Aflytning af mobiler...?
Fra : jce

Dato : 03-11-05 00:42

Jeg skal lige ha aflivet det jeg vil kalde en skrøne... Og det er så blevet
et væddemål mellem min ven og jeg...Han påstår at myndighederne kan aflytte
en mobiltelefon så længe den er tændt og fanger et netværk.. Altså uden at
man føre en samtale i telefonen... Altså hvis man sidder en flok gytter i et
rum og mobilen ligger på bordet, så sku de ku høre hva der blir sagt....Og
det tror jeg sku ikke på!!!! Har jeg tabt en kasse øl, eller hvad?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-11-05 01:13

jce has brought this to us :
> [...]
> rum og mobilen ligger på bordet, så sku de ku høre hva der blir sagt....Og
> det tror jeg sku ikke på!!!! Har jeg tabt en kasse øl, eller hvad?

Det vil kræve at mobilen er lavet til det før det kan lade sig gøre.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-11-05 02:20

> [...]
> bordet, så sku de ku høre hva der blir sagt....Og det tror jeg sku
> ikke på!!!! Har jeg tabt en kasse øl, eller hvad?

Næh, det er der ingen hold i. En mobiltelefon snakker med netværket ca. en
gang hver 2. sekund (for at se om der er en der ringer, en sms eller andet.
I mellemtiden er den så godt som slukket hvad angår strømforbruget, og det
vil betyde et enormt fald i standbytid, hvis den skulle optage lyden, gemme
2 sekunders varighed og sende disse data til antennen hver gang den har
kontakt. Desuden ville antennemasterne også blive meget overbelastede hvis
de skulle håndtere al den trafik. Sidst, men ikke mindst, kan GSM
forbindelsen slet ikke håndtere at sende så meget lyd på så kort tid, så det
vil faktisk betyde at den skal være permanent opkoblet til netværket før det
kan lade sig gøre. Dermed bliver standbytid lig med opkaldstid.

Så du har vundet en kasse øl (eller hvad?).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Georg

Dato : 03-11-05 03:10

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> opkaldstid.
>
> Så du har vundet en kasse øl (eller hvad?).

Njaa, jeg læste for nogle år siden, at chefen for den svenske
efterretningstjeneste havde udtalt netop at man kunne foretage rumaflytning
med telefonen blot den var tændt. Så svaret svæver nok i luften...Jeg synes
selv det lyder underligt, men på den anden side kan alt jo lade sig gøre.

Georg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-11-05 03:36

Georg wrote :
> [...]
> selv det lyder underligt, men på den anden side kan alt jo lade sig gøre.

Telefonen ? hvilken telefon ?

Det er en gammelkendt sag at mobiltelefoner kan bruges til spionage,
f.eks. ved at man bruger en telefon med en indbygget optagefunktion
eller en telefon der er lavet til at se slukket ud men som optager alt
lyd og sender det via en samtale forbindelse til en udenforstående
part. Men der er tale om modificerede telefoner, ikke standard.

Fra : Leif Neland

Dato : 03-11-05 07:10

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> lyd og sender det via en samtale forbindelse til en udenforstående
> part. Men der er tale om modificerede telefoner, ikke standard.

Det er sikkert muligt at inficere visse mobiler med virus/trojaner, så den
kan modtage opkald lydløst, f.ex. når opkaldet kommer fra et bestemt nummer.

Leif

Fra : RpR

Dato : 03-11-05 10:52

> Det er sikkert muligt at inficere visse mobiler med virus/trojaner, så den
> kan modtage opkald lydløst, f.ex. når opkaldet kommer fra et bestemt
nummer.

Det er nok kun de mere avancerede smartphones det kan lade sig gøre på, men
det er bestemt en mulighed.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 03-11-05 08:41

"jce" <dsl202901@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gytter i et rum og mobilen ligger på bordet, så sku de ku høre hva der
> blir sagt....Og det tror jeg sku ikke på!!!! Har jeg tabt en kasse øl,

Find du bare oplukkeren frem

Første gang man hørte om noget lignende, var med Nokia 3210

MEN, man skulle selv gøre en aktiv indsats med telefonen for at
den kunne bruges.

Man skulle kortslutte 2 pinde i stikket, så den troede at der var headsæt
på og så kunne man vælge at den automatisk skulle svare på opkald
- og man skulle selvfølgelig huske at sætte den til "lydløs"
Så kan man lægge telefonen i det rum man nu ønsker at aflytte, og
derefter ringe op til den - den ringer lydløst og tager selv røret -
herefter
kan man så aflytte indtil man lægger røret på igen

Det er nok det nærmeste man kommer din vens ide

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : RpR

Dato : 03-11-05 10:54

> [...]
> herefter
> kan man så aflytte indtil man lægger røret på igen
>
> Det er nok det nærmeste man kommer din vens ide

Har faktisk set adskillige nokiaer på ebay der sælges færdigmoddede og med
afkoblet display så den ser slukket ud :)
Har selv spekuleret på at gøre nummeret med min gamle 3210 da jeg alligevel
ikke kan få nogen penge for den idag.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 03-11-05 11:00

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afkoblet display så den ser slukket ud :)
> Har selv spekuleret på at gøre nummeret med min gamle 3210 da jeg

Ja, det er i hvertfald ingen problem at lave - og det fungerer fint

Mvh.
Brian S Jensen