Hindenburg igen - Store Nørd på DR1
Fra : LR

Dato : 02-11-05 17:43

Der var for noget tid siden en diskussion om,om det var malingen eller
brinten i Hindenburg, der fik den til at brænde ud så hurtigt. Foretalerne
for malingteorien sagde bl.a., at brint brænder med en gennemsigtig flamme,
som ikke kan ses, men at der er masser af flammer at se på filmen og
billederne.

I går så jeg udsendelsen Store Nørd på DR1.

Først satte de ild i en ballon fyldt med brint. Den forbrændte i et orange
puf. Det er klart, dette ville ske, da ballonens gummihinde vil skabe noget
turbulens, der blander brint og luft til noget brandbart.

Så satte de ild i et hjemmelavet luftskib på 178 liter med træskelet og en
tynd plastikpose udenom. Den forbrændte med en ORANGE flamme på en måde, som
jeg synes minder temmelig meget om Hindenburg (hastighed, synlighed af
flammen, at den udbrendte ende daler ned og rammer jorden først, osv).

Se klippet med egne øjne:
http://www.dr.dk/barracuda/noerd/article/article_next_2510.asp

Mvh,

Lasse

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-11-05 18:11

LR fortalte:

> Der var for noget tid siden en diskussion om,om det var malingen eller
> brinten i Hindenburg, der fik den til at brænde ud så hurtigt.

Var der mere end een, der postu^H^H^H^H^Hdiskuterede

Mvh
Martin
--
Tomorrow, we will have learned to understand and
express all of physics in the language of information

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-05 18:49

LR skrev:

> tynd plastikpose udenom. Den forbrændte med en ORANGE flamme på en måde, som
> jeg synes minder temmelig meget om Hindenburg

Da vi så Hindenburg brænde, kunne man se at der var ild inden i
luftskibet før posen udenom blev antændt - altså ikke til at
begynde med men efterhånden som ilden bredte sig.

--
/Bertel

Rikke Mølgaard - en stemme der fortjener at blive hørt:
http://www.rikkemoelgaard.dk/

Fra : Spangkuk

Dato : 02-11-05 18:59

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev

> Da vi så Hindenburg brænde, kunne man se at der var ild inden i
> luftskibet før posen udenom blev antændt - altså ikke til at
> begynde med men efterhånden som ilden bredte sig.

Hvor gammel var du da du så Hindenburg brænde ? Eller er
du bare løbet i et formuleringsproblem ?

Spang

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-11-05 19:29

> Hvor gammel var du da du så Hindenburg brænde ? Eller er
> du bare løbet i et formuleringsproblem ?

....eller så han en film?
Selv med den rette alder er det næppe sansynligt at Bertel stod i nærheden
og iagttog branden, så det er nok stadig en film.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-05 20:11

Spangkuk skrev:

> Hvor gammel var du da du så Hindenburg brænde ?

Første gang tror jeg at jeg var nogle og fyrre; sidste gang var
jeg 57 år gammel.

> Eller er du bare løbet i et formuleringsproblem ?

Du fik ikke ret meget ud af det første indlæg i tråden?

Fra : kjaer

Dato : 03-11-05 14:26

"Spangkuk" <qioewpågjg@asklædhæfgh.nu> skrev i en meddelelse

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev

> Hvor gammel var du da du så Hindenburg brænde ? Eller er
> du bare løbet i et formuleringsproblem ?
>
> Spang

Bør det ikke formuleres så man ved om det er i virkeligheden eller på film
man har set det?
FUT dk.kultur.sprog