Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lidt forskelige koncert fotos
Fra : Ole Sahl

Dato : 01-11-05 13:11

Nu må det vist være min tur til at vise lidt fotos frem.
Ris og ros modtages. Specielt hvis det er konstruktivt.

(og have lige lidt tålmodighed med min stakkels adsl forbindelse. Billederne
ligger på egen server)

Hangarfestival 2005 fredag 1115
http://kortlink.dk/olesahl/25sw

Hangarfestival 2005 loerdag 1517
http://kortlink.dk/olesahl/25sx

Hangarfestival 2005 loerdag 1512
http://kortlink.dk/olesahl/25sy

Hangarfestival 2005 loerdag 1482
http://kortlink.dk/olesahl/25sz

Hangarfestival 2005 loerdag 1370
http://kortlink.dk/olesahl/25t2

--
Mvh. Ole Sahl
www.olesahl.dk

"Best wide-angle lens? Two steps backward" and "look for the 'ah-ha'."

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-11-05 00:14

"Ole Sahl" <foto_fjernsletryd_@olesahl.dk> wrote in message
> [...]
> Ris og ros modtages. Specielt hvis det er konstruktivt.
>
> (og have lige lidt tålmodighed med min stakkels adsl forbindelse.

Det har jeg ikke så meget at sige til lige nu, det kommer længere nede.

> Hangarfestival 2005 loerdag 1517
> http://kortlink.dk/olesahl/25sx

Et godt skud, med god stemning, der gør lyset og røgen underværker. Det
mangler lidt spræl, og lidt skarphed.

> Hangarfestival 2005 loerdag 1512
> http://kortlink.dk/olesahl/25sy

Kanon godt billede, hvis det havde været helt skarpt og den lysbom begved
ikke havde været at se. Det kunne også være meget bedre hvis sangeren havde
stået i 100% profil. Altså med hovedet vendt ud mod venstre side i billedet.
Lyset giver et ekstra pift, men der mangler lige noget.

> Hangarfestival 2005 loerdag 1482
> http://kortlink.dk/olesahl/25sz

God fokus og godt lys. Du har fanget hende godt, lige mens hun kigger på
dig. Skarpheden er din fjende i lige dette billede. Synd for ellers var det
godt.

> Hangarfestival 2005 loerdag 1370
> http://kortlink.dk/olesahl/25t2

Hmmm... dette billede er skævt og jeg kan ikke rigtig se hvad pigens numse
har med denne koncert at gøre, vist er den da flot og lige til at røre, men
man skal abre ikke sælge sine billeder på den måde. Lyset er pænt og havde
hun kigget den anden vej, med samme positur, kunne det være fedt. Igen med
skarpheden, det er ret uskarpt. Desuden er baggrunden her alt for rodet. En
sidevendt flightcase er ikke pæn at kigge på som baggrund. Stativerne kan
der jo ikke gøres så meget ved, men havde du rykket bare lidt til højre og
drejet kameraet mod venstre, så havde du godt nok fået hende lidt fra siden,
men havde hun vendt fremad, havde det ikke gjort noget og så kunne du få den
flightcase i baggrunden væk. Det billede der er lige før, er i min mening
meget bedre, hvad angår komposition. Der er lamperne bare lit irriterende.

Generelt for dine billeder i denne serie er, de mangler spræl og liv og så
er de uskarpe. Jeg ved ikke hvad hvordan du fotograferer, men jeg ville nok
sige, en højere ISO, så kunne du få skarpere billeder. Desuden er det til
fælles for dem alle sammen, i din serie at de kunne trænge til et løft i
levels i PS. Det kunne gøre utroligt meget ved billedet. Ellers er der nogle
situationer der er fanget godt. Du har dog godt og vel 600 billeder fra
Hangarfestivalen liggende på din hjemmeside. Det er mange suse igennem og du
burde lave en lille serie på 20-25 stykker, hvor du præsenterer
højdepunkterne.

Det er jo ikke fordi du ikke kan fotografere, det kan du sagtens. Men til
koncerter skal man skrue lidt op for ISO'en for at få de gode billeder i
kassen. Nu kan jeg se at den står til ISO 774 på et af billederne. Men jeg
vil mene du skal op på i hvert fald 800 hele tiden. Lad ikke kameraet styre
det selv.

Keep trying, det kan kune blive bedre med tiden. Jeg skulle da også selv
lære nogle ting ved at tage koncert billeder, inden jeg kom ordentligt igang
og var lidt tilfreds med resultatetet og jeg har stadig meget at lære.

Mvh
Simon

Fra : Ole Sahl

Dato : 02-11-05 07:53

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde stået i 100% profil. Altså med hovedet vendt ud mod venstre side i
> billedet. Lyset giver et ekstra pift, men der mangler lige noget.

Jeps de har det med ikke altid at ville det samme på cenen som vi gerne vil
have dem til nede i fotograven ;)

> [...]
> noget og så kunne du få den flightcase i baggrunden væk. Det billede der
> er lige før, er i min mening meget bedre, hvad angår komposition. Der er

flightcasen kan bare ikke undgås hvis jeg var rykket til højre havde jeg
haft en både i forgrunden og i baggrunden. Nu er det jo koncert billeder og
deraf også en del udstyr på cenerne som ikke er sådan bare lige at undgå og
tit er der bare ikke mulighed for at flytte sig lidt til siden. ( der står
som regel to tre andre fotografer ) Jeg har med vilje ladet billedet stå
skævt fordi det er sådan det er skudt og jeg forsøger ikke at ændre for
meget på mine billeder. Nåå ja også kan jeg da godt løfte sløret for hvad
hun har med koncerten at gøre.. Der er også dansere på cenen til sådan nogle
koncerter, og det er lige hvad hun er. :)

> [...]
> fra Hangarfestivalen liggende på din hjemmeside. Det er mange suse igennem
> og du burde lave en lille serie på 20-25 stykker, hvor du præsenterer

Det specielle lys og det jeg selv godt kan lide ved billederne er at de er
taget uden blitz.
Den korte serie kommer (en eller anden dag.)

> Det er jo ikke fordi du ikke kan fotografere, det kan du sagtens.
Mange tak ;)

> [...]
> billeder i kassen. Nu kan jeg se at den står til ISO 774 på et af
> billederne. Men jeg vil mene du skal op på i hvert fald 800 hele tiden.

Det der med ISO 774 har jeg også selv bemærket. Den stod faktisk fast på ISO
800
nogle gange må man bare undres (eller læse manualen og finde ud af hvorfor
den gør sådan)

> [...]
> lære nogle ting ved at tage koncert billeder, inden jeg kom ordentligt
> igang og var lidt tilfreds med resultatetet og jeg har stadig meget at

Jeps hvis vi er færdige med at lære, så kan vi jo lige så godt stoppe!
Hangarfestivalen var min ilddåb, så det skulle være mærkeligt hvis ikke der
var plads til fremgang.

Mange tak for kommentarene.