Venstre og efterlønnen
Fra : Rune

Dato : 02-11-05 12:44

Jens Rohde har netop været i medierne og meldt ud, at Venstre ikke vil
afskaffe efterlønnen.

I 2004 modtog ca. 180.000 personer efterløn, og grundydelsen er 91 pct. af
dagpengesatsen i hele efterlønsperioden. De offentlige bruttoudgifter til
efterlønnen udgjorde i 2004 ca. 25 mia. kr., svarende til 1,8 pct. af BNP.
En afskaffelse af efterlønnen vil give en netto-besparelse på 13 mia. kr.
ifølge CEPOS og Det økonomiske Råd.

På længere sigt vil en afskaffelse af efterlønnen betyde omkring 90.000
flere beskæftigede, og det vil øge beskæftigelsesmulighederne for især de
ældre på arbejdsmarkedet.

En afskaffelse af efterlønnen vil også være nok til at afskaffe top- og
mellemskatten, medregnet dynamiske effekter:

Provenutab uden Provenutab medregnet
Afskaffelse af: dynamiske effekter dynamiske effekter
Mellemskatten 7,8 mia. kr. 4-5 mia. kr.
Topskatten 16,1 mia kr. 5-7 mia. kr.
I alt 23,9 mia. kr. 9-12 mia. kr.

Mellemskatten er på 6% af indkomst over 259.500 kr.
Topskatten er på 15% af indkomst over 311.500 kr.

Venstre taler om at gennemføre sænkninger af indkomstskatterne, når der
bliver råderum til det. En borgerlig regering ville måske have tilføjet, at
de selv har ansvaret for at tilvejebringe råderummet.

Venstres prioriteringer med hensyn til skat og velfærd viser med al
tydelighed, at de prioriterer offentlige udgifter højere end
skattelettelser.

Fra : Tveskaeg

Dato : 02-11-05 12:59

On Wed, 2 Nov 2005 12:44:28 +0100, "Rune" <slam@slam.slam> wrote:

> [...]
>En afskaffelse af efterlønnen vil give en netto-besparelse på 13 mia. kr.

Endnu engang kan man se hvordan akademikere med de høje lønninger
og de fede pensionsordninger plæderer for en afskaffelse af
efterlønnen.

Det vil ikke påvirke dem, de har jo deres på det tørre.

Når du hører en akademiker tale for afskaffelse af efterlønnen og
begrunde det med at der ikke er råd så husk at finansministeriet i
starten af oktober måned kunne meddele at danmark gennem
de sidste 12 måneder har haft et overskud på betalingsbalancen på
5 7 m i l l i a r d e r.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-11-05 16:00

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> wrote in message

> [...]
> starten af oktober måned kunne meddele at danmark gennem
> de sidste 12 måneder har haft et overskud på betalingsbalancen på

Samtidig med at man rask væk regne rmed at udgiften til understøttelse
forholder sig i ro.

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-11-05 16:24

> [...]
> starten af oktober måned kunne meddele at danmark gennem
> de sidste 12 måneder har haft et overskud på betalingsbalancen på

Ja tænk på hvor meget der kunne høvles af gælden hvis ikke vi skulle sende
arbejdsduelige efterlønnere på betalt ferie.

En skandale samfundet ikke har standset nasseriet for længst.

Thorkild

Fra : Tveskaeg

Dato : 02-11-05 18:21

On Wed, 2 Nov 2005 16:23:32 +0100, "Thorkild Poulsen"
<thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

>Ja tænk på hvor meget der kunne høvles af gælden hvis ikke vi skulle sende
>arbejdsduelige efterlønnere på betalt ferie.
>
>En skandale samfundet ikke har standset nasseriet for længst.

Der er intet nasseri, alle betaler ind til ordningen hver eneste
måned.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-11-05 19:47

> Der er intet nasseri, alle betaler ind til ordningen hver eneste
> måned.

Vor herre bevares.

Egenbetalingen er så lav at du som skatteborger skal arbejde mere end 16
minutter hver dag for at betale efterlønnen til dem der nasser på den. Det
til trods for du selv ikke er med i ordningen.

Gør efterlønnen 100 % selvfinansieret.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-11-05 19:52

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> [...]
> minutter hver dag for at betale efterlønnen til dem der nasser på den. Det
> til trods for du selv ikke er med i ordningen.

Sagde manden som tjener 2 millioner om året, og som mener at arbjdsløse ikke
er troværdig når de udtalersig om arbjdsløshedunderstøttelse

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-11-05 20:18

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Sagde manden som tjener 2 millioner om året, og som mener at arbjdsløse
> ikke er troværdig når de udtalersig om arbjdsløshedunderstøttelse

Jeg finder det helt urimeligt den forkælede generation skal nasse på den
betalende generation, der ikke får mulighed for at gå på efterløn, eller
selv har valgt den fra.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 03-11-05 15:32

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Jeg finder det helt urimeligt den forkælede generation skal nasse på den
> betalende generation, der ikke får mulighed for at gå på efterløn, eller

Du tænker på den generation, der har fåët i hoved og røv, i form af
skolegang og uddannelse?
og ønsker at kasserer dem, der betalte?
Og nu er bange for, selv at skulle betale for deres egen yngel?
Skam dig..!!

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 03-11-05 17:58

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> skolegang og uddannelse?
> og ønsker at kasserer dem, der betalte?
> Og nu er bange for, selv at skulle betale for deres egen yngel?

Nej jeg tænker på den generation der voksede op i 60'erne, købte hus i
70'erne og fik gælden spit af inflationen, havde fede jobs i 80'erne og
90'erne og sidder på store pensionsopsparinger, samtidigt med de efterlod et
hul i statskassen. Nu er de så enten gået på efterløn eller fingeret
førtidspension, så de kan passe båden og komme på togter. Golfbanen kalder
naturligvis også.

Alt imens de brokker sig blandt røde paroler for en for længst svunden tid.

Ser du Hans Egon, det er nutidens ægte samfundsnasser.

Hvor gammel var det du sagde du var ?

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-11-05 18:26

> [...]
> tid.
>
> Ser du Hans Egon, det er nutidens ægte samfundsnasser.

Altså DEN generation der skabte det samfund der satte dig i stand til at
tjene et par millioner eller 3 om året

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 03-11-05 19:44

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Altså DEN generation der skabte det samfund der satte dig i stand til at
> tjene et par millioner eller 3 om året

Den generation der forkælet efterlod en enorm gæld som de lagde ind i
børneværelset og gik på golfbanen.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-11-05 00:23

> Den generation der forkælet efterlod en enorm gæld som de lagde ind i
> børneværelset og gik på golfbanen.

Nu skal du endelig ikke lade dig forstyrre af fakta Thorkild

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 04-11-05 02:35

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> Nu skal du endelig ikke lade dig forstyrre af fakta Thorkild

Har lige bragt dem.

Hvis du mener uligheden er øget må du mene det.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 03-11-05 23:11

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Altså DEN generation der skabte det samfund der satte dig i stand til at
> tjene et par millioner eller 3 om året
>
> Peter

Jamen Napoleon har aldrig tilgivet os, at han ikke samtidig med sølvskeen,
fik skattefrihed..

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 03-11-05 23:09

> [...]
tid.

> Ser du Hans Egon, det er nutidens ægte samfundsnasser.

De, der opførte sig som du her beskriver, var jo din socialgruppe.
Så du skammer dig forhåbentlig.

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 04-11-05 02:36

> et

> tid.

> De, der opførte sig som du her beskriver, var jo din socialgruppe.
> Så du skammer dig forhåbentlig.

Jeg spurgte såmænd bare hvor gammel du var.

Thorkild

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 03-11-05 23:36

Egon Stich skrev i meddelelsen <3Upaf.114$yX2.59@news.get2net.dk>...

> [...]
>skolegang og uddannelse?
>og ønsker at kasserer dem, der betalte?
>Og nu er bange for, selv at skulle betale for deres egen yngel?

Ingen generation er vel forpligtiget til at viderføre samfundet ud fra den
foregående generations ønsker ?

Der er basalt set to måder at financiere velfærd på.

Enten betaler man solidarisk til en fælles kasse som så skal dække de
aktuelle udgifter eller også betaler man til forsikringsordninger, hvor
man individuelt indbetaler et beløb til en forsikring, der så skal
dimensioneres
til at betale for dette individs velfærd. Dermed ikke sagt at alle skal
betale det samme
til denne forsikringsordning; men der foretages altså en slags opsparing
i en kasse til at betale for de forsikredes behov. Denne forsikring kan
sagtens
være tvungen.

Den essentielle forskel ligger så i at individets omkostning til en given
velfærdsordning
ved forsikringsmodellen er konstant uanset hvorledes
befolkningssammensætningen
ændrer sig, hvorimod omkostningen ved den solidariske model varier når behov
ændres ved ændringer i sammensætningen af befolkningen.

Situationen nu er at man en gang hvor mange skulle betale til fås behov
valgte det bekvemme
at anvende den "solidariske" model da det jo var billigere end at skulle
betale til et
forsikringssystem. Nu sker der så bare det at stadigt færre skal betale til
stadigt fleres
behov og nu er der blevet dyrere med den solidariske model end med
forsikringsmodellen.

Så kan man diskutere hvem der er usolidarisk - ham der valgte at indføre det
"solidariske"
system da det var det for ham mest fordelagtige, eller ham som senere ikke
vil være
med til at videreføre det "solidariske" system når det ikke er det mest
fordelagtige for ham.

Og så er det da også et fint byt, hvis man til gengæld for at bekoste en
ungs uddannelse
og liv i max ca. 7 år (hvilket man jo egentligt ikke helt gør da den unge
alligevel er nød
til at arbejde) kan forvente ca. 20 års pension (trækker sig fra
arbejdsmarkedet i en
alder af ca. 60 år og dør i en alder af efterhånden ca. 80 år). Det ville
nok have været
billigere fo den unge at optage et lån og financiere det hele selv mod at
slippe for
at skulle betale den gamles pension.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Egon Stich

Dato : 04-11-05 12:59

Fra : Egon Stich

Dato : 04-11-05 13:02

> [...]
> nok have været
> billigere fo den unge at optage et lån og financiere det hele selv mod at

Således ser det sikkert ud, set fra de priviligerede klassers synspunkt.
Intet nyt i det.
De har jo altid været usolidariske.
Og vil altid være det.
Men heldigvis er vi jo stadig flest med menneskelige synspunkter og moral.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 02-11-05 18:36

> [...]
> arbejdsduelige efterlønnere på betalt ferie.
>
> En skandale samfundet ikke har standset nasseriet for længst.

En skandale, at een eller anden psykiater ikke for længst har skrevet en rød
seddel på dig..!!

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-11-05 20:19

> En skandale, at een eller anden psykiater ikke for længst har skrevet en
> rød
> seddel på dig..!!

Har du mødt Napoleon i dag ?

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 03-11-05 15:58

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Har du mødt Napoleon i dag ?
>
> Thorkild

Ja.
Hans nuværende dæknavn er Thorkild Poulsen..
(Men husk: Tys----)

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 03-11-05 17:59

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse

> Ja.
> Hans nuværende dæknavn er Thorkild Poulsen..
> (Men husk: Tys----)

Stop med de svampe Hans Egon.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 03-11-05 23:08

> Stop med de svampe Hans Egon.
>
> Thorkild

Hør nu her, Napoleon.
Efter du har hørt om muligheden af, at du blev arsenikforgiftet på St.
Helena, er du da blevet helt paranoid....
Jeg serverer da ikke svanpe for dig....
Så - kom nu - Den her skefuld er fra farmor... stoooor dreng.....

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 04-11-05 02:38

> [...]
> Jeg serverer da ikke svanpe for dig....
> Så - kom nu - Den her skefuld er fra farmor... stoooor dreng.....

Nu lyder det mere som et produkt fra Ålborg den er gal med.

Thorkild

Fra : Peter Kirk

Dato : 02-11-05 13:01

Det der er irriterende til de af os der betaler til efterløn er at vi meldte
os ind under bestemte vilkår. Allerede er de vilkår blevet ændret et par
gange, og nu snakker mange om at afskaffe ordningen fuldstændigt. Det burde
simpelthen ikke vær tilladt at ændre vilkårene i løbet af kontrakten.

Hvis den bliver afskaffet vædder jeg på at vi ikke kan få vores penge
udbetalt. Jeg snakker ikke om muligheden for at få pengene overført til en
pension - den mulighed har altid været der - jeg snakker om at få min
kontant tilbage i mine hænder. Det ville det være mere rimligt.

Peter

Fra : Rune

Dato : 02-11-05 13:06

> [...]
> pension - den mulighed har altid været der - jeg snakker om at få min
> kontant tilbage i mine hænder. Det ville det være mere rimligt.

Skal ikke sige mig sikker, men du kan så vidt jeg ved få dine indbetaliger
udbetalt til hver en tid. En bekendt af mig var ved en fejl kommet til at
tilmelde sig efterlønsordningen for et år siden. Han afmeldte sig og fik
alle de indbetalte penge tilbage.

Men naturligvis bør afskafflesen implementeres således at man får tilbage
hvad man har indbetalt.

Fra : Peter Bang

Dato : 02-11-05 13:07

Rune <slam@slam.slam> skrev:

>Venstres prioriteringer med hensyn
>til skat og velfærd viser med al
>tydelighed, at de prioriterer
>offentlige udgifter højere end
>skattelettelser.

Som regeringsparti af DFs nåde har Venstre ingen interesse i, at
udmelde politiske ønsker, som de ikke kan få gennemført.
Derfor er det efterhånden også blevet kotume, at AFR altid lige skal
afvente resultatet af diverse undersøgelser og
betænkninger fra diverse råd, nævn og tænketanke, inden han har noget
interessant at sige. Tidligere tiders valgtaler om
afskaffelse af smagsdommeriet er belejligt afløst af 'klimamålinger',
så Venstres tilhængere må vel vente i spænding på, at
vinden vender og AFR derefter fisker gamle ideologier op af hatten
igen.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-11-05 14:54

Rune wrote:
> [...]
>
> I 2004 modtog ca. 180.000 personer efterløn, og grundydelsen er 91
> pct. af dagpengesatsen i hele efterlønsperioden.

Altså billigere end at lade folk gå på understøttelse.

> [...]
> en netto-besparelse på 13 mia. kr. ifølge CEPOS og Det økonomiske Råd.
>
> På længere sigt vil en afskaffelse af efterlønnen betyde omkring

Hvordan kommer du frem til det, når der er masser af arbejdsløse?

> Venstres prioriteringer med hensyn til skat og velfærd viser med al
> tydelighed, at de prioriterer offentlige udgifter højere end
> skattelettelser.

Nej - så ville Venstre da have tvunget folk over på
arbejdsløshedsunderstøttelse, der er 100 procent offentlig financieret.
I stedet vælger Venstre at holde segmentet på en lavere ydelse, som de
gamle drenge og piger endda selv betaler til - ved siden af al den skat,
de betaler.

De der CEPOS-gutter trænger gevaldigt til et grundlæggende kursus i at
regne den ud. De er jo helt til grin.

Fra : Egon Stich

Dato : 02-11-05 18:43

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> De der CEPOS-gutter trænger gevaldigt til et grundlæggende kursus i at
> regne den ud. De er jo helt til grin.

Det har de garanteret altid været.
Se på deres mislykkede fremtoning, når de viser sig offentligt.
Usunde og mærkeligt udseende, med flakkende øjne.
Sikkert mobbet gennem hele deres barndom og i teen-age årene.
Nu hævner de sig.

Hvad var det for en dansk digter, der skrev et digt hvor:

"Nu hævner du dig tykke"

forekommer.

Det beskriver barndommens drillerier, og hvorledes "tykke" nu, i ly af
uniformen "kan give igen".

Jeg tror, det samme trykker CEPOS slænget og deres tilhængere.

MVH
Egon

Fra : Alucard

Dato : 02-11-05 20:24

On Wed, 2 Nov 2005 18:43:06 +0100, "Egon Stich"

> [...]
>Usunde og mærkeligt udseende, med flakkende øjne.
>Sikkert mobbet gennem hele deres barndom og i teen-age årene.

Dine "argumenter" trænger vist til lidt opgradering.....

Hvis det er dit "bevis" for at de er dumme, så siger jeg tak for
kaffe.....

Fra : Egon Stich

Dato : 03-11-05 15:59

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dine "argumenter" trænger vist til lidt opgradering.....
>
> Hvis det er dit "bevis" for at de er dumme, så siger jeg tak for
> kaffe.....

Ikke bevis...
Blot forsøg på at forstå - forklare deres helt ude i hampen teorier..

MVH
Egon

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 02-11-05 16:44

"Rune" <slam@slam.slam> skrev i en meddelelse

> Venstres prioriteringer med hensyn til skat og velfærd viser med al
> tydelighed, at de prioriterer offentlige udgifter højere end
> skattelettelser.

Naturligvis - regeringen går jo, som alle regeringer, ind for Maximalstaten.

I øvrigt er det ikke så stort et problem, når nu *Halvdelen* af "det
offentlige" går på efterløn inden 2015 frigøres der utvivlsom megen
produktivitet i form af reducerede lønudgifter og afskaffelsen af love og
regler som Staten nu ikke længere har mandskab til at plage borgerne med.

Det er sikkert billigt sluppet.

Fra : Egon Stich

Dato : 02-11-05 18:20

> [...]
>
> Venstres prioriteringer med hensyn til skat og velfærd viser med al
> tydelighed, at de prioriterer offentlige udgifter højere end

Atter en gang: "Vi tror nok, og "i fald af""..
Man kan godt blive træt af disse fantasters ligninger med indtil flere
ubekendte.

MVH
Egon