Så blev jeg klogere....
Fra : Kis & Paul

Dato : 09-06-01 23:04

Hej alle.

Ciko, vores dejlige Flatter på 9 år har altid været rask, rørig og glad.
Bortset fra hendes tiltagende skræk for skud synes jeg ikke hun har
forandret sig meget siden hun var "ung".
De eneste dyrlægebesøg hun(d) har haft har været vaccinationer....og et
lille smut ind for at sige "Hej" få en godbid.

Jeg har haft mange dyr...arbejdet på dyrehospital og assisteret ved
operationer.
Jeg er jævnligt til dyrlæge med pindsvin og deltager osse dér i behandlingen
af dem.
Så alt i alt har jeg altid betragtet mig selv som en ret sej kælling på det
område.
Intil Ciko blev syg i forgårs
Hun havde fået sin årlige rabies om formiddagen....kastede op kort
efter...og blev i løbet af dagen dårligere og dårliger.
Hun har aldrig før reageret på sin rabies....
Det hele hang....hundekiks interesserede hende ikke ( er aldrig sket før)...
Ved 22 tiden begyndte hun at trække vejret MEGET underligt.
Hun havde bestemt meget ondt og noget var helt galt.
PANIK !!!!
Skulle hun til at forlade os... bare sådan...uden varsel !!???
HELDIGVIS var Rinnie her...hun tog lige situationen under kontrol.
Temperaturen viste 40...og efter en kort snak med vores dyrlæge tog Rinnie
afsted med Ciko (mens jeg svedte angstens sved).
Diagnose: Betændelse i livmoderen.
Efter et skud antibiotila, smertestillende og binyrebark blev hun sendt
hjem...med pencillin.
Ciko fik kæl, klap og tilbudt alverdens lækre sager ( som hun overhovedet
ikke var interesseret i).
Rinnie fik et kæmpeknus for at være min seje tøs...

Natten var hård...Ciko havde meget ondt..og jeg havde det elendigt fordi jeg
ikke kunne gøre noget for hende :(
I løbet af i går fik hun det lidt bedre...I dag har hun spist lidt og hun er
begyndt at få sit glimt tilbage i øjnene.
Puha...nu ved jeg...når det gælder Ciko...så er jeg bare en...kylling :-0

Kirsten

Fra : Kosmonauten

Dato : 10-06-01 00:10

Hej Kirsten,
velkommen i "kyllingeklubben" ;c)
Det var da godt i reagerede på hendes "ændring" i adfærd.
Min forrige hund, som var min "første" helt egen hund, fik også konstateret
en livmoderbetændelse, men da var en akut operation nødvændig, og så
selvfølgelig på en Søndag ;c)
Men det var ikke økonomien der var i højsædet men selvfølgeligt hundens
velbefindende.

Du skriver lidt om, lad os kalde det "proffesionel distance", og min egen
erfaring er at den ikke altid holder vand.
I forb. med mit tidligere arb. i hj.plejen, oplevede jeg de sider af
tilværelsen som rammer mange ældre mennesker, det var jo mit arb. MEN den
dag, mine egne forældre blev ramt, da var det lige pludseligt meget tæt på.

Det er jo lidt det samme "chok" du lige har været ude for.
Ciko har jo igennem 9 år sat sit "poteaftryk" på jeres hverdag og pludselig
bliver man mindet om at intet varer evigt og det gælder desværre også for
vores pragtfulde dyr.

Jeg har 2 gange måtte sige farvel og jeg valgte at sidde med dem lige til
det sidste og jo tak, det er hårdt, men er da kun glad for at jeg har
oplevet det, så kald du bare mig for en kylling, den klub er jeg
livstidsmedlem af ;c)

Pøj pøj og god bedring med Ciko fra
Martin & Laika

Fra : Kis & Paul

Dato : 10-06-01 00:37

Martin ( og Leika ) skrev:
> [...]
> tilværelsen som rammer mange ældre mennesker, det var jo mit arb. MEN den
> dag, mine egne forældre blev ramt, da var det lige pludseligt meget tæt

Ja, det gi'r stof til eftertanke... MEGET endda.
Jeg tror min reaktion forbavsede mig meget fordi de MANGE pindsvin jeg
bruger NÆTTER på at hjælpe....( se mig uden nattesøvn....icks)...og evt. må
følge det sidste stykke...absolut står mit hjerte nær.
MEGET.
Men det er også utroligt hårdt når jeg mister en....
Det er 100% frivilligt og meget ulønnet "arbejde"( læs: Det koster :) ).
Også vores misser ( Basja, hvid fræk kanon charmerende) og Missemor ( ex.
vildkat)...begge 7 år...har været syge...og det har jeg taclet med betydelig
større selvbeherskelse :-0

> bliver man mindet om at intet varer evigt og det gælder desværre også for
> vores pragtfulde dyr.

Ja, det er nok her skoen (eller poten trykker).
Jeg har svært ved at acceptere...og har faktisk fortrængt..at Ciko ikke
bliver hos mig altid :-0....( I mine tanker er vi jo blevet enige om at hun
bliver MINDST 25 år !!!).
Rinnie ER - fornuftigt nok - begyndt at "forberede"...jeg har vist ikke
været særlig modtagelig :-0

> [...]
> Jeg har 2 gange måtte sige farvel og jeg valgte at sidde med dem lige til
> det sidste og jo tak, det er hårdt, men er da kun glad for at jeg har

Det er mit ønske at jeg også kan være hos Ciko og jeg har stor respekt og
beundring for at DU kunne gøre det.
....og det vil og KAN jeg....hårdt eller ej....( er mit håb)
MEN jeg håber det vare MANGE år før vi er dér :)

> .., så kald du bare mig for en kylling, den klub er jeg
> livstidsmedlem af ;c)

Nahhh...for du VAR der jo ;)
Men jeg vil gerne lave en kyllingeklub...bare vi ikke skal SPISE kylling når
vi holder møde .
Tak for din mail...den gjorde mig godt :)

Mange hilsner,

Kirsten

Fra : R. Ilsøe

Dato : 10-06-01 09:02

> Også vores misser ( Basja, hvid fræk kanon charmerende) og Missemor ( ex.
> vildkat)...begge 7 år...har været syge...og det har jeg taclet med
betydelig
> større selvbeherskelse :-0

Ciko fik det jo meget skidt meget pludseligt... En anden grund til du nok
tacklede det anderledes var, at Ciko er en ældre dame, så muligheden for, at
hun var ved at gi' op af alderdom var der også. (Hvilket helt ærligt var
hvad jeg troede)

> Rinnie ER - fornuftigt nok - begyndt at "forberede"...jeg har vist ikke
> været særlig modtagelig :-0

Nej, det har du ikke!!!
Skal i ha' en hund før Ciko ender sine dage, eller skal i vente til et
stykke tid efter. Kan i leve uden hund?? _Når_ nu du finder ud af at i ikke
kan leve uden en hund og gerne vil ha' en mere inden Ciko forlader os, så
siger du bare til!

Hvad har i andre valgt??

> ...og det vil og KAN jeg....hårdt eller ej....( er mit håb)
> MEN jeg håber det vare MANGE år før vi er dér :)

Det ved jeg du kan!! Om det varer mange år endnu, ja det vil tiden jo
vise!

Rinnie

Fra : Kosmonauten

Dato : 10-06-01 11:32

Rinnie skrev:

> Hvad har i andre valgt??

Hej Rinnie,
da jeg tog afsked med den hund jeg voksede op med gik der 2 år før jeg fik
hund igen.
Da jeg så mistede min Dinah i dec.99, spurgte jeg bl.a. her i gruppen om
hvad de mente var det rigtige.
Der gik kun 14 dage, så havde jeg (el. rettere sagt Laika ;c) ) valgt.
Jeg var på nippet til at sige: aldrig mere hund.

Det er hårdt at skulle tage afsked med sin hund, men vi skylder dem at de
får en værdigt afslutning på livet.

Har desværre set nogle grelle ex. på div. amerikanske sider, hvor jeg synes
at det er forkasteligt at holde dyr i live så længe, men det er jo OT og nok
en anden diskussion værdig.

Jeg er også nysgerrig efter at høre om hvordan en kombination af en "gammel"
hund og en "lille" ny spænder af.
Vil man ikke, rent ubevidst, komme til at skubbe den "gamle" lidt i
baggrunden?
Når jeg skriver "gammel" hund, så mener jeg en hund som er over 10 år.
Hæ, jeg ved tilhvertifald, at jeg havde "glemt" hvordan det var at have en
hvalp ;c)

Med ønsket om en god søndag til alle.
Martin & Laika

Fra : Kis & Paul

Dato : 10-06-01 15:56

Hej Martin og Leika

> [...]
> baggrunden?
> Når jeg skriver "gammel" hund, så mener jeg en hund som er over 10.

Jeg er faktisk mere bange for at jeg - i en lille ny vaps - vil forvente hun
bliver en "ny" lille Ciko....
OG at jeg dermed stiller totalt urealistiske forventninger (måske mest
ubevist) til en lille hvalp :-0

Flattere bliver ikke så frygtelig gamle...undtagelserne er der selvfølgelig.
Begge Cikos forældre døde da de var omkring 8...
Mange Flattere udvikler en form for cancer når de er omkring 9...

Hilsner,

Kirsten
Og Ciko, som er alt for syg til at ligge andre steder end den bedste spot på
sofaen :-0

Fra : Kosmonauten

Dato : 10-06-01 18:51

Kirsten skrev
> [...]
hun
> bliver en "ny" lille Ciko....
> OG at jeg dermed stiller totalt urealistiske forventninger (måske mest

Uha Kirsten ;c)
Den kender jeg godt!
Da jeg fik Laika, begyndte jeg HELT ubevidst ( ;c) ) at sammenligne, men der
gik ikke lang tid før at jeg måtte indse at de HELDIGVIS er/var forskellige.
Der er selvfølgelig den rent race mæssige forskel, jo selv hulihækhunde har
da arvet lidt af hvert ;c)
Og så selvfølgelig de ting man nu en gang lærer sin hund.

Jeg må siges at være heldig, fordi jeg har været nært tilknyttet 2 hunde i
mit liv og tænk hende jeg har nu, indeholder både Spaniel & Labrador, så for
mig er trådene blevet samlet......

Men det var et "kultur" chok af dimensioner, at få en hvalp med indbygget
"turbo overdrive" ;c)

Jeg var glad for at jeg havde lidt tid til at "sunde"mig over tabet af min
gamle hund, så jeg brugte tiden på at finde ud af hvad jeg rent faktisk
kunne forvente mig af min nye hund, og alt hvad jeg har læst mig til har
holdt stik.

Hehe, den med sofaen kender jeg godt, Laika er i øjeblikket inde i en "falsk
drægtighed" så hun har fået lov til at få den bedste plads, men den havde
hun da i forvejen ;c)

Men heldigvis har i Ciko endnu og forhåbenligt i lang tid fremover.

Så pøj pøj med "patienten" herfra
Martin & Laika

Fra : coppi

Dato : 10-06-01 19:39

"Hej.

Jeg vil også gerne meldes ind i kyllinge klubben.

Hilsen coppi

Som på onsdag tager en uge ned i varmen.

Fra : Bettina

Dato : 11-06-01 07:39

> Kirsten
> Og Ciko, som er alt for syg til at ligge andre steder end den bedste spot

> sofaen :-0

Hehehe, da min brors gamle rottweiler fik fjernet sit underliv pga
livmoderbetændelse, lå hun i næsten et døgn på sofapuderne på gulvet. Totalt
bedøvet med tungen stikkende ud af munden (det så temmelig ubehageligt ud)
og rørte sig overhovedet ikke.
Aligevel måtte han ringe til mig da han skulle ned og handle, for han havde
ligget ved siden af hende hele tiden og nusset hende på halsen. I samme
øjeblik han fjernede hånden begyndte hun at ligge og pive. Så jeg måtte
træde til og lægge mig ned til hende mens han fik købt ind *G* (heldigvis
boede jeg lige ovenover)
2 dage senere mente hun bestemt hun skulle i utterslev mose og svømme et par
timer som hun plejede. Det er fascinerende at se hvor hurtigt de kommer sig
(hun fik nu ikke lov før der var gået en uge, hvilket absolut ikke passede
damen).

Bettina

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 10-06-01 11:20

Hej Kirsten - Jeg har læst dit indlæg, der vækker til eftertanke -
(naturligvis blev jeg glad for at læse, at Ciko har det godt igen)

men........................... Du har en 9 år gammel tæve, der bliver rabies
vaccineret???????

Og så kommer mit evindelige spørgsmål: Fik Ciko taget temperatur, inden hun
blev vaccineret? Og en helbredsundersøgelse, for en rabies vaccination er
ikke sådan at spøge med ............ Jeg bebrejder ikke dig noget som
helst - misforstå mig ikke - men synes, at det her igen er dyrlægen, der har
et stort ansvar !

............. Jeg skriver af bitre erfaringer og når min hund skal vaccineres
forlanger jeg en helbredsundersøgelse hvis dyrlægen påtænker at vaccinere
min hund såsnart jeg er inden for døren, og så er jeg ligeglad med om min
hund er kommen hos samme dyrlæge gennem de sidste mange år ! Jeg får jo ikke
rabat af samme grund - og dyrlægen må ikke sjuske med vaccinationerne -

Fortsat god bedring med Ciko

Hilsen Pia

Fra : Kis & Paul

Dato : 10-06-01 15:49

Pia skrev:
> vaccineret???????

Ja... jeg er Hollandsk gift og turen går til Amsterdam så tit som muligt.
Alternativet til Rabies ville være at vi ikke kunne ta' Ciko med :(

: Fik Ciko taget temperatur, inden hun
> blev vaccineret? Og en helbredsundersøgelse, for en rabies vaccination er
> ikke sådan at spøge med ............

Hun blev undersøgt, men ikke taget temp.
Hjerte, lunger osv... alt 100% i orden.
Men jeg tør næsten lægge hoved på blokken på at hun ikke havde feber.
Dette var et uheldigt sammentræf...hun var ved at udvikle betændelsen og
Rabies vaccinen har påviket hendes imunforsvar så meget at betændelsen fik
"fri" bane....og eksploderede :(

MEN du har ret...min lektie ER lært:
Altid temperatur før vaccinationer :-0
Jeg var nok blevet lidt magelig fordi Ciko altid har været så sund...
Heldigvis kunne vi nøjes med forskrækkelsen og en lærestreg !

Mange hilsner Kirsten
og Ciko som bestemt ikke kan spise sit tørfoder UDEN der er lidt lækkert i.
Man er vel syg :-0