Ændret adfærd
Fra : MFN

Dato : 07-11-05 17:27

Vores hunkat (steriliseret) på 2 år har pludselig ændret adfærd. For 10 dage
siden kom hun hjem med et blødende sår på halen, det er helet nu, men lige
siden har hun været anderledes fra det hun plejer. Før ville hun ud hele
tiden, miauvet meget, og virkede selvsikker. Nu vil hun faktisk kun ud når
vi lokker hende og selv går med. Går vi ind, kommer hun lidt efter ind selv.
Hun virker nervøs og kigger forsigtigt rundt når hun er ude. Før sad hun og
jamrede sig ved døren når hun ville ind, nu sidder hun bare og venter, og
kigger på kattelemmen. Halen er dog stadig lodret i vejret og hun virker
ikke syg som sådan. Men hendes psyke må have fået et knæk, måske har hun
fået en ordentlig røvfuld af genboens voldsomt store kat.

Når vi en sjældent gang imellem kan tømme lidt afføring fra kattebakken,
smider vi det ud langs vores hæk, men hun er stadig ikke meget for at gå ud
selv. Vores hankat på samme alder (kastreret) trives hun fint med, ham er
der ingen problemer med og han fiser ind og ud som altid.

Hvad kan der have været sket, og vil hun komme tilbage til sit eget jeg igen
? Nogen der har erfaringer med dette ?

Michael

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-11-05 04:52

Jeg kom lige i tanke om en oplevelse vi havde for mange år siden, hvor vores
hunkat fik en ordentlig omgang (af genboens stride hankat), der også
resulterede i et sår ved haleroden.

Såret helede over, men katten virkede forandret og mere stille. Ikke syg,
men bare med mindre mod på eventyr. Efter nogen tid var hun pludselig væk en
aften og en gennemsøgning af huset resulterede i, at vi fandt hende næsten
bevidstløs ovenpå i et skab i kælderen hvor hun var søgt afsides (formentlig
for at dø). Vi kørte hende i hast på dyrehospitalet hvor det viste sig at
der havde siddet en betændt byld under den helede hud og bylden havde
resulteret i en livstruende blodforgiftning.

Hun blev reddet (men dyrlægen sagde at det havde været et spørgsmål om timer
før hun ville være død af det) og hun fik mange gode år efter det og blev
helt sig selv igen.

Formentlig er jeres kat "bare" bange for naboens kat - men bare for en god
ordens skyld skulle du måske føle godt efter der hvor såret på halen sad og
sikre dig at der ikke er betændelse i vævet under - bare for en sikkerheds
skyld...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Kate

Dato : 04-12-05 14:44

"MFN" <mfnprivat@ofir.dk> wrote in

> Men hendes psyke må have fået et knæk,

Det kan hun meget vel have fået. Min, nu afdøde, hankat fik bank af en
kat efter vi var flyttet til nyt område. Katten blev bidt rigtigt
grundigt og dyrlægen syede to eller tre af sårene, desuden blev han
behamdlet for evt. infektioner. Min dyrlæge var ikke i tvivl om at han
havde været i slagsmål med en anden kat. Han levede 13 år som indekat
efter det, men han ændrede sig dengang og blev en mere forsigtig kat.
Dog var det min beslutning at han ikke kom ud mere efter det, men det
var nu ligeså meget fordi også hans søster blev bidt og en killing jeg
havde fået i forbindelse med flytningen forsvandt sporløst, og så
syntes jeg det var nok.

Men, jeg vil give Gainsbourg ret, lad dyrlægen give din kat et
eftersyn, bare for en sikkerhedsskyld. En infektion kan blive
livstruende.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.