Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forslag til ændring af fundats til dff
Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 03-11-05 13:56

Da fundatsen for dff er en del år gammel og derved ikke mere er
fyldestgørende, er her et forslag til en ændring, kunne ordlyden være:

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

1.Gruppenavn:
dk.fritid.foto

2. Beskrivelse:
Emner omkring fotografering.

3. Fundats:
I gruppen kan emner omkring fotografering diskuteres. Det kan være
elementer omkring teknikken bag et billede, samt
tekniske emner som udstyr, film, printere og mørkekammerarbejde m.m.

Spørgsmål kan stilles - viden, erfaringer og meninger kan udveksles.
Der fordres høj netikette og derfor bør der undgås ensidige bemærkninger
uden argumentation som: "Jeg bruger Canon fordi det er det bedste -
Nikon er noget hø !". Det er naturligvis i orden at have en holdning,
men grundlaget for en god diskussion er argumenter.

Privat køb og salg af udstyr henvises til 'dk.marked.privat.foto' og der
ønskes heller ikke kommercielle tilbud om fotoartikler eller andet i
gruppen.

Der må ikke distribueres billeder (binære bilag) gennem gruppen.

Billeder kan udstilles/udveksles ved henvisninger til billeder på en
hjemmeside.

Emner vedrørende billeder og indkøb af udstyr henvises til undergrupperne

dk.fritid.foto.billedsnak og dk.fritid.foto.indkoeb.

4. Begrundelse:
Der kan i dag findes indlæg om fotografering i gruppen 'dk.fritid', men
som så meget andet drukner de i den store mængde af indlæg. Der er
efterhånden mange danske fotografer (professionelle som amatører) på
nettet og jeg forventer en stor stigning i antallet af indlæg om
fotografering ved oprettelse af en separat fotogruppe.

De internationale 'rec.photo' grupper er meget store og præget en del af
de førnævnte 'ensidige bemærkninger uden argumentation'.

5. Moderering:
Nej

6. Forslagsstiller:
Leif Langgaard. langgaard@klarupnet.dk

Oprindelig forslagsstiller:

Finn Krogh Jørgensen (fkj@post4.tele.dk)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Skal der tilføjes at jeg og måske andre ikke gider at se NREs evindelige
strøm af salgs-stockfotos, som han alligevel ikke vil diskutere, og derved
genererer en stor mængde støj

Eller andre forslag til at gøre fundatsen tidssvarende?

Follow Up To: dk.admin

Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Viggo Br?ndegaard Ni~

Dato : 03-11-05 23:23

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev:

> [...]
> nettet og jeg forventer en stor stigning i antallet af indlæg om
> fotografering ved oprettelse af en separat fotogruppe.

Jeg har den lidt "konservative" holdning, at det er godt, som det er med een
gruppe (og selvfølgelig dk.marked.privat.foto). Generelt finder jeg at
gruppen er meget aktiv med omkring 200 rimeligt konstruktive og
"profesionelle" indlæg hver dag og ca. 15 nye tråde. Det er få grupper, som
kan præstere det, så jeg opfatter den nuværende gruppe som velfungerende, og
som der skal passes lidt på. Der findes også lidt "pindehuggeri" - og hvad
så - læs udenom. Men jeg synes ikke umiddelbart at andre åbne danske forums
på websider har samme kvalitetsniveau som dk.fritid.foto.

Jeg er lidt usikker på om der allerede er lavet undergrupper, for jeg husker
at have set tråde om dette tidligere.

Argumenter:

Min interesse ligger både i fotoudstyr og billedsnak, så det passer mig
udmærket kun at skulle kigge i een gruppe. På tråden kan jeg hurtigt se om
der måske er noget som interesserer eller et emne, jeg kan bidrage noget
til. Jeg kunne naturligvis blot kigge flere grupper igennem - men hvis en
gruppe ofte ikke har noget interessant, ja så holder man op med at læse den.
En undergruppe kommer på den måde let under en "kritisk masse".

De mange nye tråde gør, at man faktisk hver dag kan finde noget interessant
i gruppen. Så jeg tror at det holder flere "hooked", så de kigger ind hver
dag. Men hvis du nogle dage ikke finder noget af interesse, ja så
"fordufter" interessen nemt. Det er nemt at undgå at klikke på den tråd, som
ikke interesserer.

Det er umiddelbart nemmere at foretage en søgning på et emne i een gruppe
end i to grupper.

Det er svært at adskilde indlæg om indkøb og tekniske emner om udstyr. Det
kan måske blot føre til unødvendige diskusioner om, hvor et indlæg hører
til. Måske kan billedsnak og fotokritik udskildes i
dk.fritid.foto.billedsnak - det kan jeg godt se lidt mening i - men jeg
finder som sagt at ulemperne er større end fordelene. Billedsnak kan også
hurtigt føre til en relevant snak om teknik og omvendt. Og så kan man
pluselig komme på kant med fundatsen.

Med venlig hilsen
Viggo Brøndegaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-05 23:33

"Viggo Br?ndegaard Nielsen" <v.b.n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt usikker på om der allerede er lavet undergrupper, for jeg
> husker at have set tråde om dette tidligere.

Løbet er kørt. En uhellig alliance mellem NRE og Langård har fået
gennemtrumfet en opdeling, så vi i fremtiden har tre fotogrupper plus
salgsgruppen.

Jeg tror, jeg er den, der er smuttet. Så kan NRE og Langård køre deres eget
løb i fred.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 10/30/05)

Fra : Viggo Br?ndegaard Ni~

Dato : 03-11-05 23:36

OK - nu har jeg opdaget trådene længere nede - så mit indlæg har nok ikke
megen relevans længere.

Mvh. Viggo