Skærme
Fijala 3554
Clear Type på fladskærm
Fra : csm

Dato : 04-11-05 10:41

Når jeg sætter det til, er det som om det bliver utydeligt, nærmest "blur"
agtigt
Jeg kan godt se at bogstaverne ændre sig ,men synes ikke det er til det
bedre.
mangler jeg at gøre noget ?

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-11-05 10:52

"csm" <skhdkhf@ldsjfj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> agtigt
> Jeg kan godt se at bogstaverne ændre sig ,men synes ikke det er til det

Prøv at køre denne guide igennem, så skulle det gerne spille !
http://www.microsoft.com/typography/cleartype/tuner/Step1.aspx

--
Peter J

Fra : csm

Dato : 04-11-05 13:36

det har jeg gjort. men stadig er det bedre uden brug af clear type.

er det mit grafikkort der skal "pilles" ved ?

Fra : John

Dato : 05-11-05 22:34

csm skrev:
> det har jeg gjort. men stadig er det bedre uden brug af clear type.

Det skal du ikke være ked af. Jeg slog det hurtigt fra igen, da billedet
på min skærm (FS C19-6) ser bedre ud uden.

Mvh

John

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 04-11-05 14:08

"csm" <skhdkhf@ldsjfj.dk> wrote:

>Når jeg sætter det til, er det som om det bliver utydeligt,
>nærmest "blur" agtigt Jeg kan godt se at bogstaverne ændre
>sig ,men synes ikke det er til det bedre.
>mangler jeg at gøre noget ?

Bruger du DVI?
Bruger du skærmens opløsning?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-11-05 19:04

> Bruger du DVI?

Og hvis det er analog, så skal man sørge for at skærmen er korrekt justeret
(højde/bredde/fase). Det plejer at kunne autokalibreres ved et tryk på
'auto'..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : csm

Dato : 07-11-05 11:30

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> wrote in message

> Bruger du DVI?
> Bruger du skærmens opløsning?

Ja til begge. men som jeg kan læse er det vel en smagssag ?

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 07-11-05 19:06

"csm" <skhdkhf@ldsjfj.dk> wrote:

>Ja til begge. men som jeg kan læse er det vel en smagssag ?

Hvis ClearType skal virke, så kræver det både DVI og at skærmen kører "Native
resolution" - hele idéen er at man skal have fuldstændig fat i de tre subpixels
for hver hele pixel.

Følgende engelske side forklarer en hel del om hvad der sker:
http://www.microsoft.com/typography/WhatIsClearType.mspx

Fra : Esben

Dato : 09-11-05 19:39

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Native
> resolution" - hele idéen er at man skal have fuldstændig fat i de tre

Det virker nu også uden DVI - dog bedst med DVI.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-11-05 21:19

csm skrev:

> Når jeg sætter det til, er det som om det bliver utydeligt,
> nærmest "blur" agtigt Jeg kan godt se at bogstaverne ændre sig
> ,men synes ikke det er til det bedre. mangler jeg at gøre noget ?

Ingen siger, at du _skal_ køre med ClearType koblet til. På visse
fladskærme bliver det ikke nødvendigvis pænere. Jeg har det heller
ikke koblet til på min Viewsonic VP201s, da det ser forfærdeligt
ud uanset om skærmen kører DVI eller analog, så jeg kører med
indstillingen 'standard', som egentlig er beregnet til CRT-skærme.

Da jeg havde et Matrox Parhelia-kort, var det noget ved, for det
havde en hardware-udgave af ClearType, som Matrox kalder for Glyph
Antialiasing. Det er væsentlig bedre end MS' ClearType, som er
software-baseret.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 05-11-05 01:01

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> ud uanset om skærmen kører DVI eller analog, så jeg kører med
> indstillingen 'standard', som egentlig er beregnet til CRT-skærme.

Enig - ClearType ser også forfærdelig ud på min Dell FP2001. Det kan dog
være en fordel for dem som opfatter en TFT-skærm som værende for skarp, men
de som jeg kender har alle endt med at slå det fra efter et stykke tid.

Hans

Fra : Jakob Hansen

Dato : 05-11-05 10:15

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message
> [...]
> være en fordel for dem som opfatter en TFT-skærm som værende for skarp,
> men de som jeg kender har alle endt med at slå det fra efter et stykke

Underligt, på min FP2001 er det knivskarpt med Clear Type. Jeg kører med et
Asus 6600 GT via DVI.

Jakob

Fra : Hans

Dato : 05-11-05 11:03

Jakob Hansen wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message
>
> Underligt, på min FP2001 er det knivskarpt med Clear Type. Jeg kører
> med et Asus 6600 GT via DVI.

Cleartype er ret subjektivt opfattet, nogen ser det som en fordel mens andre
ikke kan holde ud at se på det. Jeg hører absolut til den sidste kategori.
Hvad nytter det at have en skærm som kan vise hver enkelt pixel knivskarpt,
hvorefter aktivering af Cleartype tværer hele molevitten ud.

Jeg har i øvrigt et Powercolor Radeon 850XT PE og anvender selvfølgelig også
DVI.

Hans

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-11-05 21:36

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> writes:

> [...]
> Hvad nytter det at have en skærm som kan vise hver enkelt pixel knivskarpt,
> hvorefter aktivering af Cleartype tværer hele molevitten ud.

Hehe. Jeg tror vi hurtigt kan komme til at det er kun er spørgsmål om
personlig preference, da jeg også foretrækker at slå ClearType til på
min VP201s skærm.

Kai