Ayatollah Ali Khamenei
Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 30-10-05 22:04

Irans øverste leder Ali Khameney støtter præsident Ahmedinejads
trusler om at udslette staten Israel!

Ikke særlig behageligt at tænke på. Manden er en af de mest
fanatiske modstandere af den reformkurs i moderat retning der
påstås at have været fulgt i nogle år - men som vel må siges at
have lidt nederlag.

Kilde: DR Nyheder

--
Mogens Michaelsen
Dansk weblog: http://mogmich2.blogspot.com/

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-10-05 00:29

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> fanatiske modstandere af den reformkurs i moderat retning der
> påstås at have været fulgt i nogle år - men som vel må siges at

Men præsidenten er også en hyggelig fætter, han ville gerne henrette et par
stykker på Teherans børs, for at få dem til at undlade at sælge deres
iranske aktier, efter at han selv havde truet med at ville lukke børsen for
Allahs skyld:

Iran Focus

Tehran, Oct. 30 - Iran’s hard-line President Mahmoud Ahmadinejad told
the latest cabinet meeting in the Iranian capital that "if we were
permitted to hang two or three persons, the problems with the stock
exchange would be solved for ever", according to a Tehran-based
newspaper.

Ahmadinejad was addressing a cabinet meeting held to discuss the
rapidly deteriorating situation at the Tehran Stock Exchange, the
daily Ruznet reported on Sunday.

Ministers and experts disagreed with all the different views and
proposals raised at the meeting, which came to an end without any
concrete results. Tempers flew high and participants shouted at each
other during the discussion, according to the daily. Frustrated with
the inability of his economic advisers and experts to come up with any
solution, Ahmadinejad told them that the only way out of the current
stock exchange and financial market problems was to "frighten"
speculators by hanging two or three of them.

Iran’s ultra-Islamist President first sent jitters through the
country’s markets when he said on the eve of the presidential
elections in June that "stock exchange activities are a kind of
gambling and we are against them". Gambling is banned in Islam.

Nervous investors have been transferring their capital to other
countries, and Dubai has benefited palpably from the flight of capital
from Iran. The Tehran Stock Exchange has lost 20 percent of its value
in the past four months.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-10-05 03:42

Knud Larsen wrote:
> [...]
> permitted to hang two or three persons, the problems with the stock
> exchange would be solved for ever", according to a Tehran-based

Hold-da-op!

Nok har man i Verdenshistorien set mange sindssyge diktatorer, men
Ahmadinejad må VIRKELIG kunne siges at være bogstaveligt talt
splitterravende psykotisk bindegal!

Han får jo nærmest massemorderen Osama Bin Laden til at ligne en anden
"hyggelig legeonkel" til sammenligning, bare han åbner munden?

> [...]
> countries, and Dubai has benefited palpably from the flight of capital
> from Iran. The Tehran Stock Exchange has lost 20 percent of its value

Jeg kan så kun fryde mig over at han dermed er godt på vej til at
ruinere sit eget land økonomisk. Så kan man da i det mindste håbe at der
kommer en "anden iransk revolution" nedefra imod dette syge præstestyre,
han er talsmand for...

Dermed er det egentlig også noget af et tvivlsspørgsmål, man fra vestlig
side sidder tilbage med: Bør man seriøst overveje at foranstalte hans
snarlige død på grund af de åbenlyse trusler imod Israel, eller skal man
tværtimod snarere lade manden te sig som en havkat i et hyttefad, når
han uafviseligt synes at skabe sådan ca. ALLE tænkeligt mulige politiske
og diplomatiske problemer for sig selv og for præstestyret
internationalt? For det må vel snart eksplodere direkte tilbage i hans
eget fjæs at han er så langt ude på overdrevet?

Hmmmmm, dèn er svær....

Men indtil videre kan der ikke være den mindste tvivl om at nogen vist
hellere i en afsindig fart må tage "legetøjet" (a-våbnene) fra iranerne,
da et atomangreb på Israel nok er den største trussel imod
Verdensfreden, jeg sådan lige p.t. kan tænke mig...

Anders Peter Johnsen

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 31-10-05 04:42

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> da et atomangreb på Israel nok er den største trussel imod
> Verdensfreden, jeg sådan lige p.t. kan tænke mig...

Nu forholder det sig sådan, at Iran ikke HAR atomvåben - de kan
ihvertfald ikke producere dem selv. Vurderingerne af hvornår de
kan det, går fra 5-15 år.

Men når man lægger det hele sammen, så er det tydeligvis vigtigt
for verdensfreden at forhindre dem i at få rådighed over WMD.

I den forbindelse kan det vel være godt nok, hvis styret selv
medvirker til kapitalflugt fra landet, som du også skriver.
At de gør det ud fra fanatisk-religiøse motiver, viser også at
styret ikke altid handler ud fra det de fleste opfatter som
rationelt - hvilket det er vigtigt at være opmærksom på. Alt for
mange indså alt for sent, at det samme gjaldt for Hitlertyskland
i sin tid (måske nok lidt overdrevet).

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-10-05 06:06

Mogens Michaelsen wrote:

> Nu forholder det sig sådan, at Iran ikke HAR atomvåben - de kan
> ihvertfald ikke producere dem selv. Vurderingerne af hvornår de
> kan det, går fra 5-15 år.

Ud fra hans retorik at dømme - som muligvis kan være en værre gang
"Saddam-style bluff" - så HAR iranerne vist allerede a-våben...

Ellers ville de vel næppe lægge sig så hårdt ud med alt og alle, som
netop prøver at forhindre dem i det?

> [...]
> rationelt - hvilket det er vigtigt at være opmærksom på. Alt for
> mange indså alt for sent, at det samme gjaldt for Hitlertyskland

Jeg tænkte nøjagtigt det samme, men ville ikke umiddelbart risikere en
"godwin"-stempling...

(Du kender vel den berømte "Godwin's Law"?)

Anders Peter Johnsen

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 31-10-05 07:43

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> "godwin"-stempling...
>
> (Du kender vel den berømte "Godwin's Law"?)

Jeg plejer faktisk aldrig at sammenligne med Hitlertyskland i
mine indlæg. Man skal ikke råbe "ulven kommer..." for tit.

At jeg gør det i dette tilfælde bygger *kun* på 3 forhold:

1) Iran har et autoritært styre (intet reelt demokrati)

2)De øverste ledere er mere eller mindre irrationelle fanatikere

3) Hvis magthaverne i Iran gør som de har sagt, altså udraderer
staten Israel, så vil det højst sandsynligt betyde verdenskrig.

Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 31-10-05 09:31

Svar:

1) Enig.

2) Det et ikke noget nemt spørgsmål at vurdere. Så vidt jeg kan se,
er Irans ledere rationelle nok og er i høj grad bevidste om, hvad der
skal til, for at de kan bevare magten. En virkelig liberalisering med
ophævelse af forskellige religiøse forordninger og krav ville meget
hurtigt føre til, at præstestyret ville blive fejet af banen. Derfor
er det klogt nok af Ahmadinejad at give den som religiøs "supermand".

3) Enig. Og det bliver det til.

Steen Hjortsø

Fra : Joakim Von And

Dato : 31-10-05 11:15

<contra@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Der var den igen. Det der med den rationelle pragmatiske adfærd. Hvis du har
ret i denne antagelse forudsætter det vel at Iran har fuld sikkerhed for at
truslen om Israels totale udslettelse ikke tages for pålydende i Israel? For
ærlig talt jeg har svært ved at se det rationelle i at true en anden nation
med udslettelse, velvidende at denne højst sandsynligt er i besiddelse af et
atomvåben-arsenal, der kan lægge Iran øde op til flere gange.

[...]

Det har du til gengæld ret i.

3) Enig. Og det bliver det til.

En tredie verdenskrig vil det aldrig føre til. Hverken Kina, Rusland eller
de arabiske lande ville turde at udfordre USA.

Fra : Croc®

Dato : 31-10-05 13:56

On Mon, 31 Oct 2005 11:15:12 +0100, "Joakim Von And"
<ncm_ab@hotmail.com> wrote:

>En tredie verdenskrig vil det aldrig føre til. Hverken Kina, Rusland eller
>de arabiske lande ville turde at udfordre USA.

Vil du virkelig påstå at alle disse lande har det slet skjulte mål at
udradere Israel? Tag dig sammen min gode And.

Regards Croc®

Fra : Joakim Von And

Dato : 31-10-05 17:13

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Vil du virkelig påstå at alle disse lande har det slet skjulte mål at
> udradere Israel? Tag dig sammen min gode And.

Utroligt.

3) Enig. Og det bliver det til (verdenskrig), svarede den gode mand.

og så overser jeg at præmis er en iransk udradering af Israel.

Ak ja så galt kan det altså gå ind imellem

Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 31-10-05 17:36

Jeg har nok udtrykt mig lidt for lapidarisk.

Jeg er ikke i en position, hvor jeg kan forudsige, at det er Iran, der
forsøger sig med et nukleart angreb mod Israel.
Derimod mener jeg, og NSA officials, at en 3. verdenskrig godt kan
være umiddelbart på trapperne.

Irans udspil ser man (og jeg) som nogle forpostfægtninger.

Det ville ikke være Mellemøsten, hvis det hele ikke var en smule
indviklet.

Selv om visse trends er klare og tydelige nok, bl.a. at vi ikke kan
forvente at undgå atomkrig, når vi ikke længere har en stringent MAD
logik som i den gode, gamle kolde krig men i stedet for et
allerhelvedes mellemøstligt rod.

Steen Hjortsø

Fra : Joakim Von And

Dato : 31-10-05 17:50

Det ville ikke være Mellemøsten, hvis det hele ikke var en smule
indviklet.

Og mere præcist kan det ganske enkelt ikke siges