20 enheder
Fra : Jens

Dato : 08-11-05 09:58

Hej

Jeg ville lige høre hvor man køber netværks komponenter henne billigt tænker
på stik og kabel..

Sagen er at vi skal til at lave et 10/100 Mbps netværk på et skib med ca 20
bruger på. Dette er primær til overførsel at filer.

Vi har fået doneret 3 sttk 10/100 Mbps hub og disse kunne vel godt bruges
vores internet får vi fra en trådløs AP og via Imersat

Så mangler noget kabel og stil hvor finder man det henne ?? ca 250 meter
kabel og 40 stik mener de hedder RJ-45

Venligst

Jens Vestergaard

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-11-05 14:58

> [...]
> vores internet får vi fra en trådløs AP og via Imersat
>
> Så mangler noget kabel og stil hvor finder man det henne ?? ca 250 meter

Prøv på http://edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=121

Niels Dybdahl

Fra : Brian Lund

Dato : 08-11-05 22:06

> [...]
> vores internet får vi fra en trådløs AP og via Imersat
>
> Så mangler noget kabel og stil hvor finder man det henne ?? ca 250 meter

http://www.elektronik-lavpris.dk
Kabel -> Datakabel; "Patchkabel FTP Folie grau 500m" - Hvis du bestiller
100m eller over kommer du ned på 2,3 kr/m.
Stik finder du under:
Stik, Modular; "Modular Plug RJ-45 8P8C" - Ved 10+ stk er du nede på 3,5
kr/stk.
Så mangler du bare en tang til at sætte stikkene på kablet:
Værktøj -> "3Weg Crimpz.für 8Pol Modularst." (Best nr: TWZ210), det er den
anden nederste på listen!

Hvor langt er det længste stykke kabel du kommer til at bruge? - Du skal
ikke regne med at kunne bruge over 100 meter uden at sætte en switch/hub
imellem for at forstærke signalet!
Og husk at forbinde ledningerne rigtigt i stikkene, det er ikke nok de bare
er ens i begge ender, de skal også forbindes i den rigtige rækkefølge,
ellers får du problemer med kabel længder længere end 10-20 meter!
Iøvrigt, må jeg anbefale at med 20 computere, at du bruger switche
istedetfor hubs! - Ellers kommer det til at gå meget sløvt mellem
computerne...

Jeg kan anbefale dem her:
http://www.elibitum.dk/products/productinfo.aspx?productid=944&MenuItemID=4
Har selv købt den switch hos dem, og den virker upåklageligt! - Lige en note
til firmaet, de leverer med GLS istedet for post danmark, og GLS har det med
at "glemme" at ligge en seddel i din postkasse at de har været der... Så
ring til firmaet og få et pakkenummer, så du kan ringe til GLS og aftale
noget med dem... ELLER, sørg for at være hjemme når de kommer med pakken
;) - Men dén pris på en switch er der vist ingen der kan slå!

Brian

Fra : Mads Bahrt

Dato : 08-11-05 22:40

Jens wrote:
> [...]
> vores internet får vi fra en trådløs AP og via Imersat
>
> Så mangler noget kabel og stil hvor finder man det henne ?? ca 250 meter
Nu ved jeg ikke hvad slags skib der er tale om, men det med inmarsat og
20 brugere får det til at lyde ret stort. Ud fra det fik jeg den tanke
at det er en ret dum ide at bruge normale patchkabler, og du nok bør
benytte brandhæmmende kabler i stedet. Jeg kunne både forestille mig der
var nogle regler/normer der foreskriver det, og samtidig er det jo
generelt så mange gange værre når der bliver brand til søs, så derfor
bør i nok undgå at trække kabler der kan fremme en brands udspredning.

MVH
Mads