html?
Fra : jeanette

Dato : 28-10-05 10:28

hejsa

hmm lidt underligt spørgsmål, men jeg er vant til at bruge dreamweaver når
jeg laver hjemmesider, men egentlig kunne jeggodt tænke mig at lære at lave
hjemmesider uden et sådan program der næsten gør det hele for mig, nogen kan
bygge en hjemmeside op ved bare at bruge notepad el lign...
hvad vil i anbefale mig hvis j eg gerne vil lære at kode html og vide hvad
og hvorfor den gør som den gør ???

mvh

Jeanette

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-10-05 11:08

http://html.dk - indeholder tutorials til både html og css
http://hjemmesideskolen.dk
http://www.webdesign101.dk

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-05 11:21

jeanette skrev:

> hvad vil i anbefale mig hvis j eg gerne vil lære at kode html og vide hvad
> og hvorfor den gør som den gør ?

Kim Ludvigsen har givet nogle gode links.

Mig bekendt kan Dreamweaver også bruges som en ren editor hvor du
selv skriver koden uden at benytte automatikken, men hvis du vil
have en editor der (primært) er beregnet til at man skriver selv,
kan du f.eks. bruge Webwriter.

--
Bertel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 28-10-05 11:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> selv skriver koden uden at benytte automatikken, men hvis du vil
> have en editor der (primært) er beregnet til at man skriver selv,

men hvis man bare vil bruge en ren editor er der vel ingen grund til at
give tusindvis af kr. for Dreamweaver?

Mikkel
--
Nyttige gratis-programmer:
http://lakjer.dk/mikkel/freeware.shtml

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 28-10-05 12:13

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> men hvis man bare vil bruge en ren editor er der vel ingen grund til at
> give tusindvis af kr. for Dreamweaver?

Ok, jeg ser nu at Jeanette kender Dreamweaver i forvejen.

Mikkel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-10-05 11:28

jeanette wrote:
> [...]
> bygge en hjemmeside op ved bare at bruge notepad el lign...
> hvad vil i anbefale mig hvis j eg gerne vil lære at kode html og vide hvad

Jeg er ubeskeden nok til at anbefale dig min bog "Webdesign
- illustreret håndbog", 2. udgave. Jeg får e-mails fra en
del begyndere, som synes de har god nytte af bogen. (Men i
øvrigt også fra nogle lidt mere erfarne).

Du kan evt. låne den på biblioteket, hvis du ikke vil købe
katten i sækken

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : jeanette

Dato : 28-10-05 18:37

hej Jørgen

jeg har tilmeldt mig på din side
Men hvad koster denne bog du snakekr om???

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-10-05 22:27

jeanette wrote:

> jeg har tilmeldt mig på din side
> Men hvad koster denne bog du snakekr om???

Jeanette:

Hvis du ikke vil have gruppens moderator på nakken må du
hurtigt lære dig lidt netikette:

Indsæt altid dine svar, kommenterer eller spørgsmål *under*
det, du citerer.

Og citer kun det, der er relevant for dit svar, din
kommentar eller dit spørgsmål.

Bogen koster er på 464 sider og koster 299 kroner. Kan købes
hos forlaget Globe A/S, www.globe.dk, eller i boghandelen.

Du kan læse mere om bogen på mit websted:

http://www.webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/index.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 28-10-05 11:59

"jeanette" <jeanette@FJERNnetsolv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan
> bygge en hjemmeside op ved bare at bruge notepad el lign...

Du kan begynde at bruge Dreaweaver i Code view. Så kna du skrive koder selv,
stor set så godt som i de fleste tekst editorer. Samtidig kan du jo stadig
væk bruge Design view til at checke udseende mv.

/Per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-10-05 16:21

per christoffersen wrote:

> Samtidig
> kan du jo stadig væk bruge Design view til at checke udseende mv.

Det kan man da gøre i et passende antal forskellige browsere. Ret i koden,
gem, skift til browserne og tryk [F5].

Når man undlader at skifte til design-mode i editoren, risikerer man ikke,
at editoren laver ulykker med koden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : jeanette

Dato : 28-10-05 18:38

> [...]
> gem, skift til browserne og tryk [F5].
>
> Når man undlader at skifte til design-mode i editoren, risikerer man ikke,

okay jeg er nu begyndt på html.dk hvor det hele er fra notepad ..er det en
dårlig ting eller ???

jeanette

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-05 19:01

jeanette skrev:

> okay jeg er nu begyndt på html.dk hvor det hele er fra notepad ..er det en
> dårlig ting eller ?

Det var sådan jeg begyndte. Senere gik jeg over til Webwriter der
i det grundlæggende er magen til Notepad, men den har nogle
genveje så man kan skrive nogle af de almindelige tags hurtigt.
Man kan f.eks. markere en linje og trykke Shift-Enter så står der
tags. Det er stadigvæk en selv der sætter det hele op, men
skrivearbejdet lettes en hel del. Der er også nem adgang til at
indbygge billeder i koden hvor height og width sættes automatisk.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 31-10-05 08:50

> Når man undlader at skifte til design-mode i editoren, risikerer man ikke,
> at editoren laver ulykker med koden.

Der sker absolut ingenting med koden i DW når man skifter til Design View.
Det er klart at der kan ske ting med koden, hvis man begynder at arbejde med
indholdet, men man kan jo starte forsigtigt uden de store omlægninger...

/Per

Fra : Mr. T

Dato : 28-10-05 18:09

jeanette wrote:
> [...]
> bare at bruge notepad el lign...
> hvad vil i anbefale mig hvis j eg gerne vil lære at kode html og vide

Meget fornuftig!
Anbefaler Arachnophilia.
http://www.arachnoid.com/arachnophilia/
--