iTunes?
Fra : Karina

Dato : 04-11-05 00:48

Hey folks,

Jeg synes at erindre, at nogen engang anbefalede at prøve iTunes. Jeg kan
ikke helt huske i hvilken sammenhæng, det kom op, men husker jeg ret?

I så fald... Kan jeg ikke få lidt hints til, hvorfor den var
anbefalelsesværdig? Nu har jeg nemlig prøvet at downloade den og har netop
sat den til at spille noget af min musik... Men kan den noget særligt, jeg
bør tjekke ud?

Mvh
Karina

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-11-05 11:54

Den 04-11-05 00.47 skrev Karina følgende:

> I så fald... Kan jeg ikke få lidt hints til, hvorfor den var
> anbefalelsesværdig?

Blandt andet fordi den gør det meget nemt at overspille og brænde musik.
Det er også nemt at købe musik, omend jeg personligt ikke vil købe
musik, der er begrænset med hensyn til kvalitet/afspilning.
Spillelisterne er også ganske kapable. Tjek denne side og de
underliggende sider med en trin for trin-guide.

http://kimludvigsen.dk/programmer-multimedia-itunes.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Karina

Dato : 06-11-05 17:54

> Tjek denne side og de underliggende sider med en trin for trin-guide.
>
> http://kimludvigsen.dk/programmer-multimedia-itunes.html

Tak for linket - jeg vil lige prøve at kigge forbi.

Mvh
Karina

Fra : Bjørn E. Thorup

Dato : 04-11-05 15:04

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sat den til at spille noget af min musik... Men kan den noget særligt, jeg

Hej.
For at må masimalt udnytte af sit iTunes skal det sættes ordentligt op(Hvis
du vil bruge det som din standard musikafspiller)
Efter at have installeret programmet, kan du få det til at kopier al din
musik til en angivet mappe. Det smarte ved dette er;

1) - Hver gang du åbner en musik fil (fx på skrivebord), bliver den
automatisk kopieret til din musik mappe, hvor der også oprettes en mappe med
kunster navn.

2) - Du kan fra iTunes så vælge at slette kunstre, enkelt musik nummer ect,
hvorledes den også bliver slettet i din angivne musik mappe. Altså at
kildefilen også bliver slettet.

3) Hvis du fx har musik med Nick Cave og en anden der hedder Nick Cave &
The Bad Seeds Kan du markere alle disse numre, fx ved at holde "ctrl" nede
og vælge med musen. Når du har valgt de numre du gerne vil ændre tryk så
"ctrl+i" Du kan nu ændre "kunstre" navn for dem alle, angive genre for alle
de valgte numre ect. Når dette gøres bliver det også ændre i din valgte
iTunes musik mappe. Det er smart!

Dette er 4 punkter som mig har stor betydning.

Se her hvad du skal sætte flueven ved - http://www.thabear.dk/iTunes.jpg
Lad os antage at din musik er i C:\Documents and
Settings\Karina\Dokumenter\MitMusik
Du skal nu vælge en ny mappe som iTunes har som sin standard musik mappe.
- >Når dette er gjort og du har valgt "Bevar organisering..." & "Kopier
Filer"
- >Går du op i "Filer" og vælger "Føj Sang til Bibliotek"
-> Herefter vælger du alt dit musik og lader programmet kopiere alt dit
eksiterende musik til en ny mappe"

Det virker måske som meget lige første gang, men når det er gjort er du godt
kørende.

Når alt dit musik ER kopieret til din itunes mappe kan du godt slette deres
"oprindelig plads" som ved vores ex er C:\Documents and
Settings\Karina\Dokumenter\MitMusik - Og altså ikke deres nye placering.

Håber du får ligeså stor glæde af programmet som jeg har fået. På sin vis
har det giver mig et nyt forhold til min musik, hvor jeg før havde en lang
playliste på 4000 numre. Nu er alt organiseret(Det tog også et stykke tid)
og det er bare lækkert. Enjoy
¨
Vh Bjørn

--
Bjørn E. Thorup
http://www.thabear.dk

Fra : Ulrik

Dato : 04-11-05 23:39

Bjørn E. Thorup wrote:
> [...]
> Efter at have installeret programmet, kan du få det til at kopier al din
> musik til en angivet mappe. Det smarte ved dette er;

Men hvordan gemmer den det så? I en struktur, man også selv kan
overskue? Og hvad med playlisterne? Ligger de i et læsbart format?
Jeg tænker på, at når man engang ikke vil bruge iTunes længere... Kan
man så "flytte" sin musik og playlister til et andet program? Den eneste
måde man kan være sikker på, at det er et "ja", er, hvis man selv kan
overskue strukturen og læse playlisterne. Ellers skal man satse på, at
det nye program kan "oversætte" fra iTunes måde at gøre det på - det
ville jeg ikke turde satse på.

Mvh
Ulrik

Fra : Bjørn E. Thorup

Dato : 05-11-05 12:59

"Ulrik" <you.dont@need.it> skrev i en meddelelse

> [...]
> strukturen og læse playlisterne. Ellers skal man satse på, at det nye
> program kan "oversætte" fra iTunes måde at gøre det på - det ville jeg

Hej. Det er såment et rigtigt godt spørgsmål.
Ang strukturen.
Så i musik mappen har du en mappe med hver kunstner:
Tager vi fx Jack Johnson http://www.thabear.dk/iTunes1.jpg
I denne mappe er så hver CD. Hvis man har en enkelt sang med en kunster og
den ikke tilhører en cd bliver mappen angivet "Unknown Album"

Som standard navngiver iTunes vist filnavne "Sangens titel" Dette kan
indstilles hvor man kan vælge at den skal oprettes med spornummer.
Som her: http://www.thabear.dk/iTunes2.jpg Altså "02 Middle Man"

Ang med spornummer kan du se det her:
http://www.thabear.dk/iTunes3.jpg Her er en indstilling hvor man kan vælge
"Opret filnavne med spornummer"
Her kan du også se hvad man kan importere med.
og her http://www.thabear.dk/iTunes4.jpg med hvilke kvalitet.

Så altså strukturen er ret simpel og noget jeg tror de fleste fremtidige
musikafspillere vil kunne importere til sig selv!

Med playslister kan man vælge "Eksporter sangliste" hvor man herefter kan
gemme den som en .txt fil. Min viden indenfor playlister er ret begrænset så
mon ikke der er en anden der kan belyse dette emne lidt mere?

Vh Bjørn

Fra : preben nielsen

Dato : 05-11-05 18:56

> [...]

> format?
> Jeg tænker på, at når man engang ikke vil bruge iTunes

Ja, så er du fucked !

Filerne vi stadig være der, men filnavnet vil kun være navnet på
nummeret. Eventuelt tidligere (normale) indhold af kunstner og
album er ikke længere en del af filnavnet. Hvis alle disse
oplysninger er korrekt kodet ind i selve mp3-numrene som tags, så
er der programmer, som kan navngive filerne udfra disse tags.
Ellers er du som nævnt......... fucked !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Bjørn E. Thorup

Dato : 06-11-05 12:45

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selve mp3-numrene som tags, så er der programmer, som kan navngive filerne
> udfra disse tags. Ellers er du som nævnt......... fucked !

Men mon ikke de fleste programmer kan læse disse tags, således anden
navngivning er unødvendig. Det er vel ligemeget om filen hedder "titel"
eller "nr. kunstner. album. titel"?

Fra : Lars Frandsen

Dato : 04-11-05 17:00

> [...]
> sat den til at spille noget af min musik... Men kan den noget særligt, jeg

Den smarteste funktion er for mig er de "Smarte spillelister", hvor du selv
kan definere kriterierne for indholdet. F.eks. har jeg smarte spillelister,
hvor jeg genren er defineret til "Funk", "Jazz" og en genre, der snart
bliver populær igen: "Jul"
En anden liste er defineret til kun at spille Shu-bi-dua (dansk band, du
måske har hørt om - de har i de sidste godt 25 år har haft en vis
popularitet herhjemme ).
En tredje indeholder numre, jeg ikke har afspillet før (en ret dynamisk
gruppe!)
En fjerde indeholder kun det bedste musik - de numre, jeg har givet 5
stjerner.
Den sidste (og den, jeg benytter mest), blander det hele, men undlader musik
med genrerne Jul og Børnemusik.

Prøv at lege med smarte spillelister
--
Mvh.