Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalfotografering i frostvejr
Fra : Ole Jensen

Dato : 01-11-05 14:37

Er der særlige hensyn man skal ta, hvis man skal fotografere i frostvejr
med et digitalkamera.

Jeg er klar over, at man skal akklimatisere udstyret når man går ud, og
når man er færdig.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-11-05 14:57

"Ole Jensen"
> [...]
> med et digitalkamera.
>
> Jeg er klar over, at man skal akklimatisere udstyret når man går ud, og

Varme sokker og ekstra batterier, ellers er det
business as usual. -max-

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 01-11-05 15:08

-max- wrote:
> "Ole Jensen"

> Varme sokker og ekstra batterier, ellers er det
> business as usual. -max-

For lige at følge op på Maxés indlæg, så put kameraet i en plastik pose
inden du tager den med ind i varmen, så sætter dugen/kondensen sig på
posen i stedet for på/i kameraet.

Tommy

Fra : Brizz

Dato : 01-11-05 17:45

Tommy Hjorth wrote:
> For lige at følge op på Maxés indlæg, så put kameraet i en plastik pose
> inden du tager den med ind i varmen, så sætter dugen/kondensen sig på
> posen i stedet for på/i kameraet.

Skal den pose være 100% tæt eller er en tæt plastpose bundet sammen med
en knude eller reb ti toppen tæt nok?
Har jævnligt mit 20D med ude i alt fra -15 til -35 og har godt tænkt på
om det ville skade, men har ikke oplevet problemer endnu.

--
Mvh Brian
---

Ved mail sæt et eller andet + @ foran mit domæne.

Fra : Jacob

Dato : 01-11-05 18:41

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har jævnligt mit 20D med ude i alt fra -15 til -35 og har godt tænkt på om
> det ville skade, men har ikke oplevet problemer endnu.

Jeg har en skrivelse fra canon hvor de skriver at 20D og kun 20D fungerer
fint ned til 20grader. der er blot to steder hvor de fraskriver sig
ansvaret. det er batteriet og det at man skal huske at vikle en pose omkring
kameraet når det skal tøs op. man skal bare stille det bordet eller lignende
og ikke for varmt (radiator). for ellers kan der gå knas i mekanikken.

Jacob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-11-05 20:22

Jacob wrote:

> Jeg har en skrivelse fra canon hvor de skriver at 20D og kun 20D fungerer
> fint ned til 20grader.

Jeg har p.t. 18 grader her på kontoret, så det må afgjort være enten et
sommerkamera, eller en skrivefejl.

Bo //

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-11-05 15:45

Ole Jensen wrote:
> Er der særlige hensyn man skal ta, hvis man skal fotografere i frostvejr
> med et digitalkamera.
>
> Jeg er klar over, at man skal akklimatisere udstyret når man går ud, og
> når man er færdig.

Nu kan frost være mange ting. For et par år siden var der rogger koldt
en morgen jeg sad og ventede på bussen, da jeg skulle på work. Måske
minus 10-15 grader. Det var under alle omstændigheder koldt nok til, at
teskten stod på hovedet på min debiltelefon, og den reagerede slet ikke
som den skulle. Hvis du kommer ud hvor det er MEGET koldt, skal du måske
være opmærksom på at dit kamera fungerer som det skal. Men ellers så er
varmt tøj og ekstra batterier som Max' nævnte ikke en dum idé. Batterier
har det med at dø hurtigere ved kulde.

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-11-05 16:19

Ole Jensen wrote:

> Er der særlige hensyn man skal ta, hvis man skal fotografere i frostvejr
> med et digitalkamera.
>
> Jeg er klar over, at man skal akklimatisere udstyret når man går ud, og
> når man er færdig.

Hmm... jeg har endnu ikke været ude for noget vejr, som mine analoge og
digitale kameraer ikke har kunnet klare.

I øsende rejnvejr skal man naturligvis undgå, at kameraet bliver pladder
vådt, og i frostvejr skal man holde batterierne varme.

Jeg har bygget en extern power-pac, som jeg har inde under tøjet, og
ledningen går så ud gennem ærmet, og kan hurtigt sættes i kameraet, på
flg. link er der en opskrift på en hjemmelavet power-pac, den gir' 5
volt, men enhver anden volt-styrke kan principielt opnås, det er bare et
spørgsmål om antallet af elementer.

http://www.camerashed.co.uk/project9-1.asp

En sidegevinst er, at der er så meget strøm i power-pac'en, at jeg kan
holde kameraet tændt en hel dag, og at jeg kan slå vågeblus funktionen fra.

Og så har jeg gjort det til en vane, at jeg tager CF-kortet ud af
kameraet inden jeg går ind i varmen, for så kan jeg bare lade kameraet
ligge i fototasken og akklimatisere, den er jo godt issoleret, så
opvarmningen sker meget langsomt, og jeg kan straks gå i gang med
billederne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens G

Dato : 01-11-05 17:09

On Tue, 01 Nov 2005 16:19:28 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Hmm... jeg har endnu ikke været ude for noget vejr, som mine analoge og
>digitale kameraer ikke har kunnet klare.

En gang i starten af 80'erne var jeg ude på en frossen fjord i
Grønland for at tage nogle billeder af et skib i isen. Det var vel -25
grader.

Jeg havde tre kameraer med, med hhv. s/h, farve og dias film.
Kameraerne klarede det, men dias filmen blev så stiv at den knækkede
da den blev kørt frem.

Og så fik jeg holdt et kamerahus mod næsen så jeg fik en lille
forfrysning.
Så et klart råd må være at holde metalhuse fra bar hud når det er
meget koldt, og det gælder både ved digital og analog fotografering.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 01-11-05 17:33

On 2005-11-01, Jens G <jens@no.spam.for.me.pls> wrote:

> [...]
> Så et klart råd må være at holde metalhuse fra bar hud når det er
> meget koldt, og det gælder både ved digital og analog fotografering.

Det kan evt. fikses ved at gaffa-tape de steder (på kameraet) der kommer
i berøring med huden. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jesper HVL

Dato : 01-11-05 18:32

Thomas Kjær wrote:

> Det kan evt. fikses ved at gaffa-tape de steder (på kameraet) der kommer
> i berøring med huden. :)

Nu må der næsten udskrives en konkurrence med en præmie til den første
der poster et link til et billede af en der ved et tilfælde er kommet
til at tape sig fast til sit kamera med gaffa-tape. Priceless...

Ok... seriøst. Jeg bruger samme princip som NRE med at tage CF kortet ud
før jeg kommer ind fra kulden, og lader så kameraret varme langsomt op i
min kamerataske. Indtil videre har det virket ok.

Mvh Jesper

Fra : Brizz

Dato : 01-11-05 17:49

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> ligge i fototasken og akklimatisere, den er jo godt issoleret, så
> opvarmningen sker meget langsomt, og jeg kan straks gå i gang med

Så en ganske alm foto taske, i dette tilfælde Lowe pro Minitrekker burde
være nok til at akklimatiserer?

--
Mvh Brian
---

Fra : Jacob

Dato : 01-11-05 18:44

> Så en ganske alm foto taske, i dette tilfælde Lowe pro Minitrekker burde
> [...]
Nej
man hvis du smider en plast pose omkring alt det der er koldt inden du går
ind så er det fint. en fototaske er ikke det man kalder damp tæt. plastic
posen skal holde fugt på afstand.

Jacob

Fra : Jesper HVL

Dato : 01-11-05 18:23

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> flg. link er der en opskrift på en hjemmelavet power-pac, den gir' 5
> volt, men enhver anden volt-styrke kan principielt opnås, det er bare et

Du skal sgu nok passe lidt på hvis du render rundt i en stor frakke med
ledninger stikkende ud af ærmet - i disse tider

Ellers et rigtigt godt link!

Mvh Jesper

Fra : Thomas

Dato : 01-11-05 18:56

Jesper HVL wrote:

> Du skal sgu nok passe lidt på hvis du render rundt i en stor frakke med
> ledninger stikkende ud af ærmet - i disse tider

Nå ja for sat**! Og med et tykt bælte under tøjet, så ser man ekstra
mistænkelig ud.

Thomas

Fra : Søren Andersen

Dato : 01-11-05 21:47

> Nå ja for sat**! Og med et tykt bælte under tøjet, så ser man ekstra
> mistænkelig ud.

Det skulle jo heller ikke gerne være nødvendigt længere... altså at
medbringe eget kamera når man går ud. Polititet vil jo fremover sørge for
kameraer stort set alle steder.