Størrelse på stålfælge
Fra : Thomas Petersen

Dato : 05-11-05 08:53

Hej

Jeg har fire stålfælge uden dæk. Inden længe skal jeg havde smidt nogle
vinterdæk på fælgene,
så jeg kan køre vinteren i møde med god samvittighed.

Desværre ved jeg ikke om der er tale om 13", 14" eller 15" fælge.
Kan jeg se det nogen steder på fælgen eller skal man hen og måle?

Er det bedst at benytte brede eller smalle dæk om vinteren mht. at stå bedst
fat? Mit gær vil være
smalle, men jeg er overhovedet ikke nok inde i det til at kunne vurdere det
ordentligt.

Thomas

Fra : Thostrup

Dato : 05-11-05 09:35

> Desværre ved jeg ikke om der er tale om 13", 14" eller 15" fælge.
> Kan jeg se det nogen steder på fælgen eller skal man hen og måle?

Du kan være heldig det er banket ind i fælgen, men at se det kræver de er
rene :)
Men ellers er det hurtigt bare lige at måle fra kant til kant hen over nav
hullet.

> Er det bedst at benytte brede eller smalle dæk om vinteren mht. at stå
> bedst fat? Mit gær vil være
> smalle, men jeg er overhovedet ikke nok inde i det til at kunne vurdere
> det ordentligt.

Pas på - her er vi igen ved religion :)
Tidligere har man sagt det skal være smalle dæk der kan gå ned igennem sneen
for at ramme asfalt eller hvad der ellers måtte være med god friktion.
Men vinterdæk har forbedret sig meget, så de rent faktisk kan gøre en smule
på sneen, så hvis ikke vi taler om dæk der er meget bredere en 200 mm ville
jeg ikke tænke på om der var forskel, men jeg kører dog ikke på 255 mm
vinterdæk som mine sommerdæk er.
Men jeg tror ikke du kommer derop ad når det kun drejer sig om 13, 14 eller
15 tommer hjul.

Mvh Thostrup

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-11-05 10:47

Thomas Petersen wrote:
> [...]
>
> Desværre ved jeg ikke om der er tale om 13", 14" eller 15" fælge.
> Kan jeg se det nogen steder på fælgen eller skal man hen og måle?

Det skulle gerne stå hakket i fælgen et sted.

Ellers er det bare at måde diameteren. Hvis du måler fra kant til kant, får
du et for stort tal, da der er en forhøjning på, så du kommer siddet frem
til omkring ½" for meget...

> Er det bedst at benytte brede eller smalle dæk om vinteren mht. at
> stå bedst fat? Mit gær vil være
> smalle, men jeg er overhovedet ikke nok inde i det til at kunne
> vurdere det ordentligt.

Ikke kæmpe bredde, men jeg mener ikke det har den store betydning om det er
185 eller 205...

Kører selv på 225.