Skudræd (bange for skud )
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 02-11-05 22:02

Mojn Gruppe !!

Nu var vi haft to hunde der er bange for skud, en Airedale Terrier og
nu en Dansk Svensk Gårdhund.
Vi har gået til træning ved DCH med dem fra de var små hvalpe, de har
været meget dygtige, men hvis der var en der affyrede et kanonslag i
Hamburg eller på Skagen, så var det sket --- vild hysterisk
flugtforsøg, også her hjemme. Nu kommer der jo den tid hvor en hver
dansker skal til at udøver terror mod sine omgivelser ved at skyde i
tide og utide.
Er der nogen af jer, der har haft et lignende problem ---- og som har
fået det løst på anden måde end aflivning !!
Har prøvet piller fra dyrlægen, det gør kun ondt værrer, når de mærker
at de bliver sløvede, bliver de kun endnu mere bange !
Hvad med en lyd-CD`er, er der nogen, der har haft gode resultater med
det ???
Mvh:
Hans

Fra : Holm

Dato : 03-11-05 00:43

"Hans Mikkelsen (slet OC5DM)" <bkfoto3@OC5DMmail.dk> skrev i en meddelelse
> Mojn Gruppe !!
>
> Nu var vi haft to hunde der er bange for skud, en Airedale Terrier og
> nu en Dansk Svensk Gårdhund.
(klip)

Hej Hans.

Min gamle hund var fuldstændig rædselsslagen for skud og alt der lød som
skud.
Jeg gjorde den fejl at "trøste" ham de første gange, og det har jeg måttet
"bøde" for resten af hans liv.
Han måtte altid have beroligende piller nytårsafen, men det havde ikke altid
den ønskede effekt, fik bare en fuld hund der var panisk bange og ikke kunne
styre sine bevægelser. Nu er han døv og dermed ikke længere skudræd, men
hans søn på nu 3 år, har jeg trænet konsekvent med fra han blev født. Jeg
havde selv kuldet hjemme, og de fik afspillet Lyd CD mens de var små.
Derudover har jeg grebet hver en chance jeg havde for at træne "skud" med
ham. Jeg er rent faktisk stået op en del nætter med tordenvejr for at lege
med ham, sådan har jeg nemlig trænet, at hver gang der lød skud skulle vi
lege eller træne noget sjovt.
Det har resulteret i at han kommer med sit legetøj med halen i vejret og
ligner en der glæder sig som en gal.
Jeg har efterhånden oplevet skud mange gange med ham nu i mange situationer
hvor vi både har været indendørs og udendørs og han er ganske upåvirket af
det.
Det er altid sværere at fjerne angsten for skud end det er at forebygge, men
det kan lade sig gøre med stor tålmodighed og uden ynk.
Jeg har været heldig, for man kan jo ikke altid forebygge skudrædhed, og er
hunden alene de første gange hvor den bliver bange og utryg, så er der
allerede lagt en uheldig bund.
Jeg vil ihvertfald foreslå at finde hundens allerbedste legetøj frem eller
godbidder, når der skydes (start evt med CD på lav lydstyrke) og træn så
noget rigtigt godt, sjovt og spændende...det kan måske aflede den fra
skuddene så de til sidst ikke generer.

Med venlig hilsen
Holm

Fra : Thomas Larsen

Dato : 03-11-05 08:44

> [...]
> at de bliver sløvede, bliver de kun endnu mere bange !
> Hvad med en lyd-CD`er, er der nogen, der har haft gode resultater med

jeg har lige fra jeg fik min golden retriever skruet op for surrounden
herhjemme når jeg ser en go action eller krigsfilm, det har gjordt at han nu
bare ligger og sover mens jeg ser film, i star

Fra : Thomas Larsen

Dato : 03-11-05 08:46

> [...]

herhjemme når jeg ser en go action eller krigsfilm, det har gjordt at han nu
bare ligger og sover mens jeg ser film, i starten var han lidt uryg men når
der løs skud så gav jeg ham lækre godbidder, små stykker kvielever er
virkeligt godt. Det handlr om at han skal forbinde skuddende med noget godt,
har ikke erfaring med lydcd men må virke på ngenlunde samme måde

Mvh Thomas

Fra : Hans B.

Dato : 03-11-05 09:39

Hej Hans

Min Cairn Victor har været MEGET skudræd, så meget at det var ufatteligt
smertleigt at se på ham i spetember-februar (jagtsæsson og nytår) og jeg har
prøvet meget forskelligt.

For vores vedkommende var der flere faktorer der gjorde sig gældende (tror
jeg):

1. Han flyttede hjemmefra (en skov) da han var ½ år gammel, indtil da
havde han gået sammen med sin usolgte bror... sikkert lidt for dem selv,
idet der var nye kuld.
Så flyttede han til København hvor der var fuld knald på og snere Tivolis
fyrværkeri hver onsdag og lørdag aften, som jeg gennem årene havde vænnet
mig til og derfor bare sov fra det hele.

2. Så flyttede vi på landet og han fik konstateret fransk/hejrtelungorm og
var temmelig syg af det sidste nytår.

Jeg forsøgte alt muligt fra cd til clomiclam (lykkepiller for hunde) og
ferrmoner og der var ikk meget succes ved det. Nytårs aften fik han noget
beroligende men havde det vanvittigt skidt. Det var netop sådan at hvis han
troede at han hørte et skud på Skagen, luntede han trist ind i sin kurv og
mere så jeg ikke til ham for den dag. Jeg kunne ikke nå ind til ham i hans
angst, hverken med leg, gåture eller godbidder.

Men, trods min store skepsis prøvede jeg biomedicin! Jeg har købt
Dyreværnets cd med lyde som er bedre end auretius, fordi den ikke er
konstant og fordi der er flere lydniveauer.

Han blev testet hos Bente iversen, jeg sendte en tot hår over til hende. Hun
testede ham og kom frem til at han var stresset og angst og havde lidt arvæv
efter lungormene. Jeg fik noget (ikke særlig dyrt medicin) som han skulle
have. Jeg begyndte i sommer. Og selv jeg bestemt ikke tror på det må jeg
sige at det er MARKANT anderledes. Nu får han "nytårsmedicin" 10 dråber 2
gange dagligt og virkningne er ikke til at tage fejl af. Vel er han bare,
men nu kan jeg "nå" ham og lege med ham når han registrere et skud eller
lignende, han går ikke "i seng" mere og hvis han synes det er for skrapt går
han ind, men glemmer det hurtigt igen. Dyreværnets cd er i brug meget ofte,
men som sagt bruger vi meget jagten heromkring som realistisk træning fordi
nogle skud er højere og nærmere end andre. Og vi fortsætter bare, det går
fremad HVER dag, stille og roligt. Men der kom en umidelbar virkning efter
få dage.

Nytårsaftens skal hann dog nok have noget beroligende, men vi kan få en
hverdag til at fungere.

En anden hjælp vi fik sidste år, var at vi var til lydighed og brugte een af
de lækreste tæver som" terapihund" det fik det også lidt på vej.

Jeg var som sagt meget skeptisk og kan stadig ikke helt forstå at det skulle
virke med den gør det. Dråberne koster ca. 100 kr pr. måned og selvomd et er
sent på året er det bestemt aldrig for sent at gå i gang.

Det var værd at prøve, det kan ikke skade og man er fri for at have en
"dopet" hund på de der lykkepiller.

Du er velkommen til at skrive på min mail, hvis jeg skal uddybe. Godtnok
skal der tålmodighed til, men det er en stor glæde at se at han har det
bedre, så det bærer lønnen i sig selv.

Nogle af de lege vi laver er også at "lave fyrværkeri-lyde". Hvis man vrider
de der bobleark er der omkring glad og i kuverter lyder det som det små smel
som glimeret på høje raketter siger. det er sjovt at se at han er lidt
bange, men kan overvinde det fordi det jo Bare er noget jeg laver. Og jeg
synes jo det er sjooooovt så det må han nok også hellere gøre. De store
emballegeark af luftpuder giver et smeld og også det kan han jo se hvad er
og derfor afmystificere jeg det hele lidt. Når han bliver mere stabil vil
jeg prøve med bagerposer, men det er vigtigt at gå meget roligt frem. Halen
skal hele tiden logre... lidt, hvis den ikke gør det afbryder jeg med det
samme. Jeg bliver euforisk af glæde når jeg laver lydene og det tror han så
(næsten) på!

Men jeg vil råde dig til at gå igang NU, det er på høje tid, men som sagt
aldrig for sent.

Det kan lykkedes, og hvis du når derhen at de bliver tossede er du rigtig
godt på vej. Det er det punkt hvor angsten ikke er så voldsom at den
paralysere. Og ros når de skælder ud over krudtet (eller f.eks. gasbrændere
eller hvad det er)

Men jeg tror også det er vigitg at hunden har det fysisk godt. Vi andre
bliver også følsomme når vi er syge, så det kan være der er mere end det.
Men det kan der jo findes ud af.

Held og lykkke

Hans

Held og lykke

Men nu er han på flot på vej ti

Jeg havde mange samtaler med

Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-11-05 11:49

Hans Mikkelsen <bkfoto3@OC5DMmail.dk> (slet OC5DM) den 2. november 2005
kl. 22:02 +0100 skrev:
>Nu kommer der jo den tid hvor en hver
>dansker skal til at udøver terror mod sine omgivelser ved at skyde i
>tide og utide.
Tja....med din evne til at forudse problemer, vil jeg sige, at din hund
til tid og evighed vil være skudræd.
Nej, ikke hverken brugbart eller høfligt. Men træningen skal begynde til
januar, hvis du vil gøre dig håb om bedring næste år.

Hilsen Sverre.

Fra : Hans B.

Dato : 03-11-05 17:46

> [...]
> Nej, ikke hverken brugbart eller høfligt. Men træningen skal begynde til
> januar, hvis du vil gøre dig håb om bedring næste år.

Tåbeligt svar..... og bedrevidende.

Hans har et problem med sin hund der er bange og selvfølgelig er der ikke
lang tid til nytår. Men bevar en anstændig tone overfor en hundeejer der
holder af sin hund og søger hjælp!!!!

Hnas

Fra : driver

Dato : 03-11-05 18:03

"Hans Mikkelsen (slet OC5DM)" <bkfoto3@OC5DMmail.dk> wrote in message
> [...]
> at de bliver sløvede, bliver de kun endnu mere bange !
> Hvad med en lyd-CD`er, er der nogen, der har haft gode resultater med

Det mærkelige er, at hunde kan være ræselsslagne i tordenvejr og for
fyrværkeri, men er total ligeglade med skud fra jagtgeværer og rifler.
mvh
driver

Fra : Lene Hansen

Dato : 03-11-05 19:18

hej. jeg ser du har fået mange gode svar. jeg er i lign. situration. men er
nok et år foran dig. jeg har kontaktet en meget anerkendt jager som jeg føre
mail med. jeg vil sige at det jeg er i gang med er en meget lang træning som
måske aligevel ikke viser resultat. det er vigtigt først og fremmest at du
erkender din hunds svaghed og acepterer at det måske aldrig vil forsvinne.
elsk din hund hund for hvad den ellers byder dig. vi går til skydning hver
tirsdag. det vil sige at jeg køre til en jagt klub hvor de skyder på bane.
så er jeg sikker på at skudene komme fra den samme vinkel. husk at tage
forbehold for vinden. jeg parkere så langt for stedet at man kun lige kan
høre det. bliver i bilen og sikre mig at hunden er ok. ellers køre jeg
længere væk. jeg går en tur med hunden i snor gerne lang og første gang
hunden træker sig tager vi hjem.... hunden kan ikke overskue komandore hvis
den er bange så ind i bilen og køre hjem. positiv oplevelse.det der er
kunsten er ikke at nå for hunden at blive bange. så det tager lang tid. nu
har jeg trænet et halvt år og har en hund der kan arbejde på det sted. så
til næste jegt klub. starte forfra . husk at køre hjem før hunden bliver
bange. jeg har nu en hund der kan arbejde under skud.......troede jeg men
måtte sande da jeg var på kursus sidste weekend . nogen i skoven begyndte at
skyde........ ja surt men hunden i bilen. øv øv øv..men så er det der
resultatet viste sig. min hund havde det ok men var ikke ved at dø af skræk
som før jeg begyndte at træne.hvis du vil høre detaljer så mail gerne. mvh
lene

Fra : Clas Lau

Dato : 03-11-05 22:29

Pas på med at lade hunde bestemme hvornår jeres træning er færdig. Hvis den
får succes med at trække sig så vil træningen have ringe effekt.

Du skal derimod stoppe lige før den vil trække sig selv. Du kan så gå lidt
længere hver gang...

-Clas-

Fra : Clas Lau

Dato : 03-11-05 22:26

Jeg har ikke læst alle svarene, så det kan være at min er en kopi af det der
allerede er skrevet.

Støjfobi som er dit problem er indlært adfærd. På et tidspunkt i hundens liv
har den nogle erfaringer med at støj medfører ubehag eller frygt.

Jeg træner min ene hund som redningshund i beredskabet, og en af de andre
hunde var så sent som i August så skudræd at den ikke kunne bestå sin
mønstring (skud er nyt under prøven). Den blev fuldstændig pasificeret ved
skud, hvis den blot kunne høre dem.

En af de andre hundeførere er utrolig dygtig. På tre uger, men intensiv
træning, fik hun hunden kureret for sin skudangst. Daglig træning var
nødvendig, men resultatet er forbløffende. Den accepterer nu skud på unden
to meters afstand som om den slet ikke hører skuddene.

Jeg kan I princippet godt forklare hvad de gjorde, men min holdning er at du
skal i de rigtigte hænder med din hund. Den pågældende person hedder Rikke
og bor i Viborg. Jeg kan godt formidle kontakt hvis det er interessant.
Skriv til mig privat i så fald.

Mvh

-Clas-

Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-11-05 01:42

"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> den 3. november 2005 kl. 17:46
+0100 skrev:

> [...]
>lang tid til nytår. Men bevar en anstændig tone overfor en hundeejer der

Læs hele hans indlæg!

Bedrevidende? Tja, hvis man ved bedre, er det vel okay
Med usvigelig sikkerhed dukker de samme spørgsmål om CD'en og anden
træning op - på denne tid. Og så fra en mand, der er på sin hund nummer
to, der er skudræd. Alle hundeejere holder da af deres hunde, men som vi
alle kan gentage til bevidstløshed, er det mere hundene, der har
mennneskeproblemer end omvendt.

Hvis problemet skal løses, er det for sent i år - det kan vi vel alle være
enige om. Alle de råd, der så - stadig med samme usvigelige sikkerhed -
dukker op, bliver ikke brugt af disse 'i sidste øjeblik hvad gør vi ved
problemet-folk'.
Jeg siger så: Kig på dig selv og find ud af, hvad din andel i problemet er!
Det kunne være et godt råd.

Hilsen Sverre.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-05 12:39

driver wrote:
> "Hans Mikkelsen (slet OC5DM)" <bkfoto3@OC5DMmail.dk> wrote in message

> Det mærkelige er, at hunde kan være ræselsslagne i tordenvejr og for
> fyrværkeri, men er total ligeglade med skud fra jagtgeværer og rifler.

Sådan har vores flat det.

mvh

Christian