Formel: Sandsynlig varighed af aktivitet -~
Fra : Henning Kampmann

Dato : 03-11-05 19:44

Hej

I projektledelses litteraturen er Mikkelsen og Riis 'dem'.

De beskriver en model, med hvilken man kan udregne den
sandsynlige varighed af en aktivitet.

Der vises et koordinat med:

Y lig med Sandsynlighed og

x lig med Resursebehov

Ad x vises så

O (optimistisk)

G (Mest sandsynlig)

M (middelværdi) samt

P (pessimistisk)

Til udregningen anvendes to formler:

             O+P+3xG
Middelværdi M = __________

          5

                P-O
             ___________
Spredning s =
                5

Er der en venlig sjæl, der kan godkende disse formler som
rigtige? - Og meget gerne forklare/vise mig, hvordan jeg skal
finde 'gættet' G

Kort og godt så kan jeg ikke fange logikken.

TIA

Henning

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 03-11-05 21:40

Henning Kampmann <catline123@edb.dk> writes:

> [...]
>
> Er der en venlig sjæl, der kan godkende disse formler som
> rigtige? - Og meget gerne forklare/vise mig, hvordan jeg skal

Altså, jeg kan ikke "godkende" formlerne, da jeg ikke ved meget om emnet,
men - formlen M=(O+P+3*G)/5, kan give dig et udtryk for G,(nemlige ved at
isolere G), hvis du kender O,P, og M.

Søren Dideriksen

Fra : Henning Kampmann

Dato : 04-11-05 04:34

Hej Søren

On Thu, 03 Nov 2005 21:39:41 +0100, sdide@ag.aaa.dk (Søren
Dideriksen) wrote:

> [...]

Tak for dit hurtige svar, Søren. Svarer det til dette?

http://iprod.auc.dk/uddan/projektledelse/Notat%20om%20successiv%20kalkulation.doc

Venlig hilsen

Henning

NB! Ved e-mail skal 123 fjernes først.

Fra : Broegger

Dato : 04-11-05 10:54

Henning Kampmann <catline123@edb.dk> skrev

> Er der en venlig sjæl, der kan godkende disse formler som
> rigtige? - Og meget gerne forklare/vise mig, hvordan jeg skal
> finde 'gættet' G
>
> Kort og godt så kan jeg ikke fange logikken.

Jeg er selv cerficieret projektleder og har set dises formler. Jeg bruger
dem også i en tilnærmet version. Det handler i bund og grund om at finde
dine estimater. Jeg plejer at spørge den opgaveansvarlige om 3 ting.

1. Hvis alt bare kører som smurt, hvor lang tid skal du så bruge?
2. Hvis Murphy lever for fuldkraft, hvor lang tid tager det så?
3. Når du nu kigger på de 2 svar, hvor lang tid tror du så reelt det
tager at løse opgaven?

Om vægtningen af G (det sidste svar) så skal være 3 afgør jeg bla.
baseret på hvordan han svarer. Hvis det er en erfaren resource, og han
normalt afleverer til tiden, så vægter jeg højere end 3. Hvis han er
kendt som en pessimistisk hund, vægter jeg anderledes.

Men det handler om "gut-feeling". Det er det der har givet mig de bedste
estimater.

Håber det hjælper... Men estimering er altså ikke en entydig videnskab.
Erfaring er klart det der øger kvaliteten af estimaterne mest.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Max

Dato : 04-11-05 11:48

Hej

> Håber det hjælper... Men estimering er altså ikke en entydig videnskab.
> Erfaring er klart det der øger kvaliteten af estimaterne mest.

Enhver opgave tager den tid der er til rådighed plus 25%.

Mvh Max
(også skolet projektleder)

Fra : Broegger

Dato : 04-11-05 11:54

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev news:436b3c5d$0$2107
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hej

> Enhver opgave tager den tid der er til rådighed plus 25%.

Netop!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Rasmus L. Olsen

Dato : 04-11-05 14:48

> Enhver opgave tager den tid der er til rådighed plus 25%.

Der er moms paa:)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 04-11-05 20:02

Max wrote:

> Enhver opgave tager den tid der er til rådighed plus 25%.

I min gamle virksomhed havde vi en projektleder, der lagde 57% til. Det
svarer rundt regne til at

forbrugt tid = estimeret tid * pi / 2

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf