Skød ulv for at forsvare sin hund
Fra : makkerlone

Dato : 01-11-05 14:48

Fra : Thomas Larsen

Dato : 02-11-05 10:00

"makkerlone" <panik@makker.dk> skrev i en meddelelse
news:1130852903.697761.16310@g47g2000cwa.googlegroups.com...
http://www.jaegerforbundet.dk/384/39/1/2096

Lone Sørensen

Helt sikkert jeg ville osse skyde, tror ikke jeg ville stille mig imellem,
en ulv Gør det mellem 2 hunde der toppes

Er ulve fredede i sverige siden så høj straf ?

Mvh Thomas L

Fra : Buhl

Dato : 02-11-05 10:36

"Thomas Larsen" <medieburner@gmail.com> wrote in message

> [...]
> en ulv Gør det mellem 2 hunde der toppes
>
> Er ulve fredede i sverige siden så høj straf ?

Ja, ulve er fredede i sverige, rigtigt fredede ! - og generelt er svenskerne
meget omtålelige med deres fredede dyr. Ikke bare med ulve, men også bjørne,
som der endda er jagtkvote på. For et par år siden var en dansker på elgjagt
i sverige i et område hvor kvoten på bjørn var brugt op, dvs. der måtte ikke
skydes flere bjørne i det område det år. Han og den svenske hundefører blev
angrebet af en bjørn, som havde dræbt en elg, og var igang med at fortære
den - derfor dens aggresive udfald. Danskeren skød bjørnen der var inde på
meget få meter af dem - den kom bragende ud af nogle tætte træer, og jægerne
troede det var en elg der var i træerne (hvilket det jo også var). Danskeren
måtte igennem flere retsinstanser, og forsvare sig mod en anklage for groft
jagtbrud med krav om fængsling !! - men blev frikendt ved länsretten som
erkendte at det var selvforsvar. Anklageren mente at de, da bjørnen kom
rasende mod dem, skulle smide sig fladt på jorden og spille døde...

Ligeledes blev der skudt og dræbt en ulv for nogle år siden i sverige,
hvilket gav bøde på flere hundrede tudsinde, og mere end et års
samfundstjeneste(hvis jeg husker korrekt) - mens der samme år i letland blev
skudt en bærplukker (!!!) som blev takseret til nogle få tusinde i bøde -
dette har givet anledning til en del undren og humor - selvom det
overhovedet ikke er sjovt at der blev skudt et menneske ved et uheld,
snarere sammenligningen mellem de to landes måde at håndtere det på.

I 2003 var jeg på elgjagt ved min svenske familie, og i flere dage cirklede
en lille flyvemaskine over vores jagtområde - det var biologer der
overvågede en ulv der var radiomærket, og som var trukket sydpå. Jeg kan
sagtens forstå at svenskerne i de små samfund bliver lidt "midsundelige"
eller knotne på ulven, der bliver overvåget hver dag af fly, mens de må
vente flere timer, eller dage på politiet ved eks. et indbrud - så ja,
sverige prioriterer deres fredede dyr højt.

mvh.
Buhl

Fra : Thomas Larsen

Dato : 02-11-05 15:23

så ja,
> sverige prioriterer deres fredede dyr højt.

Det er jo helt vildt

men der ser man bare...

Mvh Thomas L