Amerikaniserer eller germaniserer ?
Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 03-11-05 10:22

Politiken har i dag (3.11.2005) en fremragende leder "Meningsterror,
Fogh amerikaniserer vores debat", der handler om Anders Fogh
Rasmussens angreb på Ritt Bjerregaard for hendes læserbrev i
Berlingske Tidende, der såmænd blot gentog, hvad den danske
efterretningstjeneste allerede tidligere har sagt, nemlig at Foghs
kuppen Danmark ind i krigen i Irak naturligt kan medføre, at Danmark
kan blive et terrormål.

Jeg citerer:

"Det dybt problematiske ved statsministerens udtalelse er, at han
forsøger at sætte en politisk modstander i bås med terrorister. Det
forener det usaglige med det usympatiske i så høj en grad, at det
forhåbentlig bliver en enlig svale i den offentlige debat."

Når Fogh beskylder Ritt for at "forsvare eller i hvert fald
undskylde" terror, selv om hendes indlæg i øvrigt gav udtryk for
det modsatte, er der en anden erindring, der trænger sig på end
amerikanernes reaktion efter 11.09.2001, nemlig den angstfyldte,
hysteriske tyske hetz mod "die Sympathisanten", da man var udsat
for terroraktioner i Tyskland nogle år før 2001.

Jeg håber aldrig, jeg kommer til at se mit land reagere lige så
hysterisk hetzende mod folk med den sunde sans i behold, som midt i en
opskræmt offentlighed (angsten er jo netop terroristernes mål)
prøver at få indført en smule fornuft og moderation i debatten.

Steen Hjortsø

Fra : John Schmitt

Dato : 03-11-05 15:25

Hello, contra@tdcspace.dk!
You wrote on 3 Nov 2005 01:21:59 -0800:

c> Jeg citerer:

c> "Det dybt problematiske ved statsministerens udtalelse er, at han
c> forsøger at sætte en politisk modstander i bås med terrorister. Det
c> forener det usaglige med det usympatiske i så høj en grad, at det
c> forhåbentlig bliver en enlig svale i den offentlige debat."

c> Når Fogh beskylder Ritt for at "forsvare eller i hvert fald
c> undskylde" terror, selv om hendes indlæg i øvrigt gav udtryk for
c> det modsatte, er der en anden erindring, der trænger sig på end
c> amerikanernes reaktion efter 11.09.2001, nemlig den angstfyldte,
c> hysteriske tyske hetz mod "die Sympathisanten", da man var udsat
c> for terroraktioner i Tyskland nogle år før 2001.

c> Jeg håber aldrig, jeg kommer til at se mit land reagere lige så
c> hysterisk hetzende mod folk med den sunde sans i behold, som midt i en
c> opskræmt offentlighed (angsten er jo netop terroristernes mål)
c> prøver at få indført en smule fornuft og moderation i debatten.

100% enig!

With best regards, John Schmitt. E-mail: John Schmitt@webpost.nl

Fra : Bo Warming

Dato : 03-11-05 15:50

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message
> c> Når Fogh beskylder Ritt for at "forsvare eller i hvert fald
> c> undskylde" terror, selv om hendes indlæg i øvrigt gav udtryk for
> c> det modsatte,

Ritt har med ildhu kæmpet for at gøre skolebørn til terrorister, da
hun som undervisningsminister afskyede indlæring

Nu skriver Pind klogt om skolepolitik (Information 3 nov ) at man skal
tilgodese de svage, som mobbes ved at der er kontant larm i timerne.

Havde unge i Paris haft sund sort skole med eksamener og
præstationsglæde, ville de let trynes til civilisation uden at tåregas
behøves.

Udenadslæren er bedre end gruppearbejde. Men lærer at strukturere
stof, som man skal kunne gentage - det træner logik og systematik, og
man hader børn, hvis man berøver dem sådan glæde.

Fra : Zeki

Dato : 03-11-05 17:09

Der er jo desværre ikke længere en nyhed at Fogh - som jeg engang
sympatiserede med - har Bush Jr som sit store forbillede og ønsker
amerikanske tilstande herhjemme. Hvad enten det er mere overvågning og
kontrol af borgerne, deltage i ulovlige angrebskrige eller anskue tingene i
sort eller hvidt. Hans seneste citater og taler må være skrevet af samme
forfatter som ham der skriver Bush's replikker.

Mvh
Zeki