Tydningshjælp til dåb i Christiania d. 7.1~
Fra : Ib Molbech

Dato : 03-11-05 14:19

I binær har jeg lagt et opslag fra Christiania kirkebog. Vær venlig at
hjælpe mig med tydningen.
Selv mener jeg der står:

Mester Wulfs og Annichen Otterdatters barn...

Det nederste kan jeg ikke tyde. Fadderne? Men der står ikke mere på
opslaget. Fra anden side er jeg blevet forklaret, at et unavngivet barn var
bestemt for bortadoption. Er det rigtigt?

Mvh
Ib Molbech

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-11-05 08:50

Det nederste: Fadderne.
Det ser ud til at man har glemt både barnets navn og faddernes navne eller
også døde barnet inden det blev døbt. Har du set under døde?
Det med adoption lyder usandsynligt. På grund af overtro var det vigtigt at
få barnet døbt så hurtigt som muligt.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 06-11-05 11:03

"Bodil Madsen" <bodil@fjernmig.nyraad.net> skrev i en meddelelse

> På grund af overtro var det vigtigt at få barnet døbt så hurtigt som
> muligt.

Hej!
På hvilken måde skulle overtro være begrundelse for tidlig dåb?
Jeg tror nu snarere, det kan være begrundet i lovgivningen. Det følgende har
jeg hentet på:

http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/daab.htm

Indtil grundloven i 1849 havde folk pligt til at få deres børn døbt. Selvom
et barn er navngivet, skal det alligevel stå i kirkebogen. Og indtil lov af
4.3.1857 kunne man tvangsdøbe børn af folkekirkemedlemmer.
Hvornår bliver man døbt?
Chr. 5´s Danske Lov fra 1683 påbød, at børn skulle døbes senest 8 dage
efter, at de var født. Det kan sikkert være en af grundene til, at hjemmedåb
efterhånden blev meget almindelig. I 1828 blev reglerne ændret, så børn nu
først skulle døbes 8 uger efter fødslen. Det betød bl.a., at kvinder nu fik
bedre mulighed for at være med til deres børns dåb og fx også kunne være
gudmødre. Mange holdt fast ved introduktionen, - ceremonien ved en gift
kvindes første kirkegang efter barsel. Introduktionen fandt normalt sted ca.
6 uger efter fødslen. Introduktion var tvunget indtil 1754. Derefter blev
det frivilligt. Ugifte mødre skulle stå åbenbar skrifte indtil 1767 - foran
hele menigheden - og angive barnefaderens navn.

Hilsen

Svend Haakon

Fra : Steven

Dato : 06-11-05 14:45

Mange børn blev også tidligt døbt p.g.a. sygdom eller ringe chancer for at
overleve. Har selv flere eksempler fra min egen slægt hvor dette står anført
i udførlige noter.

M.v.h.

Steven