Kombinere router og switch
Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 09:55

Jeg har et hjemmenetværk, hvor der p.t. er 5 pc'er koblet på, hvilket snart
bliver til 6 stk. + en bærbar.

Jeg vil gerne have nogle af dem til at køre trådløst så jeg slipper for de
længste kabler, men problemet er at de trådløse routere jeg har kunnet finde
max. har 4-5 porte, hvilket ikke er nok.
Jeg fik den ide, at sætte en ekstra switch i en af portene på routeren, for
på den måde at udvidde antallet af aktive forbindelser, men kan dette
overhovedet lade sig gøre uden der går ged i routningen af pakkerne?
Hvis ikke, hvordan kunne jeg så konfigurere mit netværk med 3 trådløse, og 4
"normale" opkoblinger, uden det kommer til at koste en bondegård?

På forhånd tak
/Alex

Fra : Carsten Keller

Dato : 31-10-05 10:32

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in message
> [...]
> for på den måde at udvidde antallet af aktive forbindelser, men kan dette
> overhovedet lade sig gøre uden der går ged i routningen af pakkerne?

Du kan uden problemer sætte en switch i en af de eksisterende switchporte på
routeren. En af de sædvanlige 100-kroners kasser er tilstrækkelig.

Keller

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 13:13

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan uden problemer sætte en switch i en af de eksisterende switchporte
> på routeren. En af de sædvanlige 100-kroners kasser er tilstrækkelig.
>
> Keller

Tusind tak for et hurtigt svar

/Alex

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-05 17:46

Carsten Keller <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> "Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in message
>
> Du kan uden problemer sætte en switch i en af de eksisterende switchporte på
> routeren. En af de sædvanlige 100-kroners kasser er tilstrækkelig.

Jep. Min adsl-forbindelse går ind i sovekammeret, hvor routeren er
forbundet med en 5-ports switch, der igen er forbundet med en 8-ports
switch i spisestuen, der fortrinsvist fungerer som kontor. Ingen
problemer med det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 31-10-05 14:40

> [...]
4
> "normale" opkoblinger, uden det kommer til at koste en bondegård?

De trådløse optager ikke nogen porte i din router, så en normal 4-5 ports
router med indbygget trådløst access point er fint til dig.

Niels Dybdahl

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 14:47

"Niels Dybdahl" <ndy@esko-graphics.com> skrev i en meddelelse

> De trådløse optager ikke nogen porte i din router, så en normal 4-5 ports
> router med indbygget trådløst access point er fint til dig.

Skal jeg forstå det sådan, at jeg kan tilslutte 4 pc'er med kabel, og et
ubegrænset antal trådløst, på en trådløs router med 4 porte?

/Alex

Fra : Mads Bahrt

Dato : 31-10-05 16:19

Alex Linaa wrote:
> Skal jeg forstå det sådan, at jeg kan tilslutte 4 pc'er med kabel, og et
> ubegrænset antal trådløst, på en trådløs router med 4 porte?

Ikke nødvendigvis ubegrænset, men et pænt antal er muligt. Du kan også
bare koble en switch på som carsten foreslår - kabling er stadigvæk en
bedre løsning, både indenfor stabilitet og hastighed.

MVH
Mads

Fra : *** Calle ***

Dato : 31-10-05 22:24

Alex Linaa wrote:
> "Niels Dybdahl" <ndy@esko-graphics.com> skrev i en meddelelse

> Skal jeg forstå det sådan, at jeg kan tilslutte 4 pc'er med kabel, og
> et ubegrænset antal trådløst, på en trådløs router med 4 porte?

ja 255 stk Pc'ere ialt
--
*** Calle ***

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 01:01

On Mon, 31 Oct 2005 22:23:52 +0100, "*** Calle ***" <fake@fake.fake>
wrote:

>ja 255 stk Pc'ere ialt

Nice

Endnu en gang tak for hjælpen til jer alle

/Alex

Fra : Carsten Keller

Dato : 01-11-05 08:28

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> wrote in message

> ja 255 stk Pc'ere ialt

Hvis vi skal være helt krakilske er det vel kun 253 (går ud fra du har
regnet i IP-adresser, så går der jo en fra til routeren og en til
broadcast).

Og endelig er der mange AP's der ikke understøtter mere end 64/128
klienter...

Keller

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-11-05 09:15

> [...]
> broadcast).
> Og endelig er der mange AP's der ikke understøtter mere end 64/128

IP-adresser er der nok af i 10.x.x.x området. Det afgørende er hvad APet og
DHCPen understøtter internt.

Niels Dybdahl

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-11-05 10:21

On Tue, 1 Nov 2005 09:14:40 +0100, "Niels Dybdahl"
<ndy@esko-graphics.com> wrote:

> IP-adresser er der nok af i 10.x.x.x området. Det afgørende er hvad
> APet og DHCPen understøtter internt.

I *praksis* vil det afgørende ganske givet være, hvor mange samtidige
associationer, AP'et supporterer, og hvor dårlig performance, man er
villig til at leve med.

Det reelle tal er meget, meget langt fra 250.

-A

Fra : MadHatter

Dato : 01-11-05 11:00

On Tue, 01 Nov 2005 10:21:01 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>villig til at leve med.
>
>Det reelle tal er meget, meget langt fra 250.

Det væsentlige problem er hukommelse. Der skal være tilstrækkelig
plads til data og tabeller, ellers fungerer routeren dårligt eller
slet ikke.

Desværre er det nærmest umuligt at finde omlysninger om mængden af RAM
på de billige bredbåndsroutere....

Fra : Carsten Keller

Dato : 01-11-05 14:13

"Niels Dybdahl" <ndy@esko-graphics.com> wrote in message

> IP-adresser er der nok af i 10.x.x.x området. Det afgørende er hvad APet
> og
> DHCPen understøtter internt.

Enig, men lige præcis 255 bliver det nok aldrig, med mindre man har lavet et
temmelig specielt scope på DHCP-serveren. Og når alt kommer til alt er der
jo ikke nogen der siger man skal holde sig i 10.0.0.0-området. Alle adresser
er jo brugbare, der bliver nok bare lidt problemer hvis det skal bruges
sammen med "Indernettet"

Men nu er der vist gået totalt fluekn****** i argumenterne

Keller

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-11-05 19:41

On Tue, 1 Nov 2005 14:13:06 +0100, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> Enig, men lige præcis 255 bliver det nok aldrig, med mindre man har
> lavet et temmelig specielt scope på DHCP-serveren.

Netværk 10.0.0.0/16, hvor scope'et er 10.0.1.1 til 10.0.1.255 ville
være et eksempel på lige præcis 255 adresser i scope'et, så det er
skam ikke umuligt eller for den sags skyld særlig specielt.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/