flydende element
Fra : Atte André Jensen

Dato : 31-10-05 12:13

Hejsa

Jeg vil gerne lave en menu som altid er synlig, uanset hvor langt der
scrolles ned på siden. Jeg har kikket på css, men kan ikke finde ud af
at lave det.

Er der én som kan hjælpe med et link til et eksempel der gør noget i
retningen af hvad jeg ønsker?

--
peace, love & harmony
Atte

http://www.atte.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-05 12:30

Atte André Jensen skrev:

> Jeg vil gerne lave en menu som altid er synlig, uanset hvor langt der
> scrolles ned på siden. Jeg har kikket på css, men kan ikke finde ud af
> at lave det.

Det er let at lave så det virker i Opera og Firefox. Man skal
bare give menuen en position sætte parameteren "position: fixed;"
i CSS-filen. Den har bare ingen effekt i IE. Der findes et hack
(en fuskermetode) til at ordne det, men den kender jeg ikke.

Her er et eksempel fra obese.dk som jeg har lavet:

CSS:
..menu {
   float: left;
   position: fixed;
   width: 17%;
   margin: 10px;
   padding: 5px;
   background-color: #ffe;
   border: solid;
}

Menuen lægges bare ind i en div i HTML-filen:

din menu

Og det kan ses på:
http://obese.dk/

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-10-05 13:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> i CSS-filen. Den har bare ingen effekt i IE. Der findes et hack
> (en fuskermetode) til at ordne det, men den kender jeg ikke.

Og så findes en metode, som ikke er fusk, nemlig Dean
Edwards IE7 patch, se min artikel

http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/

mere specfikt om position:fixed

http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/position.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Atte André Jensen

Dato : 31-10-05 14:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er let at lave så det virker i Opera og Firefox.

Tak!

--
peace, love & harmony
Atte

http://www.atte.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-10-05 16:28

Atte André Jensen wrote:
> Hejsa
>
> Jeg vil gerne lave en menu som altid er synlig, uanset hvor langt der
> scrolles ned på siden. Jeg har kikket på css, men kan ikke finde ud af
> at lave det.

Tag et kig på http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp - den
virker i alle browsere, i IE dog kun med en lille tilføjelse. Denne
tilføjelse er klart vist på siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/