Kan åbenhed overdrives
Fra : Bo Warming

Dato : 06-11-05 13:33

Mennesket blev menneske ved at søge og kræve viden, ved nysgerrighed

"Alle fortiede sandheder bliver giftige. Nietzsche

" Hvis der er noget, jeg har lært i mit politiske
virke, så er det netop, at man ikke skal indføre filtre for at holde
synspunkter væk, man skal er uenig i. Frank Aaen

"Det er en dåre, der ikke spør om mere end ti vise mænd kan svare på.
Piet Hein

MEN DER ER GRÆNSER

" Elsk din nabo, men fjern ikke hækken. Ukendt

"En diplomat er en person, der ved hvad han taler om, men son sjældent
taler om det, han ved. (Ukendt)

Min far lærte mig at man kun skal lyve når det er højst nødvendigt, og
hans sunde dovenskab er udtrykt i

" Sig aldrig noget om andre, som du ikke vil sige til
dem. Einar Geert-Jørgensen

Det siges at når berømtheder vil skrive selvbiografi, så frygter dem
de kender, at ubehagelige sandheder vil komme frem om dem. Eller
vinkler, der ikke ere flatterende.

Jeg mener vi ville have en lykkeligere verden, hvis vi var langt mere
åbne, og turde inddrage vort privatliv DET VI VED NOØGET OM,
FØRSTEHÅNDS meget mere

"Bort med hykleriet. Lyssky udsvævelser er ikke noget for mig. Jeg
vil nyde alt i fuldt dagslys" skrev en klog mellemøstlig intellektuel
inden at Islam havde fået gennemført sit forbud mod nytænkning (Abu
Nawas 787-814) Han lovpriste onani.

Oscar Wilde(1855-1900) levede i en tid med en vis lukkethed om
sexspørgsmål, og det fik ham til at påstå "Hvis alle udtrykte deres
lyster åbent og frit, ville verden blive forynget"

Men det var lidet sandsynligt, at det ville ske, idet selv de modigste
var bange for at indrømme, hvordan de virkelig var. Hvis forfølgelse
af de ikke-konforme var reglen, tilrådede Wilde som næstbedste
løsning, at folk skulle opleve tilfredsstillelsen ved at foregive og
skjule, spille en rolle, og gøre nar ad modstandere og kritikere. Det
kom han i fængsel for.(Theodore Zeldin "Det private livs historie.
Samtid 1992.