|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | En lige højre til muslimleflerne Fra : Henri Gath
 | 
 Dato :  06-11-05 17:50
 | 
 |  | 2) Nyhedsmagasinet Døgnrapporten på TVDanmark havde igår Naser Khader i
 studiet, som fortalte at han havde trænet den ene af de sigtede i karate, og
 at han på overfladen var velintegreret. Han mente man nu burde stoppe al den
 snak om terrorisme som en reaktion på samfundets stigmatisering. Fælles for
 de sigtede var jo at de alle fungerede fint i det daglige.
 
 3) I dagens Fyens Stiftstidende er der en længere artikel om den danske
 terrorcelle, og ekspertudtalelser fra to forskere fra SDUs Institut for
 Mellemøststudier - Torben Rugbjerg Rasmussen og Mehmet Ümit Necef. Her et
 uddrag fra
 - Jeg var lykkelig som terrorist, men læs det hele.
 
 "Kan vi forvente selvmords-aktioner i Danmark? Og hvorfor bliver unge,
 tilsyneladende velfungerende muslimer pludselig terrorister? Særligt én
 forklaring har fået høj-status i medierne: De unge bliver terrorister, fordi
 det danske samfund ikke vil vide af dem.
 
 Selv om de unge gør deres bedste for at integrere sig, får de en kold
 skulder og udsættes for eksempel jævnligt for racisme. Det driver dem i
 armene på de ekstreme.
 
 Men det er noget sociologisk vås, mener Torben Ruberg Rasmussen og Mehmet
 Ümit Necef, der begge er ansat ved Center for Mellemøst-studier på Syddansk
 Universitet.
 
 - Hvis folk virkelig tager sig sammen og arbejder hårdt for at nå deres
 mål, vil de fleste af dem ikke have problemer. Men sådan er den muslimske
 selvforståelse ikke. Og det skyldes, at mange danske "eksperter" har
 konstrueret nogle forklaringer, som nærmest har karakter af ideologi. Det er
 blevet en statsautoriseret ekspert-forklaring, at muslimerne er blevet ofre
 for et samfund, der grundlæggende er racistisk og ikke vil vide af dem. Men
 for mig at se handler det om, at danskerne pådutter indvandrerne nogle
 værdier, som de ikke har. Islam er en arrogant religion i den forstand, at
 den mener, at den er bedre end alle andre, og det der med at være offer,
 kender man ikke inden for islam, siger Mehmet Ümit Necef.
 
 Mange danske intellektuelles "åh-så-forstående" tilgang til problemet kan
 måske på overfladen virke rimelig harmløs, men den er faktisk alt andet,
 mener de to. For det kan gøde jorden for terrorisme i Danmark.
 
 Unægtelig en noget provokerende påstand. Hvordan hænger det sammen?
 
 Det har blandt andet noget at gøre med den måde, vi hver især ser
 samfundets store problemer på - altså den forståelse, vi lægger ned over
 verden. -Hvis man for eksempel er overbevist om, at det danske samfund er
 racistisk, så samler man hele tiden eksempler, som bekræfter en i den tro.
 Og man prøver ikke at se verden, som den er, nemlig en mere kompleks
 størrelse. Det er en forsimpling af hele den politiske virkelighed, siger
 Torben Ruberg Rasmussen.
 Og sådanne forsimplinger trives i stor stil. Manden undertrykker kvinden.
 Den vestlige verden tryner muslimerne. Kapitalisterne udbytter de fattige,
 bare for at tage nogle af de mest typiske, som selvfølgelig alle har et
 større eller mindre element af sandhed i sig. -Stiger man ind i sådan et
 verdensbillede, går det hele pludselig op - hele universet går op, og du har
 forklaringer på selv meget komplicerede forhold, siger Mehmet Ümit Necef.
 
 Hvis noget stritter imod de nemme forklaringer, kommer
 konspirations-teorierne til undsætning. De to forskere kalder dem for "opium
 for uerfarne intellektuelle".
 
 -Det kan være konspirations-teorier som "Vesten er rig, kun fordi Østen er
 fattig". Eller "Det danske samfund vil ikke anerkende muslimer". Her kigger
 man ikke indad, men giver andre hele skylden, siger Torben Ruberg. -
 Løsningen på problemerne bliver derfor også forholdsvis enkel. Hvis Vesten
 for eksempel står i vejen for Østens udvikling, er den eneste måde Østen kan
 blive stærk på, ved at knuse Vesten. Det er enkelt, det er let-forståeligt -
 og så er der ikke så langt til handling, siger Mehmet Ümit Necef."
 
 
 
 
 |  |  | 
  Georg (07-11-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Georg
 | 
 Dato :  07-11-05 07:20
 | 
 |  | 
 "Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:436e3410$0$47019$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > 2) Nyhedsmagasinet Døgnrapporten på TVDanmark havde igår Naser Khader i
 > studiet, som fortalte at han havde trænet den ene af de sigtede i karate,
 > og at han på overfladen var velintegreret. Han mente man nu burde stoppe
 > al den snak om terrorisme som en reaktion på samfundets stigmatisering.
 > Fælles for de sigtede var jo at de alle fungerede fint i det daglige.
 >
 > 3) I dagens Fyens Stiftstidende er der en længere artikel om den danske
 > terrorcelle, og ekspertudtalelser fra to forskere fra SDUs Institut for
 > Mellemøststudier - Torben Rugbjerg Rasmussen og Mehmet Ümit Necef. Her et
 > uddrag fra
 > - Jeg var lykkelig som terrorist, men læs det hele.
 >
 >  "Kan vi forvente selvmords-aktioner i Danmark? Og hvorfor bliver unge,
 > tilsyneladende velfungerende muslimer pludselig terrorister? Særligt én
 > forklaring har fået høj-status i medierne: De unge bliver terrorister,
 > fordi det danske samfund ikke vil vide af dem.
 >
 >  Selv om de unge gør deres bedste for at integrere sig, får de en kold
 > skulder og udsættes for eksempel jævnligt for racisme. Det driver dem i
 > armene på de ekstreme.
 >
 >  Men det er noget sociologisk vås, mener Torben Ruberg Rasmussen og Mehmet
 > Ümit Necef, der begge er ansat ved Center for Mellemøst-studier på
 > Syddansk Universitet.
 >
 >  - Hvis folk virkelig tager sig sammen og arbejder hårdt for at nå deres
 > mål, vil de fleste af dem ikke have problemer. Men sådan er den muslimske
 > selvforståelse ikke. Og det skyldes, at mange danske "eksperter" har
 > konstrueret nogle forklaringer, som nærmest har karakter af ideologi. Det
 > er blevet en statsautoriseret ekspert-forklaring, at muslimerne er blevet
 > ofre for et samfund, der grundlæggende er racistisk og ikke vil vide af
 > dem. Men for mig at se handler det om, at danskerne pådutter indvandrerne
 > nogle værdier, som de ikke har. Islam er en arrogant religion i den
 > forstand, at den mener, at den er bedre end alle andre, og det der med at
 > være offer, kender man ikke inden for islam, siger Mehmet Ümit Necef.
 >
 >  Mange danske intellektuelles "åh-så-forstående" tilgang til problemet kan
 > måske på overfladen virke rimelig harmløs, men den er faktisk alt andet,
 > mener de to. For det kan gøde jorden for terrorisme i Danmark.
 >
 >  Unægtelig en noget provokerende påstand. Hvordan hænger det sammen?
 >
 >  Det har blandt andet noget at gøre med den måde, vi hver især ser
 > samfundets store problemer på - altså den forståelse, vi lægger ned over
 > verden. -Hvis man for eksempel er overbevist om, at det danske samfund er
 > racistisk, så samler man hele tiden eksempler, som bekræfter en i den tro.
 > Og man prøver ikke at se verden, som den er, nemlig en mere kompleks
 > størrelse. Det er en forsimpling af hele den politiske virkelighed, siger
 > Torben Ruberg Rasmussen.
 >  Og sådanne forsimplinger trives i stor stil. Manden undertrykker kvinden.
 > Den vestlige verden tryner muslimerne. Kapitalisterne udbytter de fattige,
 > bare for at tage nogle af de mest typiske, som selvfølgelig alle har et
 > større eller mindre element af sandhed i sig. -Stiger man ind i sådan et
 > verdensbillede, går det hele pludselig op - hele universet går op, og du
 > har forklaringer på selv meget komplicerede forhold, siger Mehmet Ümit
 > Necef.
 >
 >  Hvis noget stritter imod de nemme forklaringer, kommer
 > konspirations-teorierne til undsætning. De to forskere kalder dem for
 > "opium for uerfarne intellektuelle".
 >
 >  -Det kan være konspirations-teorier som "Vesten er rig, kun fordi Østen
 > er fattig". Eller "Det danske samfund vil ikke anerkende muslimer". Her
 > kigger man ikke indad, men giver andre hele skylden, siger Torben
 > Ruberg. - Løsningen på problemerne bliver derfor også forholdsvis enkel.
 > Hvis Vesten for eksempel står i vejen for Østens udvikling, er den eneste
 > måde Østen kan blive stærk på, ved at knuse Vesten. Det er enkelt, det er
 > let-forståeligt - og så er der ikke så langt til handling, siger Mehmet
 > Ümit Necef."
 
 Det er jo så sandt som det er skrevet og sagt..
 
 Georg
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |