MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Dual boot Linux/Windows ??
Fra : FedeDorit

Dato : 03-11-05 19:20

Hejsa.

Jeg har en pc som kører med Debian Linux.

Hvis jeg vil lave en Windows "pc" på den,kan jeg så bare smide Win XP i og
så laver den en dual boot så jeg kan vælge om jeg vil starte i Linux eller
Windows ???

Eller hvordan skal det så gøres??

Jeg vil helst undgå at formatere HD´en og derved miste Linux programmerne.

Fra : klaus

Dato : 06-11-05 18:37

Jeg mener at du først skal installere windows og derefter installere Linux.
Hvis du gør det omvendt risikerer du at Windows overskriver MBR og du ikke
får adgang til din Linux.

mvh. Klaus

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 06-11-05 19:11

klaus skrev:

>Jeg mener at du først skal installere windows og derefter installere Linux.

Det er i hvert fald den normale måde at gøre det på

>Hvis du gør det omvendt risikerer du at Windows overskriver MBR og du ikke
>får adgang til din Linux.

Jeg har så været udsat for at (K)ubuntu (Grub) "smadrede" MBR så jeg
hverken kunne installere (K)ubuntu færdig eller komme ind i den windows
jeg allerede havde installeret igen, før jeg fdiskede mbr, og redigerede i
opstartsrækkefølgen af partitionerne bagefter, noget lort vil jeg mene!

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-11-05 13:52

klaus wrote:

> Jeg mener at du først skal installere windows og derefter installere Linux.
> Hvis du gør det omvendt risikerer du at Windows overskriver MBR og du ikke
> får adgang til din Linux.

Sådan en Linux kan man nu sagtens få liv i igen.
Det kræver dog, at man har en anden måde at boote
maskinen på, f.eks. en live CD eller netboot.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Benny Andersen

Dato : 07-11-05 09:37

On Thu, 3 Nov 2005 19:20:25 +0100, "FedeDorit" <123@123.dk> wrote:

> [...]
>så laver den en dual boot så jeg kan vælge om jeg vil starte i Linux eller
Som andre har nævnt, så skal man ikke forvente at Windows XP opfører
sig så pænt.
>Eller hvordan skal det så gøres??
Jeg har installeret Windows 2000, bibeholdende muligheden for at køre
linux redhat. Tricket, hos mig bestod i 2 ting.

1. Start af linux vha. loadlin.exe - et native dos program som
'genbooter' til linux. Det kræver et unixkerne image som argument -
liggende i filsystemmet hvorfra loadlin eksekveres ( C drevet). Måske
kan man også lave sådan et kerneimage kopi i derbian?

2. Installation af dos (windows98), før installation af windows XP.
Man behøver ikke en fuld installation - blot nok til at kunne få en
dos-promt ved opstart, og blot nok til at gøre windows XP tilfreds
under installationen (måske var det tilstedeværelse af windows\win.com
???).

--
Mvh Benny Andersen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-11-05 13:51

Benny Andersen wrote:

> [...]
> liggende i filsystemmet hvorfra loadlin eksekveres ( C drevet). Måske
> kan man også lave sådan et kerneimage kopi i derbian?

Filen findes allerede, den skal bare kopieres det rigtige
sted hen. Som regel ligger den under /boot hvorfra du så
kan kopiere den over på en FAT partition. Muligvis ligger
der også en initrd fil, som skal kopieres over. Og
endeligt skal man også lige huske at kigge efter, hvad
der skal bruges af parametre til kernen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-11-05 11:18

Den 03-11-05 19.20 skrev FedeDorit følgende:

> Hvis jeg vil lave en Windows "pc" på den,kan jeg så bare smide Win XP i og
> så laver den en dual boot så jeg kan vælge om jeg vil starte i Linux eller
> Windows ???

Det nemmeste er nok at installere en boot manager. Så behøver man ikke
diverse krumspring for at få XP til at opføre sig ordentlig. Søg efter
"boot manager" på Google, så får du en række boot managers, du kan vælge
mellem.

Jeg kan desværre ikke anbefale en bestemt af dem, da jeg ikke har prøvet
dem. Jeg bruger den, der følger med i OS/2.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det