Magneter og helbredet
Fra : Morten Guldager

Dato : 01-11-05 19:44

Hejsa,

Min 6 årige datter blev af en massør udstyret med et
par små magneter som hun skal klistre på sine
kinder/kindben (sådan i fordybingen lige ved øret)
for at rette lidt op på en muskelskævhed i ryggen.
Nordpolerne skal vende ind imod hovedet.

Min kvaksalverindikator lyste naturligvis straks rødt,
men fyren mente at det nu skulle være godt. Han tog
sig end ikke betalt for at vi lånte magneterne i en
måneds tid.

Fint nok, de gør nok ikke nogen skade, men jeg tvivler
altså også på at de gør nogen gavn.

Hvad siger I?

/Morten

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-11-05 21:07

Morten Guldager wrote:

> Fint nok, de gør nok ikke nogen skade, men jeg tvivler
> altså også på at de gør nogen gavn.
>
> Hvad siger I?

Korrekt.

Fra : Nikolaj W.

Dato : 01-11-05 21:42

> Fint nok, de gør nok ikke nogen skade, men jeg tvivler
> altså også på at de gør nogen gavn.
>
> Hvad siger I?

Jeg stødte selv ind i en ligende person for godt en måned siden, som kom med
det ene foredrag efter det andet om hvor godt det var. Det der i mit
tilfælde primært var tale om, var magneter i sålen på sko som skulle
forvandle ens hverdag til noget bedere.

Men jeg håber, at du har lyst til at holde gruppen informeret om hvad der
sker, bare for interessens skyld.

Fra : sph

Dato : 01-11-05 22:22

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Min kvaksalverindikator lyste naturligvis straks rødt,

Det ville min også gøre.

> men fyren mente at det nu skulle være godt.

Begrundede han sin formodning?

Han tog
> sig end ikke betalt for at vi lånte magneterne i en
> måneds tid.

Men til gengæld er han jo så sikker på, at i kommer igen - til fuld pris
(hvis vi skal være lidt kritiske)

> Fint nok, de gør nok ikke nogen skade, men jeg tvivler
> altså også på at de gør nogen gavn.
>
> Hvad siger I?

Man kan vel ikke helt udelukke, at massøren selv tror på det. På den anden
side er det jo også en mulighed, at i kommer til at betale for magneterne på
en anden måde (f.eks. en ekstra "konsultation" eller et "mere effektivt
produkt").

Fra : Trans

Dato : 01-11-05 22:49

Morten Guldager wrote:

> Hvad siger I?

Jeg siger, det er kvak.

Bent

Fra : Harald Mossige

Dato : 01-11-05 23:38

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> wrote in message
> [...]
> sig end ikke betalt for at vi lånte magneterne i en
> måneds tid.
>
> Fint nok, de gør nok ikke nogen skade, men jeg tvivler

Mannen har vist sin useriøsitet. Bting datteren din til en annen, seriøs
masør.

HM

Fra : Leo

Dato : 02-11-05 09:48

Niels Bohr fortalte:
I nærheden af vort sommerhus i Tisvilde bor der en mand, som over døren til
sit hus har anbragt en hestesko, hvilket ifølge gammel overtro skal bringe
lykke. Da en bekendt spurgte ham - er du virkelig overtroisk? Tror du
virkelig, at hesteskoen vil bringe dig lykke? - svarede han: Selvfølgelig
gør jeg ikke det, men man siger jo, at det også hjælper, selv om man ikke
tror på det.

Hvis din datter ikke er negativt påvirket af magneterne, hvorfor så ikke
give dem en chance - og hvis der sker en forbedring, nåh ja, så har de da
ikke skadet.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 02-11-05 13:12

Morten Guldager wrote:

> [...]
> for at rette lidt op på en muskelskævhed i ryggen.
> Nordpolerne skal vende ind imod hovedet.
>

> Fint nok, de gør nok ikke nogen skade, men jeg tvivler

Hvorfor tror du at det ikke skader din datters hjerne at du lægger to (ok,
mindre) magnetfelter ind over den?

Du har nok ret i at det ingen forskel gør, men da jeg personligt er 100%
overbevist om at de ikke gør nogen gavn, ville jeg ikke tillade mine børn
at gå med elektriske eller magnetiske felter tæt på hjernen.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The US population is 4 % of the global one. They produce 23 % of the global
pollution.

Fra : Leo

Dato : 02-11-05 13:42

Ikke at jeg på nogen måde skal forsvare magnetterapi - jeg aner intet om
det, men jeg synes din argumentation er lidt ejendommelig.

Man kan ikke samtidig afvise en evt. positiv effekt af magnetfelter som
hokus-pokus - og så samtidig hævde en mulig skadelig effekt - så har man
erkendt en effekt, og så må diskussionen starte derfra.

Enten er der ingen effekt - og så er det principielt ligegyldigt om
magneterne sidder der. Eller også er der en effekt - så må man diskutere, om
den er positiv eller negativ.

Fra : Christian Iversen

Dato : 02-11-05 14:04

Leo wrote:

> [...]
>
> Enten er der ingen effekt - og så er det principielt ligegyldigt om
> magneterne sidder der. Eller også er der en effekt - så må man diskutere,

Det er blevet sagt at der _kan_ være en effekt, og den _kan_ være negativ.
Der er ikke blevet tilbudt det mindste tegn på en forklaring på hvorfor det
skulle være positivt, endsige et bevis på at det skulle være det. Så er der
naturligvis grund til at udvise forsigtighed.

En massør tilbyder din datter kapsler af urteekstrakt, der skal rette op på
en given lidelse. Du ved ikke om kapslerne er farlige, men du ved til
gengæld at der findes millioner af andre former for urteekstrakt, der ikke
hjælper på noget som helst. Du har intet bevis for at det din datter har
fået, har nogen som helst virkning (men manden sværger naturligvis til det)

Hvad gør du?

--
| Christian Iversen | Well, he was the son of zeus anyway. |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Leo

Dato : 02-11-05 14:32

Intet!
Men jeg ville jo så heller ikke være 100% overbevist om, at de ikke gjorde
nogen gavn.
Jeg har aldrig haft fidus til, at man frit kan indtage naturprodukter -
alene sæsonens udbud af "natur" - hvidkål - har målelige effekter ikke blot
på tarmluften.
Jeg gik egentlig mere efter argumentationen om, at der er ikke nogen gavnlig
effekt, fordi der ikke er nogen effekt - og derfor skal man passe på en
mulig negativ effekt.

Mon den samlede effekt af disse magneter er større end en tur i en scanner
eller effekten af langt kraftigere magneter i en højttaler - altså jeg ved
det ikke, jeg undrer mig bare over den skråsikre afvisning af effekt
samtidig med at der advares om mulige følger.

Fra : Morten Guldager

Dato : 02-11-05 18:41

2005-11-02 Leo wrote

> Mon den samlede effekt af disse magneter er større end en tur i en scanner
> eller effekten af langt kraftigere magneter i en højttaler

Måske jeg lige skal beskrive magneterne kort.
De er cirka 10mm i diameter, og vel 1-2 mm tykke.
De er ikke vildt kraftige, men heller ikke "slatne". Der skal ikke
bruges værktøj til at skille dem hvis de klistrer sammen.

Nå ja, tøsen synes vist efterhånden at de er noget pjat. Men det var
sejt at kunne klistre papirklips på kinderne...

/Morten

Fra : Nikolaj W.

Dato : 02-11-05 14:59

> [...]
> der
> naturligvis grund til at udvise forsigtighed.

Som Leo argumenter for, hvis _kan_ være en effekt, kan man ikke bare sige
den er negative, den _kan_ være negativ, men den _kan_ også være positiv og
så må man tage argumenter for og imod op til revidering og vudere hvilke man
tror mest på. Men må sige at jeg tvivler på at det kan have en negativ
effekt, kan ikke rigtig se noget argument der skulle underbygge dette.

Fra : Leif Neland

Dato : 03-11-05 15:18

> [...]
> ved til gengæld at der findes millioner af andre former for
> urteekstrakt, der ikke hjælper på noget som helst.

Nu blander du da ting sammen.
Der er da mange urteekstrakter, der har en effekt.

Tror du ikke på mig, så skål i skarntydesaft

Leif

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 02-11-05 15:06

Leo wrote:

> Ikke at jeg på nogen måde skal forsvare magnetterapi - jeg aner intet om
> det, men jeg synes din argumentation er lidt ejendommelig.

Jeg synes den er temmeligt ligefrem.

> Man kan ikke samtidig afvise en evt. positiv effekt af magnetfelter som
> hokus-pokus - og så samtidig hævde en mulig skadelig effekt - så har man
> erkendt en effekt, og så må diskussionen starte derfra.

Jeg har ikke afvist at der _kan_ være en _effekt_ (positiv eller negativ).
Det jeg skriver er at jeg ikke tror de gør nogen gavn. Samtidig kan du ikke
afvise at de skulle gøre skade.

> Enten er der ingen effekt - og så er det principielt ligegyldigt om
> magneterne sidder der. Eller også er der en effekt - så må man diskutere,
> om den er positiv eller negativ.

Jeg har ikke skrevet at jeg afviser at der er en effekt.

Det jeg anvender er vel et "forsigtighedsprincip". Jeg har _ingen_ grund til
at tro at det gavner. Der er så to muligheder tilbage: De gør ingen
forskel, eller de skader. Hvorfor skulle jeg løbe en risiko, når det bedste
udfald er at de ikke gør skade?

Min vurdering er at det nok er pivligemeget, men da de ihvertfald ikke gør
nogen gavn, vil jeg ikke have mine børn til at rende rundt med sådan noget.

Det er da totalt lige ud af landevejen?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Who do you trust? Nobody? Good, let's put Nobody in charge then...

- The Register on TCPA/Palladium, 20021109

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-11-05 19:26

Den 02-11-05 13.42 skrev Leo følgende:

> Enten er der ingen effekt - og så er det principielt ligegyldigt om
> magneterne sidder der.

Bortset fra, at hun kan vokse op med troen på, at magneterne har
hjulpet. Så om 20 år står hun i et lille kælderlokale og sælger
helbredende krystaller.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : Leo

Dato : 03-11-05 08:20

> Bortset fra, at hun kan vokse op med troen på, at magneterne har
> hjulpet. Så om 20 år står hun i et lille kælderlokale og sælger
> helbredende krystaller.

Jo, og kan hun så have et udkomme ved det, så fint for mig. Verden vil
narres - og det bliver den.
Nu er der så den forskel, at man faktisk kan måle "noget" omkring en magnet,
men ikke omkring krystallerne - men det kan ike hidse mig op, at nogen
sælger sten. Der er også dem, der kaster runer for folk.
Og som sagt, mit indlæg gik ikke så meget på. om magneter havde helbredende
effekter eller ej, men mere på argumentationen.
Men vi er vist ved at være OT, så jeg vil foreslå EOD.

Fra : Thor Larholm

Dato : 02-11-05 14:22

> [...]

> kinder/kindben (sådan i fordybingen lige ved øret)
> for at rette lidt op på en muskelskævhed i ryggen.
> Nordpolerne skal vende ind imod hovedet.

Gør du grin med os? En massør vil fjerne en muskelskævhed med magneter istedet
for massage?

--
Thor Larholm

Fra : Morten Guldager

Dato : 02-11-05 18:37

2005-11-02 Thor Larholm wrote
> "Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> wrote in message

> Gør du grin med os? En massør vil fjerne en muskelskævhed med magneter istedet
> for massage?

Nej nejm slet ikke, han gjorde skam sit håndværk. Og det synes egentlig at
have været ganske virkningsfuldt. Ingen problemer her.

Da han var færdig med den del tilbød han magneterne som han mente skulle
være "gode".

Personligt tvivler jeg på at de har anden effekt end 100% placebo.
Men selv det kan jo som bekendt også være en gavnlig ting.

Det er naturligvis besværligt at skelne mellem eventuel magnet virkning
og den egentlige massages virkning.

/Morten

Fra : Thor Larholm

Dato : 03-11-05 16:50

> 2005-11-02 Thor Larholm wrote
>
> Nej nejm slet ikke, han gjorde skam sit håndværk. Og det synes egentlig at
> have været ganske virkningsfuldt. Ingen problemer her.

Fint nok, så har hun i det mindste fået sin massage.

> Da han var færdig med den del tilbød han magneterne som han mente skulle
> være "gode".

Som uddannet massør har han forstand på lindring af smerte og ubehag i kroppens
muskler gennem massage. Hvilke forudsætninger har han for at vide hvad et par
magneter på hovedet gør ved muskler på ryggen?

> Personligt tvivler jeg på at de har anden effekt end 100% placebo.
> Men selv det kan jo som bekendt også være en gavnlig ting.

Kan du så ikke bare få din datter til at gå med en amulet i lommen istedet for
magneter på hendes kindben? Det stakkels barn vil da blive drillet i skolen.

> Det er naturligvis besværligt at skelne mellem eventuel magnet virkning
> og den egentlige massages virkning.

Ud fra hvad du har beskrevet ville jeg personligt have store problemer med at
stole på massørens faglige kompetence. Jeg ville finde en anden massør der ikke
pådutter kunderne hans egen overtro.

Jeg har ingen problemer med hvis min læge tror på julemanden/Jesus/Islam, men
det er uprofessionelt at lade det påvirke ens lægegerning - det handler trods
alt om folks helbred.

--
Thor Larholm

Fra : Morten Guldager

Dato : 03-11-05 18:37

2005-11-03 Thor Larholm wrote
> [...]
> muskler gennem massage. Hvilke forudsætninger har han for at vide hvad et par
> magneter på hovedet gør ved muskler på ryggen?

Ingen anelse. Manden er dygtig til sit håndværk, og har muligvis også
styr på noget med magneter. Det ved jeg ikke.

> Kan du så ikke bare få din datter til at gå med en amulet i lommen istedet for
> magneter på hendes kindben? Det stakkels barn vil da blive drillet i skolen.

Ah, måske jeg har glemt at skrive at hun kun skal have magneterne påklistret
mens hun sover i sin seng.

/Morten

Fra : René Løweneck

Dato : 02-11-05 22:43

Hej Morten !

> [...]

> men fyren mente at det nu skulle være godt. Han tog
> sig end ikke betalt for at vi lånte magneterne i en

Jeg ville 110% give det en chance.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Vidal

Dato : 03-11-05 14:03

Morten Guldager wrote:

> [...]

> sig end ikke betalt for at vi lånte magneterne i en
> måneds tid.
>
> Fint nok, de gør nok ikke nogen skade, men jeg tvivler

Det lyder lidt kvaksalverisk, men ...

Prøv at se om det virker og rapporter her om en måned, så vi kan
blive
klogere.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Christian Iversen

Dato : 03-11-05 14:21

Vidal wrote:

> Det lyder lidt kvaksalverisk, men ...
>
> Prøv at se om det virker og rapporter her om en måned, så vi kan
> blive klogere.

Og husk at det skal være en dobbelt-blindtest.

--
| Christian Iversen | Arch-a-e-o-logy |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Morten Guldager

Dato : 03-11-05 18:40

2005-11-03 Vidal wrote

> Det lyder lidt kvaksalverisk, men ...
>
> Prøv at se om det virker og rapporter her om en måned, så vi kan
> blive klogere.

Det vil næppe være særlig brugbart. Jeg har kun en enkelt datter
med præcis denne lidelse som modtager præcis denne behandling.
Så jeg mangler en kontrolgruppe der kan få påklisteret skjorteknapper
på sine kinder.

Der er ingen tvivl om at massagen virker på tøsen.

Men hvis hun muterer til en gigantisk hesteskomagnet skal jeg nok
skrive det her....

/Morten

Fra : Tim Christensen

Dato : 03-11-05 18:35

Morten Guldager wrote:
> [...]
> sig end ikke betalt for at vi lånte magneterne i en
> måneds tid.
>
> Fint nok, de gør nok ikke nogen skade, men jeg tvivler

Der er seriøse videnskabelige undersøgelser (dobbleblinde osv.) der har
vist at magneter kan virke smertestillende (og andre der ikke har været
i stand til at påvise nogen virkning). Undersøgelsernes antal har dog
været begrænset og det statiske materiales omfang har ikke været særligt
imponerende - men det kan ihvertfald ikke udelukkes at der er en effekt
mht til smerter.

mvh

Tim

Fra : Pongo

Dato : 03-11-05 20:27

Tim Christensen wrote:
> [...]
> har dog været begrænset og det statiske materiales omfang har ikke
> været særligt imponerende - men det kan ihvertfald ikke udelukkes at

Lige netop smerter er jo også et subjektivt symptom. Placebo har vist
sig at have en vis effekt på netop smerter, og derfor er det nok også
det område de fleste alternative teknikker har succes med at lindre.
Man skulle efter signe kunne lære teknikker der blokkere ens egen
smerteopfattelse, så man kan gennemgå en mindre operation uden
bedøvelse. Jeg vil dog lade andre om at afprøve det.
/Klaus

Fra : Tim Christensen

Dato : 04-11-05 11:14

Pongo wrote:

> [...]
> smerteopfattelse, så man kan gennemgå en mindre operation uden
> bedøvelse. Jeg vil dog lade andre om at afprøve det.

Man tager jo højde for placeboeffekten når der benyttes dobbeltblinde
undersøgelser. Men da 20% af alle undersøgelser vil fejlagtigt vise en
effekt hvis man benytter sig af et signifikant niveau på 95% vil der
naturligvis være undersøgelser der viser en effekt. Efter en meget
hurtigt, ikke særlig grundig og meget uvidenskabelig søgning på google
scholar ser de ud til at det er omkring 25-35% af undersøgleserne der
viser at magneter har en positiv effekt udover placebo (derudover en del
hvor man når frem til at der skal laves yderlige undersøgelser for at nå
til konklusion og ca. 30-40% hvor man ikke mener at der er nogen
effekt). At der er flere end de 20% der viser en effekt kan sagtens
skyldes at det er nemt at opdage når falske magneter benyttes og
undersøgelserne derfor reelt ikke er dobbbeltblinde.

Jeg er på ingen måde overbevidst om at magneter har nogen effekt udover
placebo (mit umidelbare gæt er at det har de ikke), det jeg siger er at
med den nuværende viden kan det ikke udelukkes at magneter har en
positiv effekt.

Med hensyn til smerter, så var der et af "er det sandt" programmerne på
National Geographic der behandlede emnet. Der er ingen tvivl om at den
psykiske tilstand har en meget stor indflydelse på hvordan vi oplever
smerter.

Mvh

Tim