Internetafstemningers værdi
Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-05 17:01

På:

http://www.berlingske.dk/valg/artikel:aid=651072/

kan man se hvilken værdi internetafstemninger har.

Nemlig - ingen.

--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 03-11-05 17:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> På:
>
> http://www.berlingske.dk/valg/artikel:aid=651072/
>
> kan man se hvilken værdi internetafstemninger har.
>
> Nemlig - ingen.

De har hvis kun registrerede brugere kan stemme ved at logge ind og kun
én gang pr. bruger. Ellers ikke!
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-11-05 17:50

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> De har hvis kun registrerede brugere kan stemme ved at logge ind og kun
> én gang pr. bruger. Ellers ikke!

Nixenbixen.

Problemet er repræsentativitet, og det opnår man ikke ved at sikre, at folk
kun kan stemme én gang.

Lad os sige, at kun én registreret bruger logger ind, og stemmer. Er det da
en repræsentativ afstemning?

Fra : John Schmitt

Dato : 03-11-05 18:25

> [...]

Jeg har lige været inde på Berlingske og stemme:

"Kommer Ritt Bjerregaards udtalelser om Irak-krigen til at skade hende ved
valget?"

Jeg kan stemme lige så mange gange jeg vil, uden at bruge hemmelige koder -
at du har stemt registreres ikke på Berlingske - det vil nemlig være en
overtrædelse af registerloven, det registreres kun på din egen PC.

JS

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-05 20:06

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> kun kan stemme én gang.
>
> Lad os sige, at kun én registreret bruger logger ind, og stemmer. Er det da

Hvornår var det nu at Gallup slog Reader's Digest i forudsigelserne af
resultatet af et amerikansk præsidentvalg? Gallup viste vist at
Roosevelt ville vinde stort over den republikanske kandidat, mens
Reader's Digest indsamling af læsertilkendegivelser viste det stik
modsatte.

Reader's Digests læsere var og er nemlig prototypen på en republikaner
Per Erik Rønne

Fra : Frank

Dato : 04-11-05 09:41

> [...]
> Roosevelt ville vinde stort over den republikanske kandidat, mens
> Reader's Digest indsamling af læsertilkendegivelser viste det stik

Øh - aldrig....

Du tænker muligvis på valget i 1936 hvor LITERARY DIGEST havde en skare af
vælgere udvalgt fra telefonbøger og blandt bilejere. Det var på det
tidspunkt folk med penge og primært republikanere.

> Reader's Digests læsere var og er nemlig prototypen på en republikaner

Det er muligt.

--
Frank

Husk at krigen i Irak er ført på samme folkeretslige grundlag som krigen om
Kosovo
I hate windsurfers, In a totally irrational way

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-05 15:55

Frank <far@nosmap.dk> wrote:

> [...]

> vælgere udvalgt fra telefonbøger og blandt bilejere. Det var på det
> tidspunkt folk med penge og primært republikanere.

http://www.capitalcentury.com/1935.html

1935.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank

Dato : 04-11-05 16:13

> http://www.capitalcentury.com/1935.html

In July 1936, before the returns were even published, Gallup went out on a
limb. He wrote a newspaper piece saying the Digest survey would predict
Landon, and that the survey would be wrong.

Fra : Jesper

Dato : 03-11-05 21:06

> [...]

> kun kan stemme én gang.
>
> Lad os sige, at kun én registreret bruger logger ind, og stemmer. Er det da

OK, du får kun en repræsentivitet for netop det pågældende mediums
publikum , f.eks. Berlngske.
Det kræver naturligvis en vis trafik på siden for få et tilstrækkeligt
stort antal stemmer.

Hvis antallet af stemmer, afstemningsforum og resultat offentliggøres,
så kan folk jo ud fra de oplysninger jo selv tage stilling til
resultatet.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-11-05 21:38

Jesper skrev:

> OK, du får kun en repræsentivitet for netop det pågældende mediums
> publikum , f.eks. Berlngske.

Nej, du får en repræsentivitet for de læsere af Berlingskes hjemmeside, som
går mest op i politik.

Fra : Jesper

Dato : 03-11-05 21:41

Niels Elgaard Larsen <elgaard@agol.dk> wrote:

> Nej, du får en repræsentivitet for de læsere af Berlingskes hjemmeside, som
> går mest op i politik.

Som jeg sagde: Det pågældende mediums publikum
http://dvd.tradewho.com/

Fra : John Schmitt

Dato : 04-11-05 10:56

> Som jeg sagde: Det pågældende mediums publikum

Hvis nogen vil hijacke en afstemning og stemme flere gange 10-100-1000, så
begrænses det kun af hvor meget tid vedkommende har.
Alle kan stemme flere gange - hvis man vil.

JS