Hvordan undgår jeg standby?
Fra : Anders Bang

Dato : 02-11-05 22:27

Hej,

Jeg har en HTPC, der både fungerer som filserver og som gateway til min
internet-forbindelse. Da den ikke skal stå og bruge strøm konstant, vil jeg
gerne have den til at gå i S3-standby mode eller endnu bedre hibernate efter
et vist tidsinterval. Dette virker også fint og vha. et lille Wake-On-LAN
command-line værktøj vågner den uden problemer, når jeg starter netværkets
anden PC (PC1), så jeg kan surfe fra denne.

Begge maskiner kører WinXP Pro SP2, er forbundet med et crossover-kabel og
internet-forbindelsen er delt med ICS i WinXP.

Problemet er, at hvis jeg kun bruger PC1 til at surfe (altså gennem HTPC'en
som gateway), så nulstiller dette ikke HTPC'ens sleep-timer (eller hvad det
nu hedder...) og denne går i standby/hibernater efter det specificerede
tidsinterval. Dermed afbryder den også internet-forbindelsen på PC1. Dette
sker ikke, hvis jeg fx. bare spiller MP3-filer i baggrunden på PC1, da disse
filer ligger på HTPC'en. Dette holder harddisken på HTPC'en igang og derved
nulstilles dens sleep-timer.

Er der ikke en lidt mere "elegant" måde at sikre, at HTPC'en ikke går i
standby/hibernater, sålænge jeg bruger dens internet-gateway fra PC1?

Mvh
Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-11-05 22:43

"Anders Bang" <anders.bang@remove_this.post1.tele.dk> wrote:

>Er der ikke en lidt mere "elegant" måde at sikre, at HTPC'en ikke går i
>standby/hibernater, sålænge jeg bruger dens internet-gateway fra PC1?

Det mest elegante - og sikre - er at købe en bredbåndsrouter med
indbygget switch. Så er maskinerne helt uafhængige af hinanden.

Selvfølgelig kan du bruge en windows maskine som gateway som du gør nu,
men windowsmaskiner med offentlig ip-adresse er en forbandet usikker
affære.

<mlr>

Fra : Anders Bang

Dato : 03-11-05 08:39

> [...]
>
> Selvfølgelig kan du bruge en windows maskine som gateway som du gør nu,
> men windowsmaskiner med offentlig ip-adresse er en forbandet usikker

Pt. har jeg WebSpeed og begge PC'ere har Norton Internet Security 2005. Om
ganske få uger får vi bredbånd i ejendommen, hvorefter jeg kommer bag
routeren i dette setup (men jeg får dog kun ét netværksstik i lejligheden).
Så vidt muligt vil jeg gerne undgå en ekstern router/switch hos mig selv og
løse dette på anden måde. Andre bud?

Mvh
Anders

Fra : MadHatter

Dato : 03-11-05 09:10

On Thu, 3 Nov 2005 08:39:22 +0100, "Anders Bang"
> [...]

>Så vidt muligt vil jeg gerne undgå en ekstern router/switch hos mig selv og

Norton Internet Security er en overlæsset programpakke der kan suge al
saft og kraft fra selv den hurtigeste maskine.

Jeg opfatter den slags software som nødløsning - Hvorfor er det du
ikke ønsker en bredbåndsrouter ??

Er du sikker på du får nogen form for beskyttelse med overgang til
ejendommens bredbånd. Formentlig får du en offentlig ip-adresse, og så
er dine computere fortsat udsat fra angreb udefra nettet.

Under alle omstændigheder er du uden beskyttelse for angreb fra
ejendommen interne netværk.

Fra : Anders Bang

Dato : 03-11-05 23:39

> [...]
> saft og kraft fra selv den hurtigeste maskine.
>
> Jeg opfatter den slags software som nødløsning - Hvorfor er det du

En router vil kun delvist løse problemet. Ja, den vil gøre, at jeg
bibeholder internet-forbindelsen på PC1, men da HTPC'en samtidig fungerer
som filserver for alle dokumenter, musik-filer mv., vil jeg gerne have, at
denne maskine holder sig tændt, sålænge PC1 er tændt (dvs. sålænge der er
netværksaktivitet mellem de to maskiner). Routeren vil ikke løse dette.

> [...]
> er dine computere fortsat udsat fra angreb udefra nettet.
>
> Under alle omstændigheder er du uden beskyttelse for angreb fra

Installatøren er blevet bedt om at lave et setup, hvor man har samme
"sikkerhed", som hvis man købte en ADSL-forbindelse direkte hos TDC. Således
laves netværket med port-isolering, så man ikke er udsat for hacking fra
beboere på samme side af routeren. De skal altså ud omkring internettet og
tilbage ind igennem routeren, for at tilgå mine pc'ere.I tillæg hertil,
sætter installatøren en router op med indbygget firewall som overvåges via
en service-aftale.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-11-05 07:23

> [...]

>denne maskine holder sig tændt, sålænge PC1 er tændt (dvs. sålænge der er
>netværksaktivitet mellem de to maskiner). Routeren vil ikke løse dette.

Du kan ikke 'blæse og samtidig have mel i munden'

Strømstyring og fil-servere er efter min mening to uforenelige
størrelser. Servere bør køre 24/7

Hvis du endelig skal spare på strømmen tror det er smartere at lade BIOS
tænde maskinen om morgenen, og få et script til at lukke den ned igen
ved midnatstid.

> [...]
>sætter installatøren en router op med indbygget firewall som overvåges via

Ja, så begynder det jo at ligne noget.

Men dine maskiner (i hvert fald gateway maskinen) har jo fortsat
offentlige ip-adresser. Og kombinationen af offentlig ip og windows
fil-og printerdeling er sikkerhedsmæssigt tvivlsom.

Jeg syn's du gør livet besværligt for dig selv. Du ville få større
frihedsgrader ved at isolere dit lokalnet bag en bredbåndsrouter.

<mlr>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-05 13:39

Michael Rasmussen explained :
> Hvis du endelig skal spare på strømmen tror det er smartere at lade BIOS
> tænde maskinen om morgenen, og få et script til at lukke den ned igen
> ved midnatstid.

Er det ikke smartere med en Wake-on-lan fra klienterne når maskinen
skal bruges og så shutdown.exe når man ikke skal bruge serveren mere ?
(hvis man endelig vil have den til at slukke når man ikke bruger den)

Fra : ///M

Dato : 03-11-05 12:32

Anders Bang wrote:

> [...]
> netværksstik i lejligheden). Så vidt muligt vil jeg gerne undgå en
> ekstern router/switch hos mig selv og løse dette på anden måde. Andre

Ping din gateway hvert minut fra din klient.

///M

Fra : Anders Bang

Dato : 03-11-05 23:41

> Ping din gateway hvert minut fra din klient.

Skulle det hjælpe? Jeg mener, den netværksaktivitet, der foregår gennem den
delte internet-forbindelse, er jo ikke nok til at holde HTPC'en vågen.
Skulle et ping så være det? I så fald, findes der så et program jeg kan have
liggende i baggrunden på PC1, der sender et ping med et specificeret
tidsinterval?

Mvh
Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-11-05 16:26

> [...]

>Så vidt muligt vil jeg gerne undgå en ekstern router/switch hos mig selv og

Min Award BIOS har et punkt 'Power Management Setup' hvor man blandt
andet kan sætte værdier for 'Reload Global Timer Events' - Jeg har ikke
selv rodet med det, men mon ikke det er noget i den retning du har brug
for: Jeg gætter på det skal aktiveres for PCI-buffen ?!

- - -

En helt anden ting: Du har Norton Internet Security kørende på begge
maskine. Mon ikke det rækker med Norton på gateway maskinen ?! Den anden
maskine ligger jo godt beskyttet bag gateway'en...

<mlr>

Fra : Anders Bang

Dato : 03-11-05 23:45

> [...]
> selv rodet med det, men mon ikke det er noget i den retning du har brug
> for: Jeg gætter på det skal aktiveres for PCI-buffen ?!

Du er givetvis inde på noget af det rigtige - og dog. Jeg vil dog tro, at
alt hvad der er angivet under APM-sektionen i BIOS'en er irrelevant, når man
bruger ACPI, hvor det er Windows og ikke BIOS'en, der styrer al
strømspare-funktionalitet. Desuden har jeg ikke en sådan indstilling på mit
Asus A8V-E Deluxe bundkort i HTPC'en...

> En helt anden ting: Du har Norton Internet Security kørende på begge
> maskine. Mon ikke det rækker med Norton på gateway maskinen ?! Den anden
> maskine ligger jo godt beskyttet bag gateway'en...

Du har muligvis ret og når jeg får det hele til at køre som det er meningen,
har jeg også tænkt mig at fjerne programmet fra PC1 og kun have det på
gateway'en.

Mvh
Anders