|
| Sejlerundervisning via Internettet Fra : Bjorn |
Dato : 01-11-05 17:12 |
|
For den, der gerne vil tage et duelighedsbevis eller kystskipperbevis,
men som ikke har tid til at følge den ofte ret langvarige undervisning i
klubberne, er der ikke mange muligheder. Der findes ganske vist nogle
kommercielle sejlerskoler, der tilbyder kortvarige og intensive kurser.
Men disse kurser er i reglen ekstremt dyre. Det er i grunden
besynderligt, at ingen af danske sejlerorganisationer, fx Dansk
Sejlunion, har udnyttet internettets muligheder for at lave gode og
billige undervisninger.
Det svenske Folkuniversitetet i Helsingborg har igennem nogen tid udbudt
flere internetkurser, nemlig Förarintyg, Kustskepparintyg og VHF, som
også kan følges af danskere. Kurserne findes i flere versioner, hvoraf
nogle er helt gratis. Men vil man have mulighed for at få rettet opgaver
og stille evt. spørgsmål, så koster kurserne fra 350-450 svenske kr.
Desuden har Folkuniversitetet også jævnligt intensive kurser, som man
udmærket kan følge, hvis man bor i den østlige del af Danmark.
Ud over selve kurserne må kursisterne selv købe for ca. 300,- kr.
kursusmaterialer. Og dertil kom så en prøveafgift på 200,- svenske
kroner til Nämnden för Båtlivsutbildnings, NFB, for den afsluttende
prøve og udstedelse af bevis. Alt i alt kan man altså erhverve svenske
svenske duelighedsbeviser for fra 400 til 700 danske kr.
Kurserne er naturligvis på svensk og indrettet efter svenske forhold,
men sproget volder nu ikke de store problemer og det meste af indholdet
er jo internationalt, så det er et udmærket kursus også for danske.
Jeg har selv i foråret fulgt kursuset til Förarintyg, som er den
grundlæggende sejleruddannelse i Sverige. Den officielle prøve blev
afholdt i Folkeuniversitets lokaler i Helsingborg. Jeg kan bestemt
anbefale dette kursus til alle, der gerne vil have en grundlæggende
uddannelse i sejlads. Dette er et godt og billigt alternativ til de
danske uddannelsestilbud. Siden har jeg suppleret Förarintyget med det
ligeledes svenske Kanalintyg, der har officiel gyldighed i modsætning
til det kanalskipperbevis, der kan udstedes i Danmark.
Du kan finde flere informationer om internetkurserne eller tilmelde dig
følgende adresse: http://www.folkuniversitetet.se/helsingborg
Navigationsuddannelserne findes under et menupunktet "Nautica". Og under
Nautica finder man så et nyt menupunkt, der hedder
"Internet/distanskurser".
Preben Bjørn Madsen
| |
HKN (01-11-2005)
| Kommentar Fra : HKN |
Dato : 01-11-05 17:26 |
|
> Du kan finde flere informationer om internetkurserne eller tilmelde dig
> følgende adresse: http://www.folkuniversitetet.se/helsingborg
> Navigationsuddannelserne findes under et menupunktet "Nautica". Og under
> Nautica finder man så et nyt menupunkt, der hedder
> "Internet/distanskurser".
Det er altid positivt når nogen udfordrer det etablerede "væsen" i den
gode
sags tjeneste.
Om det så kan svare sig at spare et mindre beløb (der kommer jo en
broafgift
oveni hver gang man skal til prøve), det må være op til den enkelte at
vurdere.
Jeg mener at have set en dansk udbyder af duelighedsprøven, som et
internetbaseret studie?
-Henrik
----------------------------------------
I am using the free version of SPAMfighter for private users.
It has removed 57 spam emails to date.
Paying users do not have this message in their emails.
Try www.SPAMfighter.com for free now!
| |
Bjorn (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Bjorn |
Dato : 06-11-05 13:52 |
|
"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote in
news:4367972b$0$128$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>> Du kan finde flere informationer om internetkurserne eller tilmelde
>> dig følgende adresse: http://www.folkuniversitetet.se/helsingborg
>> Navigationsuddannelserne findes under et menupunktet "Nautica". Og
>> under Nautica finder man så et nyt menupunkt, der hedder
>> "Internet/distanskurser".
>
> Det er altid positivt når nogen udfordrer det etablerede "væsen" i den
> gode sags tjeneste.
>
> Om det så kan svare sig at spare et mindre beløb (der kommer jo en
> broafgift
> oveni hver gang man skal til prøve), det må være op til den enkelte at
> vurdere.
Nu skal man jo kun til prøve en gang på hvert kursus, så broafgiften er
jo overkommelig. Og hvis man virkelig vil spare, så er der jo tog til
Helsingør og færge over til Helsingborg.
> Jeg mener at have set en dansk udbyder af duelighedsprøven, som et
> internetbaseret studie?
Ja, der findes nogle få danske internetkurser, men de er meget dyrere
end de tilsvarende svenske.
Mvh
Bjørn
| |
Bjarke Christensen (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 06-11-05 16:18 |
|
dk.fritid.SEJLADS....
Man kan vel sejle derover, hvis man virkelige skal spare så meget ...
/Bjarke
"Bjorn" <NoSpampbm@email.dk> wrote in message
news:Xns97068D1CBFDB2k1u2y3a4@212.242.40.170...
> "HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote in
> news:4367972b$0$128$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
snip
>
> Nu skal man jo kun til prøve en gang på hvert kursus, så broafgiften er
> jo overkommelig. Og hvis man virkelig vil spare, så er der jo tog til
> Helsingør og færge over til Helsingborg.
>
snip
| |
SBC (01-11-2005)
| Kommentar Fra : SBC |
Dato : 01-11-05 18:23 |
|
"Bjorn" <NoSpampbm@email.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9701AEFB3ACE3k1u2y3a4@212.242.40.162...
> For den, der gerne vil tage et duelighedsbevis eller kystskipperbevis,
> men som ikke har tid til at følge den ofte ret langvarige undervisning i
> klubberne, er der ikke mange muligheder. Der findes ganske vist nogle
> kommercielle sejlerskoler, der tilbyder kortvarige og intensive kurser.
> Men disse kurser er i reglen ekstremt dyre. Det er i grunden
> besynderligt, at ingen af danske sejlerorganisationer, fx Dansk
> Sejlunion, har udnyttet internettets muligheder for at lave gode og
> billige undervisninger.
>
> Det svenske Folkuniversitetet i Helsingborg har igennem nogen tid udbudt
> flere internetkurser, nemlig Förarintyg, Kustskepparintyg og VHF, som
> også kan følges af danskere. Kurserne findes i flere versioner, hvoraf
> nogle er helt gratis. Men vil man have mulighed for at få rettet opgaver
> og stille evt. spørgsmål, så koster kurserne fra 350-450 svenske kr.
> Desuden har Folkuniversitetet også jævnligt intensive kurser, som man
> udmærket kan følge, hvis man bor i den østlige del af Danmark.
>
> Ud over selve kurserne må kursisterne selv købe for ca. 300,- kr.
> kursusmaterialer. Og dertil kom så en prøveafgift på 200,- svenske
> kroner til Nämnden för Båtlivsutbildnings, NFB, for den afsluttende
> prøve og udstedelse af bevis. Alt i alt kan man altså erhverve svenske
> svenske duelighedsbeviser for fra 400 til 700 danske kr.
>
> Kurserne er naturligvis på svensk og indrettet efter svenske forhold,
> men sproget volder nu ikke de store problemer og det meste af indholdet
> er jo internationalt, så det er et udmærket kursus også for danske.
>
> Jeg har selv i foråret fulgt kursuset til Förarintyg, som er den
> grundlæggende sejleruddannelse i Sverige. Den officielle prøve blev
> afholdt i Folkeuniversitets lokaler i Helsingborg. Jeg kan bestemt
> anbefale dette kursus til alle, der gerne vil have en grundlæggende
> uddannelse i sejlads. Dette er et godt og billigt alternativ til de
> danske uddannelsestilbud. Siden har jeg suppleret Förarintyget med det
> ligeledes svenske Kanalintyg, der har officiel gyldighed i modsætning
> til det kanalskipperbevis, der kan udstedes i Danmark.
>
> Du kan finde flere informationer om internetkurserne eller tilmelde dig
> følgende adresse: http://www.folkuniversitetet.se/helsingborg
> Navigationsuddannelserne findes under et menupunktet "Nautica". Og under
> Nautica finder man så et nyt menupunkt, der hedder
> "Internet/distanskurser".
>
> Preben Bjørn Madsen
Jeg fandt denne http://www.duelighed.dk/
VH
SBC
| |
Bjorn (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Bjorn |
Dato : 06-11-05 13:54 |
|
"SBC" <ikkeoplyst@email.REMOVE.com> wrote in news:4367a490$0$47074
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
> Jeg fandt denne http://www.duelighed.dk/
Ja vist - men prøv så at sammenligne prisen.
Mvh.
Bjørn
| |
jesper (16-11-2005)
| Kommentar Fra : jesper |
Dato : 16-11-05 21:48 |
|
SBC Skriver
Kanalintyg, der har officiel gyldighed i modsætning
> til det kanalskipperbevis, der kan udstedes i Danmark
Vil det sige at det CEVNI bevis jeg P.T er ved at tage igennem Dansk
Sejlunion er ubrugeligt ?
"SBC" <ikkeoplyst@email.REMOVE.com> skrev i en meddelelse
news:4367a490$0$47074$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Bjorn" <NoSpampbm@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns9701AEFB3ACE3k1u2y3a4@212.242.40.162...
>> For den, der gerne vil tage et duelighedsbevis eller kystskipperbevis,
>> men som ikke har tid til at følge den ofte ret langvarige undervisning i
>> klubberne, er der ikke mange muligheder. Der findes ganske vist nogle
>> kommercielle sejlerskoler, der tilbyder kortvarige og intensive kurser.
>> Men disse kurser er i reglen ekstremt dyre. Det er i grunden
>> besynderligt, at ingen af danske sejlerorganisationer, fx Dansk
>> Sejlunion, har udnyttet internettets muligheder for at lave gode og
>> billige undervisninger.
>>
>> Det svenske Folkuniversitetet i Helsingborg har igennem nogen tid udbudt
>> flere internetkurser, nemlig Förarintyg, Kustskepparintyg og VHF, som
>> også kan følges af danskere. Kurserne findes i flere versioner, hvoraf
>> nogle er helt gratis. Men vil man have mulighed for at få rettet opgaver
>> og stille evt. spørgsmål, så koster kurserne fra 350-450 svenske kr.
>> Desuden har Folkuniversitetet også jævnligt intensive kurser, som man
>> udmærket kan følge, hvis man bor i den østlige del af Danmark.
>>
>> Ud over selve kurserne må kursisterne selv købe for ca. 300,- kr.
>> kursusmaterialer. Og dertil kom så en prøveafgift på 200,- svenske
>> kroner til Nämnden för Båtlivsutbildnings, NFB, for den afsluttende
>> prøve og udstedelse af bevis. Alt i alt kan man altså erhverve svenske
>> svenske duelighedsbeviser for fra 400 til 700 danske kr.
>>
>> Kurserne er naturligvis på svensk og indrettet efter svenske forhold,
>> men sproget volder nu ikke de store problemer og det meste af indholdet
>> er jo internationalt, så det er et udmærket kursus også for danske.
>>
>> Jeg har selv i foråret fulgt kursuset til Förarintyg, som er den
>> grundlæggende sejleruddannelse i Sverige. Den officielle prøve blev
>> afholdt i Folkeuniversitets lokaler i Helsingborg. Jeg kan bestemt
>> anbefale dette kursus til alle, der gerne vil have en grundlæggende
>> uddannelse i sejlads. Dette er et godt og billigt alternativ til de
>> danske uddannelsestilbud. Siden har jeg suppleret Förarintyget med det
>> ligeledes svenske Kanalintyg, der har officiel gyldighed i modsætning
>> til det kanalskipperbevis, der kan udstedes i Danmark.
>>
>> Du kan finde flere informationer om internetkurserne eller tilmelde dig
>> følgende adresse: http://www.folkuniversitetet.se/helsingborg
>> Navigationsuddannelserne findes under et menupunktet "Nautica". Og under
>> Nautica finder man så et nyt menupunkt, der hedder
>> "Internet/distanskurser".
>>
>> Preben Bjørn Madsen
>
>
>
> Jeg fandt denne http://www.duelighed.dk/
> VH
> SBC
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
| |
goldberg@post3.tele.~ (03-11-2005)
| Kommentar Fra : goldberg@post3.tele.~ |
Dato : 03-11-05 20:16 |
|
Hej.
Herligt når der er nogen, som vil dele ny viden, og særligt når vi
kan spare lidt penge:
Tak
Sejlerhilsner Steen.
| |
Egon Stich (03-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 03-11-05 22:01 |
|
Nedenstående er del af udveksling af opfattelser om afmærkning af dykkere.
Kan nogen påvise, at søfartsreglerne gælder - ikke gælder for fritidsdykkere
og ledsagefartøjer?
MVH
Egon
> >> Det har jeg forstået du tror, jeg efterlyser information fra anden
side.
> >> Søfarts reglerne omtaler kun dykkerarbejde udført fra skib. Rekreativt
> >> dykning er ikke dykkerarbejde.
> >
>
> Du tager fejl igen, faktisk står der også at dykkerarbejde kun må udføres
af
> dykkere med erhvervsbevis, det giver en rimelig klar ide om hvad der menes
> med dykkerarbejde. End videre nævnes dykkerarbejde kun i regel 27 som
gælder
> skibe som er uden kommando eller er begrænset i deres manøvre.
>
> Du vil ikke kunne finde en sag om rekretive dykkere der er blevet straffet
> for ikke at føre dykkerflag.
>
> --
| |
Harding E. Larsen (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 04-11-05 15:49 |
|
Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
>Nedenstående er del af udveksling af
>opfattelser om afmærkning af dykkere.
>Kan nogen påvise, at søfartsreglerne
>gælder - ikke gælder for
>fritidsdykkere
>og ledsagefartøjer?
>
>MVH
>Egon
Nej det bliver svært når der står: "ved enhver dykning" se:
Afmærk dykkerområdet med dykkerflag
Jf. gældende lovgivning skal dykkerflag (signalflag A) sættes
ved enhver dykning. I de internationale Søvejsregler står der
ligeledes, at dykkerflaget skal være en 1 meter høj
tilkendegivelse, som skal være synlig hele horisonten rundt.
Søfartsstyrelsen anbefaler, at dykkere som befinder sig tæt på
overfladen, ikke fjerner sig længere end 30 meter fra
signalflaget – og at forbipasserende både holder en
sikkerhedsafstand på mindst 50 meter til fartøjer og
overfladebøjer med dykkerflag.
Ved alle dykninger uden bundtov SKAL afmærkning af dykkerne ske
ved anvendelse af en overfladebøje forbundet direkte til
makkerparret. Dette hjælper også overflademandskabet til at
bevare overblikket over de igangværende dyk.
Mvh/Harding
| |
Egon Stich (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 04-11-05 18:56 |
|
"Harding E. Larsen (slet T71ZO)" <harding@T71ZOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11311159670.975722954372365@dtext.news.tele.dk...
> Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
> >Nedenstående er del af udveksling af
> >opfattelser om afmærkning af dykkere.
> >Kan nogen påvise, at søfartsreglerne
> >gælder - ikke gælder for
> >fritidsdykkere
> >og ledsagefartøjer?
> >
> >MVH
> >Egon
>
> Nej det bliver svært når der står: "ved enhver dykning" se:
>
> Afmærk dykkerområdet med dykkerflag
> Jf. gældende lovgivning skal dykkerflag (signalflag A) sættes
> ved enhver dykning. I de internationale Søvejsregler står der
> ligeledes, at dykkerflaget skal være en 1 meter høj
> tilkendegivelse, som skal være synlig hele horisonten rundt.
> Søfartsstyrelsen anbefaler, at dykkere som befinder sig tæt på
> overfladen, ikke fjerner sig længere end 30 meter fra
> signalflaget - og at forbipasserende både holder en
> sikkerhedsafstand på mindst 50 meter til fartøjer og
> overfladebøjer med dykkerflag.
>
> Ved alle dykninger uden bundtov SKAL afmærkning af dykkerne ske
> ved anvendelse af en overfladebøje forbundet direkte til
> makkerparret. Dette hjælper også overflademandskabet til at
> bevare overblikket over de igangværende dyk.
>
> Mvh/Harding
>
>
Du har ganske ret.
Det er også, hvad jeg mener.
Men:
Der foregår en debat på dk.fritid.dykning, hvor der, desværre, findes nogle
dykkere, der argumenterer for at reglerne ikke gælder "kreativ dykning".´,
men alene erhvervsdykkere.
Det lader til, at det også er opfattelsen i enkelte dykkerklubber.
Man hænger sig i ordet "dykkerarbejde".
Og henholder sig til, "man arbejder jo ikke".
Dette kan måske forklare, hvor man, desværre, nogle gange oplever at komme
rigelig tæt på uafmærkede dykkere.
Så argumenter, der fastslår, at søvejsreglerne gælder for alle, også
fritidsdykkere, modtages gerne.
Eller prøv at kikke i dk.fritid.dykning.
MVH
Egon
| |
Jonas Lüttichau (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 04-11-05 19:51 |
|
Hej,
"Harding E. Larsen (slet T71ZO)" <harding@T71ZOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse >
> Ved alle dykninger uden bundtov SKAL afmærkning af dykkerne ske
> ved anvendelse af en overfladebøje forbundet direkte til
> makkerparret.
Er det et udtryk for din personlige mening eller?
mvh
Jonas
| |
Egon Stich (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 04-11-05 23:59 |
|
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:436bad97$0$41140$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej,
>
> "Harding E. Larsen (slet T71ZO)" <harding@T71ZOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en
> meddelelse >
> > Ved alle dykninger uden bundtov SKAL afmærkning af dykkerne ske
> > ved anvendelse af en overfladebøje forbundet direkte til
> > makkerparret.
>
> Er det et udtryk for din personlige mening eller?
>
> mvh
> Jonas
>
>
Er det ikke i een af de bekendtgørelserne?
MVH
Egon
| |
Harding E. Larsen (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 05-11-05 13:37 |
|
Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
>
>"Jonas Lüttichau"
><jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:436bad97$0$41140$14726298@news.s unsite.dk...
>> Hej,
>>
>> "Harding E. Larsen (slet T71ZO)"
>><harding@T71ZOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
>en
>> meddelelse >
>> > Ved alle dykninger uden bundtov
>> >SKAL afmærkning af dykkerne ske
>> > ved anvendelse af en
>> >overfladebøje forbundet direkte til
>> > makkerparret.
>>
>> Er det et udtryk for din personlige
>>mening eller?
>>
>> mvh
>> Jonas
>>
>>
>Er det ikke i een af de
>bekendtgørelserne?
>
>MVH
>Egon
Jo, det er fra bekendtgørelsesværket, det ses af indledningen:
Jf. gældende lovgivning.
Bekendtgørelser udarbejdes for en klarificering af gældende
lovgivning.
Jævnfør de Internationale søvejsregler, som er lovgivning, her
står der: Ved fortolkning og overholdelse af disse regler skal
der tages behørigt hensyn til alle farer ved sejlads og for
sammenstød samt til enhver særlig omstændighed - herunder de
pågældende skibes begrænsede manøvremulighed - der måtte gøre en
afvigelse fra disse regler nødvendig for at undgå overhængende
fare.
I noterne hertil står der:
Efter sin placering gælder bestemmelsen samtlige søvejsregler.
Den giver udtryk for, at der findes tilfælde hvor det er
åbentlyst, at reglerne ikke slår til... fordi afgivelse af
foreskrevne signaler vil være direkte vildledende.
Her tænkes på regel 1. der siger: Disse regler anvendes på alle
skibe i rum sø og i alle dermed i forbindelse stående farvande,
der kan besejles af søgående skibe.
Noterne siger: Alle skibe og både uanset størrelse og art,..
Reglerne sider: "Skibe" omfatter enhver form for flydende
materiel.
Og: Skibe der ikke er under komando o.s.v., skibe der er
beskæftiget med undervandsarbejde.
Derfor er den bøje med dykkerflaget "A" sat, at betegne som et
skib og på grund af det særegne formål som ikke skal forveksles
med skib uden kommando, skibe begrænset i sin evne til at
manøvrere m.m. have "A"´et som signalgivning.
For dykkere som anvender flydende afmærkning, som ikke er
fastgjort til bunden med ankre, er de at betragte som et skib
der er let og med de særegne regler for at sætte "A": Jeg har
dykker ude. Hold godt klar med langsom fart".
Det må understreges at afgørelsen er skibsførerens (dykkerens)
ansvar. Hans ansvar og skøn kan underkendes af en domstol og det
må kraftigt advares imod, at om signalet er oppe, så at tilside
sætte dette. Er signalet ikke oppe er sagen klar.
Er tilfældet det, at der ikke er opsat noget signal, er det det
samme som at omgivelserne er i god tro og fører deres fartøj
derefter.
Derfor er det meget dumt af de pågældende fritidsdykkere ikke at
sætte sig ind i havets bestemmelser og handler derefter.
Mvh/Harding
| |
Lars Kristensen (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 05-11-05 16:04 |
|
Harding E. Larsen (slet 7414H) wrote:
> Derfor er det meget dumt af de pågældende fritidsdykkere ikke at
> sætte sig ind i havets bestemmelser og handler derefter.
Et er at de kan blive straffet ved en domstol. Noget helt andet er at de
kan risikere at blive straffet fysisk med en påsejling som måske ender
med dødelig udgang.
Det burde være i dykkernes egen interesse at gøre så meget opmærksom på
deres tilstedeværelse som muligt. Det kan være forbandet svært at opdage
en dykker der befinder sig i skruedybde. Jeg kan ikke forstå de dykkere
der forsøger at omgå/tolke reglerne "til deres fordel".
- Lars
| |
Jonas Lüttichau (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 05-11-05 16:27 |
|
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:436cc9e5$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> en dykker der befinder sig i skruedybde. Jeg kan ikke forstå de dykkere
> der forsøger at omgå/tolke reglerne "til deres fordel".
Din manglende forståelse beror muligvis i din manglende dykkererfaring?
mvh
Jonas
| |
Egon Stich (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 05-11-05 17:08 |
|
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:436ccf48$0$41140$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> news:436cc9e5$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> > en dykker der befinder sig i skruedybde. Jeg kan ikke forstå de dykkere
> > der forsøger at omgå/tolke reglerne "til deres fordel".
>
> Din manglende forståelse beror muligvis i din manglende dykkererfaring?
>
> mvh
> Jonas
>
>
Du vil da ikke påstå, at "erfaring" hæver en over loven?
Hvor mange steder, i hvor mange forbindelser, vil du bruge ovenstående
"argumentation"?
MVH
Egon
| |
Jonas Lüttichau (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 05-11-05 17:21 |
|
"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:CT4bf.433$Dp7.213@news.get2net.dk...
> Du vil da ikke påstå, at "erfaring" hæver en over loven?
Du må gerne vise mig et citat hvor jeg påstår det?
mvh
| |
Lars Kristensen (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 05-11-05 23:50 |
|
Jonas Lüttichau wrote:
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> news:436cc9e5$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>en dykker der befinder sig i skruedybde. Jeg kan ikke forstå de dykkere
>>der forsøger at omgå/tolke reglerne "til deres fordel".
>
>
> Din manglende forståelse beror muligvis i din manglende dykkererfaring?
Når jeg så ikke har forståelse for problematikken må du hellere indvie
mig iden. Jeg troede at man som dykker havde sikkerhed som højeste
pririotet.
- Lars
| |
Jonas Lüttichau (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 06-11-05 11:37 |
|
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:436d3721$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Når jeg så ikke har forståelse for problematikken må du hellere indvie
> mig iden. Jeg troede at man som dykker havde sikkerhed som højeste
> pririotet.
Du er velkommen til at tage et dykkercertifikat og derigennem gøre dig
bekendt med problematikkerne. Jeg kan godt at se du som sejler tror at de
største farer er på overfladen og at man kan løse dem med et flag. Som
dykker opholder du dig ikke speicielt lang tid på overfladen hvorfor andre
ting kommer i spil.
mvh
Jonas
| |
*** Calle *** (06-11-2005)
| Kommentar Fra : *** Calle *** |
Dato : 06-11-05 11:08 |
|
Jonas Lüttichau wrote:
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> news:436cc9e5$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> en dykker der befinder sig i skruedybde. Jeg kan ikke forstå de
>> dykkere der forsøger at omgå/tolke reglerne "til deres fordel".
>
> Din manglende forståelse beror muligvis i din manglende
> dykkererfaring?
>
Du mangler vist at kende reglerne ordenligt. Hvad vil du gøre når der
pludseligt kommer et travl efter dig, Da kan du sku ikke nå at svømme
udenom, de er ofte MEGET store
--
*** Calle ***
| |
*** Calle *** (06-11-2005)
| Kommentar Fra : *** Calle *** |
Dato : 06-11-05 11:06 |
|
Lars Kristensen wrote:
> Harding E. Larsen (slet 7414H) wrote:
>
>> Derfor er det meget dumt af de pågældende fritidsdykkere ikke at
>> sætte sig ind i havets bestemmelser og handler derefter.
>
> Et er at de kan blive straffet ved en domstol. Noget helt andet er at
> de kan risikere at blive straffet fysisk med en påsejling som måske
> ender med dødelig udgang.
>
> Det burde være i dykkernes egen interesse at gøre så meget opmærksom
> på deres tilstedeværelse som muligt. Det kan være forbandet svært at
> opdage en dykker der befinder sig i skruedybde. Jeg kan ikke forstå
> de dykkere der forsøger at omgå/tolke reglerne "til deres fordel".
>
Jeg kan de lige se de ryger med i en kutters travl, bare forde de undlader
dykkerflaget. Sydsygt ikke at bruge det.
--
*** Calle ***
| |
Jonas Lüttichau (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 05-11-05 16:26 |
|
"Harding E. Larsen (slet 7414H)" <harding@7414Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
> For dykkere som anvender flydende afmærkning, som ikke er
> fastgjort til bunden med ankre, er de at betragte som et skib
> der er let og med de særegne regler for at sætte "A": Jeg har
> dykker ude. Hold godt klar med langsom fart".
Det er vel heller ikke det samme som at man skal have en bøje bundet fast
til makkerparret. Det stemmer meget godt overens med den generelle praksis
med at sætte flag A på f.eks. stranden.
mvh
Jonas
| |
Egon Stich (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 05-11-05 17:03 |
|
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:436ccf11$0$41150$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Harding E. Larsen (slet 7414H)" <harding@7414Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en
> meddelelse
> > For dykkere som anvender flydende afmærkning, som ikke er
> > fastgjort til bunden med ankre, er de at betragte som et skib
> > der er let og med de særegne regler for at sætte "A": Jeg har
> > dykker ude. Hold godt klar med langsom fart".
>
> Det er vel heller ikke det samme som at man skal have en bøje bundet fast
> til makkerparret. Det stemmer meget godt overens med den generelle praksis
> med at sætte flag A på f.eks. stranden.
>
> mvh
> Jonas
>
Jamen så lader vi da være med at "sejle på stranden".
Jeg synes, det er slemt, med disse kreative fortolkninger.
Tænk, hvis alle gjorde det samme med færdselsloven..
Den "generelle praksis" du taler om, kender vi, desværre, godt fra
hverdagen.
Men det gør den ikke hverken klog eller ansvarlig.
For ikke at tale om lovlig.
MVH
Egon
| |
Jonas Lüttichau (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 05-11-05 17:20 |
|
"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:BT4bf.431$Dp7.210@news.get2net.dk...
> Jamen så lader vi da være med at "sejle på stranden".
aha, er det også sådan du behandler andre farvandsmarkeringer placeret på
land?
mvh
Jonas
| |
Egon Stich (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 06-11-05 17:01 |
|
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:436cdbb3$0$41146$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:BT4bf.431$Dp7.210@news.get2net.dk...
> > Jamen så lader vi da være med at "sejle på stranden".
>
> aha, er det også sådan du behandler andre farvandsmarkeringer placeret på
> land?
>
> mvh
> Jonas
>
>
Nej.
De afmærkninger, der er sat i henhold til regelværket, overholdes
naturligvis.
Men at sætte et dykkerflag på stranden?
Du kan lige så godt sætte det på torvet i nærmeste købstad.
Virkningen er det samme.
Lær dog reglerne at kende.
Og overhold dem.
For vor alles skyld.
Og din egen
MVH
Egon
| |
Jonas Lüttichau (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 06-11-05 21:10 |
|
"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:Egtbf.490$wq6.85@news.get2net.dk...
> Men at sætte et dykkerflag på stranden?
hvordan er det forskelligt fra f.eks. kabel båker?
> Du kan lige så godt sætte det på torvet i nærmeste købstad.
Ja det siger vist mest om sejlerne?
> Lær dog reglerne at kende.
> Og overhold dem.
Ja, men det er jo ikke et spørgsmål om at kende reglerne, det er et
spørgsmål om at fortolke dem.
mvh
Jonas
| |
Egon Stich (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 06-11-05 21:41 |
|
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:436e632a$0$41140$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:Egtbf.490$wq6.85@news.get2net.dk...
> > Men at sætte et dykkerflag på stranden?
>
> Ja, men det er jo ikke et spørgsmål om at kende reglerne, det er et
> spørgsmål om at fortolke dem.
>
> mvh
> Jonas
>
Bestemt.
Og du har een fortolkning, resten af verden en anden.
Håber, du ikke kommer galt af sted, og at du har en god forsikring, til den
dag du forårsager skade p,ga. dine "fortolkninger".
MVH
Egon
| |
Jonas Lüttichau (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 06-11-05 22:19 |
|
"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:e_tbf.509$a61.456@news.get2net.dk...
> Og du har een fortolkning, resten af verden en anden.
Bor du i en guldfiskebowle siden verdenen ser så mærkelig ud?
mvh
| |
*** Calle *** (07-11-2005)
| Kommentar Fra : *** Calle *** |
Dato : 07-11-05 22:00 |
|
Jonas Lüttichau wrote:
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:e_tbf.509$a61.456@news.get2net.dk...
>> Og du har een fortolkning, resten af verden en anden.
>
> Bor du i en guldfiskebowle siden verdenen ser så mærkelig ud?
>
Der er da vist dig der har drukket af bowlen
--
*** Calle ***
| |
Lars Kristensen (07-11-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 07-11-05 00:15 |
|
Jonas Lüttichau wrote:
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:Egtbf.490$wq6.85@news.get2net.dk...
>
>>Men at sætte et dykkerflag på stranden?
>
>
> hvordan er det forskelligt fra f.eks. kabel båker?
Båker er angivet i et søkort og der ved man at man skal kigge efter dem
hvis man har brug for oplysningen. Ligeledes er f.eks. Signaler sat på
land der markerer skydning i et område også at finde.
Et tilfældig dykker der vil ud at svømme en tur og sætter er A på land
vil ikke blive opdaget. I øvrigt: hvor befinder dykkeren sig henne hvis
flaget står på land? Oppe i klitterne, 10 m fra land eller 50 måske? Var
100 m en mulighed? 1 km?
Hvorfor vil du ikke for din egen sikkerhedsskyld anbringe et signalflag
A der hvor du dykker?
>>Lær dog reglerne at kende.
>>Og overhold dem.
>
>
> Ja, men det er jo ikke et spørgsmål om at kende reglerne, det er et
> spørgsmål om at fortolke dem.
Det er jo ikke til din fordel du fortolker dem. Det er i _DIN_ interesse
at du har markeret tilstrækkeligt at du ligger og dykker der. Jeg, som
sejler, er i bund og grund fløjtende ligeglad. Det er ikke mig der
kommer tilskade hvis der sker et uheld. Det kan være jeg får en lille
bule i kølen, men den er da til at banke/spartle ud igen. Det er ikke en
gang sikkert jeg opdager jeg har ramt dig så jeg kan hjælpe dig på
hospitalet med brækket ryk og flænsede arme og ben.
- Lars
| |
Harding E. Larsen (07-11-2005)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 07-11-05 09:16 |
|
Lars Kristensen <spam@acdc.dk> skrev:
>
>Båker er angivet i et søkort og der
>ved man at man skal kigge efter dem
>hvis man har brug for oplysningen.
>Ligeledes er f.eks. Signaler sat på
>land der markerer skydning i et
>område også at finde.
Ja du har ret; men kun næsten.
Foruden de skydebaner som du finder markeret på søkortene og
derfor ved, at du skal være opmærksom på og indhente information
om, så er der mere end 85 skydebaner som ikke er indtegnet på
søkort og hvor det er de skydende som har det fulde ansvar og
skal indstille skydningen ved indtrængen.
Det burde de fleste skydende være i stand til at vurdere da
kravet er at de for at kunne observere har det fornødne udstyr
til deres rådighed og at udstyret skal virke efter hensigten og
måle korrekt.
Alle disse skydebaner har ikke sikkerhedsvolde; men der skydes
igennem skiverne og direkte ud over vandet.
I områderne for projektilnedfald ud for disse skydebaner har
dykkerklubberne på deres egne specialkort angivet at der er gode
dykkersteder.
Denne sammenblanding af de meget uheldige skydebaner og det
faktum at skydningen i en del tilfælde ikke er blevet standset
når både sejlede gennem området og så det at dykkere ikke engang
mener at de behøver at sætte et "A" når de dykker er ikke en
behagelig konstatering.
Både det offentlige og de enkelte klubber bør rette op på deres
instrukser for deres udøvende.
Information om de farlige skydebaner kan ses på
http://groups.msn.com/b31klubben
Mvh/Harding
| |
*** Calle *** (07-11-2005)
| Kommentar Fra : *** Calle *** |
Dato : 07-11-05 21:58 |
|
Jonas Lüttichau wrote:
>> Du kan lige så godt sætte det på torvet i nærmeste købstad.
>
> Ja det siger vist mest om sejlerne?
>
Nej Dykkerbøjen sættesog der regnes en dykkeradius på ca 30m, både skal
derfor holde 50m afstand fra bøjen. Det gør de også ved den på stranden, men
der er ikke mange dykkere der kun er 30m ude fra stranden.
Så brug bøjen, eller bliv på land.
--
*** Calle ***
| |
Mikkel (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel |
Dato : 09-11-05 12:51 |
|
Problemet med bøjen er at der er mange sejlere der bruger bøjer som slalom
bane eller sejler tæt på fordi de er nysgerige.
Uanset hvad reglerne siger vil jeg ikke bruge bøjer uden overflade beredskab
der kan "skræmme" nærgående både væk.
Diskutionen går ikke på hvad der er fornuftigt, men hvad der er lovligt. Du
finder ikke mange dykkere som slækker på sikkerheden af ren og skær
dovenskab. Når dykkere vælger ikke at bruge bøje under hele dykket er det
fordi at blive viklet ind i linen kan udgøre en høj sikkerheds risiko hvis
man befinder sig nede i dybet. Det er med dykning som det er med sejlads -
man skal afveje de forskelige risici. Husk nu at den eneste måde du kan
eliminere risikoen ved sejlads er at holde dig i land.
Husk nu vi skal alle kunne være på(i) havet.
/M
"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
news:hdPbf.176$KO2.72@news.get2net.dk...
> Jonas Lüttichau wrote:
>>> Du kan lige så godt sætte det på torvet i nærmeste købstad.
>>
>> Ja det siger vist mest om sejlerne?
>>
> Nej Dykkerbøjen sættesog der regnes en dykkeradius på ca 30m, både skal
> derfor holde 50m afstand fra bøjen. Det gør de også ved den på stranden,
> men der er ikke mange dykkere der kun er 30m ude fra stranden.
>
> Så brug bøjen, eller bliv på land.
> --
> *** Calle ***
>
| |
Egon Stich (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 05-11-05 17:10 |
|
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:436ccf11$0$41150$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Harding E. Larsen (slet 7414H)" <harding@7414Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en
> meddelelse
> > For dykkere som anvender flydende afmærkning, som ikke er
> > fastgjort til bunden med ankre, er de at betragte som et skib
> > der er let og med de særegne regler for at sætte "A": Jeg har
> > dykker ude. Hold godt klar med langsom fart".
>
> Det er vel heller ikke det samme som at man skal have en bøje bundet fast
> til makkerparret. Det stemmer meget godt overens med den generelle praksis
> med at sætte flag A på f.eks. stranden.
>
> mvh
> Jonas
>
Jo.
Det er det faktisk.
Vi andre skal kunne se, at der ligger en dykker.
I vandet, Ikke på stranden
MVH
Egon
| |
Jonas Lüttichau (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 05-11-05 17:25 |
|
"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:DT4bf.434$Dp7.385@news.get2net.dk...
> Jo.
> Det er det faktisk.
Ja det kan jeg se på dk.fritid.dykning at det er din fortolkning. Men
"faktisk" er det vist langt fra.
> Vi andre skal kunne se, at der ligger en dykker.
> I vandet, Ikke på stranden
Du skal bare holde afstand til flaget.. det er fint med mig, jeg skal nok
komme op et sted i nærheden.
mvh
| |
Egon Stich (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 05-11-05 17:06 |
|
"Harding E. Larsen (slet 7414H)" <harding@7414Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11311944620.584210792788785@dtext.news.tele.dk...
> Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
> >>
> >Er det ikke i een af de
> >bekendtgørelserne?
> >
> >MVH
> >Egon
>
> Jo, det er fra bekendtgørelsesværket, det ses af indledningen:
> Jf. gældende lovgivning.
> Bekendtgørelser udarbejdes for en klarificering af gældende
> lovgivning.
> Mvh/Harding
Helt rigtigt.
Men gad vide, hvorledes man forklare "kreative dykkere" dette?
De læser nogle stumper af regelværket, fortolker dette, og udsætter herefter
sig selv for fare.
(Og os andre, der kan komme til at sejle dem ned, for skader på skrog og
skrue.. )
MVH
Egon
| |
Harding E. Larsen (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 06-11-05 09:52 |
|
Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet 7414H)"
><harding@7414Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:11311944620.584210792788785@dtex
>t.news.tele.dk...
>> Egon Stich
>><stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
>> >>
>> >Er det ikke i een af de
>> >bekendtgørelserne?
>> >
>> >MVH
>> >Egon
>>
>> Jo, det er fra
>>bekendtgørelsesværket, det ses af
>>indledningen:
>> Jf. gældende lovgivning.
>> Bekendtgørelser udarbejdes for en
>>klarificering af gældende
>> lovgivning.
>
>> Mvh/Harding
>
>Helt rigtigt.
>Men gad vide, hvorledes man forklare
>"kreative dykkere" dette?
>De læser nogle stumper af
>regelværket, fortolker dette, og
>udsætter herefter
>sig selv for fare.
>(Og os andre, der kan komme til at
>sejle dem ned, for skader på skrog og
>skrue.. )
>
>
>MVH
>Egon
Ja du har ret, efter at have fulgt indlæggene i denne streng og
på dk.dykning, så virker det som om at vi taler for døve ører
over for de såkaldte kreative dykkere. Navnet i sig selv taler
sit tydelige sprog om lidt grænseoverskridende.
For lige det at hoppe i vandet og forsvinde under overfladen
hjemme i badekarret er til at overskue for dem men når de
bevæger sig ud på områder og steder der også er beregnet til-,
og anvendes til andre formål så må de kende de regler som her er
gældende.
Ved at de læser søvejsreglernes regel 3 stk (a) får man
definitionen på alt det som flyder på havet og det gælder også
det som flyder under overfladen.
Læser de herefter regel 27 (g) i den samme ånd og derefter
tillæg IV regler for sejlads i nationale indre farvande afsnit
2, er de på vej til at forstå grundreglerne. Herefter følger
alle de andre regler som de så afgjort bør være bekendt med
tillige.
Jævnfør færdselsloven, man kan køre venstre omkring i en
rundkørsel selvom reglerne siger at man skal køre højre rundt.
Er der ikke nogen på vejene og i rundkørslen sker der ikke noget
men handlingen i sig selv er tåbelig og hovedløs.
Som det er skrevet tidligere med sammenligning til færdselsloven
og for den sags skyld andre love, så er meningen med en lov at
den i runde vendinger afstikker området og ageren heri. Det
bliver, som vi også tidligere har skrevet, yderligere beskrevet
i Bekendtgørelser m.m. og selv om disse ikke i deres udformning
klart specificerer ethvert skridt så fritager det ikke nogen fra
at opføre/virke ect. med bedst mulig overblik og tilsikre at
ingen kommer til skage ved at være på stedet.
Uden igen at starte den puniske krig, så har jeg ved mit arbejde
med at afdække de mange skydebaner, hvor man uden beskyttende
volde skyder gennem skiverne og direkte ud over vandet. Ved at
konsultere dykkerklubbernes hjemmesider så opdagede jeg at de på
rigtigt mange af nedslagsstederne for amunitionen havde
beskrevet stederne som gode dykkersteder.
Der er der også sammenfald af interessekonflikter hvor parterne
ikke undersøger hvilken indflydelse deres forehavende har på de
steder de færdes og udøver deres hobby.
Man skal lære at om man anvender havet på den ene eller anden
måde så skal man inden man påbegynder sit arbejde/hobby
undersøge reglerne og følge dem og det gør ikke noget om man
tænker lidt ud over reglen under hensyntagen til de stedlige
forhold da man ikke kan opnå en fuldstændig ensartethed.
Man bør på forhånd sætte sig godt ind i de særligt på stedet
gældende regler og tage hensyn til de geografiske forhold som
findes her.
Jeg forstår overhovedet ikke de såkaldt kreative dykkere, at de
vil sætte liv og lemmer til ved at fastholde at de regler som
gælder på havet ikke rager dem en skid og at de ikke skal/vil
overholde dem.
Det er en meget uheldig indfaldsvinkel når de sammen med alle os
andre skal leve i et urbaniseret samfund.
Mvh/Harding
| |
Egon Stich (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 06-11-05 16:47 |
|
"Harding E. Larsen (slet LJ30E)" <harding@LJ30Elarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11312673330.570778306398569@dtext.news.tele.dk...
> Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
> >
> >"Harding E. Larsen (slet 7414H)"
> ><harding@7414Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> >meddelelse
> >news:11311944620.584210792788785@dtex
> >t.news.tele.dk...
> >> Egon Stich
> >><stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
> >> >>
> >> >Er det ikke i een af de
> >> >bekendtgørelserne?
> >> >
> >> >MVH
> >> >Egon
> >>
> >> Jo, det er fra
> >>bekendtgørelsesværket, det ses af
> >>indledningen:
> >> Jf. gældende lovgivning.
> >> Bekendtgørelser udarbejdes for en
> >>klarificering af gældende
> >> lovgivning.
> >
> >> Mvh/Harding
> >
> >Helt rigtigt.
> >Men gad vide, hvorledes man forklare
> >"kreative dykkere" dette?
> >De læser nogle stumper af
> >regelværket, fortolker dette, og
> >udsætter herefter
> >sig selv for fare.
> >(Og os andre, der kan komme til at
> >sejle dem ned, for skader på skrog og
> >skrue.. )
> >
> >
> >MVH
> >Egon
>
> Ja du har ret, efter at have fulgt indlæggene i denne streng og
> på dk.dykning, så virker det som om at vi taler for døve ører
> over for de såkaldte kreative dykkere. Navnet i sig selv taler
> sit tydelige sprog om lidt grænseoverskridende.
> For lige det at hoppe i vandet og forsvinde under overfladen
> hjemme i badekarret er til at overskue for dem men når de
> bevæger sig ud på områder og steder der også er beregnet til-,
> og anvendes til andre formål så må de kende de regler som her er
> gældende.
> Ved at de læser søvejsreglernes regel 3 stk (a) får man
> definitionen på alt det som flyder på havet og det gælder også
> det som flyder under overfladen.
> Læser de herefter regel 27 (g) i den samme ånd og derefter
> tillæg IV regler for sejlads i nationale indre farvande afsnit
> 2, er de på vej til at forstå grundreglerne. Herefter følger
> alle de andre regler som de så afgjort bør være bekendt med
> tillige.
>
> Jævnfør færdselsloven, man kan køre venstre omkring i en
> rundkørsel selvom reglerne siger at man skal køre højre rundt.
> Er der ikke nogen på vejene og i rundkørslen sker der ikke noget
> men handlingen i sig selv er tåbelig og hovedløs.
>
> Som det er skrevet tidligere med sammenligning til færdselsloven
> og for den sags skyld andre love, så er meningen med en lov at
> den i runde vendinger afstikker området og ageren heri. Det
> bliver, som vi også tidligere har skrevet, yderligere beskrevet
> i Bekendtgørelser m.m. og selv om disse ikke i deres udformning
> klart specificerer ethvert skridt så fritager det ikke nogen fra
> at opføre/virke ect. med bedst mulig overblik og tilsikre at
> ingen kommer til skage ved at være på stedet.
> Uden igen at starte den puniske krig, så har jeg ved mit arbejde
> med at afdække de mange skydebaner, hvor man uden beskyttende
> volde skyder gennem skiverne og direkte ud over vandet. Ved at
> konsultere dykkerklubbernes hjemmesider så opdagede jeg at de på
> rigtigt mange af nedslagsstederne for amunitionen havde
> beskrevet stederne som gode dykkersteder.
> Der er der også sammenfald af interessekonflikter hvor parterne
> ikke undersøger hvilken indflydelse deres forehavende har på de
> steder de færdes og udøver deres hobby.
> Man skal lære at om man anvender havet på den ene eller anden
> måde så skal man inden man påbegynder sit arbejde/hobby
> undersøge reglerne og følge dem og det gør ikke noget om man
> tænker lidt ud over reglen under hensyntagen til de stedlige
> forhold da man ikke kan opnå en fuldstændig ensartethed.
> Man bør på forhånd sætte sig godt ind i de særligt på stedet
> gældende regler og tage hensyn til de geografiske forhold som
> findes her.
>
> Jeg forstår overhovedet ikke de såkaldt kreative dykkere, at de
> vil sætte liv og lemmer til ved at fastholde at de regler som
> gælder på havet ikke rager dem en skid og at de ikke skal/vil
> overholde dem.
> Det er en meget uheldig indfaldsvinkel når de sammen med alle os
> andre skal leve i et urbaniseret samfund.
>
> Mvh/Harding
>
| |
Lars Kristensen (07-11-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 07-11-05 00:23 |
|
Harding E. Larsen (slet LJ30E) wrote:
> Jævnfør færdselsloven, man kan køre venstre omkring i en
> rundkørsel selvom reglerne siger at man skal køre højre rundt.
Det kan være at der i færdselsloven ikke står skrevet er man kører mod
uret i rundkørsler. Men i de fleste rundkørsler er der en påbudt
kørselsretning skiltet med et rundt blåt skilt med en hvid pil.
Blot så der ikke er nogen der får "gode" idéer.
- Lars
| |
Carsten Holck (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 09-11-05 11:35 |
|
Lars Kristensen skrev:
> Harding E. Larsen (slet LJ30E) wrote:
>
>> Jævnfør færdselsloven, man kan køre venstre omkring i en rundkørsel
>> selvom reglerne siger at man skal køre højre rundt.
>
> Det kan være at der i færdselsloven ikke står skrevet er man kører mod
> uret i rundkørsler. Men i de fleste rundkørsler er der en påbudt
> kørselsretning skiltet med et rundt blåt skilt med en hvid pil.
> Blot så der ikke er nogen der får "gode" idéer.
>
Det sige måske noget om bilister at det har været nødvendigt ..
Men der er en fundamental forskel på Søvejsreglerne og færdselsloven,
nemlig at Søvejsreglernes regel 2 foreskriver at du _skal_ bryde
reglerne hvis det er nødvendigt for at opnå sikker sejlads. Det pålægger
et meget stort ansvar på skibsføreren (også af en optimistjolle). F.ex
hvis en bilist laver en overhaling og kommer til at overtræde
hastighedsreglerne for at undgå at forårsage en ulykke risikerer han en
bøde uanset at han afværger en ulykke, et skib skal gøre det.
Tilsvarende eksempel kunne være at køre den forkerte vej i en rundkørsel
(meget tænkt..)
/carsten
| |
Mikkel (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel |
Dato : 09-11-05 12:59 |
|
> Jeg forstår overhovedet ikke de såkaldt kreative dykkere, at de
> vil sætte liv og lemmer til ved at fastholde at de regler som
> gælder på havet ikke rager dem en skid og at de ikke skal/vil
> overholde dem.
Diskusionen på dk.fritid.dykning startede med hvad der er lovligt - ikke
hvad der praksis. Faktisk er det langt de fleste sportsdykkere der anvender
overflade markering og beredskab. Faktisk tror jeg at flere sejlere (fritid
og erhverv) der "overser", respekterer eller ikke kender A-flagets betydning
end der er dykkere der ikke markerer deres dykning.
/M
| |
Harding E. Larsen (15-11-2005)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 15-11-05 10:00 |
|
Mikkel <xyz@solPRIKdk> skrev:
>
>
>> Jeg forstår overhovedet ikke de
>>såkaldt kreative dykkere, at de
>> vil sætte liv og lemmer til ved at
>>fastholde at de regler som
>> gælder på havet ikke rager dem en
>>skid og at de ikke skal/vil
>> overholde dem.
>
>Diskusionen på dk.fritid.dykning
>startede med hvad der er lovligt - ikke
>hvad der praksis. Faktisk er det langt
>de fleste sportsdykkere der anvender
>overflade markering og beredskab.
>Faktisk tror jeg at flere sejlere (fritid
>og erhverv) der "overser", respekterer
>eller ikke kender A-flagets betydning
>end der er dykkere der ikke markerer
>deres dykning.
>
>/M
Hej Mikkel,
Jeg synes da også at det er det: regler/bestemmelser/love m.m. i
forhold til dykkerne som emnet har drejet sig om.
Overflademarkeringer skal også være i en størrelse som
bestemmelserne angiver. Det hænder at dette ikke overholdes.
For en månedstid siden lå der en lille gul badering på ca 30 -
40 cm i diam. og ca 10 cm over vandet, ud for "Rivieraen" ud for
Amager. Den lå der fast i flere døgn. En dag sejlede jeg hen for
at se nærmere på den. På siden stod der med sorte bogstaver ca 5
cm høje: Diver below. En tekst som først kunne ses i få meters
afstand.
Sådan en gang legetøj er intet værd og ved at den var permanent
udlagt så falder enhver respekt yderligere for dens værdi.
Når man markerer noget som skal ses af de sejlende på vandet
skal det gøres med afmærkninger som kan ses og fjernes efter
brugen.
Derfor er vejledningen i bestemmelserne vedr. dykkerflaget "A"
på 1 x 1 meter og som skal kunne ses fra alle sider ganske
udmærket.
Mvh/Harding
Mvh/Harding
| |
Lars Kristensen (15-11-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 15-11-05 22:18 |
|
Harding E. Larsen (slet 57MAV) wrote:
>
> Jeg synes da også at det er det: regler/bestemmelser/love m.m. i
> forhold til dykkerne som emnet har drejet sig om.
> Overflademarkeringer skal også være i en størrelse som
> bestemmelserne angiver. Det hænder at dette ikke overholdes.
> For en månedstid siden lå der en lille gul badering på ca 30 -
> 40 cm i diam. og ca 10 cm over vandet, ud for "Rivieraen" ud for
> Amager. Den lå der fast i flere døgn. En dag sejlede jeg hen for
> at se nærmere på den. På siden stod der med sorte bogstaver ca 5
> cm høje: Diver below. En tekst som først kunne ses i få meters
> afstand.
Jeg har skrevet om det før, men her kommer det igen:
I søndags da jeg var ude at sejle en tur så jeg, igen, en lille
"badering" (farve husker jeg ikke) med en meget lille tekst og et lille
flag. Hvad der stod på teksen kunne jeg ikke læse. Flaget var som
signalflag O (Oscar - Mand over bord) blot med farverne hvid og orange.
Sidst gang jeg så det, for nogle måneder siden, lå det i indsejlingen
til havnen. Denne gang lå det mellem stranden og indsejlingen.
Da jeg senere sidder i klubhuset og spiser frokost kommer 2 dykkere
gående med denne bøje.
Jeg havde desværre munden fuld af god mad og sad mageligt så jeg gik
ikke ned og spurgte dem hvad det flag betyder og hvor det står beskrevet.
Jeg tror jeg, for sjov skyld, vil sejle hen og trække det op og se hvad
der følger med, næste gang jeg ser det på vandet. Jeg ved jo godt "hvad
det betyder", men det ved de ikke at jeg ved.
Alternativt, burde man kontakte politiet aht. til dykkeren selv?
Jeg undre mig bare. Det er ikke et flag jeg har set omtalt noget sted.
Er der særlige regler som kun dykkerer har adgang til at læse og vi
andre blot må gætte os til?
> Sådan en gang legetøj er intet værd og ved at den var permanent
> udlagt så falder enhver respekt yderligere for dens værdi.
> Når man markerer noget som skal ses af de sejlende på vandet
> skal det gøres med afmærkninger som kan ses og fjernes efter
> brugen.
Og med det korrekte signal.
- Lars
| |
Jonas Lüttichau (16-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 16-11-05 16:40 |
|
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:437a50a3$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Alternativt, burde man kontakte politiet aht. til dykkeren selv?
Jeg mener oprigtigt at det kunne være meget interessant.
> Jeg undre mig bare. Det er ikke et flag jeg har set omtalt noget sted.
Der har været en diskussion om det før et sted, prøv at google amerikansk
dykkerflag.
mvh
Jonas
| |
Lars Kristensen (16-11-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 16-11-05 18:01 |
|
Jonas Lüttichau wrote:
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> news:437a50a3$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>>Alternativt, burde man kontakte politiet aht. til dykkeren selv?
>
>
> Jeg mener oprigtigt at det kunne være meget interessant.
Man kunne jo starte med en uformel dialog med den lokale politimester
for at finde ud af hvordan de ville takle denne situation.
>
>
>>Jeg undre mig bare. Det er ikke et flag jeg har set omtalt noget sted.
>
>
> Der har været en diskussion om det før et sted, prøv at google amerikansk
> dykkerflag.
Jeg har haft nævnt det før i denne NG i forb. med jeg første gang så
flaget brugt.
Uanset om det er Amerikansk dykkerflag eller hvad det er holder det ikke
at bruge det. De udsætter sig selv for unødig fare ved ikke at følge de
regler alle vi andre gør/burde. Spm. er om de overhoved er opmærksom på
at de gør noget forkert og ikke er blevet prakket det på af en eller
anden sælger i en dykkerbiks.
At de tager bøjen med ud og den rent faktisk ligger (ca.) over hvor de
dykker vidner jo om at de gerne vil gøre opmærksom på sig selv. Så måske
en høflig og venlig henvendelse til dem er nok til at de får skiftet
flaget. Bøjen som sådan er jo fin nok.
- Lars
| |
Harding E. Larsen (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 17-11-05 08:44 |
|
Lars Kristensen <spam@acdc.dk> skrev:
>Jonas Lüttichau wrote:
>> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk>
>>skrev i en meddelelse
>> news:437a50a3$0$78285$157c6196@drea
>>der1.cybercity.dk...
>>
>>>Alternativt, burde man kontakte
>>>politiet aht. til dykkeren selv?
>>
>>
>> Jeg mener oprigtigt at det kunne
>>være meget interessant.
>
>Man kunne jo starte med en uformel
>dialog med den lokale politimester
>for at finde ud af hvordan de ville
>takle denne situation.
Jeg er bange for at dialogen meget hurtigt får en ende med den
enkle udtalelse: Det har vi ikke resourser til at arbejde med.
Sker der en ulykke og vi bliver indblandet tager vi os af den
enkelte sag.
Dykkerne har pligt til at følge lovgivningen.
>>
>>
>>>Jeg undre mig bare. Det er ikke et
>>>flag jeg har set omtalt noget sted.
>>
>>
>> Der har været en diskussion om det
>>før et sted, prøv at google amerikansk
>> dykkerflag.
>
>Jeg har haft nævnt det før i denne NG
>i forb. med jeg første gang så
>flaget brugt.
>Uanset om det er Amerikansk
>dykkerflag eller hvad det er holder det ikke
>at bruge det. De udsætter sig selv
>for unødig fare ved ikke at følge de
>regler alle vi andre gør/burde. Spm.
>er om de overhoved er opmærksom på
>at de gør noget forkert og ikke er
>blevet prakket det på af en eller
>anden sælger i en dykkerbiks.
>At de tager bøjen med ud og den rent
>faktisk ligger (ca.) over hvor de
>dykker vidner jo om at de gerne vil
>gøre opmærksom på sig selv. Så måske
>en høflig og venlig henvendelse til
>dem er nok til at de får skiftet
>flaget. Bøjen som sådan er jo fin nok.
>
>- Lars
Hej Lars,
Flaget med bøje kan ses på:
http://www.boat-ed.com/ia/course/p6-3_scuba.htm
I den situation som jeg tidligere omtalte var bøjen uden flag og
flagholder. Selv i U.S.A. vil den nok derfor blive betragtet som
en vildfaren badering.
Det er muligt at disse bøjer kan være købt i U.S.A i forbindelse
med erhvervelse af et dykkercertifikat, taget på de kanter.
I U.S.A. har de enkelte stater egen lovgivning på området. I
nogle stater kræves direkte at dykkerne har bøjen på overfladen
når de dykker og at det samme flag foruden det internationale
dykkerflaf "A" er sat på følgebåden.
Det er altsamme meget godt; men vi befinder os i Danmark og skal
følge den lovgivning som er her.
Her er placering på stranden af "A" ikke omtalt. Heller ikke at
man som kreativ dykker kan undlade det.
Mvh/Harding
| |
Sverre Stokke (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Sverre Stokke |
Dato : 06-11-05 23:02 |
|
"Jonas L¸ttichau" <jluttichau@gmail.com> den 6. november 2005 kl. 22:18
+0100 skrev:
>
>"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
>news:e_tbf.509$a61.456@news.get2net.dk...
>> Og du har een fortolkning, resten af verden en anden.
>
>Bor du i en guldfiskebowle siden verdenen ser så mærkelig ud?
>
Har I dykkere nogen sinde haft en udenforstående / neutral jurist til at
kigge på jeres tolkning af reglerne?
Hvis ikke var det måske en måde at få klarhed på. De folk, der ytrer sig
om problematikken her i 'sejlads' , plejer altså at have temmelig god
forstand på de sager, så måske - kun måske - har de fat i noget. Hvis de
tager fejl, har i jo jeres på det våde
Hilsen Sverre.
| |
Jonas Lüttichau (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 06-11-05 23:36 |
|
"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b0737e9393b9aca00aaf78b79.737e9df@net.dialog.dk...
> Har I dykkere nogen sinde haft en udenforstående / neutral jurist til at
> kigge på jeres tolkning af reglerne?
Jeg er ikke klar over om man har set på det, men det vil jeg antage at man
har gjort eftersom det er sådan dykningen praktisere af flere uafhængige
interessenter her i landet. Men oftest er det ikke et særlig stort problem
fordi rekreativ dykning bliver udført efter nogle af de samme retningslinier
som erhvervsdykning fordi man finder at det giver mening.
Der er dog nogle kommercielle interesser her i landet som afviger fra dette
og som samtidig forsikrer alle deres instruktører så jeg går ud fra at de
har det juridiske i orden.
> Hvis ikke var det måske en måde at få klarhed på. De folk, der ytrer sig
> om problematikken her i 'sejlads' , plejer altså at have temmelig god
> forstand på de sager, så måske - kun måske - har de fat i noget. Hvis de
> tager fejl, har i jo jeres på det våde
Nu har der jo ikke været nogle domme som jeg kender til og det er jo helt
sikkert der det i sidste ende vil blive afgjort.
mvh
Jonas
| |
|
|