Luft bil
Fra : aravn@hotmail.com

Dato : 31-10-05 11:35

hej
jeg er igang med at lave en luft bil i teknologi, på skolen så ville
jeg lige høre om der er nogle der ved hvordan man laver en turbine

hilsen anders

Fra : Tychsen

Dato : 31-10-05 12:05

Luft bil? Altså en bil lavet af luft...

Den lå lige til højrebenet... håber du får nogle gode svar...

Fra : glenn

Dato : 01-11-05 20:03

Tychsen wrote:
> Luft bil? Altså en bil lavet af luft...
>
> Den lå lige til højrebenet... håber du får nogle gode svar...

Hej Tychsen

Der er der mange mennesker, der ved hvad en luftbil er - læs f.eks.
om den her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Skycar

Kan ifølge designeren flyve ca. 10 km/liter benzin.

Desuden kommer den jo sikkert til at flyve i luftlinje mellem kilde og
destination - den følger nok ikke alle jordvejenes skilte og afstribning
- og der er ingen kryds eller bilkøer!, der skal standses ved.

Det påstås at den kan flyve på brint, benzin, (bio)sprit, træsprit - og
hvis motorene ombygges - så også på diesel.

Den flyver lige langt på 1 liter sprit eller benzin, da den vistnok er
optimeret til sprit (sprit kan komprimeres mere) til spritflyvning....

-

Nu mangler vi bare en vindmølle, som drysser brintpiller ud eller
drypper sprit ud.

-

Vi skal selvfølgelig ikke have hvor vores egen - det skal bare være
offentlig transport. Der skal der ikke bygges parkeringspladser til den
- de kan evt. følge jorden rundt hvor der nu er brug for dem.

Den er også perfekt til at evakuere mennesker da den kan bygges til at
lande på og lette fra vand eller land. Land kræver et frit område på 10
meter i diameter.

mvh/Glenn

Fra : KubikH

Dato : 31-10-05 15:01

<aravn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
hej
jeg er igang med at lave en luft bil i teknologi, på skolen så ville
jeg lige høre om der er nogle der ved hvordan man laver en turbine

hilsen anders

Hej Anders
Der findes en masse på nettet om det emne.
Der er prototyper der fungerer fornuftigt, og så en masse andet, der nærmest
er at beskrive som "interessant"
Smider for sjovs skyld et par tilfældige link:

http://www.moller.com/ Her kan man også se lidt om hvilke motorer han
anvender.
Den er "flyveklar" ..... næsten!

http://nano-catalog.com/aircar.html Disse link er interesante, han
vil anvende nanomotorer, og har en god opsummering af hvilke problemer der
er ved en luftbil.
http://discuss.foresight.org/~josh/aircar/

http://www.strongware.com/dragon/ HUSK at scrolle lidt ned ad siden ,
der er nogle gode skitser.

Vedrørende turbiner er de dyre i fremstilling og reservedele, og svære at
lyddæmpe.
Derfor er der ofte tale om at man prøver sig frem med f. eks wankelmotorer,
eller luftkølede totaktsmotorer koblet til en stor blæser (fan)

God fornøjelse med opgaven.

Niels.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 31-10-05 16:20

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> writes:

> Der er prototyper der fungerer fornuftigt, og så en masse andet, der nærmest
> er at beskrive som "interessant"

Og jeg som troede vi var i gang med denne igen:
http://www.theaircar.com/

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Tychsen

Dato : 01-11-05 21:37

Interessant, men noget farlig vil jeg mene. Hvad gør man, når der
ryger en måge ind i en turbine? Vil flyet så ikke styrte og skade en
masse mennesker? Og hvordan foretager man en nødopbremsning?

Fra : Michael Berg

Dato : 02-11-05 12:40

> Interessant, men noget farlig vil jeg mene. Hvad gør man, når der
> ryger en måge ind i en turbine? Vil flyet så ikke styrte og skade en
> masse mennesker?

Biler forulykker også pga. forhindringer på kørebanen (sten, huller,
glatføre osv). Der er en risiko ved alt. Iøvrigt vil jeg mene det er muligt
at konstruere en turbine med en gitteranordning der forhindrer større
objekter at passere ind i selve turbinen.

> Og hvordan foretager man en nødopbremsning?

En faldskærm? Et anker?

Seriøst dog, ligesom biler har en given bremselængde ved en given fart, så
vil dette fartøj have en tilsvarende bremselængde ved en given fart.
Forskellen er blot at længden er større (æh, længere), fordi man ikke kan
anvende friktionskræfter til at standse fartøjet. Til gengæld er du ikke
begrænset af en todimensional "kørebane" og har derfor flere
undvigemuligheder.

I praksis betyder vel blot at reglen med at holde afstand skal indskærpes i
højere grad for fremtidige "luftbilister".

Min umiddelbare bekymring ved konceptet er de uanede muligheder for at
indsmugle illegale varer og udsmugle eftersøgte personer. Terrorister skal
sikkert også finde anvendelse for de nye transportmuligheder.

/Michael

Fra : glenn

Dato : 03-11-05 16:34

Tychsen wrote:
> Interessant, men noget farlig vil jeg mene. Hvad gør man, når der
> ryger en måge ind i en turbine? Vil flyet så ikke styrte og skade en
> masse mennesker? Og hvordan foretager man en nødopbremsning?

Der springer 2 faldskærme ud; en i hver ende af skycaren.

mvh/Glenn

Fra : Tychsen

Dato : 05-11-05 17:24

Og man må så lande i soveværelset hos familien Jensen og dræbe 3
børn?

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 06-11-05 00:29

Tychsen wrote:
> Og man må så lande i soveværelset hos familien Jensen og dræbe 3
> børn?

Hej Tychsen

Almindelige biler er også involveret i ulykker. Ved at fjerne trafikken
fra jordoverfladen kan mennesker og dyr (vildt, padder, slanger...)
færdes betydeligt friere på jorden.

Statistisk set skades og omkommer der væsentligt færre mennesker i
flytrafikken end i biltrafikken per transporteret kilometer.

mvh/Glenn

Fra : Leif Neland

Dato : 06-11-05 14:35

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
>
> Statistisk set skades og omkommer der væsentligt færre mennesker i
> flytrafikken end i biltrafikken per transporteret kilometer.

Hvis al hjultransport skete i tog eller 300-personers busser, og al
luftransport i enmotorede sportsfly, ville tallene nok se væsentlig
anderledes ud.

Leif

Fra : Tychsen

Dato : 06-11-05 21:07

Leif: Nemlig... Flytrafikken som den er i dag, er ikke gearet til
enmandstransport. Og det tror jeg aldrig luftrummet bliver. Det er
simpelthen for svært at afgrænse kørevej og så videre.. og det er
for farligt at nødlande ved motorstop (fare for at lande på andre -
også slanger).

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 07-11-05 19:45

Tychsen wrote:
> [...]
> simpelthen for svært at afgrænse kørevej og så videre.. og det er
> for farligt at nødlande ved motorstop (fare for at lande på andre -

Hej Leif

Luftrummet er lettere at geare til store mængder skycar, end biltrafikken.

Det er der mange grunde til:
1) Vejnettet kan ikke håndtere bil myldretidstrafikken uden forsinkelse.
Det gælder i mange storbyer. Skycaren har 3D korridor-net tilrådighed i
op til ca. 10 km højde og har også brug for lette-korridor og
lande-korridor.

2) Der er ikke nok parkeringspladser. Det gælder også i mange storbyer.
Skycaren kan med fordel udgøre et globalt offentligt transportnet.

3) Det er lettere at automatisere lufttrafik end biltrafik, fordi det
faktisk er ret vanskeligt at navigere på veje - især i byområder. Der er
for mange forhindringer på landjorden. I luften er der kun fugle og hvis
radarsystemet ikke kan undgå fugl(ene) vil gitter som af
sikkerhedsmæssigt årsager er for nacelle indsugningen forhindre fugle og
mennesker i at komme i nærkontakt med de 4 propeller i nacellerne.

4) Lufttrafik behøver ikke snerydning og oplever ikke akvaplaning.
Skycar kan dog ikke klare orkanvejr og overisende vejr.

Flere argumenter er her:

Overview of Skycar
http://www.skyaid.org/Skycar/over1T.htm
Citat: "...
The satellite-based Global Positioning System with emergency
ground-based radio navigation will provide instant, accurate
navigation. An obstacle-avoidance radar looking forward and down can be
added for safety.
Comparison of Aircraft
The Skycar will be even safer when full electronic piloting is added.
When added, pilots will not be required to make split-second decisions
in difficult situations. The combination of electronic pilot backed up
by a ground controller will virtually eliminate errors made under
conditions of fatigue, drunkenness, poor visibility, or distraction.

In the highly unlikely event that several engines fail, two ballistic
parachutes on the airframe will prevent a fatal crash. The Skycar's
aerodynamic body provides a 9 to 1 glide slope for making an emergency
landing at an airport or open area with parachutes.

If a parachute landing is needed over water the Skycar will float,
enabling passengers to debark with life preservers. The proposed design
should be able to land and take off from water.

The Skycar will also be safer than an automobile because it is not
limited to a single dimension for maneuvering. It has no road edges,
guard rails or slippery roads to avoid, no dangerous traffic congestion,
and no mechanical failure or human error to contend with.

With the electronic pilot, the Skycar accident rate should be lower than
for other aircraft. The Skycar will react quickly, have more
maneuverability, will follow safe electronic flight rules, will have
radar observability for at least 5 miles ahead, and will have
communication with other vehicles as well as with the ground controller.
..."

Hartford Advocate: Highways in the Sky.
The age of a flying car in every garage [den skal ikke være i en garage
- den skal være påfarten!] may be dawning:
http://old.hartfordadvocate.com/articles/skycar.html

-

Der er selvfølgelig behov for et Skycar flyvning planlægningssystem. I
USA bliver der arbejdet på et, som kan anvendes til f.eks. et
Skycar-transportsystem.

-

Skycar har 8 motorer, hvoraf 2 kan gå istå i hver sin nacelle og det kan
den flyve videre med. Så den er ret sikker.

-

Muligt Skycar udstyr:

2003-12-22 New-generation Autonomous Helicopter To Create New Era Of
Human Safety:
http://www.sciencedaily.com/releases/2003/12/031219073554.htm
"... Dr Corke says, "The CSIRO Mantis overcomes many machine
intelligence and cost issues, which have prevented the development of
small, almost disposable unmanned air vehicles"... uses low-cost MEMS
(Micro-Electro-Mechanical Systems) sensors and is fabricated from
magnesium alloy and weighs only 75 g..."

Dec 17 , 2003 New-generation autonomous helicopter to create new era of
human safety:
http://www.csiro.au/index.asp?type=mediaRelease&id=Prhelicopter

2004-02-19 MiniSAR Offers Promise For Reconnaissance, Precision-Guided
Weapons:
http://www.sciencedaily.com/releases/2004/02/040219081222.htm

September 10, 2003, Motorola on Wednesday launched a miniature Global
Positioning System product capable of supporting autonomous as well as
assisted-GPS operation:
http://www.iphones.ws/gensym-14.html

11. sep. 2003, GPS-modul på størrelse med en 25-øre.
Motorola har udviklet et GPS-modul, der måler 12 x 17 millimeter. Det
kan indbygges i mobiltelefoner og lommecomputere.
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4604

mvh/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 08-11-05 08:19

Tychsen wrote:

> [...]
> simpelthen for svært at afgrænse kørevej og så videre.. og det er
> for farligt at nødlande ved motorstop (fare for at lande på andre -

Hej Leif

Her er flere og uddybende argumenter:

http://www.skyaid.org/Skycar/over2.htm
Citat: "...
The Skycar has more operational flexibility than other small aircraft -
it is designed to be used for all lengths of trips, from the short
commute in a congested city to the several thousand mile cross-country
trip requiring hops of up to 900 miles between fuel stops.

The Skycar operates under adverse conditions - its compact shape makes
it flyable at night, in fog, in most storms, high winds, microbursts,
and conditions other light aircraft cannot handle - however, tornadoes,
thunderstorms, severe icing, and hurricanes will need to be avoided.

*Is quiet*
The Skycar's fans inside ducts (nacelles) utilize Moller's patented
muffler technology - the Skycar is expected to be as quiet as a delivery
truck on takeoff and landing - 70 decibels at 50 feet.

With quick, vertical takeoff and landing, Skycar noise will be heard on
the ground for only 10 seconds or less - the Skycar doesn't require
long, noisy flight at low altitudes to take off and land as do other
aircraft, so it can be used in or near residential areas.

*Has low pollution and can use alternative fuels*
Engines used in Skycars have met the demanding Ultra-Low Emissions
Standard of California State without needing any catalytic add-ons.
A superior transportation option
Why there will be only minimal private ownership of Skycars
Requires no parking at destination
Supports ride-sharing for commuting and regional travel
..."

http://www.skyaid.org/Skycar/over3.htm
Citat: "...
Relieves ground traffic congestion
Average Speed of Autos in Congested Cities (1995)
City MPH
Tokyo 12 [ca. 24 km/t ca. cyklehastighed]
LA (yr. 2000) 15 [ca. 30 km/t]
The physical limits of ground transportation have been or soon will be
reached in many large cities, such as Los Angeles and Tokyo - there is
no more space for highways, parking lots, rails, etc. - auto speed in
urban areas in the US peaked in 1970.
The Skycar, traveling directly from origin to destination (except for
detours around restricted areas such as airports) can relieve
suburb-to-suburb transportation problems as well as suburb-to-city ones,
without having to build new roads or rail.
Also relieves airport congestion

Air transportation is increasingly being limited by the growing
congestion at airports - this situation is even beginning to impact
aircraft manufacturers - Boeing, for example, sees sales being
constrained by this in the near future.
Is inexpensive to use
$0.92 1 passenger in piloted M400 Air Limousine
$0.31 3 passengers in piloted M400
$0.17 4 passengers in electronically piloted M400
$0.12 1 passenger in electronically piloted M100
The 4-passenger M400 Skycar has excellent fuel economy for trips longer
than 300 miles - in excess of 60 passenger miles per gallon, consuming
about 1/10 gallon of fuel to get to the altitude needed for a short trip.
..."

mvh/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 08-11-05 08:23

Tychsen wrote:

> [...]
> simpelthen for svært at afgrænse kørevej og så videre.. og det er
> for farligt at nødlande ved motorstop (fare for at lande på andre -

Hej Leif

Bilfolket får også gavn af en offentlig Skycar flåde:

Det bliver igen attraktivt at køre bil - vejene er jo næsten tomme...
parkeringsafgiften bliver afskaffet - der er jo masser af tomme
parkeringspladser.

mvh/Glenn