MS Windows
briani 27239
widescreen billede på bærbar strækker bill~
Fra : ct

Dato : 01-11-05 15:47

Har lige modtaget et par nye Dell bærbare med Win XP. (Latitude 810 og XPS
M170)

Begge maskiner viser et frygteligt billede i Internet Explorer; Tekst er OK,
men diverse billeder ser ud til at være strukket i bredden, og bliver dermed
pixeleret. Ydermere vælter designet på nogle hjemmesider, måske pga. at
billederne gøres større?

Denne side www.krohotel.dk vælter totalt når jeg ser den på Dell maskinerne,
på 'almindeligt' 4:3 ser det OK ud.

Hvad går der galt, og hvad kan jeg gøre????

Claus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-11-05 16:15

Hej!

ct wrote:

> [...]
> billederne gøres større?
>
> Hvad går der galt, og hvad kan jeg gøre????

Har du indstillet Windows til at vise en opløsning som passer til skærmens
fysiske opløsning? F.eks. 1450xXXXX eller hvad den nu kører.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Fra : ct

Dato : 02-11-05 08:22

> Har du indstillet Windows til at vise en opløsning som passer til skærmens
> fysiske opløsning? F.eks. 1450xXXXX eller hvad den nu kører.

1680 x 1050, skærmens native opløsning, ja

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-11-05 08:38

"ct" <claus@FJERNESkjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

> 1680 x 1050, skærmens native opløsning, ja

De XPS'er, jeg har adgang til (samt en Inspiron 9300), har en optimal
opløsning på 1920x1200, og jeg har forøvrigt ikke de problemer, du
tilsyneladende har. Jeg har forresten sat font-størrelsen ned til 96dpi.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 10/30/05)

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 01-11-05 19:41

ct skrev:
> [...]
> bliver dermed pixeleret. Ydermere vælter designet på nogle
> hjemmesider, måske pga. at billederne gøres større?

Windows er sat til at bruge en større fontstørrelse og IE synes så den er
vældig god til at forstørre billederne og ødelægge designet af diverse
websider. Løsningen er at sætte fontstørrelsen ned til normal (vist noget
med 96 dpi vs 120 dpi). Eller bruge en browser der ikke er udviklet på i 5
år. IE har ikke udviklet sig siden netscape blev udkonkurreret.

http://www.mozilla.org/products/firefox/

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : O. Skjold \(Odense 5~

Dato : 01-11-05 21:38

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> Løsningen er at sætte fontstørrelsen ned til normal (vist noget med
> 96 dpi vs 120 dpi). Eller bruge en browser der ikke er udviklet på i
> 5 år.

Er det en løsning at bruge en gammel browser?

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : ct

Dato : 02-11-05 08:24

> [...]
> med 96 dpi vs 120 dpi). Eller bruge en browser der ikke er udviklet på i 5
> år. IE har ikke udviklet sig siden netscape blev udkonkurreret.

Fontstørrelsen står til normal, men alle fonte er alligevel større end på en
4:3 skærm.

Det er vist generelt Windws desktop der fucker, jeg har bemærket at ikonerne
nede i taskbar' en også er smadret/pixeleret...

Claus

Fra : ct

Dato : 02-11-05 08:26

> http://www.mozilla.org/products/firefox/

I Firefox ser alting normalt ud !!!!

Det var vist så dét for IE

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 21:26

ct wrote:
> [...]
> maskinerne, på 'almindeligt' 4:3 ser det OK ud.
>
> Hvad går der galt, og hvad kan jeg gøre????

Bare et gæt...
Hvis det KUN er et problem inde i Internet Explorer, så kan det måske
tænkes at være den funktion, der hedder "automatisk tilpasning af
billedestørrelse".
Du finder den under Funktioner -> Internet indstillinger -> Avanceret
scrol lidt ned til afsnittet "multimedier".
Prøv at slå den automatiske tilpasning fra, og se om det ændrer noget.

-E.G.

Fra : ct

Dato : 02-11-05 08:25

> [...]
> scrol lidt ned til afsnittet "multimedier".
> Prøv at slå den automatiske tilpasning fra, og se om det ændrer noget.

Godt bud, men det er desværre ikke det...