koge kartofler
Fra : Dennis Nielsen

Dato : 02-11-05 22:15

Hej

Hvordan vil det gå med kartofler i en gryde, som er 30 cm. i diameter og 100
cm i højden.

1) min påstand: kartoflerne vil fint kunne koges, blot der er vand der
dækker det hele
2) min kone tror kun at det er de nederste kartofler der bliver kogt (eller
i hvertfald ikke den øverste del)

Jeg mener dette kan lade sig gøre på en ganske almindelig kogeplade...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-11-05 22:44

"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
(eller
> i hvertfald ikke den øverste del)
>
> Jeg mener dette kan lade sig gøre på en ganske almindelig kogeplade...

Det kan da godt være, men det kan da også godt være at så stor og lang gryde
har så meget varmetab, at fuldt blus ikke formår at bringe vandet i kog. Alt
har jo en grænse, det er jo trods alt en 70 liters gryde......Venter i mange
gæster?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 02-11-05 22:54

> [...]
Alt
> har jo en grænse, det er jo trods alt en 70 liters gryde......Venter i

Ja, der kommer en del - Nu er det jo lidt på det teoretiske plan.. og
fordi min kone ikke mener vi kan klare at lave så meget mad, hvis vi bliver
nødt til at koge kartofler på flere "blus". Derudaf kom min teori om den
høje gryde. Umiddelbart foreslå jeg at koge vandet FØR kartofler kommer i.
Jeg vil ydermere påstå at det vand der bliver opvarmet (af varmekilden) hele
tiden vil søge op... og derved skabe cirkulation i vandet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-05 23:06

Dennis Nielsen skrev:

> høje gryde. Umiddelbart foreslå jeg at koge vandet FØR kartofler kommer i.

Det er ligegyldigt.

> Jeg vil ydermere påstå at det vand der bliver opvarmet (af varmekilden) hele
> tiden vil søge op... og derved skabe cirkulation i vandet?

Ja, cirkulationen er ikke det store problem. Det er derimod den
varmeafgivende overflade. Der er en grænse for hvor høj en gryde
man kan holde i kog på et almindeligt blus. Jeg aner dog ikke
hvor den går.

Hvis gryden har termosider, må maksimumkogehøjden være væsentligt
større.

--
/Bertel

Rikke Mølgaard - en stemme der fortjener at blive hørt:
http://www.rikkemoelgaard.dk/

Fra : Thor

Dato : 02-11-05 23:23

Hej Dennis

Jeg tror du har ret.
Det kræver dog, at effekten af afkølingen af den meget høje gryde ved 100
grader C ikke overstiger effekten af kogepladen, begge effekter måles i W.
Når vandet opvarmes nedefra kan man regne med, at temperaturen er den samme
i hele gryden, da det opvarmede vand stiger opad og derved sender køligere
vand ned til opvarming..
Hvis grydens overflade er som et perfekt sortlegeme, kan man beregne
effekten af udstrålingen som følger:

bolz = 5.67E-8; // Bolzmans konstant i SI enheder
h = 1.0; // Højde = 1 m
r = 0.15; // radius = 15 cm;
T = 100+ 273; //Kelvin
pi = 3.1416;

A = h*2*pi*r + 2*(pi*r*r); //Siden + 2 endeplader.

effekt = a*bolz*t*t*t*t; // = 1190 W // L= A lillesigma T^4;

dvs effekten af kogepladen skal overstige 1190 W. og da det lyder meget
rimeligt, tror
jeg du har ret, - det kan næsten alle kogeplader klare.

Men man kan regne videre og finde et estimat for konvektionen, samt
kompensere beregningen for, at det
foregår ved stuetemperatur.

mvh Thor
..

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 03-11-05 15:19

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg du har ret, - det kan næsten alle kogeplader klare.
>
> Men man kan regne videre og finde et estimat for konvektionen, samt

Ja tak, fortsæt gerne beregningen. Min kone er endu ikke overbevist. Hun
mener kartoflerne vil blive "overkogt" forneden, og slet ikke kogt for oven!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-05 15:53

Dennis Nielsen skrev:

> Ja tak, fortsæt gerne beregningen. Min kone er endu ikke overbevist. Hun
> mener kartoflerne vil blive "overkogt" forneden, og slet ikke kogt for oven!

Luftens tryk kan bære en vandsøjle på 10 meter. En vandfyldt
gryde på 1 meter har derfor et overtryk i bunden på 0,1 bar. Det
hæver nok temperaturen til over 100 grader; jeg ved ikke hvor
meget. Så i en vis forstand har din kone nok ret hvad angår at de
nederste blivere mere kogt end de øverste, men det vil ikke være
noget problem for cirkulationen at holde 100 grader i toppen af
gryden hvis varmetilførslen er tilstrækkelig.

--

http://rikkemoelgaard.dk/

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 03-11-05 19:10

newswnkiykdnzf$.nj7qeby5rkqu$.dlg@40tude.net...

> [...]
> noget problem for cirkulationen at holde 100 grader i toppen af
> gryden hvis varmetilførslen er tilstrækkelig.

Nej, jeg mener som sagt heller ikke det kan være et problem. Jeg talte med
nogle af mine kollegaeer på job idag, som umiddelbart mente det måtte være
et problem, at få en gryde af denhøjde ind under m-hætten. Men jeg ville jo
bare flytte komfuret lidt ud på gulvet, og fri af m-hætten.

Fra : Leif Neland

Dato : 03-11-05 15:11

Dennis Nielsen wrote:
> [...]
> og 100 cm i højden.
>
> 1) min påstand: kartoflerne vil fint kunne koges, blot der er vand der

Behøver kartofler være dækket af vand, eller er det nok at der er damp og
låg på?

Eller er det kun æg, man kan gøre det med?

Leif

Fra : Brian Lund

Dato : 03-11-05 15:27

> Behøver kartofler være dækket af vand, eller er det nok at der er damp og
> låg på?
>
> Eller er det kun æg, man kan gøre det med?

Ved små portioner virker det ihvertfald uden problemer at bruge låg+damp!

Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-05 15:55

Leif Neland skrev:

> Behøver kartofler være dækket af vand, eller er det nok at der er damp og
> låg på?

Damp er nok. Det er faktisk den kogemetode der anbefales til
grøntsager fordi det bevarer vitaminerne bedre. Dampen er 100
grader varm, og afsætter en forfærdelig masse varme når det
fortættes til vand der er 100 grader varmt.

> Eller er det kun æg, man kan gøre det med?

Nej, det kan man i princippet med alt der skal/kan koges i vand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-11-05 21:41

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev

> [...]
> grader varm, og afsætter en forfærdelig masse varme når det
> fortættes til vand der er 100 grader varmt.

Hvis man ikke sætter pris på den kulinariske nydelse der ligger i, at der er
salt i vandet.
Det gør jeg i høj grad.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-05 23:19

Preben Riis Sørensen skrev:

> Hvis man ikke sætter pris på den kulinariske nydelse der ligger i, at der er
> salt i vandet.

Ja, og hvois man koger kød, vil man sikkert også gerne have saft
trukket ud i sovsen. Derfor "i princippet".

Det med salt kunne jeg nu nok leve med. Det gør jeg f.eks. ved
pomfritter.

Fra : Emil

Dato : 03-11-05 23:47

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>grader varm, og afsætter en forfærdelig masse varme når det
>fortættes til vand der er 100 grader varmt.

For nu lige at blive ved kartoflerne, så dannes
(udkrystalliseres) stivelsen ved en temperatur på et sted mellem
40-60 grader C. (Ref.: Heston Blumenthal fra "The fat Duck").
Det bliver de så ikke møre af, så en efterfølgende
kogning/dampning er påkrævet.

Véd nogen, hvilken temperatur/tid der er påkrævet for at mørne
kartofler? Det er underforstået, at det er formålet at mindske
vitamintabet og bevare en god smag - og så ikke alt for lang
behandlingstid - max. et døgn.

Ved dampens fortætning opstår varme, som nærmer sig 110 grader C.
Kan nogen kort forklare, hvorfor de 110 grader C., er mindre
skadelig for vitaminerne, end det kogende vands 100 grader?
Tiden?

Det er jo lidt svært med myter og fakta. Dampkogning koger jo
grøntsagerne i destilleret vand. Forsøg har vist, at det er
indholdet af (har glemt det) som forårsager en blegning af f.eks.
bønner ved kogning.
Tilsvarende kan man koge bønner i demineraliseret vand (gerne
tilsat salt) og alligevel opnå den friske grønne farve.

Så dampkogningens kvalliteter er måske blot en myte?

Hertil kommer smagsstoffernes opløslighed. Asparges mister f.eks.
deres smagsstoffer ved kogning; men IKKE ved stegning i fedtstof.
Kan nogen give mig en god henvisning til en hjemmeside, som
behandler denne problematik? Hvilken hjemmeside?

Dette svar er ikke rettet mod Bertel. Det er bare min almindelige
frustration, som får mig til at spørge alle i kloge hoveder.

m.v.h. Emil

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-05 08:12

Emil skrev:

> Ved dampens fortætning opstår varme, som nærmer sig 110 grader C.

Jeg har nu lært at vandet ved almindelige betingelser ikke kan
være over 100 grader varmt.

> Kan nogen kort forklare, hvorfor de 110 grader C., er mindre
> skadelig for vitaminerne, end det kogende vands 100 grader?

Det er et spørgsmål om mekanik. Vandet er i konstant berøring med
grøntsagerne og vasker hele tiden vitaminer ud. Ved dampen er det
en mindre mængde vand der kommer i berøring med grøntsagerne, og
derfor vaskes der ikke så mange vitaminer ud.

Regn nedbryder heller ikke kysterne nær så meget som bølgerne.

> Så dampkogningens kvalliteter er måske blot en myte?

Nej, i hvert fald ikke når vi snakker om vitaminkvalitet.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-11-05 09:11

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Jeg har nu lært at vandet ved almindelige betingelser ikke kan
> være over 100 grader varmt.

Ved 1 atm tryk, ja , men værre er at måle _opstået varme_ i
temperatur - brug joule eller kalorier

Du, Bertel Lund Hansen - har du ikke lyst at skrifte?

Vi er (vel nu i over ½ årti) enige om at der aldrig var mindste
saglighed bag din klippen tungen af mig elektronisk i et års tid ved
dine ondskabsfulde løgne om mig til udbydere - ikke?

Jeg bærer ikke nag -
- og du adlød vel ordre som Eichmann og var uselvstændig slave af
gruppepres, formoder jeg.
Men fortæl hvis der eksisterer noget der kan undskylde nazicensuren,
der skete i fredstid dvs ikke var undskyldelig som naziernes der kun
skyldtes at de havde ryggen mod muren i krig.

Fra : LR

Dato : 03-11-05 22:06

> Behøver kartofler være dækket af vand, eller er det nok at der er damp og
> låg på?

Jeg vil skyde på, at kartofler, som i vand har en kogetid på 30 minutter vil
have en kogetid på 2 timer i damp.

Lasse

Fra : Max

Dato : 03-11-05 22:31

Hej Lasse

> Jeg vil skyde på, at kartofler, som i vand har en kogetid på 30 minutter
vil
> have en kogetid på 2 timer i damp.

Så sæt tryk på dampen, så kan de nok koges på 10 minutter.

Mvh Max