.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 16:24

On Wed, 9 Nov 2005 13:54:13 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>jeg er dog aldrig blevet kaldt for fornæret

Fordi folk ikke tør med de to "dræberhunde" du har!

>Men sådan er man så forskellig, jeg er ikke typen der gambler med min økonomi,
>det er simpelthen for stressende at værer fattig, det har jeg rigeligt været i mine helt
>unge dage.

Hvis jeg regnede på det, så havde vi sikekrt slet ikke råd, men jeg
vil hellere leve lidt mere spartansk og så have mine to drenge hos
mig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 17:07

> Fordi folk ikke tør med de to "dræberhunde" du har!

Nemlig, dræberhundene er opdraget godt til at passe på Far's ære

> Hvis jeg regnede på det, så havde vi sikekrt slet ikke råd, men jeg
> vil hellere leve lidt mere spartansk og så have mine to drenge hos
> mig.

Jeg har heller aldrig regnet precist ud hvad mine dyr koster mig,
det er bare lige de store faste beløb som jo er nemme at lægge sammen.
Lavede jeg endelig et precist regnskab ville jeg nok græmmes
men jeg vil også heller have mine vuffere end nogle andre luxusgoder,
og har man dem først er vi jo ens på det punkt at pengene bare skal findes,
og man så må skærer nogle andre steder.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 01:50

On Tue, 8 Nov 2005 20:05:20 +0100, "HKN"
<mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>for at betale for dyret.
>
>Men jeg skriver desværre nok for blinde her.....

Det gør du bestemt ikke. Jeg er fuldkommen enig med dig, men nu hører
jeg så osse i gruppen af "fattige", der ikke lige kan hive 5000+ ud af
budgettet. Og at stille det op på den måde er jo helt hen i vejret.
Gu' er det 700 kr. om året, men der skal jo så osse 10 års opsparing
til først, og når man så får hunden er man blevet for gammel til at
kunne aktivere den ordentligt, plus at der jo kommer mange andre
udgifter til.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ralph

Dato : 08-11-05 23:42

> [...]
> hund til næste sommer.
> I familien er vi blevet enige om en sort labrador.

Jeg har læst alle svar indtil videre, og vil lige komme med min kommentar:

Jeg har lige lukket mine to hunde ud i seng, en 200 kr´s blanding og en
7.000 kr´s Riesenshcauzer, den "billige" blev købt lidt på følelser, en 1 år
gammel underhund, der boede i hundegård med sine 2 storebrødre og sin far og
mor, det eneste vi vidste om hunden var at den havde haft een ejer som var
blevet for gammel til at have hund, og derfor leverede han den tilbage til
sælgeren, de ville egentlig bare "af med den" så vi kunne "bare tage den",
DET syntes vi var synd og tog den med hjem, egentlig en sød familiehund, men
den stikker af så snart en dør står åben eller vi tager snoren af den.

Vores anden hund er avlet i familien med stambog og DKK registrering, vi
kender både far og mor og ud fra det har vi valgt. Det er en stor sort hund,
som folk normalt ville være bange for*, men da vi kendte mor og far var vi
ikke nervøse ved vores valg. Og det viste sig at vi valgte rigtigt, vi har
godt nok en stor sort hund, men der er INGEN der nogensinde har været bange
for vores søde hund (bortset fra en enkelt kanin/hare i ny og næ)

* jeg har ALTID været imod at ville eje en hund andre mennesker var bange
for, og den holdning har jeg stadig.

--
venligst
Ralph

Fra : Majbritt Gath

Dato : 09-11-05 03:06

kære Heidi..Prisen er afgørende for om den er med stamtavle eller ej...
Da jeg i 80érne købte schæfere med stamtavle lå prisen på omkring 2500-3000.
Og så kunne prisen godt være højere hvis det var meget kendte forældre.
I dag vil jeg tro prisen ligger omkring 4000-6000 for en ægte hvalp..

Venligst Majbritt

Fra : Heidi

Dato : 09-11-05 20:02

Hej igen

Jeg kan forstå på det hel, at jeg har fået sat en lille diskution igang her
:)

Jeg har fået forklaret mig i kort hed..og det har givet misforståelser.. Det
undskylder jeg for.
Når jeg skriver, at jeg ikke vil give mere for noget, jeg kan få ligedan til
billigere pris mener jeg, at de annoncer man finder rundt omkring..de siger
det samme.
Dog svinger prisen meget... Jeg vil gerne vide hvad man får når de skriver
DK stambogført.
Hvad man man kan forlange at hunden er når man skal betale 5000 kr.
(vaccineret, chippet/tatoveret osv)
Mange steder kan man købe en labradorblanding med golden retriver i. Er det
en god mix?
(Det går jeg ud fra, da golden jo også omtales som en familiehund)

Jeg har da selvfølgelig tænkt mig, at spare op til hunden, hvis det er 5000
man skal slippe for den. Det med at hunden ikke er gratis på månedsbasic,
det er jeg også klar over..

Man kan kalde mig dårlig dyreejer...hvis man vil.... men som
førstegangskøber kan man altså nemt blive narret..
Der er så mange uærlige mennesker i verden, og når jeg står der foran den
hvalp som bare er nuser..og lige den jeg vil ha..
Så er jeg altså nem at flå penge ud af..for hvordan skal jeg kunne vide
bedre?
Og når der er så mange udbydere...som alle siger noget forskelligt og alle
har forskellige priser..så er det altså svært at vide, hvem og hvad man skal
stole på.

//heidi

Fra : jopa

Dato : 09-11-05 20:14

Heidi skriblede bla:
> Jeg kan forstå på det hel, at jeg har fået sat en lille diskution
> igang her :)

Det er jo det der er det pragtfulde ved usenet.

> Dog svinger prisen meget... Jeg vil gerne vide hvad man får når de
> skriver DK stambogført.
Stambogen er ingen garanti for en bedre hund da man jo blot 2 familier på
vejen kan parre deres hunde uanset egenskaber.
Dårlige hofter dårligt temperement osv

> Hvad man man kan forlange at hunden er når man skal betale 5000 kr.
> (vaccineret, chippet/tatoveret osv)

Ja det er da minimum du kan samtidig forlange at hundene er avlet ordentligt
dvs der er system i avlen for at opnå de bedste egenskaber hos din hvalp.

Gav selv 8000,- for min hvalp da jeg gik efter en bestemt linie og specielt
faderen.

> Mange steder kan man købe en labradorblanding med golden retriver i.
> Er det en god mix?

Det kan det være, men også det modsatte.
Erindrer en statistik der viste at den race der lavede flest bidulykker var
Golden.
Det er godtnok et par år siden så måske andre racer fører i dag.

> Man kan kalde mig dårlig dyreejer...hvis man vil.... men som
> førstegangskøber kan man altså nemt blive narret..

Derfor er det meget vigtigt inden købet at i finder ud af jeres behov
således at i køber den rigtige race for jer da det jo er en invistering for
livet (hundens)
5000,- kr er ikke for meget for den rigtige hund fra den rigtige opdrætter.
I vil hurtigt finde ud af at alle pengene er givet godt ud når først i har
bamsen hjemme

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 22:52

jopa wrote:
> Gav selv 8000,- for min hvalp da jeg gik efter en bestemt linie og
> specielt faderen.

Nogen er nemmere at snyde end andre

/Jens

Fra : jopa

Dato : 09-11-05 22:59

pwh skriblede bla:

> Nogen er nemmere at snyde end andre

*LOL*

jo men det var blot for at fortælle at hvis man ønsker noget bestemt må man
jo hoste op.
Kvalitet koster ha ha

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 23:10

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:

> *LOL*
>
> jo men det var blot for at fortælle at hvis man ønsker noget bestemt
> må man jo hoste op.
> Kvalitet koster ha ha

Og hvilke kvaliteter tror du så selv du har købt dig til,
lad os snakke sammen om et års tid når Milo hare reddet
sig en af alle de sygdomme jeg konstant hører om at Schæfere redder sig.
Jeg tænker her på hudsugdomme specielt, det synes jeg snart er nærmere
reglen end undtagelsen når man tale om Schæfere.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 09-11-05 23:46

pwh skriblede bla:

> [...]
> sig. Jeg tænker her på hudsugdomme specielt, det synes jeg snart er
> nærmere reglen end undtagelsen når man tale om Schæfere.

Jens du er altid efter mig ender med at jeg må putte dig i mit
killfilter eller skruppe af

Jeg mener bestemt at det ikke passer det du siger vedr schæfere og
hudsygdomme.
Det gælder overvejende Golden og Boxere.
Nu kommer jeg jo ikke så meget "mere" blandt schæferfolkog deres hunde men
netop det du siger kan jeg ikke genkende.

Er der noget dokumentation a ka læse ?
Seriøst jeg har ikke hørt om det før nu
De fælder af helvede til men det er vel ikke en hudsygdom ?

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 10-11-05 00:00

jopa skriblede bla:

> Er der noget dokumentation a ka læse ?
> Seriøst jeg har ikke hørt om det før nu
> De fælder af helvede til men det er vel ikke en hudsygdom ?

Glemte lige:
Denne er egentlig den eneste dokumentation jeg kunne finde, men mooooon ikke
den kan betragtes som useriøs og ikke medisinsk dokumenteret men blot et
udslag af at ville tjene penge, og så foregive at man har et produkt der er
unikt for schæfere.
Hmmm den tror jeg ikke på

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 10-11-05 00:28

jopa skriblede bla:
> [...]
> dokumenteret men blot et udslag af at ville tjene penge, og så
> foregive at man har et produkt der er unikt for schæfere.

http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=181015151&lang=da
glemte jeg da lige

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 10-11-05 08:45

> [...]
> dokumenteret men blot et udslag af at ville tjene penge, og så
> foregive at man har et produkt der er unikt for schæfere.

Forvent ikke at jeg disker op med dokumetation af nogen art,
jeg har jo ikke selv en Schæfer så hvorfor skulle jeg dog bruge
tid på at undersøg hvad de kan komme til at fejle.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 10-11-05 10:41

pwh skriblede bla:

> Forvent ikke at jeg disker op med dokumetation af nogen art,
> jeg har jo ikke selv en Schæfer så hvorfor skulle jeg dog bruge
> tid på at undersøg hvad de kan komme til at fejle.

Nå rolig lille Jens det kunne jo være du havde læst det et eller andet
sted
jeg blev jo nysgerrig
Men kunne umiddelbart intet finde på nettet.
Kan også være det er et Københavnerfænomen med alt den forurening i har
derovre.
De Jyske hunde er jo stærke og seje og sunde lige som deres ejere

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 10-11-05 11:57

> Nå rolig lille Jens det kunne jo være du havde læst det et eller andet
> sted

Straks hidser jeg mig op

> jeg blev jo nysgerrig
> Men kunne umiddelbart intet finde på nettet.

Nope, jeg skrev det kun for at drille dig

> Kan også være det er et Københavnerfænomen med alt den forurening i
> har derovre.

Du har nok ret i at det kræver en stærk og sund hund at klarer sig her i storbyjunglen,
der falder Schæferen nok lidt igennem, den har det nok bedst ude på det fredelige bøland

/Jens

Fra : jopa

Dato : 10-11-05 12:13

pwh skriblede bla:

> Straks hidser jeg mig op

Ja det er dit rotte sind der skinner igennem

> Nope, jeg skrev det kun for at drille dig

Har fandme ikke sovet hele natten og har måttet tage fri i dag for det
samme.
Har søgt og søgt og kun fundet nogen sider med krisehjælp som jeg næsten har
behov for.

> Du har nok ret i at det kræver en stærk og sund hund at klarer sig
> her i storbyjunglen, der falder Schæferen nok lidt igennem, den har
> det nok bedst ude på det fredelige bøland

helt enig
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 10-11-05 12:22

> Ja det er dit rotte sind der skinner igennem

Angel har nok en dårlig inflydelse på mig,
men nu har Labsindet fået overtaget og jeg er helt rolig igen

> Har fandme ikke sovet hele natten og har måttet tage fri i dag for det
> samme.
> Har søgt og søgt og kun fundet nogen sider med krisehjælp som jeg
> næsten har behov for.

Shæfere og deres ejere er bare så nemme og narre

/Jens

Fra : jopa

Dato : 10-11-05 12:26

pwh skriblede bla:

> Shæfere og deres ejere er bare så nemme og narre

Milo er så sur nu at han absolut vil være ude i sin hundegård selvom der
blæser en pelikan på disse kanter

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 10-11-05 08:43

> [...]
>
> Er der noget dokumentation a ka læse ?
> Seriøst jeg har ikke hørt om det før nu
> De fælder af helvede til men det er vel ikke en hudsygdom ?

Jeg synes efterhånden bare at det mere er reglen end undtagelsen at
jeg hører fra Schæferejere at deres hund lider af den ene eller anden skavank.
Hudsygdomme/eksem synes jeg så jeg har hørt om nogle gange, ellers har jeg
hørt om dårlige maver der kræver specialkost, forkert udviklede kæber, og den
Schæfer jeg følges en del med for tiden har fået gigt i en alder af 8 år og humper
rundt så det er en jammer og se på. Jeg opfatter efterhånden racen som værende
noget svag mht helbredet, min søsters Schæfer var sgu også altid syg af et eller andet,
og blev aflivet i en alder af 8 år pgr kræft.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 10-11-05 02:05

On Wed, 9 Nov 2005 23:09:31 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>Jeg tænker her på hudsugdomme specielt, det synes jeg snart er nærmere
>reglen end undtagelsen når man tale om Schæfere.

Hmmmm... Hvor meget var det lige du sagde at du havde brugt til
dyrlægeregninger?
Her har ikke været andet end stoppede analkirtler og en enkelt gang
loppeallergi. Ellers har det kun været vacc. Det er godt nok ikke
løbet op i 25k!
*Leyna elsker at drille Jens*
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 10-11-05 08:52

> Hmmmm... Hvor meget var det lige du sagde at du havde brugt til
> dyrlægeregninger?

Alt for meget

> Her har ikke været andet end stoppede analkirtler og en enkelt gang
> loppeallergi. Ellers har det kun været vacc. Det er godt nok ikke
> løbet op i 25k!
> *Leyna elsker at drille Jens*

Det har primært været katten der har været syg eller kommet til skade,
mine hunde har endnu ikke været hos dyrelægen pgr sygdom,
de gange de har været der har været pgr skader eller kastraktion/sterelication.
Du må også huske på at jeg nok betaler nogen andre priser her i Kbh end dig
for at gå til dyrelæge, og når det så endeligt er bliver kræene jo også syge på
tidspunkter hvor der kun er dyrehospitalet åbent, og så er priserne lige *2

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 10-11-05 17:03

On Thu, 10 Nov 2005 08:51:40 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>tidspunkter hvor der kun er dyrehospitalet åbent, og så er priserne lige *2

Nu ER jeg altså Københavner, selvom jeg nu er flyttet på landet, så
jeg kender godt priserne derovre, og ja, det er sg* billigere her...
osse for dyrlægevagten, som kommer på hjemmebesøg.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-11-05 21:29

> [...]
> har forskellige priser..så er det altså svært at vide, hvem og hvad man

Hej Heidi,

Jeg vil alt andet lige sige at du skal gå efter en hund med stamtavle. Så
kommer den fra en (forhåbentlig) seriøs opdrætter, som sætter sig ind i de
enkelte liniers og hundes egenskaber, og gør et arbejde i at finde de
rigtige to hunde at parre, så deres egenskaber matcher hinanden. Altså så
ikke begge hunde har samme svaghed. En god opdrætter er også interesseret i
at matche den rigtige hvalp med den rigtige køber. Hvis du er heldig kan du
måske endda finde en opdrætter som lader hvalpene hvalpeteste for at
kortlægge den enkelte hvalps potentiale og egenskaber, for at være sikker på
den passer til køberen. En god anerkendt opdrætter er ikke interesseret i at
ødelægge sit navn med at lave dårlige hunde, det er også en slags "garanti"
for at få en god hund.

Når du siger du vil give 5.000 så rund det op til 6.000, for for den sum kan
du i hvert fald få en god stambogsført hund fra en god opdrætter. Jeg mener
derfor 5.000 er for meget for en blandingshund, her må omkring 2.500 - 3.000
nok være en mere rigtig pris.

Der må være en en liste over opdrættere på både golden retriever- og
labrador-klubbernes hjemmesider. Du har jo god tid, så brug tiden til at
kontakte nogle opdrættere, og spørge dem om hvilken filosofi de opdrætter
efter, kriterer for valg af forælderhunde, hvordan de har hvalpene, hvad de
gør for at socialisere dem. Det er vigtigt at opdrætteren sørger for at
hvalpene kommer ind i huset ind imellem, og at de får mødt andre mennesker
under deres første 8 uger. Spørg dem også om de forskellige linier der
findes, deres egenskaber, og af hvilken linie pågældende opdrætters hunde
er.

Jeg synes ikke dba er det rigtige sted at søge hund. De bedste opdrættere
kan sagtens få solgt deres hunde, og behøver ikke annoncere i dba. Så når du
er så tidligt ude kan du jo bestille hunden hos opdrætteren i god tid, og
behøver ikke tage en af de hvalpe opdrætteren ikke har kunnet komme af med,
og derfor må annoncere i dba med.

Mvh
Søren

Fra : Heidi

Dato : 09-11-05 21:40

Hej,

Tak for et godt og brugbart svar.
Jeg vil helt sikkert tage dine råd til mig..og tage kontakt til forskellige
kennler.

//Heidi

Fra : Heidi

Dato : 09-11-05 22:08

Hvis en hvalp har DKK stambog, vil det så sige, at den er vaccineret og
chippet/tatoveret når man får den..
Og det næste man skal er at give den sin 12 ugers vaccine?

Heidi

Fra : jopa

Dato : 09-11-05 22:12

Heidi skriblede bla:
> Hvis en hvalp har DKK stambog, vil det så sige, at den er vaccineret
> og chippet/tatoveret når man får den..
> Og det næste man skal er at give den sin 12 ugers vaccine?

Så vidt jeg husker vaccinerer man første gang når den er 12 uger
Men chippet eller tatoveret skal den være

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-11-05 22:24

> [...]
> chippet/tatoveret når man får den..
> Og det næste man skal er at give den sin 12 ugers vaccine?

Den er helt klart chippet eller tatoveret når den har stambog.

Min var vaccineret første gang da jeg fik den ved 8 uger, og jeg skulle så
selv vaccinere den ved 12 uger.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 09-11-05 22:08

> Hej,
>
> Tak for et godt og brugbart svar.
> Jeg vil helt sikkert tage dine råd til mig..og tage kontakt til
> forskellige kennler.
>
> //Heidi

Hej igen,

Det glæder mig hvis du kan bruge det til noget

Jeg vil så også indtrængende anbefale dig at finde ud af hvornår der er en
raceudstilling i din nærhed, og så besøge den. Der kan man komme i kontakt
med en masse hundeejere, opdrættere m.v. og høre om deres erfaringer, hunde,
linier m.v. Når du får kontakt med nogle opdrættere vil de kunne fortælle
dig hvornår der er udstilling.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 22:57

Søren LH wrote:
> Jeg synes ikke dba er det rigtige sted at søge hund.

Hmm, mindre enig.
Begge mine vuffere er da fundet via DBA,

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 10-11-05 06:45

> Hmm, mindre enig.
> Begge mine vuffere er da fundet via DBA,
>
> /Jens

OK, jeg vil ikke gøre mig klog på hvordan man finder en god blandingshund

Og jeg vil da heller ikke sige det er diskvalificerende for en stambogsført
hvalp at være annonceret i dba, det jeg mener er, at hvis man er ude efter
en hvalp med stamtavle, skal man begrænse sin søgning til hunde der er
annonceret i dba.

Mvh
Søren

Fra : Hansen

Dato : 10-11-05 00:05

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message

> [...]
> og behøver ikke tage en af de hvalpe opdrætteren ikke har kunnet komme af

------------------------

Hmmm jeg er nu ikke helt enig !
Min Mor og Far købte for 10år siden en blandings hvalp til kr150,-
(Lab-hønsehund-Schæfer) og han har ALDRIG fejlet noget !!!
De købte en sygeforsikring da de fik ham og har aldrig brugt den........

Min Søster og svoger købte for 8 mdr siden en Powder puf hvalp for kr7000,-
med tavle og alt muligt.......
Han er blevet scannet idag hos dyrlægen da han har vrøvl med knæ og hofte !
De har ikke købt sygeforsikring...........

konklusion ........ jaaaaaa......

Hansen

Fra : Søren LH

Dato : 10-11-05 06:45

"Hansen" <teli@stofanetto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> !
> De har ikke købt sygeforsikring...........

Se ovenfor mit svar til Jens

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 22:50

> Man kan kalde mig dårlig dyreejer...hvis man vil.... men som
> førstegangskøber kan man altså nemt blive narret..

Det tror jeg ikke du skal være bange for, hundeavlere er jo ikke som bilhandlere,
det vi vil frem til er et du har gjort dig seriøst hvad det vil koste at have hund.
Og det regnskab som jeg har opstillet er nok rimeligt serøst,
har du ikke 5-600kr i overskud om mdn vil jeg¨mene du skal lade værer.

/jens

Fra : Leyna

Dato : 10-11-05 02:02

On Wed, 9 Nov 2005 20:01:58 +0100, "Heidi" <nicholai@> wrote:

>Hej igen
>
>Jeg kan forstå på det hel, at jeg har fået sat en lille diskution igang her
>:)

Jow, og den har nok bevæget sig lidt væk fra det oprindelige emne!

>Dog svinger prisen meget... Jeg vil gerne vide hvad man får når de skriver
>DK stambogført.

Så skulle du gerne få en stambog hvor du kan følge hundens aner, og se
om der evt. skulle være sygdom/svagheder i den linie.

>Mange steder kan man købe en labradorblanding med golden retriver i. Er det
>en god mix?
>(Det går jeg ud fra, da golden jo også omtales som en familiehund)

En blandingshund vil altid være et lotteri. Jeg har selv to af slagsen
og jeg syntes ikke at jeg har fået nogle "nitter".
Men går du efter en blandingshund, så er alting jo meget mere
usikkert. Mine egne er hhv. Flatcoated Retriever + noget ukendt (tror
dog at der er tale om Rottweiler/Rottweilerblanding) og den anden er
labrador + Kleine Münsterländer. To pragtfulde hunde, men der er
utroligt meget krudt i dem.

>Der er så mange uærlige mennesker i verden, og når jeg står der foran den
>hvalp som bare er nuser..og lige den jeg vil ha..

hehe... Alle hvalpe er nuser og jeg ville slet ikke kunne vælge. Jeg
fik Vaks forærende som hvalp, og jeg er lykkelig over at jeg ikke selv
skulle vælge. Jeg ville ha' taget hele kuldet! *G*

>Og når der er så mange udbydere...som alle siger noget forskelligt og alle
>har forskellige priser..så er det altså svært at vide, hvem og hvad man skal
>stole på.

Tag ud at kig på de hunde du synes lyder interessante. Se hvordan de
reagerer. Se forældredyrene (hvis det er muligt), og kig på
omgivelserne. Derudover skal du bruge din sunde fornuft. Det er ikke
nemt, men det er mit bedste råd til dig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 12-11-05 11:35

Nu har jeg ikke lige været på nettet i denne uge og er derfor kommet lidt
sent ind i debatten, men det skal nu ikke afholde mig fra at komme med et
indlæg.

En af de ting som er skrevet i denne debat er " at jeg skal ikke bruge
stamtavlen til noget, for hunden skal bare være familiehund" og det undrer
mig noget så grusomt at det er holdningen.

Hvorfor i alverden tror I at vi er nogle som avler med stamtavle? Jo,
selvfølgelig forsøger vi at avle flotte hunde, men 99% af alle hunde med
stambog sælges jo netop som familiehunde, og hos seriøse opdrættere er det
ikke udseende der der det vigtigste. Det er SUNDHEDEN!!!!!!!!!!!!!!

Og kun ved at lave hunde med stambog kan man kontrollere forældredyrenes
sundhed og deres familier i generationer tilbage. Kun på den måde kan man
sikre at en given avlshund (som måske nok har fine hofter) ikke stammer fra
et ringe kuld hvor hovedparten af hundene har HD.

Så når folk siger at stambogen betyder ingenting, så er det for mig at sige
det samme som at sige at det er ligegyldigt om hunden får en arvelig sygdom
(f.eks. HD). Og det tror jeg sgu (undskyld) ikke de stakkels familier, som
har købt hund et forkert sted og må aflive deres 1 år gamle hund som ikke
kan gå på dens ben, er enig I!!!!

Så lad os lige få ryddet den misforståelse af vejen at stambøger kun er for
udstillingshunde. Der er intet der er mere forkert.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : Søren LH

Dato : 12-11-05 12:05

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <c_jj@dsr.kvl.dk> wrote in message

> [...]
> stambog sælges jo netop som familiehunde, og hos seriøse opdrættere er det
> ikke udseende der der det vigtigste. Det er SUNDHEDEN!!!!!!!!!!!!!!

....... men selvfølgelig er det ikke altid så let at skelne mellem den
"seriøse" opdrætter, og den ikke seriøse. Der er jo virkelig mange
opdrættere som har meget stor fokus på udstillingsresultater.

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 12-11-05 23:53

On Sat, 12 Nov 2005 11:35:17 +0100, "Camilla Juelsgaard Jørgensen"
<c_jj@dsr.kvl.dk> wrote:

> [...]
>stambog sælges jo netop som familiehunde, og hos seriøse opdrættere er det
>ikke udseende der der det vigtigste. Det er SUNDHEDEN!!!!!!!!!!!!!!

Undskyld mig, men jeg har efterhånden set alt for mange syge, racerene
hunde. Om det så alle sammen er fra useriøse opdrættere skal jeg ikke
kunne sige, men er det tilfældet, så er der i hvert fald rigtigt mange
useriøse opdrætter

Jeg forstå udemærket hvad det er du siger, og jeg er også enig med dig
et langt stykke hen ad vejen, men stadigvæk, så er en stambog altså
ikke en garanti for at hunden rent faktisk ER sund.
En anden ting er linieavlen. Jeg kan ikke se at det ikke skulle være
indavl, og det kan da ikke være sundt for dyrene? Men der kan jo
kræves et par tusinde kroner ekstra, hvis man har højt præmierede
forældrehunde... !

Så jeg har heller ikke brug for en stambog!
(...hvilket jeg iøvrigt heller ikke kan få med mine 2, sunde og raske
bastarder)
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 13-11-05 09:43

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Jeg har aldrig skrevet at en stambog er en garanti for kvalitet, for det er
den absolut ikke. Men stambogen er jo altså den eneste mulighed man har for
at undersøge hvalpens familie inden man køber den.

At du har nogle skønne blandingshunde er jo supergodt, men for mig at se
også lidt heldigt. For du har formodentlig ikke haft nogen mulighed for at
tjecke at søskende til dine hundes forældre var sunde og raske. Og jeg vil
stadig holde på at for at et avlsdyr skal være godt så skal avlsdyrets
familie altså være sunde og raske. Det dur simpelthen ikke at avle på hunde,
blot fordi de selv er søde og sunde og raske, for hvis ikke man også har
styr på temperament og sundhed hos avlsdyrets søskende og øvrige familie,
ja, så bliver avlen altså et spil i lotteriet.

Men stambogen i sig selv er ingen garanti. Garantien ligger udelukkende i at
man har muligheden for selv at studere hvalpens afstamning inden købet (og
for opdrætteren i at man har mulighed for virkelig at studere et avlsdyrs
præstationer og afstamning inden man anvender den i avl, for det er det jeg
betegner som seriøsitet).

Fra : Leyna

Dato : 13-11-05 10:25

On Sun, 13 Nov 2005 09:43:29 +0100, "Camilla Juelsgaard Jørgensen"
<c_jj@dsr.kvl.dk> wrote:

>Jeg har aldrig skrevet at en stambog er en garanti for kvalitet, for det er
>den absolut ikke. Men stambogen er jo altså den eneste mulighed man har for
>at undersøge hvalpens familie inden man køber den.

Jamen det er vi da fuldstændigt enige om.

>At du har nogle skønne blandingshunde er jo supergodt, men for mig at se
>også lidt heldigt. For du har formodentlig ikke haft nogen mulighed for at
>tjecke at søskende til dine hundes forældre var sunde og raske.

Det er rent faktisk kun moderhunden jeg har haft mulighed for at se.
Vaks er IKKE opdrættet/avlet med vilje. Hans mor har en evne til at
stikke af under løbetiden, osse selvom hun skulle være forsvarligt
bundet.

> [...]
>styr på temperament og sundhed hos avlsdyrets søskende og øvrige familie,
>ja, så bliver avlen altså et spil i lotteriet.

Jamen ugen helt enig. Blandingshunde ER et lotteri, men som sagt har
jeg ikke fået nogle nitter... endnu. til gengæld har jeg haft EN
racehund (gravhund), og HAN kostede en mindre formue i
dyrlægeregninger. Tilsvarende har jeg fra venner og bekendte fået
lignende beretninger om racehunde, der ALTID var et eller andet
galt...

>Men stambogen i sig selv er ingen garanti.

Præcis, og jeg var heller ikke ude på at angribe nogen eller noget.
Man skal selvfølgelig vide, at man med en blandingshund virkelig
deltager i lotteriet, men selv fine racedyr kan komme til at koste
rigtigt mange penge til dyrlæge, så jeg mener stadig det er ok at
frasige stambogen.

Personligt ville jeg nu nok ta' stambogen med, hvis jeg skulle ha' en
racehund, for det ER jo ikke den der koster!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk