menu der flytter sig
Fra : Tidemann

Dato : 27-10-05 01:28

Hejsa
Hmm, jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe at spørge i, men så må i sende
mig videre!

Det irriterer mig at menuen på siden flytter sig, alt efter størrelsen på
browser vinduet.
Den er rigtig i 1024 x 768
http://www.royalmontana.dk/index.html

Jeg kan ikke finde ud af hvorfor, mon andre kan??
--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-10-05 10:08

Tidemann wrote:
> [...]
> Den er rigtig i 1024 x 768
> http://www.royalmontana.dk/index.html
>
> Jeg kan ikke finde ud af hvorfor, mon andre kan??

Hvad havde du egentlig forestillet dig? At menuen blev
stående mens browservinduet bare blev bredere og bredere?

Sagener, at hele din webside bliver så bred som
browservinduet tillader, medmindre du gør noget aktivt for
at forhindre det.

Mit forslag skulle være at omslutte alt indhold med
div="side" og sætte en bredde på denne, f.eks. 750 pixel.

Flot side i øvrigt, hvis man har smag for den stil. Men du
bliver nødt til at reducere din billedmænge, din
overførselstid er næsten et helt minut med en 56/64 k
forbindelse, se
http://www.websiteoptimization.com/services/analyze/wso.php?url=http://www.royalmontana.dk/index.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 27-10-05 11:51

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Hvad havde du egentlig forestillet dig? At menuen blev stående mens
> browservinduet bare blev bredere og bredere?

Tja, mon ikke det er fordi afstanden til toppen bliver størrer jo højere
vinduet er ?

--
Benny Nissen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-10-05 14:37

Benny Nissen wrote:

> Tja, mon ikke det er fordi afstanden til toppen bliver størrer jo højere
> vinduet er ?

Godt set Benny - den er jo meget vanskelig: Den øgede
afstand foroven kommer i mine browsere (Firefox og IE6 i
første omgang) *kun* når browservinduet maksimeres, og altså
*ikke* når der trækkes i browservinduets kant.

Det synes jeg er meget meget mærkeligt, og jeg kan ikke
finde nogen fornuftig forklaring på det.

Hvis det var min webside, der opførte sig sådan, ville jeg
starte med at pille jokeren ud af spillet, nemlig Gerd
Versluis HV-menu, som er den menu Marianne bruger (jeg håber
hun har betalt den beskedne licens, Gerd skal ha' for
kommerciel brug af applikationen).

Nu hvor jeg har kigget nærmere kan jeg også se, at der er en
hel del tilsyneladende umotiverede elementer i toppen af
kildekoden, hvoraf i hvert fald nogle har en absolut
position og en højde, jf. Mariannes stylesheet.

Det er næsten umuligt at afgøre, hvorledes disse elementer
spiller sammen, men man skulle vel forvente at der skete det
samme ved de to forskellige metoder til at øge
browservinduets bredde.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Tidemann

Dato : 28-10-05 16:06

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> [...]
> kildekoden, hvoraf i hvert fald nogle har en absolut
> position og en højde, jf. Mariannes stylesheet.

Hmm, hvilke umotiverede elementer??

> Det er næsten umuligt at afgøre, hvorledes disse elementer
> spiller sammen, men man skulle vel forvente at der skete det
> samme ved de to forskellige metoder til at øge
> browservinduets bredde.

Jeg har fundet fejlen

Jeg manglede at sætte top her:
var MenuVerticalCentered="top";
i min menu_var.js

Men ellers tak for svar, til alle!

Fra : Tidemann

Dato : 28-10-05 16:33

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> Hvad havde du egentlig forestillet dig? At menuen blev
> stående mens browservinduet bare blev bredere og bredere?

Ja det havde jeg da.
Hvis jeg laver en absolut positionering, burde den da blive stående??

Det gør den på www.formdinfremtid.dk , så jeg har sammenlignet de to
menu_var.js
og jeg manglede at sætte top her:
var MenuVerticalCentered="top";
www.royalmontana.dk

> [...]
> at forhindre det.
>
> Mit forslag skulle være at omslutte alt indhold med
> div="side" og sætte en bredde på denne, f.eks. 750 pixel.

Den skal være bred (siger Linda som ejer siden), og er lavet så alt er
fleksibelt, på nær menuen.

> Flot side i øvrigt, hvis man har smag for den stil.

Tak

> Men du bliver nødt til at reducere din billedmænge, din
> overførselstid er næsten et helt minut med en 56/64 k
> [...]

Det vil jeg gøre noget ved, men det er vist "kun" index siden det er galt med?
Det er jo næsten ene grafik!

Tak ellers.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-10-05 15:46

Tidemann wrote:
> Hejsa
> Hmm, jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe at spørge i, men så må
> i sende mig videre!

Jo, gruppen er god nok.

> Det irriterer mig at menuen på siden flytter sig, alt efter
> størrelsen på browser vinduet.
> Den er rigtig i 1024 x 768
> http://www.royalmontana.dk/index.html

Jeg forstår ikke helt din fremgangsmåde. I sidens head har du først et
link-tag til din css. I næste linje importerer du selvsamme css.

Dernæst ser det ikke ud som om din problemgivende menu står inde i den boks,
som udgør din side - koden ligger uden for sidens div.

Endelig bruger du en ren javascript-menu. Hvis bugeren har lukket for
javascript, er din side helt uden menu.

Prøv at lave din side sådan:

Du har i FF et problem med, at den nederste grafik'sløjfe' delvist dækker
den nederste linje tekst.

Du har et problem med din css - validerer ikke.
I body har du en definition: background-repeat: none repeat;
Der er ikke noget, der hedder 'none repeat', det hedder 'no-repeat'.

Hvis du i css udskifter alle forekomster af transparent med inherit, slipper
du for en masse advarsler (det er ikke fejl, men irriterende for dig
alligevel).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 28-10-05 16:22

"Erik Ginnerskov" skrev

> Dernæst ser det ikke ud som om din problemgivende menu står inde i den boks,
> som udgør din side - koden ligger uden for sidens div.

Jo det gør den godt nok!

> Endelig bruger du en ren javascript-menu. Hvis bugeren har lukket for
> javascript, er din side helt uden menu.

Ja det skal jeg ha´ kikket på en dag når jeg får tid

> Du har i FF et problem med, at den nederste grafik'sløjfe' delvist dækker
> den nederste linje tekst.

Der er vist flere ting jeg lige skal ha´ justeret lidt

> [...]
>
> Hvis du i css udskifter alle forekomster af transparent med inherit, slipper
> du for en masse advarsler (det er ikke fejl, men irriterende for dig

Tak. Ja de har jo lavet lidt om på valideringen siden jeg lavede den.

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-05 19:41

Tidemann skrev:

> Ja det skal jeg ha´ kikket på en dag når jeg får tid

Dine menuknapper ligger også flere steder, for eks.
http://www.royalmontana.dk/menu/ommig-over.jpg
og
http://www.royalmontana.dk/layout/ommig-over.jpg
hvilket er upraktisk, når du lige så godt kunne genbruge
de samme.

I begge tilfælde er knapperne gemt som alt for hårdt
pakkede jpg-filer. Du kan få en meget pænere resultat
hvis du brugte gif eller png i stedet. Se også
http://html-faq.dk/2020.asp

Når du alligevel skal lave menuen om, så tænk lidt mere
på genbrug. Se http://html-faq.dk/1012.asp hvor jeg har
brugt det samme billede til alle kapper.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tidemann

Dato : 30-10-05 03:50

"Allan Vebel" skrev

> [...]
> og
> http://www.royalmontana.dk/layout/ommig-over.jpg
> hvilket er upraktisk, når du lige så godt kunne genbruge

Det er fordi jeg har gemt dem på ny, så de er blevet knapt så "tunge".
De er blevet halveret! Jeg skulle ha´ et sted at gemme dem!

> I begge tilfælde er knapperne gemt som alt for hårdt
> pakkede jpg-filer. Du kan få en meget pænere resultat
> hvis du brugte gif eller png i stedet. Se også
> http://html-faq.dk/2020.asp

Du skriver at det er bedre at gemme i gif, men hvis jeg gør det bliver de
tungere!!

> Når du alligevel skal lave menuen om, så tænk lidt mere
> på genbrug. Se http://html-faq.dk/1012.asp hvor jeg har
> brugt det samme billede til alle kapper.

Jeg kan ikke genbruge, da det er en tekst uden æ, så jeg må bruge grafik.
Jeg har nu arbejdet hårdt og har fået dette resultat:
http://www.royalmontana.dk/ny.html til de ande sider.
Index siden er fikset, på nær menuen, da jeg vil i seng nu!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-10-05 00:08

Tidemann wrote:

> Du skriver at det er bedre at gemme i gif, men hvis jeg gør det
> bliver de tungere!!

Det lyder forkert. Normalt, når man gemmer så simpel grafik, får man mindst
filer ved at gemme som gif eller 256-farvet png.

> Jeg kan ikke genbruge, da det er en tekst uden æ, så jeg må bruge
> grafik. Jeg har nu arbejdet hårdt og har fået dette resultat:
> http://www.royalmontana.dk/ny.html til de ande sider.

Not Found
The requested URL /ny.html was not found on this server

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-10-05 03:22

Tidemann skrev:

> Du skriver at det er bedre at gemme i gif, men hvis
> jeg gør det bliver de tungere!

Hvis du bare tager jpg-filen og gemmer som gif, så
kan jeg godt forstå det.

Kigger jeg på
http://www.royalmontana.dk/layout/ommig-over.jpg,
så indeholder den ikke mindre end 2407 forskellige
farver. Det er den alt for hårde pakning der har gjort
de ensfarvede flader omkring mønsteret og teksten
til noget fnidderfnadder - det kan du tydeligt se når
du forstørrer filen op i dit grafikprogram.

Det er originalfilen du skal gemme som gif. Jeg vil tro
at den maksimalt indeholder 16 farver - og så er det
tilstrækkeligt *kun* at gemme den med 16 farver, og
ikke 256 som er normalt. På den måde vil den fylde
meget mindre.

Prøv at se mit eksempel på
http://html-faq.dk/2020.asp#billedformat - det er det der
er sket for dig - og derfor at filer med store ensartede
flader ikke bør gemmes som jpg.

> Jeg kan ikke genbruge, da det er en tekst uden æ, så
> jeg må bruge grafik.

Nu er jeg slet ikke med Hvordan laver du så et æ i dit
grafikprogram?

> Jeg har nu arbejdet hårdt og har fået dette resultat:
> http://www.royalmontana.dk/ny.html

Dødt link.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tidemann

Dato : 31-10-05 17:49

"Allan Vebel" skrev

> [...]
> tilstrækkeligt *kun* at gemme den med 16 farver, og
> ikke 256 som er normalt. På den måde vil den fylde

Hmm. Så må jeg i gang med at ændre dem, jeg har vist ikke originalerne mere.
;o((

> [...]
> flader ikke bør gemmes som jpg.

> Nu er jeg slet ikke med Hvordan laver du så et æ i dit

Ikke i grafikprogram.
Med klippe klistre metoden, i Paint!

> Dødt link.

Sorry den er slettet, jeg har ændret originalsiderne!
http://www.royalmontana.dk/hunkatte.shtml
www.royalmontana.dk

Jeg har så bare opdaget, at jeg har et problem med footeren i Opera og FF.
Jeg må ha´ overset noget!

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-11-05 03:27

Tidemann skrev:

> jeg har vist ikke originalerne mere. ;o((

Det er ellers det vigtigste at gemme, så kan du altid
lave slutformatet ud fra dem.

> Med klippe klistre metoden, i Paint!

Er Paint dit bedste grafikprogram? Så forstår jeg lige
pludselig hvorfor

> Jeg har så bare opdaget, at jeg har et problem med
> footeren i Opera og FF. Jeg må ha´ overset noget!

Det har Erik ellers forsøgt at fortælle dig for længe
siden.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tidemann

Dato : 01-11-05 07:52

"Allan Vebel"skrev

)

> Det har Erik ellers forsøgt at fortælle dig for længe
> siden.

Jamen jeg har jo lavet om siden. Ikke forsiden men de andre, og det er der
problemet er opstået. Men jeg har vist løst det, har bare ikke fået siderne
rettet endnu!

Og det med sløjfen på forsiden er rettet. Og har lavet ny menu!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-11-05 00:01

Tidemann wrote:

> Jamen jeg har jo lavet om siden. Ikke forsiden men de andre, og det
> er der problemet er opstået. Men jeg har vist løst det, har bare ikke
> fået siderne rettet endnu!

Noget må du da have lavet om på forsiden. Den fungerer jo nu. Og den følger
pænt med, når man resizer browservinduet.

Det beste du så kan gøre er at fjerne alt andet end menu og grafik fra
forsiden og gemme den som en skabelon til de andre sider.

PS. På knappen kastrat-over.jpg skal du flytte teksten 1 px mod højre. På
alle andre knapper bliver teksten stående samme sted ved onMouseOver, men
ved kastrater flyttes teksten mod venstre.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 02-11-05 09:34

"Erik Ginnerskov" skrev

> Noget må du da have lavet om på forsiden. Den fungerer jo nu. Og den følger
> pænt med, når man resizer browservinduet.

Jo, jeg har lavet siden til FF og lavet nogle hack til IE.

> PS. På knappen kastrat-over.jpg skal du flytte teksten 1 px mod højre. På
> alle andre knapper bliver teksten stående samme sted ved onMouseOver, men
> ved kastrater flyttes teksten mod venstre.

Det havde jeg ikke set! Men det ser da sjusket ud Tak for oplysningen.

Kan man ikke undgå at knapperne bliver så "levende" i IE og at baggrunds
billedet vises med det samme i Opera??
I FF kan man ikke se billedskiftet, i Opera bliver det bagerste væk og i IE
skifter de så volsomt, eller hvad man skal sige.
www.royalmontana.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-11-05 00:38

Tidemann wrote:

> Kan man ikke undgå at knapperne bliver så "levende" i IE og at
> baggrunds billedet vises med det samme i Opera??

Jeg har bemærket, at skiftet ser noget flaksende ud i IE og at billedskiftet
først virker i andet forsøg pr. knap i Opera.

Jeg tror det skyldes den måde, du har lavet det på - ren css. Jeg ville i
stedet benytte en javascriptløsning, der dels starter med at indlæse
hover-knapperne i browserens cache og derefter skifter billederne efter
behov:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/musover.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-11-05 02:50

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg tror det skyldes den måde, du har lavet det på
> - ren css.

Nu er Marianne faktisk gået væk fra en javascriptløsning
og til den css-løsning der er på

Hvordan skifter man et billede med css?
http://html-faq.dk/1012.asp

> indlæse hover-knapperne i browserens cache

Det skulle de allerede være efter

Preload af billeder med html
http://html-faq.dk/2004.asp

> at billedskiftet først virker i andet forsøg pr. knap i
> Opera.

Ja, det ser mærkeligt ud, men Operas cache er også en
vanskelig størrelse at styre.

Jeg kan se at der i css ligger

#preload{
display:none;
}

og i html-koden ligger

<!-- alle over-knapperne -->

og de ligger det rigtige sted, kan jeg se:
http://www.royalmontana.dk/layout/ommig-over.jpg
hvor menu.css ligger i samme mappe.

Det eneste jeg lige kan se er at der er 'er om filnavnet:

background:url('ommig-over.jpg');

det skal fjernes, så der står

background:url(ommig-over.jpg);

Om det så er Opera der ikke kan finde ud af den metode
med #preload - det var jeg ellers testet grundigt, men det
var i en ældre udgave end den jeg bruger nu (8.5).

> skiftet ser noget flaksende ud i IE

Sådan gør IE også på andre sider, har jeg set.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tidemann

Dato : 03-11-05 10:59

"Allan Vebel"

> Det eneste jeg lige kan se er at der er 'er om filnavnet:
>
> background:url('ommig-over.jpg');
>
> det skal fjernes, så der står
>
> background:url(ommig-over.jpg);

Det hjalp ikke

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-11-05 16:33

Tidemann skrev:

> Det hjalp ikke

Det var bare den eneste detalje jeg lige lagde mærke
til i denne sene nattetime.

Jeg kigger videre på det.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-11-05 23:57

Allan Vebel wrote:

> Nu er Marianne faktisk gået væk fra en javascriptløsning
> og til den css-løsning der er på

Der er vist lidt forskel på den løsning, jeg foreslog, og det Marianne gik
væk fra. ;)

Marianne havde en løsning, der var ren javascript. Derfor var siden uden
menu, hvis javascript er spærret.

Mit forslag virker under alle omstændigheder som menu, men får muligheden
for billedskift ved hover via javascript.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 05-11-05 04:52

"Erik Ginnerskov" skrev

> [...]
>
> Mit forslag virker under alle omstændigheder som menu, men får muligheden
> for billedskift ved hover via javascript.

Hej til jer begge!!
Nu har jeg endnu engang lavet menuen om, så den ikke er så flaksende og nu
virker den også i Opera.
www.royalmontana.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-11-05 22:58

Tidemann wrote:

> Nu har jeg endnu engang lavet menuen om, så den ikke er så flaksende
> og nu virker den også i Opera.

Det sidste vil jeg give dig ret i. Og dit link til sidetoppen har du nu fået
helt ned i bunden af siden. Men menuen flakser i min IE6 værre end før. ;(

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-05 04:15

Tidemann skrev:

> Nu har jeg endnu engang lavet menuen om, så
> den ikke er så flaksende og nu virker den også i
> Opera.

Det er genialt, det du har lavet - med begge knapper
i samme billede - et stort 5-tal herfra

For andre, se
http://www.royalmontana.dk/layout/hunkatte.gif og

#img3{
background-image:url("hunkatte.gif");
width:128px;
height:58px;
display:block;
}
#img3:hover, #img3:focus{
background-position: -128px 0;
}

Jeg kan også se at du har lavet helt nye knapper i gif,
og de fylder ikke en skid - kun 6k for 2 knapper. Så
havde du alligevel de originale knapper, eller er du
startet helt forfra?

Der er ikke noget at gøre med hensyn til IE, den kan
bare ikke gøre det bedre. Vi håber alle på at IE 7 er
opdateret på det punkt også.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tidemann

Dato : 06-11-05 10:02

"Allan Vebel" skrev

> Det er genialt, det du har lavet - med begge knapper
> i samme billede - et stort 5-tal herfra

Det kan jeg takke Hintzmann for. Jeg har også brugt den løsning til
http://www.ragdollys-cat-link.dk/
og den er taget herfra:
http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/hover/default.html

> Jeg kan også se at du har lavet helt nye knapper i gif,
> og de fylder ikke en skid - kun 6k for 2 knapper. Så
> havde du alligevel de originale knapper, eller er du
> startet helt forfra?

Jeg er startet forfra, da de gamle var meget gnidrede: