font size styring med CSS ?
Fra : Michael Schrøder

Dato : 01-11-05 08:52

Jeg kunne godt tænke mig at påvirke nogle <FONT SIZE="2"> html-tags med
CSS...

Jeg har ikke mulighed for at indsætte en class="font2" eller lignende så jeg
efterspørger en løsning a la:

font size2 {
font-size: 10px;
}

- findes det ?

Jeg behøver ikke forslag om at skifte til CSS

mvh Michael

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-11-05 09:29

On Tue, 1 Nov 2005 08:52:28 +0100, "Michael Schrøder"
<kmdmls@schroeder.dk> wrote:

> [...]
>CSS...
>
>Jeg har ikke mulighed for at indsætte en class="font2" eller lignende så jeg

Nej, mig bekendt kan du ikke lave selects i CSS baseret på
HTML-attributter.

[select: At udvælge hvilken del den pågældende CSS-regel skal gælde
for.
size="2" er en attribut ved HTML-tagget FONT.]

>Jeg behøver ikke forslag om at skifte til CSS

Det ville jo ellers være oplagt

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-11-05 11:08

Jørn Andersen skrev:

> Nej, mig bekendt kan du ikke lave selects i CSS baseret på
> HTML-attributter.

Det kan man nu godt - om end understøttelsen ikke er så udbredt.

Hvis man vil matche <font size="2"> kan man skrive:

   font[size=2]{ ... }

Hvis man bare vil matche font-elementer der har size-parameteren
sat, kan man skrive:

   font[size]{ ... }

Det kan fx også bruges til at matche input-elementer sat som
readonly:

   input[readonly]{ ... }

Syntaksen virker i Firefox, Opera og Safari - men ikke i IE.
Se testside her:
<http://www.quirksmode.org/css/selector_attribute.html>

- og specifikationen her:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#attribute-selectors>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-11-05 17:47

Tak for korrektionen!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michael Schrøder

Dato : 02-11-05 08:17

> [...]

> sat, kan man skrive:
>
> font[size]{ ... }
>
> Det kan fx også bruges til at matche input-elementer sat som

Det er jo lige det jeg prøvede at finde - mange tak !

> Syntaksen virker i Firefox, Opera og Safari - men ikke i IE.

Det er så til gengæld sur røv...
- der er stadig for mange brugere af IE til at man kan se bort fra dem

mvh Michael

Fra : Søren Løbner

Dato : 01-11-05 09:47

Michael Schrøder wrote:
> [...]
> }
>
> - findes det ?
>
> Jeg behøver ikke forslag om at skifte til CSS

Ja det du nævner kan godt lade sig gøre, men det bliver udført på alle
font-objekter.
Og det ser sådan her ud:
font {
font-size: 10px;
}

-Søren

Fra : Frank

Dato : 01-11-05 11:20

Michael Schrøder skrev:
> [...]
> CSS..
> Jeg har ikke mulighed for at indsætte en class="font2" eller lignende så jeg

Som det ellers er blevet sagt, kan du kun påvirke <font>-elementer, ikke
HTML-attributer...
Men, du kan udnytte den øvrige HTML-struktur til at "ramme" mere specifikt, ved
at bruge CSS-nedarvning, for eks.:
td font {font-size: 12px;}
div font {font-size: 11px;}
p font {font-size: 10px;}
p font i {color: red}
osv...
Mulighederne kommer selvfølgelig an på hvordan siden er bygget op...

--
med venlig hilsen
Frank