MSN Messenger - hvilke porte ud/in ?
Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 03-11-05 21:17

Efter at have været igennem et hav af websider (inkl. MS's egne) omkring
hvilke port MSN messenger kræver åbne ind- og udgående for at fungere
fuldt ud (inkl. voice/video) må jeg kaste håndklædet i ringen...

MS's egne retningslinier er mildest talt SINDSYGE:

Blot et lille uddrag
"configure the firewall to allow incoming traffic on UDP ports 5004 – 65535"

....tankevækkende

Min firewall benytter et manuelt konfigureret packet filter - så jeg er
nødt til at vide nøjagtigt hvilke tcp & udp porte der er nødvendige -
både ind og udgående.

Nogen bud ??

Jeg har åbnet for TCP 1863 ud - det er tilstrækkeligt til at den fanger
den centrale server (hvis jeg lukker den benytter den port 80 istedet)

Jeg blocker en del trafik på port 7001 både ind og ud - det er
eftersigende MS' måde at detektere hvilken type NAT enhed der er mellem
klienten og serveren.

TCP 6891-6990 in/out skulle klare filoverførslerne.

Tilbage står Voice og Video - som bare ikke vil virke....

Anyone ?!?

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-11-05 22:03

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> crashed Echelon writing

> Min firewall benytter et manuelt konfigureret packet filter - så jeg er
> nødt til at vide nøjagtigt hvilke tcp & udp porte der er nødvendige -
> både ind og udgående.
>
> Nogen bud ??

http://www.dslreports.com/faq/6115

Messenger sucks og har aldrig været NAT venlig, især ikke på Voice og Video
delen. Skyldes nok de tog teknologien fra Netmeeting, som ej heller er NAT
venlig.

--
Bjarke Andersen

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 03-11-05 22:47

Bjarke Andersen wrote:
> http://www.dslreports.com/faq/6115

Det er desværre samme hjernedøde anbefalinger :)

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-11-05 22:52

> Det er desværre samme hjernedøde anbefalinger :)

take it or leave, det er faktum. Eller skift til ICQ ;)

--
Bjarke Andersen

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 03-11-05 22:56

Bjarke Andersen wrote:
> take it or leave, det er faktum. Eller skift til ICQ ;)

Du og jeg bliver ikke uenige om at Messenger er det arveste lort - ville
langt hellere køre ICQ - men når hele vennekredsen er på MSN har man sgu
ikke meget valg

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-11-05 17:55

> Du og jeg bliver ikke uenige om at Messenger er det arveste lort - ville
> langt hellere køre ICQ - men når hele vennekredsen er på MSN har man sgu
> ikke meget valg

Kommer til at tænke på om Trillian egentlig kan gøre tricket, eller om de
anvender præcis samme protkolstack som messenger eller en omskrevet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Dennis Olesen

Dato : 04-11-05 21:52

Hejsa

Jeg har åbnet for følgende porte for at få det til og virke:

1853       TCP/UDP
6891 - 6900    TCP
6901          TCP/UDP

Håber det kan hjælpe dig.

MVH
Dennis

Fra : Klaus

Dato : 03-11-05 22:57

Uffe S. Callesen wrote:
>[SNIP]
> Nogen bud ??
>[SNIP]

Min router understøtter UPnP og den viser messenger laver nogen
portforwards så måske du skulle se om det er muligt og køre en UPnP
server på routeren.

Klaus

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 03-11-05 23:14

Klaus wrote:
> Min router understøtter UPnP og den viser messenger laver nogen
> portforwards så måske du skulle se om det er muligt og køre en UPnP
> server på routeren.
>
> Klaus

Jeg har UPNP understøttelse i routeren - og det klaret også fint NAT
delen af regnestykket - men desværre er firewall reglerne statiske.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Klaus

Dato : 03-11-05 23:17

Uffe S. Callesen wrote:

> Jeg har UPNP understøttelse i routeren - og det klaret også fint NAT
> delen af regnestykket - men desværre er firewall reglerne statiske.

Pas. jeg har ikke rodet med firewalls har dog en dlink DFL-200 på mit
bord jeg skal have kikket på.

Klaus