/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Hjerte orm
Fra : Jan Birk


Dato : 04-11-05 10:49

Er der nogen der ved hvordan dyrlægen finder ud af om en hund har
hjerte-orm?

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageid=319358

/Jan

 
 
makkerlone (04-11-2005)
Kommentar
Fra : makkerlone


Dato : 04-11-05 11:41

Ja, du skal i tre dage samle hundens efterladenskaber op (lortejob) *G*
og de 3 afføringsprøver giver du til dyrlægen, som kigger nærmere
på sagerne.

Lone

Jan Birk skrev:

> Er der nogen der ved hvordan dyrlægen finder ud af om en hund har
> hjerte-orm?>
> /Jan


Hans B. (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Hans B.


Dato : 04-11-05 12:20


"Ja, du skal i tre dage samle hundens efterladenskaber op (lortejob) *G*
og de 3 afføringsprøver giver du til dyrlægen, som kigger nærmere
på sagerne.

Ja, du skal i tre dage samle hundens efterladenskaber op (lortejob) *G*
og de 3 afføringsprøver giver du til dyrlægen, som kigger nærmere
på sagerne.

.... OG de må IKKE have rørt jorden(så kan der komme falsk positivt svar).
Men det er ikke så svært, man laver bare en "skål" af posen, holder den i
hånden og griber den i flugten.

Jeg har kæmpet med d satanner i 3/4 år og er helt specialist til at "gribe"

Men jeg vil mene at du helt klart kan mærke det på hunden, det afhænger af
hvilke symptomer der ellers er!

HvB



Jan Birk skrev:

> Er der nogen der ved hvordan dyrlægen finder ud af om en hund har
> hjerte-orm?>
> /Jan



JSC-privat (04-11-2005)
Kommentar
Fra : JSC-privat


Dato : 04-11-05 16:48


"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:9uHaf.104$6z1.85@news.get2net.dk...
>

> Jeg har kæmpet med d satanner i 3/4 år og er helt specialist til at
> "gribe"
>
> Men jeg vil mene at du helt klart kan mærke det på hunden, det afhænger af
> hvilke symptomer der ellers er!

Jeg har en flatcoat som har haft hjerte/lungeorm 4 gange og jeg er bestemt
ikke enig i at man kan mærke det på hunden, hvis man skal fange det i de
tidlige faser - Man skal bl.a. være opmærksom på svage host (lidt opkast
agtige), men hvis man ikke går sammen med hunden i hele dagen, så kan der gå
flere dage i mellem man opdager hunden hoster....

/Jørgen



HvB (04-11-2005)
Kommentar
Fra : HvB


Dato : 04-11-05 17:22

Hej Jørgen

Jeg er klar over at det godt kan være meget små signaler og hvis man ikke er
sammen med hunden hele tiden kan det være svært. Min var ufattelig træt, en
del reverse sneasing og meget lidt host.

Men 4 gange er da utroligt! Hvilken kur var han/hun på? Jeg spørger fordi
jeg faktisk har talt med flere dyrlæger og har haft et lille prøvesamarbejde
med Norvartis.

Jeg ved at der pågår , det ENESTE, danske forsøg på området p.t. på KVL
sponsoreret af Bayer. Det er et dobbelt blindforsøg og resultatet foreligger
i starten af 2006. Problemet med Den Franske hjerte- lungeorm er at man
reelt ikke ved ret meget om hvordan man kommer den til livs, og det meste er
gisninger. man ved ikke om man bare passificere produktionene af æg og
dermed larvestadier 1 (det er dem man finder i afføringen de er 0.2 mm lange
og glasklarer og kan ikke ses med det blotte øje) eller om man slår ormene
ihjel. En hestekur hvor man "nakker" ormene er yderst ricikabelt, fordi de
døde orm i hjertet jo let kan give blodpropper og anafylistisk chock. og det
ER et problem der er kommet for at blive.

Lang ballade for at høre hvad din Flat fik for dem..

Hans
"JSC-privat" <jsc@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:436b8306$0$185$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:9uHaf.104$6z1.85@news.get2net.dk...
> >
>
> > Jeg har kæmpet med d satanner i 3/4 år og er helt specialist til at
> > "gribe"
> >
> > Men jeg vil mene at du helt klart kan mærke det på hunden, det afhænger
af
> > hvilke symptomer der ellers er!
>
> Jeg har en flatcoat som har haft hjerte/lungeorm 4 gange og jeg er bestemt
> ikke enig i at man kan mærke det på hunden, hvis man skal fange det i de
> tidlige faser - Man skal bl.a. være opmærksom på svage host (lidt opkast
> agtige), men hvis man ikke går sammen med hunden i hele dagen, så kan der

> flere dage i mellem man opdager hunden hoster....
>
> /Jørgen
>
>



Gert (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Gert


Dato : 04-11-05 21:57

On Fri, 4 Nov 2005 17:22:00 +0100, "HvB" <Baldrian(remove)@get2net.dk>
wrote:



>en del reverse sneasing ..

Øh, hvad er det ?

Gert

HvB (05-11-2005)
Kommentar
Fra : HvB


Dato : 05-11-05 06:57



> >en del reverse sneasing ..
>
> Øh, hvad er det ?
>
Ja, som det næsten siger er et et "omvendt nys". Eller som når vi gentagne
gange og for fuld kraft "snuser op".



JSC-privat (05-11-2005)
Kommentar
Fra : JSC-privat


Dato : 05-11-05 17:10


"HvB" <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:wVLaf.187$Pm.171@news.get2net.dk...
> Hej Jørgen
>
> Jeg er klar over at det godt kan være meget små signaler og hvis man ikke
> er
> sammen med hunden hele tiden kan det være svært. Min var ufattelig træt,
> en
> del reverse sneasing og meget lidt host.
>
> Men 4 gange er da utroligt! Hvilken kur var han/hun på? Jeg spørger fordi
> jeg faktisk har talt med flere dyrlæger og har haft et lille
> prøvesamarbejde
> med Norvartis.
>

Hunden er hver gang blevet behandlet over 3 uger med en mild dosis af
Panacure ormemiddel og efterfølgende blevet testet fri.

Min dyrlæge fik dispensation til en forebyggende behandling efter d. 3 gang,
med et andet ormemiddel som hunden fik en gang om måneden, men efter 6 mdr.
var den gal igen. Nu er vi så gået over til "Bayer Advocate" som vi har
brugt i 9 mdr. uden at få konstateret lungeorm igen... Jeg håber således at
vi har fundet et middel der virker.

Mvh.

Jørgen



HvB (06-11-2005)
Kommentar
Fra : HvB


Dato : 06-11-05 09:38

> > Hunden er hver gang blevet behandlet over 3 uger med en mild dosis af
> Panacure ormemiddel og efterfølgende blevet testet fri.

De kan være svære at finde, og man kan teste flere gange uden at finde
larver, og så er den der pludselig. Man ved ikke om der er fordi de
overlever, men man mener at Panacur gør dem sterile, så de derefter måske
kan blive ferilte igen.

> Min dyrlæge fik dispensation til en forebyggende behandling efter d. 3
gang,
> med et andet ormemiddel som hunden fik en gang om måneden, men efter 6
mdr.
> var den gal igen.

Det har sikkert været Interceptor. Min hund har fået det og det har f.s.v.
virket. Men jeg har med i et lille forsøg med Norvartis med dobbelt dosis af
Interceptor i 2 måneder. Derefter har der ikke været noget at finde.
Imidlertid fik han Interceptor 1 gang ugentligt i behandlingsperioden, som
jo er noget hyppigere end hvad din fik!

Nu er vi så gået over til "Bayer Advocate" som vi har
> brugt i 9 mdr. uden at få konstateret lungeorm igen... Jeg håber således
at
> vi har fundet et middel der virker.

Og her bliver det ringtigt interessant: Som sagt har KVL og Bayer et dobbelt
blindforsøg kørende med Advocate som jeg hun også bruger. Dyrlægen som
følger forsøget på sidelinien siger det ser meget postivt ud og Dyrlæge
Wessel på KVL anbefaler også Advocate. Dette forsøg er det eneste der er
lavet i Danmark. Vi er et relativt lille område og netop den type
hjerte-lungeorm er forskellig fra den i USA.

Der er ikke megen dokumentation endnu. Og derfor "mener" dyrlægerne meget
eller måske ikke så meget. Der er meget jeg "tror" omkring behanndlingen,
hvad de fleste også understreger.

Problemet med Interceptor er at man faktisk ikke aner en pind om hvordan og
hvorledes det virker. Det skal netop gives påø dispensation og det gør det
temmelig usikkert om hvad virkning det har på de orm.

Jeg har talt med rigtig mange dyrlæger. Både egne, dyrlæger på KVL (som
sikkert er de mest kompentente i danmark fordi de har set mange hunde og jo
laver forskning i mindre målestok), Dyrlægerne hos Bayer og Norvartis. De
klør sig i nakken og aner ikke rigtig hvad de skal stille op. Problemet er
kommet for at blive og det bliver KUN værre. På en måde er det godt at
Sverige nu har fået nogle tilfælde, det gør forskning mere rentabel og
svenskerne vil givet putte flere penge i det en danskerne. Men som jeg ser
det nu er Advocate det mest lovende (og letteste - en dråbe i nakken om
måneden) og i starten af 2006 vil vi kende svaret på forsøget på KVL.

Plottet er at der SKAL være en snegl som mellemvært til larvestadie 2.
Hundene kan enten æde snegle, æde græs som de er kravlet på eller
legetøj/pinde/hundelort som sneglen har trukket slim på. Der er derfor nogle
ting man selv kan gøre, selvom det er svært:

1. Lad være med at strø mad til "søge" i græsset.
2. Lad ikke legetøj ligge i haven så sneglene kan kravle på dem
3. Selvom det virker tåbeligt i skoven, så saml hundens afføring op,
hvergang. hvis en hund er smittet kan kæden brydes ved at der ikke ligger
afføring efter den.
4. Min hund er ALTID i snor (af flere grunde) det gør også at jeg har lidt
kontrol over hvad han spiser. og rævelort er åbenbart rent slik. Har sneglen
kravlet på det har vi balladen. (Rævelort er lette at kende, ligger altid
højt/frit i små portioner)
5.Man kan købe et produkt der hedder Ferromol f.eks. i Matas. Det er
melklister, Jern og Turkist farvestof. - fulkdstændigt ufarligt for alt,
UNDTAGET for snegle som spiser det med stor vellyst. Det gør at de tørrer ud
og dør. Det turkise som får det til at se giftigt ud er for at fuglene ikke
skal spise det så snegelene ikke kan få det. Jeg støede det i haven sidste
år og har faktisk talt ikke haft snegle i haven i år.
6. Få lavet et test hver 4 måned til hvert halve år, selvom hunden ikke har
symptomer, så der er chancer for at tage det i opløbet
7. Og hvis det virkelig viser sig at Advocate har en forebyggende virkning
(som samtidig virker mod alverdens andet, bl.a. Lopper) er det en god
forebyggelse.

Hjerte- Lungormene æder simpelthen højre hjertekammer og lunger op og det
ender med at hunden dør og det er virkelig ikke at spøge med. En dyrlæge
fortalte at en frisk hund kom i konsultation og faldt om inden den nåede op
på bordet.

Hans

> Mvh.
>
> Jørgen
>
>



JSC-privat (06-11-2005)
Kommentar
Fra : JSC-privat


Dato : 06-11-05 19:17


"HvB" <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:Uijbf.18$ny1.1@news.get2net.dk...
>> > Hunden er hver gang blevet behandlet over 3 uger med en mild dosis af
>> Panacure ormemiddel og efterfølgende blevet testet fri.
>
> De kan være svære at finde, og man kan teste flere gange uden at finde
> larver, og så er den der pludselig. Man ved ikke om der er fordi de
> overlever, men man mener at Panacur gør dem sterile, så de derefter måske
> kan blive ferilte igen.

Klip

Hej Hans

Du har ganske ret, det var interceptor vi brugte og det var på dispensation.
Vores dyrlæge har været meget hjælpsom med at søge oplysninger, så vi fik
Advocent, så snart det var frigivet i dk..

Da min hund bruges en del på jagt kan jeg ikke holde den i snor og den vil
komme i kontakt med rævelort, snegle mm. Så jeg observere nøje og så tester
vi hvis vi er i tvivl.

Mvh.

Jørgen



HvB (06-11-2005)
Kommentar
Fra : HvB


Dato : 06-11-05 19:37

Hej Jørgen

Det er en rigitg rigtig grim parasit og jeg tror desværre også at den eneste
vej frem er at lade hunden teste regelmæssigt. det glæder mig nu alligevel
at hører at Interceptor som forebyggelse ikke er i top, det har jeg hele
tiden haft på fornemmelsen. Til genggæld tror jeg også at Advocate er vejen
frem.

Nu tror jeg ikke en jagthund på arbejde tager sig tid til at æde en snegl.
Den har alt for travlt. Jeg tror det er i "hyggestunderne" der er risico --
både for jagthunde og andre.

Derfor bliver jeg lidt pikeret når jeg hører at hundene komme ind fra haven
med snegleslim om munden (cairner) at folk smider foder i haven for søge
(for at aktivere) m.m. Uheld kan der sagtens ske. Men jeg mener at man må
minimere ricisier så godt man kan. Selvfølgelig er en hund ikke et væsen der
kan holdes i bur og det tror jeg heller ikke er vejen frem, men rettidig
omhu er nok det bedste vi kan gøre.

men faktum er at der skal snegle til smitten og det er der hvor snglen har
været man skal undgå eller minimere.

Måske var det en ide at fortsætte med erfaringe her, netop om emnet, for
desværre er det et problem der er kommet for at blive og det vokser....
Hanstigt ;-(

HvB
"JSC-privat" <jsc@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:436e48cb$0$172$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "HvB" <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:Uijbf.18$ny1.1@news.get2net.dk...
> >> > Hunden er hver gang blevet behandlet over 3 uger med en mild dosis af
> >> Panacure ormemiddel og efterfølgende blevet testet fri.
> >
> > De kan være svære at finde, og man kan teste flere gange uden at finde
> > larver, og så er den der pludselig. Man ved ikke om der er fordi de
> > overlever, men man mener at Panacur gør dem sterile, så de derefter
måske
> > kan blive ferilte igen.
>
> Klip
>
> Hej Hans
>
> Du har ganske ret, det var interceptor vi brugte og det var på
dispensation.
> Vores dyrlæge har været meget hjælpsom med at søge oplysninger, så vi fik
> Advocent, så snart det var frigivet i dk..
>
> Da min hund bruges en del på jagt kan jeg ikke holde den i snor og den vil
> komme i kontakt med rævelort, snegle mm. Så jeg observere nøje og så
tester
> vi hvis vi er i tvivl.
>
> Mvh.
>
> Jørgen
>
>



Christian B. Andrese~ (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 04-11-05 14:22


makkerlone wrote:
> Ja, du skal i tre dage samle hundens efterladenskaber op (lortejob) *G*

Sådan som os ansvarlige hundeejere altid gør ?

mvh

Christian


pbk1972 (05-11-2005)
Kommentar
Fra : pbk1972


Dato : 05-11-05 00:53

"Jan Birk" skrev d. 04-11-05 10:49 dette indlæg :
> Er der nogen der ved hvordan dyrlægen finder ud af om en hund har
> hjerte-orm?
>
> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageid=319358
>
> /Jan
Hej Jan. jeg har selv en schæfer-tæve med hjerte-orm,& den med at
gribe lorten i luften,har jeg ikke hørt om før.
Min dyrlæge har sagt at afføringen skal samles op lige efter at den er
blevet lagt.puttes i poser & lægges i køleskabet,
da den skal holdes koldt,den må ikke påvirkes af sol,vind eller frost.
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=703/sprog=1/grp=3/menu=9/
http://www.dahlgaardsdyreklinik.dk/sw13210.asp
http://www.netdyredoktor.dk/sw4403.asp
Jeg har fundet 3 sider til dig.
Hilsen Pbk1972.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste