http://validator.w3.org/check#
Fra : Peter Loumann

Dato : 28-10-05 17:29

http://validator.w3.org/check#

får jeg:

Doctype:   -//W3C//DTD HTML 4.01 Strict //EN
Unknown Parse Mode!
The MIME Media Type (text/html) for this document is used to serve
both SGML and XML based documents, and it is not possible to
disambiguate it based on the DOCTYPE Declaration in your document.
Parsing will continue in SGML mode.
This Page Is Valid -//W3C//DTD HTML 4.01 Strict //EN!

Jeg forstår ikke meddelelsen. Har jeg et problem? Mit doctype er

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Strict //EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

uden linjeskift.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-05 18:07

Peter Loumann skrev:

> Jeg forstår ikke meddelelsen. Har jeg et problem? Mit doctype er
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Strict //EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
> uden linjeskift.

Prøv med:

<!doctype html public '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>

Små bogstaver vil få W3's validator til at tro at der ikke er en
erklæring, men jeg bruger primært
   http://htmlhelp.com/tools/validator/
der godt forstår små bogstaver.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-05 20:30

Peter Loumann skrev:

> Jeg forstår ikke meddelelsen. Har jeg et problem? Mit doctype er
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Strict //EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Problemet er "Strict" - der ikke skal stå i public identificator
(forreste del af doctypen) ved HTML 4.01. Det kan være lidt
forvirrende, da "Strict" *er* med i XHTML 1.0 strict-doctypen:

   <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
   "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Men en korrekt angivelse af html 4.01 strict er altså enten:

   <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">

- eller

   <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
       "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

DOCTYPE skal altid være med stort. HTML umiddelbart efter DOCTYPE
kan i ren html stå med store eller små bogstaver, mens det i xhtml
skal stå med små bogstaver.

Se evt. W3's liste over anbefalede doctype-erklæringer:
<http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html> og Martin
Hintzmanns artikel om doctype:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-10-05 20:48

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
>
>    <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
>
>- eller
>
>    <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"

Ja. sidstnævnte, brugt med mellemrum i stedet for
linjeskift/tabulering, fjerner forbeholdet.

Er der forskel på det to? Jeg tænker f.eks. på browser-mode. Det
foresvæver mig at jeg engang læste om en forskel med og uden link.
Ellers må den korte vel være at foretrække ud fra økonomi.

>Se evt. W3's liste over anbefalede doctype-erklæringer:
><http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html> og Martin
>Hintzmanns artikel om doctype:
><http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>

Det vil jeg studere nærmere. Foreløbig mange tak - også til Bertel.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-05 21:20

Peter Loumann skrev:

> Er der forskel på det to? Jeg tænker f.eks. på browser-mode.
> Det foresvæver mig at jeg engang læste om en forskel med og
> uden link.

Ja - der er forskel, men kun for MacIE - der bruger quirksmode HTML
4.01 Strict uden URL og standardmode ved HTML 4.01 Strict med URL.
Alle andre browsere med doctypekontakt går i standardmode uanset om
der er URL med på en Strict-type.

Det er først og fremmest ved html transitional-dokumenter at der er
forskel på med og uden URL. En HTML 4/4.01-doctypeerklæring uden
URL vil sætte alle browsere med doctypekontakt i quirksmode. Sætter
man en URL på, vil næsten alle browsere gå i standardmode.

Når transitional-erklæringen uden URL sætter browserne i quirksmode
er det givetvis fordi denne doctypeerklæring har været udbredt i
tiden før de store browserproducenter begyndte at tage standarderne
alvorligt - og følgelig er masser af eksisterende sider kodet til
browsere der tænker i quirksmode. En del af disse sider har slet
ingen doctypeerklæring (derfor trigger en manglende
doctypeerklæring altid quirksmode), men en anden del bruger
kortformen af html 4 eller 4.01 transitional.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-05 21:29

> [...]

> med URL. Alle andre browsere med doctypekontakt går i
> standardmode uanset om der er URL med på en Strict-type.

Jeg burde have anført at ovenstående ikke er noget jeg selv har
testet - det bygger på siden her <http://hsivonen.iki.fi/doctype/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-10-05 22:39

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jeg burde have anført at ovenstående ikke er noget jeg selv har
> testet - det bygger på siden her <http://hsivonen.iki.fi/doctype/>.

Det har jeg til gengæld, og for HTML 4.01 gælds at en
ikke-validerende dokumenttypeerklæring sætter IE/Win i i
quirks modus.

En ikke validerende dokumenttypeerklæring er en
dokumenttypeerklæring uden link til W3C's DTD, for eksempel:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">

For de måske mindre indviede: Quirks modus er en tilstand,
hvor det er browseren interne DTD, der bestemmer. Microsoft
har meget smart for os indrettet det således at quirks modus
i det store og hele anvender IE5 DTD'en. Der har betydning
for for eksempel tolkningen af et elements brede og højde.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Soliema

Dato : 28-10-05 22:46

> En ikke validerende dokumenttypeerklæring er en dokumenttypeerklæring uden
> link til W3C's DTD, for eksempel:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">

hmm mener du, at man ikke kan få den igennem nåleøjet inde ved W3c eller ?!?

fordi jeg har nemlig fået godkendt min, uden link...

/Anne Mette

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-10-05 10:01

Soliema wrote:

> hmm mener du, at man ikke kan få den igennem nåleøjet inde ved W3c eller ?!?
>
> fordi jeg har nemlig fået godkendt min, uden link...

Tillykke.

Det er vel ikke noget nåleøje, men nok nærmest en hjælp til
at få ens html og css *syntaktisk* korrekt.

Dokumenttypeerklæringen siger noget om logikken i CSS-koden,
og ikke om syntaks. F.eks. siger W3C's DTD én ting om en
css-kasses bredde, mens IE's interne DTD siger noget andet.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-10-05 12:35

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det har jeg til gengæld, og for HTML 4.01 gælds at en
> ikke-validerende dokumenttypeerklæring sætter IE/Win i i
> quirks modus.

Nej, det er ikke korrekt.

En manglende doctype-erklæring sætter moderne browsere i
quirksmode. En ikke-validerende doctype - altså en doctype med fejl
- vil blive opfattet som en ukendt doctype, og den slags trigger
standardmode.

> En ikke validerende dokumenttypeerklæring er en
> dokumenttypeerklæring uden link til W3C's DTD, for eksempel:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">

Nej - en doctypeerklæring har ikke obligatorisk link til en DTD.
Men uanset om ovenstående doctypeerklæring skrives med eller uden
URL, tolkes den i standardmode af IE.

Jeg har lavet en testside man kan kalde med forskellige HTML-
doctyper: <http://gyros.dk/usenet/asp/doctype.asp>. Jeg har testet
alle med IE6 - og resultatet svarer helt til hvad den finske
artikel beskriver.

> [...]
> i det store og hele anvender IE5 DTD'en. Der har betydning
> for for eksempel tolkningen af et elements brede og højde.

Jep. Man skal dog også være opmærksom på at der er en del forskel
på Quirksmode i IE og Quirksmode i Firefox/Mozilla/Netscape. I
begge tilfælde dækker "quirksmode" over at man efterligner
tidligere browsere - men IE4/5 (som IE's quirksmode efterligner) og
Netscape 4 (som Firefox-quirksmode efterligner) havde hver deres
sæt af "quirks". Således er beregning af bredde fx kun anderledes i
IE's quirksmode.

Operas quirksmode er en emulering af IE - de har ikke nogen "gammel
elefant" at tage hensyn til, så de sørger bare for at Opera
fortolker gamle sider efter samme målestok som IE - og håber så på
at modtage den samme html-kode som IE.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-10-05 14:13

> [...]
> doctyper: <http://gyros.dk/usenet/asp/doctype.asp>. Jeg har testet
> alle med IE6 - og resultatet svarer helt til hvad den finske

Du skriver på den side:

<citat>
I standardmode trækkes kantbredden fra de 200px, så man får 100px til
indholdet og 100px til kanterne. I quirksmode vil kanten blive lagt til så
man får 200px indhold + 100px kant, i alt 300px.
</citat>

Skulle det ikke have været omvendt? Sådan ser det i hvert fald ud i min IE6.
I quirks bliver boksen inklusive kant skåret ned til 200px i bredden. I
standards bliver den blå kant lagt til de 200px.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-10-05 16:41

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

><http://gyros.dk/usenet/asp/doctype.asp>

Jeg er endnu engang imponeret over din og gruppens hjælpsomhed. Tak!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-10-05 17:05

> [...]
> quirksmode. En ikke-validerende doctype - altså en doctype med fejl
> - vil blive opfattet som en ukendt doctype, og den slags trigger

Du har ganske ret og jeg har i første omgang formuleret mig
lidt klodset, ja, forkert. Jeg beklager, og kan trøste med
at jeg har lært lidt af det...

> [...]
> elefant" at tage hensyn til, så de sørger bare for at Opera
> fortolker gamle sider efter samme målestok som IE - og håber så på

Også her har du ret, men forskellene på quirks modus og
standard modus er vel ikke så store i de nævnte browsere som
der er for IE's vedkommende?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-10-05 16:53

Erik Ginnerskov skrev:

> <citat>
> I standardmode trækkes kantbredden fra de 200px,

> Skulle det ikke have været omvendt?

Jo da - det er rettet nu.

Jeg skrev teksten efter hukommelsen og glemte at tjekke den
bagefter - tak for rettelsen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-10-05 23:49

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jo da - det er rettet nu.

Kunnde du tænkes at overveje en tilføjelse på siden:

Ud for hvert link kunne du skrive den DTD, som linket vil indsætte på siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-10-05 23:27

Hermed gjort - <http://gyros.dk/usenet/asp/doctype.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-11-05 03:30

> Hermed gjort - <http://gyros.dk/usenet/asp/doctype.asp>.

Genialt! Lad den endelig ligge, så har vi noget at henvise
til når nogen spørger.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk