Ritts Nørrebro-kandidat er HUT-dreng
Fra : Per Hagemann

Dato : 03-11-05 13:20

http://www.sappho.dk/Den%20loebende/bydel2.htm

Socialdemokratisk kandidat til Københavns Borgerrepræsentation deltog i
rabiate arrangementer.
Af A. Nielsen

En stemme på Sikandar Malik Siddique, der er socialdemokratisk kandidat til
Københavns Borgerrepræsentation ved kommunalvalget den 15. november, er "en
stemme for bedre integration gennem dialog". Det fremgår af Siddiques
præsentation på de københavnske socialdemokraters hjemmeside.

Sappho kan i dag afsløre, at et kryds ved Siddique efter al sandsynlighed
også er et kryds ved den rabiate muslimske organisation Hizb ut-Tahrir, der
går ind for at oprette et kalifat styret efter 1400-gamle principper, og
hvor der hverken er ytringsfrihed, demokrati, retssikkerhed eller
rettigheder for kvinder og vantro.

Hidtil har Hizb ut-Tahrir altid hævdet, at disse tilstande ikke skulle
indføres i Danmark, men at man udelukkende havde fjerne egne i Nærorienten i
tankerne. Danskerne havde altså ingen grund til at blive nervøse over
organisationens agitation og store indflydelse på specielt den muslimske
ungdom på Nørrebro i København.

Noget tyder imidlertid på, at Hizb ut-Tahrir nu også søger direkte
indflydelse på dansk politik - og at Sikandar Malik Siddique er udset som en
rambuk for disse bestræbelser.

Til Sappho oplyser flere kilder med intimt kendskab til det ekstremistiske
miljø på Nørrebro, at den 19-årige socialdemokratiske politiker med
pakistansk baggrund er blevet iagttaget ved to Hizb ut-Tahrir-arrangementer.
Det drejer sig om bevægelsens massemøde i Nørrebrohallen den 24. oktober
2001, hvor omkring 1000 begejstrede tilhængere afviste enhver tanke om
integration i det danske samfund. Ved den lejlighed var han i øvrigt
ledsaget af sin bror Gohar.

Kilder, der i årevis har kendt Sikandar Malik Siddique, har også observeret
ham som deltager i Hizb ut-Tahrirs massedemonstration den 16. april 2004 fra
Nørrebro Station til Skt. Hans Torv. Undervejs blev der råbt ekstremistiske
slagord mod demokratiet, USA og Israel, og på Skt. Hans Torv opildnede Hizb
ut-Tahrirs talsmand Fadi Adullatif og den danske konvertit Musa Kronholt
mængden med trusler om "store lidelser" til danske firmaer, der samarbejder
med amerikanerne.

På sin præsentationsside for Socialdemokraterne meddeler Siddique, at han
har arbejdet som frivillig gadeplansmedarbejder, og til Sappho siger han, at
det ikke har været som led i noget formelt projekt. Han har bare været på
gaden i kvarteret omkring Blågårds Plads i København for at gøre en indsats
for de unge.

Siddique oplyser, at han har været medlem af DSU i ca. halvandet år.

Adspurgt om sit forhold til Hizb ut-Tahrir siger han, at det er irrelevant,
da han stiller op som lokalpolitiker på Nørrebro. Han benægter ikke at have
været til stede ved de to Hizb ut-Tahrir-arrangementer.

Sappho har forgæves søgt at indhente en kommentar fra Socialdemokraternes
spidskandidat til det københavnske kommunalvalg Ritt Bjerregaard, men hun
har ikke besvaret vores telefonopkald.

Bjerregaard havde heller ingen kommentar, da Sappho 15.10. kunne berette om
den socialdemokratiske borgerrepræsentant Hamid El Moustis forsøg på at få
skuespilleren Farshad Kholghi fjernet som konferencier ved Frederiksberg
Kommunes integrationsdag med henvisning til, at Kholghi har kritiseret
islam.

(A. Nielsen er et pseudonym)
Supplerende research af Lars Hedegaard

http://www.dr.dk/KV05KandidatDB/public/VisKandidat.aspx?kandidat=102479
Sikandar Malik Siddique
Socialdemokratiet (A)

Uddannelse
læser på handelshøjskolen(cbs) HA- ALmen

Erhverv
Sikkerhedsvagt

Civilstand
Ugift

Antal børn
Ingen

Fritidsinteresser
I min fritid beskæftigere jeg mig med unge kriminelle mennesker hvor jeg
fungerer som frivillig gadeplansmedarbejder. Jeg dyrker kampkunst i form af
Wing Tzun. Hvis jeg så har tid til overs, tilbringer jeg den med familien og
venner.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-11-05 17:51

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> wrote in message
> http://www.sappho.dk/Den%20loebende/bydel2.htm

Undskyld mig, men hvad er det lige for en kilde? Skribenten er _anonym_!!

Fra : Per Hagemann

Dato : 03-11-05 23:50

> Undskyld mig, men hvad er det lige for en kilde? Skribenten er _anonym_!!

Formodentligt har skribenten en årsag til at optræde anonymt, måske frygt.

Hvis det var for at skjule uvederhæftighed, ville vedkommende sikkert ikke
selv have gjort opmærksom på sin anonymitet, men bare optrådt under et falsk
navn.

Hvis du vil snage lidt i anonymitetssager er her noget interessant skrevet
af Fremskridtspartiets overborgmesterkandidat i København:

citat start

Jeg har faktisk lige så gyldig og helt samme grund som du har til ikke at
stille op, men jeg gør det alligevel. Det er af samme grund jeg til denne
opstilling har fordrejet mit navn, titel, telefonnr, og email-adr.

citat slut

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-11-05 10:24

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Undskyld mig, men hvad er det lige for en kilde? Skribenten er _anonym_!!

Lige som lederskribenter er/ har været anonyme i umindelige tider, -
redaktionen står naturligvis bag artiklen.

Kunne du ikke finde andet at sætte din finger på?

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-11-05 10:35

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> on fredag 4. november 2005 at
10:24 +0100 wrote:
>Lige som lederskribenter er/ har været anonyme i umindelige tider, -
>redaktionen står naturligvis bag artiklen.

Korrektion: det er chefredaktørene der står bag - den enkelte redaktion
eller den enkelte journalist behøver skam ikke at være enige i
leder-synspunkterne.

>Kunne du ikke finde andet at sætte din finger på?

Åh, man kunne jo pege på at der stort set ikke optræder andet end anonyme
kilder.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Per Hagemann

Dato : 04-11-05 12:18

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> on fredag 4. november 2005 at
>
> Åh, man kunne jo pege på at der stort set ikke optræder andet end anonyme
> kilder.

Den bedste kilde er Sadiki selv. At han bekæmper kriminalitet som frivillig
gadeplansmedarbejder på Blågårds Plads, er et stærkt indicium for at han har
tilknytning til Hizb-ut-Tahrir. Det baserer jeg bl.a. på følgende artikel:

citat start

Af Birgitte Rahbek og Torben Benner

Politikens netavis

Politiken søndag: Den islamiske bevægelse Hizb-ut-tahrir vinder frem på
Nørrebro i København. Gennem opsøgende arbejde blandt unge, har partiet fået
flere tilhængere - også i Vollsmose i Odense og i Århus. Kritikere mener, at
bevægelsen skader integrationen og advarer om, at unge, der føler sig
udstødt, er et let mål for fundamentalisme.

»Jo mere de unge mister troen på fremtiden her i Danmark, jo nemmere er det
for dem at ryge ind i fundamentalistiske organisationer. Og det er en meget
høj procentdel af unge med anden etnisk baggrund, der har mistet tilliden
til Danmark«, siger Fahmy Almajid, der har holdt en lang række foredrag til
muslimske forældre om integration.

Med budskabet om den sande islam og en forkastelse af vestlige værdier og
integration i Danmark, har partiet blandt andet fået fat i en del af de
tidligere kriminelle etniske unge på Nørrebro.

Aktiv på gadeplan
Bevægelsen kendes af de muslimske organisationer i området og betegnes som
uhyre aktiv på gadeplan. Det er i høj grad Hizb-ut-tahrirs arbejde, der har
medvirket til, at kriminaliteten på Nørrebro er faldet markant, lyder det
fra flere sider.

»De kan nå dem, ingen andre får fat i. De har fået mange unge til at skifte
livsstil fra at være kriminelle til at satse på et familieliv, uddannelse og
arbejde«, siger formanden for Forældreforeningen på Nørrebro, Khalid
Alsubeihi.

Partiet argumenterer imod integration, fordi integration udelukkende er et
forsøg på at få de unge muslimer til at give slip på de islamiske rødder og
falde for vestlige værdier som sex uden for ægteskabet, druk, diskoteker og
materielle goder. Man ønsker, at de unge skal leve efter islam og kæmpe for
en sand islamisk stat - ikke i Danmark, men i de muslimske lande. Her er
partiet dog stort set forbudt overalt.

Mange tilhørere
Ingen ved, hvor mange tilhængere der er i Danmark, men partiet har kunnet
samle op til 1.000 tilhørere til arrangementer i København.

Professor Jørgen Bæk Simonsen, der har et nært kendskab til det muslimske
miljø i Danmark, bekræfter, at Hizb-ut-tahrir har fået mange ud af det
kriminelle miljø.

»Det er ikke Hizb-ut-tahrir alene, der har trukket læsset, men de har haft
en gennemslagskraft, og det skal de have anerkendelse for. De appellerer til
de unge, fordi de selv er unge. De er præget af et utroligt engagement«,
siger han.

Religiøse kriminelle
Også nærpolitiet på Nørrebro har registreret, at tidligere kriminelle unge
nu er blevet stærkt religiøse.

»Vi er godt bekendt med, at nogle af de unge har fået et kald, og de går
rundt og udbreder islam til andre«, siger politiassistent Flemming Gulløv.

----

Printet fra www.politiken.dk Søndag 9. sep 2001

citat slut

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-11-05 16:30

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> leder-synspunkterne.

> Åh, man kunne jo pege på at der stort set ikke optræder andet end anonyme

Er det samme magasin vi taler om? jeg kan kun se tre, med A. Nielsen, som jo
står for den fælles redaktion?
Brix, Hedegaard og Kholgi er sgu da ikke anonyme?

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-11-05 21:17

16:29 +0100 wrote:
>Er det samme magasin vi taler om? jeg kan kun se tre, med A. Nielsen, som
>jo
>står for den fælles redaktion?
>Brix, Hedegaard og Kholgi er sgu da ikke anonyme?

Næh, det hævdser jeg da heller ikke., men som journalist gennem mer end 20
år bliver jeg altid grundigt skeptisk når jeg læser

"flere kilder med intimt kendskab til"

"Kilder, der i årevis har kendt"

Og det er da påfaldende at det er disse anonyme kilder, de skal levere de
afgørende beviser.

Og, bare lige for god ordens skyld: Jeg aner ikke om Siddique er go' nok
eller en slyngel.
Jeg forholder mig til artiklens troværdighed - og der må man sige at
alene det at have et navn som udtryk for den fælles redaktion er lettere
anløbent. Jeg har altid anset det for mest hæderligt at man bruger sin
byline eller mærke. Læserne har krav på at kunne spore hvem der har
skrevet hvad.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-11-05 23:22

> [...]
>
> "Kilder, der i årevis har kendt"
>
> Og det er da påfaldende at det er disse anonyme kilder, de skal levere de

OK, på den måde, jeg troede du talte om hele magasinet.

> [...]
> anløbent. Jeg har altid anset det for mest hæderligt at man bruger sin
> byline eller mærke. Læserne har krav på at kunne spore hvem der har

De er jo trods alt kun fire, så hvis de alle står inde for disse
"Nielsen"-artikler, så kan jeg ikke se det store problem i det.

Igen, - ledere plejer også at være anomyme, bortset fra i Information?

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-11-05 09:58

23:21 +0100 wrote:
>OK, på den måde, jeg troede du talte om hele magasinet.

Det kender jeg ikke magasinet godt nok til at kunne vurdere

>De er jo trods alt kun fire, så hvis de alle står inde for disse
>"Nielsen"-artikler, så kan jeg ikke se det store problem i det.
>
>Igen, - ledere plejer også at være anomyme, bortset fra i Information?

Ja og nej - man kan ikke spore hvem der har skrevet den enkelte leder,
ikke uden at spørge i hvert fald, men det begrænser sig som hovedregel til
to-tre personer.
Informations idé om at lederne skal være signerede bygger på en lang
tradiition på bladet om at læseren altid skal kunne spore ophavsmanden til
en given artikel. En smuk idé jeg gerne så brede sig.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-11-05 11:34

> Det kender jeg ikke magasinet godt nok til at kunne vurdere

Det er også første nummer, - jeg havde heller aldrig set det før.

> [...]
> tradiition på bladet om at læseren altid skal kunne spore ophavsmanden til
> en given artikel. En smuk idé jeg gerne så brede sig.

Men "hvis" disse fire synes de gerne vil lave en artikel hvor de alle
bidrager, så er der vel ikke noget i vejen for det?
Det KAN selvfølgelig også være de gerne vil lade folk, som fx "ikke har råd"
til at sætte deres stilling på spil med at skrive om problemer, bidrage med
lidt input. Så kan man jo tage det eller lade være.