Rengøring/polering af smykker
Fra : Jacob Jensen

Dato : 31-10-05 10:36

Hej gruppe

Forleden snakkede jeg med min kæreste om de produkter folk bruger til at
rense/polere deres smykker. Bør man rende ud og købe et af de "rigtige"
produkter til rensning/polering af smykker, eller kan det gøres på en
billigere måde? Smykkerne må ikke blive beskadiget. Jeg tænker på om et
eller andet alm. husholdningsprodukt eksempelvis er ligeså godt, og om de
produkter der kan købes overhovedet er virksomme?

Jacob

Fra : Gainsbourg

Dato : 31-10-05 16:08

Kan du ikke specificere hvilken type smykker der er tale om og hvad du mener
med rensning? For de fleste smykkers vedkommende, er lidt sæbevand og en ren
fnugfri klud rigeligt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jacob Jensen

Dato : 31-10-05 17:40

> Kan du ikke specificere hvilken type smykker der er tale om og hvad du
> mener med rensning? For de fleste smykkers vedkommende, er lidt sæbevand
> og en ren fnugfri klud rigeligt.

Nu er jeg ikke den store smykkeekspert. Hvad mener du med "type". Lad os
sige det drejer sig om alm. guld- og sølvsmykker. Øreringe, kæder osv.

Jeg skrev rensning/polering fordi jeg faktisk ikke har ret meget forstand på
det. Polerer man eksempelvis ikke sølv ind imellem fordi det irer til eller
sådan noget? Med "rensning" mente jeg fjernelse af almen støv og snavs som
er kommet og har sat sig inde imellem alle mulige små dimser gennem årene.

Jacob

Fra : -= JF =- priv

Dato : 31-10-05 18:59

"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Med "rensning" mente jeg fjernelse af almen støv og snavs som er kommet og
> har sat sig inde imellem alle mulige små dimser gennem årene.

Læg smykkerne i en kop eller et glas, dæk dem med ufortindet opvaskemiddel
og lad dem ligge nogle timer.
Skyl dem, og fjern evt. hårdnakkede pletter med en tandbørste... Guldet
bli'r som nyt.

Mvh John

Fra : The MANN

Dato : 31-10-05 20:55

> [...]
> eller andet alm. husholdningsprodukt eksempelvis er ligeså godt, og om de
> produkter der kan købes overhovedet er virksomme?

Jeg bruger såmænd tandpasta , det sliber ganske let !!

The MANN

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-11-05 11:34

> Jeg bruger såmænd tandpasta , det sliber ganske let !!

Det er i hvert fald helt sikkert en dårlig ide hvis du vil passe på dit
smykke. Næsten alle smykker har en rhodinering yderst som gør at overfladen
fremstår mere skinnende og blank. Fx. er hvidguldssmykker ofte lavet af
almindeligt guld, med en hvidguldsrhodinering uden på. Ved at slibe på
smykket ødelægger du faktisk overfladen. Også smykkestenene vil have dårligt
af at blive slebet.

Et smykke der har været slebet og hvor evt. smykkesten har fået små
ansatser, eller hvor facetterne er rundede af slid eller forkert behandling
eller hvor stenen måske endda er slået i stykker, er stort set værdiløse og
indbringer kun sølv eller guldprisen.

Modsat hvad mange tror, så er diamanter ikke usårlige og får de et forkert
stød kan man sagtens risikere at slå en flis af stenen - eller hvis man er
rigtig uheldig, at slå en revne i stenen. Derfor bør man gå efter en
ringfatning hvor stenen ikke sidder helt udsat til alle sider, hvis man skal
gå med ringen hver dag og vil passe på stenen.

Korrekt rengøring af smykker afhænger helt af materiale på metal og
decoration. Sølv smykker i 925 sterling eller 830 sølv, kan pudses med
"smykkevat" - et kunstvat der er inprægneret med et opløsningsmiddel der kan
fjerne anløbne skjolder. Ellers er vand og sæbe nok. Guldsmykker kan vaskes
i vand og sæbe og poleres med en fnugfri klud. Guld eller sølvdoublé smykker
skal rengøres meget varsomt, da man ellers risikerer at slide doublé'en af.

Smykkesten må ikke udsættes for stød og slag og ringe med store (kostbare)
sten på, bør man tage af, hvis man skal udføre husarbejde. Smykkesten kan
renses med en vatpind og lidt vinduespuds.

Alle ægte perler bør kun aftørres varsomt med en ren klud dyppet i en mild
sæbeopløsning og vredet hårdt op, så den næsten er tør. Perler må ikke
udsættes for vand, opløsningsmidler, parfume, sæbe m.m. Og skal aftørres som
nævnt efter kontakt med huden. Ægte perler er ekstremt sarte og mister deres
lustre permanent hvis de behandles forkert. Kunstperler er til gengæld ret
hårdføre.

Hvis man er i tvivl om hvordan man skal rengøre et smykke, bør man forhøre
sig i forretningen hvor smykket er købt eller i en forretning med antikke
smykker, hvis smykket er gammelt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Max

Dato : 31-10-05 21:44

Hej Jacob

> eller andet alm. husholdningsprodukt eksempelvis er ligeså godt, og om de
> produkter der kan købes overhovedet er virksomme?

Sølvsmykker bliver flotte hvis man laver en fordybning med staniol
og putter kogende vand og soda i hullet sammen med smykkerne,
metoden er super til kæder.

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-11-05 11:36

> Sølvsmykker bliver flotte hvis man laver en fordybning med staniol
> og putter kogende vand og soda i hullet sammen med smykkerne,
> metoden er super til kæder.

Det er en fin metode til fx. kæder, den må bare ikke bruges til noget der er
sten eller perler på, eller hvor en mørk oxydering er en del af smykkets
dekoration - eller hvor smykket kun er sølvdoublé og ikke massivt sølv

Med venlig hilsen
Gainsbourg