DIKU
Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-05 12:54

Jeg hører netop i Radioavisen at der blandt DIKUs studerende kun er 89
drenge og 3 piger. Og det leder frem til følgende spørgsmål:

1. 91 studerende i alt? Det er da vel forhåbentligt kun på 2. del. Da
jeg gik på DIKU var vi vel en 1200-1500 studenter, og på første år,
datalogi 0, var der en begrænsning på 450, som var det antal der kunne
være i Auditorium 1 på H C Ørsted Institutet. Noget der i øvrigt gav 25
parallelhold til øvelserne.

2. 3% piger, 97% drenge på datalogistudiet? Det kan måske godt minde
lidt om situationen da /jeg/ var student, men da kun på 2. del. Jeg vil
tro at der for 20 år siden på 1. del var en 20% piger.

Ganske simpelt: hvad er der sket på DIKU, siden jeg blev færdig? Jeg
afleverede mit speciale for snart 15 år siden.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-10-05 13:08

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Jeg hører netop i Radioavisen at der blandt DIKUs studerende kun er 89
> drenge og 3 piger. Og det leder frem til følgende spørgsmål:

Jeg er ret sikker på, de sagde at der var *optaget* 89 studerende i
år (altså nyindskrevne på 1. år).

> [...]
> datalogi 0, var der en begrænsning på 450, som var det antal der kunne
> være i Auditorium 1 på H C Ørsted Institutet. Noget der i øvrigt gav 25

Der er mange flere end 90 ialt; det er 90 på første år (minus dem, som
er faldet fra).

Da jeg startede i 1996, var der optaget omkring 200 på første år.

Dertil skal det siges, at der i disse statistikker typisk ikke tælles
folk med, som læser datalogi som bifag, idet de er indskrevet på deres
hovedfag.

> 2. 3% piger, 97% drenge på datalogistudiet? Det kan måske godt minde
> lidt om situationen da /jeg/ var student, men da kun på 2. del. Jeg vil
> tro at der for 20 år siden på 1. del var en 20% piger.

Jeg mener at kunne huske at omkring 2000 var antallet af piger (på
hele studiet) over 10%, men det tyder umiddelbart på at have ændret
sig...

Linux hackers are funny people: They count the time in patchlevels.
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-10-05 15:35

> Jeg hører netop i Radioavisen at der blandt DIKUs studerende kun er 89
> drenge og 3 piger. Og det leder frem til følgende spørgsmål:
>
> 1. 91 studerende i alt?

Nej, 92

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 31-10-05 19:07

Per Rønne wrote:
> Jeg hører netop i Radioavisen at der blandt DIKUs studerende kun er 89
> drenge og 3 piger. Og det leder frem til følgende spørgsmål:

Hvad handlede indslaget om?

> 2. 3% piger, 97% drenge på datalogistudiet? Det kan måske godt minde
> lidt om situationen da /jeg/ var student, men da kun på 2. del. Jeg vil
> tro at der for 20 år siden på 1. del var en 20% piger.

http://www.ku.dk/sa/optag/statistik/

Jeg begyndte på DIKU sidste år, som det kan ses af linket var der 163
optagne.
I år er der optaget 87. Begge dele er på første del.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-05 04:15

Jens Peter Rosenkvist <jensercube@ofir.dk> wrote:

> Hvad handlede indslaget om?

Som tidligere datalogistuderende bed jeg kun mærke i antallet og den
helt skæve kønsfordeling.

Radioavisen kan naturligvis genhøres på www.dr.dk.

Da mit indlæg blev sendt lidt efter 13:00 må det vel dreje sig om 13:00
radioavisen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-11-05 09:00

Scripsit Jens Peter Rosenkvist <jensercube@ofir.dk>

> Jeg begyndte på DIKU sidste år, som det kan ses af linket var der 163
> optagne.
> I år er der optaget 87. Begge dele er på første del.

Optaget faldt gevaldigt da man gav sig til at kræve matematik på
A-niveau som forudsætning. Ideen var at undgå de matematisk umodne
studerende som alligvel dropper ud undervejs. Min kilde i lærerkorpset
oplyser dog at det, mod forventning, er svært at se forskel.

--
Henning Makholm "And why should I talk slaves' and fools' talk? I
don't want him to live for ever, and I know that he's

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 01-11-05 17:28

Henning Makholm wrote:
> [...]
> studerende som alligvel dropper ud undervejs. Min kilde i lærerkorpset
> oplyser dog at det, mod forventning, er svært at se forskel.

Nu har de jo heller ikke haft de matematisk sværeste fag endnu. Blandt
dem jeg læser sammen med, synes jeg ofte dem der ikke har haft matematik
på A-niveau har det sværere end dem der har.

Men bliver da spændende at se dumpeprocenten i "Matematik og
beregninger". Sidste år var den jo ganske høj.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-05 19:25

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

> Scripsit Jens Peter Rosenkvist <jensercube@ofir.dk>

> Optaget faldt gevaldigt da man gav sig til at kræve matematik på
> A-niveau som forudsætning.

Efter hvad jeg har fået at vide af matematiklærere i gymnasieskolen,
ligger A-nivaeu i matematik i dag /under/ det gamle matematikniveau på
den matematisk-naturfaglige og matematisk-samfundsfaglige gren, dengang
vi stadig havde grengymnasiet. Og det var faktisk hvad der dengang
krævedes.

Og det kan heller ikke undre nogen, når man i dag kan se at
matematiklærerne i 1g starter med ting som:

ka + kb - kc = k(a + b - c)

- noget jeg i hvert fald havde i 6. klasse {boglig}.

Eksemplet kan man finde på tavlen efter matematikundervisning i 1g.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-11-05 14:53

Jens Peter Rosenkvist <jensercube@ofir.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Hvad handlede indslaget om?

Man snakkede om den mangel på folk med uddannelse indenfor
edb-branchen, som man spår vil blive rigtig slem indenfor de næste år.

Man fokuserede på det meget lille antal kvindelige studerende og
interviewede i den sammenhæng en kvindelig studerende fra 4. år for at
belyse at datalogi faktisk også kan læses af piger.

> http://www.ku.dk/sa/optag/statistik/
>
> Jeg begyndte på DIKU sidste år, som det kan ses af linket var der 163
> optagne.
> I år er der optaget 87. Begge dele er på første del.

"Optagne" studerende på 2. delen figurerer ikke på KU's
optagelsesstatistikker, da man her reelt ikke optages men blot
overflyttes fra 1. delen.

While Linux is larger than Emacs,
at least Linux has the excuse that it has to be.
--Linus Torvalds